God Jul til alle lesere av bloggen


Jeg er et julemenneske. Jeg elsker jul og jeg elsker alle forberedelser, pynting, mat, musikken – ALT som har med jul å gjøre. Ja til og med snøen er helt ok – i julen!

I år blir det en annerledes jul. Jeg skal jobbe mye og feirer julen helt alene. Det vil vel egentlig si at det ikke blir så mye feiring 😉 Men noen dager blir det fri for meg også. HELT fri! Det gleder jeg meg til. Huset er pyntet, selv om jeg ikke har tatt meg bryderi med juletre i år.

Jeg har jo Oscar 😉 Oscar er katten min. Han er blitt nesten stor – og som regel snill. Han er nok fryktelig glad i pappan sin, for han har jo ikke så mange andre han heller. Oscar venter på meg hver dag og møter meg i døren. Han bryr seg om MEG – og MAT. Jeg tror Oscar har som mål å bli størst i gata så har får tatt igjen litt av «julingen» han allerede har fått av nabokattene. Oscar er nok kanskje litt lei seg for at det ikke er juletre her. Det kunne sikkert vært helt greit å klatre i!

Bloggen har slått alle rekorder i adventstiden. Over 1 000 besøkende hver dag i snitt. Jeg har ikke hatt overskudd til å skrive så mye selv på bloggen i år, men mine gamle skriblerier er fortsatt godt besøkt. Min «julesamling» av masse variert YouTube-julemusikk med tekster, gamle julehistorier og eventyr og dikt har hatt enormt med treff. Det gleder iallefall meg. Det ser sikkert enkelt ut – men jammen har det vært en del jobb med det også.

Jeg innrømmer glatt jeg at jeg er ensom i julen. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt. Jeg tror det er helt naturlig.

Men når disse tankene om ensomhet kommer så tenker jeg over hvor heldig jeg egentlig er. Jeg har jobb, jeg har venner og jeg har en familie som bryr seg om meg. Jeg får adskillig mer vondt inni meg når jeg tenker på alle barna som ikke har det godt i julen og som gruer seg til fyll, fest og bråk. Jeg tenker også på mødre og fedre som kjenner på fattigdommen og at de ikke har råd til å gi barna sine det de så gjerne skulle ønske de kunne gi. En jul uten at pengeproblemer overskygger alt. Jeg tenker også på de som har mistet sine kjære i løpet av året. Julen er særlig tung å gå gjennom i savnet etter en kjær som har gått bort.

Jul er bare jul. Man ønsker jo at alle skal ha det bra og problemfritt HELE året.

Men jul ER jul. Følelser blir forsterket. Minner forsterket. Skillene blir forsterket.

Mitt ønske er at flest mulig får gleden ved julen forsterket. Samhold med venner og familie. Vennskap. Og få kjenne på kjærligheten som faktisk eksiterer rundt oss og som faktisk ikke kan måles i penger. Alt dette er helt gratis å få og også å gi. Vi er nok mange i dag som lever med dårlig samvittighet fordi vi ikke har hatt tid til å bry oss nok. Samfunnet gjør oss egoistiske. Jeg tror ikke egentlig at vi enkeltvis er egoistiske. Vi har bare ofte en litt lettvint måte å løse det på – kanskje har vi gjort det ved å kjøpe dyr gave som et plaster på såret? Jeg anbefaler i slike tilfeller å la være å ta av prislappen. Eventuellt kan man møte vedkommende og si det med egne ord; – Du betyr mye for meg. Du i deg selv er kostbar for meg. Jeg beklager at jeg ikke alltid har tid til å vise det.

Vi må løse dette på den måten som er mest riktig for oss selv. Men det ER faktisk bedre å bry seg i julen bare enn å aldri bry seg.

Jeg ønsker alle en best mulig god jul

10 Svar til “God Jul til alle lesere av bloggen

  1. Fortsatt god jul til Kjellemann og Oskar! Håper du kan være med oss å leke på Eventyrfabrikken i 2010!

    Klem

  2. Tjohei. Ha det flott. God jul og godt nytt år. I dag hadde vi nattverd og dåp. Flotte saker etterfulgt av en gedigen matorgie. I går var det også nattverd, og kirkekaffe med vin. God unitarisk tradisjon 🙂

Legg igjen en kommentar