Signer oppropet mot at Nina Karin Monsen får Fritt Ord-prisen for 2009


Signér opprop her: http://www.opprop.no/opprop.php?id=frittordnkm

Nina Karin Monsen er tildelt Fritt Ord-prisen for 2009.

«Hun får prisen for sine gjennomreflekterte og uavhengige bidrag til en friere offentlig debatt», opplyser stiftelsen Fritt Ord i en pressemelding.

Under her finner du en sitatrekke hentet fra Nina Karin Monsens kronikker og tekster. 5.mai mottar hun altså 400.000 NOK fra Fritt Ord for sine gjennomreflekterte tekstarbeider.

Debatten om ekteskapsloven:

«Trakasseringen er allerede synlig. Regjeringens fortropper ved alle motdemonstrasjoner, LLHs aktivister, har en vulgær og aggressiv uttrykksform. De håner og sjikanerer kristne i alle aldre, bruker obskøne underlivsbevegelser, fingeruttrykk og gutturale skrik som kommer de rett fra Dovregubbens hall. Det virker som om de demonstrerer for pornoindustrien og prostitusjonens utbredelse. Demoner tiltrekker seg såkalte casuals. » (Aftenposten 7.6.08)

Om prostituerte kvinner:

«Den prostituerte er en atypisk kvinne. Hun vil ikke arbeide og spare til det hun ønsker seg, hun vil ha det med én gang uten å arbeide.» Aftenposten, 26.07.06

Om sæddonorer:

«Å avgi sæd kan være et narsissistisk kick. Mannen erobrer verden, ingen oppgaver, ingen plikter, ingen rettigheter, ingenting, men masse barn. En slik manns personlighet ligner femtekolonnisten eller krigsvoldtektsmannen som gjør fiendens kvinner gravide. Normale menn vil kjenne skam om de har oppført seg som en avlsokse. Narsissister skammer seg aldri. Narsissisme kan være arvelig.» Klassekampen, 4.6.08

Oppropet ønsker å markere motstand mot at en verdig pris som dette tildeles en person som bruker sin posisjon og stilling til å trakkasere minoriteter.

Stortingsrepresentant Håkon Haugli stiller i Dagsavisen 20.04.2009 et relevant spørsmål:

«Hva er forskjellen mellom å hylle Nina Karin Monsen for hennes rolle i ekteskapsdebatten og å hylle rasister for deres bidrag i debatten om et flerkulturelt Norge? Hvem blir neste års prisvinnere? Skal vi lete blant dem som tør utfordre den kompakte majoritet med kritikk av at personer med nedsatt funksjonsevne setter barn til verden eller av at muslimer gifter seg med kristne?»

Ved å signere oppropet, er du med på å markere motstand mot Fritt Ords avgjørelse om å utdele Fritt Ord-prisen 2009 til Nina Karin Monsen.

Signér opprop her: http://www.opprop.no/opprop.php?id=frittordnkm

57 Svar til “Signer oppropet mot at Nina Karin Monsen får Fritt Ord-prisen for 2009

  1. Det er så man ikke tror sine egne øyne og ører i møtet med denne damen. Det er flott at det er et stort engasjement rundt prisutdelingen, for dette her kan man rett og slett ikke bare la fare uten å si ifra hva man mener. Man kan da i anstendighetens navn ikke komme med gjentatte hetsende og krenkende utsagn om grupper av mennesker for så å bli hedret med en Fritt Ord pris?

  2. HIPP HURRA for NINA. Hun tør så uendelig godt å stå for sine meninger. Takk Herre Jesus for det. Tror dere at det BARE er homofile og lesbiske og deres tilhengere som har rett til å ytre seg i samfunnet?

  3. Neida, jeg tror ikke det, men vi har også rett til å ytre oss, og nå ytrer vi oss mot tildelingen av Fritt Ords pris til Monsen.

    Jeg setter pris på at alle som ytrer seg i det offentlige rom lar være å kommer med nedsettende eller hetsende kommentarer mot grupper av mennesker. Monsen må selvsagt få mene hva hun vil, men jeg mener altså at man ikke fortjener heder og priser når man uttaler seg på denne måten om andre. Det er ikke et slikt samfunn jeg ønsker å bo i. For meg er det ikke store forskjellen faktisk på måten Monsen omtaler prostituerte, sæddonorer, homofile, og på måten rasistiske eller fremmedfiendtlige uttaler seg. I møte med det man finner krenkende, nedlatende og hetsende er det viktig at man står opp for andre verdier. Gjør man ikke det gir man fritt spillerom til ukultur og en måte å snakke om medmennesker på som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn. Et visst mon av respekt og normal høflighet bør man kunne forvente før man hedrer noen med en slik pris Monsen nå får.

  4. Helt enig med deg Glama! Det får være måte på hva man skal tillate bli sagt.

    Nei Birgir, du misforstår til stadighet. Jeg vet ikke om det er fordi du er dum? Det er ingen som protesterer mot ytringsfrihet.

    Tror ikke engang Herre Jesus er enig i at folk skal krenkes og siden belønnes for det. Det eruansett feil å blande han inn i dette. De fri krenkende ordene står Nina Karin Monsen for selv. Ikke bare overfor homofile men mange andre også i dagens samfunn. Mange som ikke fortjener å bli krenket på slike måter.

    Men Birgir du er ganske flink med krenkende ord selv så jeg forstår godt at du finner deg tilfreds med Nina Karin Monsen.

  5. Birgir skrev: «Tror dere at det BARE er homofile og lesbiske og deres tilhengere som har rett til å ytre seg i samfunnet?»

    Her tror jeg ikke homofile og lesbiske kjenner seg igjen i det hele tatt. Deres oppfatning er nok noe annerledes.
    Absolutt alle har rett til å ytre seg!
    Det er ikke det dette dreier seg om.
    Monsen ytrer seg på en måte som setter minoritetsgrupper i bås, og det er stor skam at noe sånt blir premiert med en ytringsfrihetspris!
    Jeg er for det frie ord, men ikke når det man ytrer sårer, diskriminerer, trakasserer eller henger ut noen grupper mennesker. Skammelig er det!

  6. «Nina Karin Monsen har følgende kommentar til at Friele trekker prisen:

    –Hvis hun ikke kan tåle at folk hun ikke liker får prisen, var hun kanskje ikke verdt prisen i første omgang. Når man aksepterer en slik pris, så må man akseptere intensjonen for prisen.

    Fritt Ord-prisen er ment å gå til outsiderne, de som ofrer noe for sine standpunkter og er utrettelige i offentligheten, ifølge styreleder Francis Sejersted.

    –Mange homofile er rasende på deg, hva er det egentlig du mener om homofile?

    –Jeg mener ikke noe spesielt om homofile, det er ekteskapsloven og barneloven jeg protesterer mot – at vi har lover som tillater staten å lage farløse og morløse barn.

    –Mener du at homofile er psykisk syke og bør søke trygd?

    –Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det. Det jeg mener er at hvis de selv mener at de har store problemer, de fremstiller seg jo ofte som ofre, så bør de søke støtte, det er opp til dem. Jeg mener ikke at homofili er en psykisk sykdom. Homofili er svært mangfoldig, og hva det er i hvert enkelt tilfelle vil ikke jeg ta stilling til.

    –I din siste bok skriver du at «homofili aldri blir like ærefullt som heterofili». Hva mener du med det?

    –Det ser jeg i sammenheng med det å lage felles barn. Se bare hvordan folk reagerer når de får et barn, de blir så stolte, både foreldre og besteforeldre. Kun heterofile kan få felles barn, sier Monsen.

    –Så du kobler stolthet med ære, og mener derfor det blir riktig å si det slik?

    –Ja.

    –Kan du forstå at Friele er opprørt over at du for eksempel karakteriserer lesbiske som rugekasser?

    –Det er de homofile mennene som skaffer seg surrogatmødre som bruker kvinner som rugekasser. Jeg skrev en artikkel i VG 7.5.08 i fjor som het «Moderne kjønnsfacsisme» som er blitt tolket helt feil. Jeg skrev om den tenkningen ledende homofile ideologer har uttrykt offentlig. Guro Sibeko hevdet i et TV–program at hennes sønn ikke hadde en far, bare en donor. Lesbiske som får hjelp av bioteknologer bruker menn som melkekyr. De reduserer barnets far til en sædkladd. Det spres rykter i det homofile miljøet om at jeg skal ha sagt både det ene og det andre som jeg ikke har sagt. Noen vil meg ondt, sier Nina Karin Monsen til Aftenposten, eller så vil de hindre en realistisk debatt om denne radikale samfunnsendringen.»

    Du verden så godt sagt av prisvinneren.

  7. Det er virkelig deprimerende at noen kan finne på å dele ut en pris til en person som ikke bare bevisst skader voksne mennesker, men som også skader barn med sine uttalelser. Jeg tror ikke prisutdelerne egentlig har satt seg grundig nok inn i hva de gjør. Har selvsagt signert oppropet og forsøker å finne tid til å dra inn til markeringen mot uttdelingen i Oslo neste uke. Håper det går. God 1. mai alle sammen og god helg.

  8. «KIM FRIELE DRAPSTRUET»

    De anonyme truslene er kommet etter at Friele protesterte mot tildelingen av årets Fritt-Ord-Pris til Nina Monsen.

    Friele, fra Geilo, har vært aktiv i kampen for homofiles rettigheter siden 70-tallet Nå vil gi fra seg sin egen Fritt-Ord-Pris som hun fikk i 1978.

    Årsaken er at årets vinner er motstander av den nye ekteskapsloven som likestiller homofile og heterofile.

    Les mer: Vil levere tilbake pris

    Oppgitt over truslene
    Dagbladet skriver i dag at 75-åringen har mottatt drapstrusler via tekstmeldinger og e-post.

    – De skal brenne ned hytta og partere meg, og de skal hevne seg på den stakkars elskeren min på 83 år som holder ut med meg, forteller hun til avisen.

    Hun sier hun er oppgitt over truslene.

    – Jeg reagerer ikke med sorg, men oppgitthet og utmattelse, sier hun til Dagbladet.

    Friele vil ikke anmelde drapstruslene.

    (Dagbladet) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.6588980

  9. «SKAM DERE!»
    Skrevet av forfatteren Anne Holt i Aftenposten.no

    Fritt Ord har bommet kapitalt. Å belønne Nina Karin Monsen for å erklære krig mot barn, skjemmer prisen. Og Fritt Ord.

    Forsvart Fritt Ord. Aftenpostens kulturredaktør Knut Olav Åmås har i to kommentarer den seneste tid forsvart tildelingen av Fritt Ords Pris til Nina Karin Monsen. Åmås’ argumentasjon er i og for seg temmelig tradisjonell, og samtidig ganske opplagt: Ytringsfriheten prøves bare i møte med de ekstreme ytringer. Dette er en holdning jeg – i likhet med svært mange andre – fullt ut deler. Hans påpeking av at det i siste rekke er minoritetene som vil lide under innskrenking av ytringsfriheten, er likeledes en åpenbar sannhet.

    Emosjonelt svada.
    Problemet med årets prisutdeling og Åmås’ forsvar av denne (senest i Aftenposten 28. april), er at det ikke skilles mellom en ytrings lovlighet og en ytrings prisverdighet. Man sondrer rett og slett ikke mellom ytringers kvalitetsmessige innhold hva gjelder refleksjonsnivå, konsistens og forankring. Ved å løsrive seg fra dette perspektivet, har Fritt Ord i år ikke bare belønnet det reneste, emosjonelle svada som «modig» og «gjennomreflektert».

    Langt verre: De har legitimert en lenge pågående, godt organisert og antiintellektuell hatkampanje mot en fra før av utsatt gruppe. Et ikke engang særlig dypt dykk i bloggsfæren viser med beklemmende tydelighet at Monsens ærerike pris har fått de fleste pakninger til å ryke der nede i kloakken.

    Ikke bare den anonymiserte verdensveven har blitt en arena for Monsens meningsfeller. Forfatteren Stig Sæterbakken, forøvrig herostratisk berømt for å invitere den profesjonelle løgner David Irving til Sigrid Undset-dagene på Lillehammer, sier følgende i Dagsavisen 28. april: «Jeg mener at de homofile er blitt en hellig ku i norsk debatt, og at de ikke har fulle rettigheter før vi fritt kan kritisere dem, slik vi gjør med andre folk.»

    «Aldri før har en prisvinner klart å uttrykke hat overfor så mange på så kort tid»

    Skjellsord.
    At Sæterbakken ikke har fått med seg noe av norsk offentlig debatt de siste 30 årene er selvsagt først og fremst hans problem. At en «intellektuell» forfatter ønsker å blottstille sitt ukunne, til overmål i en pussig språkdrakt og med en lite heldig valgt metafor, er et tegn på at det politisk korrekte ståsted er i ferd med å forflytte seg fra det – noen ganger klamt – inkluderende og forståelsesfulle, til det mistenksomme, problematiserende og fiendtlige. Dette er forøvrig en utvikling vi har sett når det gjelder andre minoriteter i lang tid. Skjellsordene jøde, terrorist og homo gjaller i norske skolegårder med omtrent samme valør, og med sterkere stemmer enn på lenge.

    Beruset Monsen.
    I tillegg kan mye tyde på at Monsen selv har blitt så beruset av sin nyvunne status som ytringsfrihetens yppersteprestinne at hun går adskillig lenger i sin hatkampanje enn hun noen gang har gjort. Hvilket best illustreres ved at hun for fem år siden på spørsmålet om homofile kan være foreldre, sier til Dagbladet: «Det er like stor forskjell på dem som på alle andre. Er de modne og fornuftige og har kjærlighet å gi, spiller det ingen rolle hva slags seksualliv man har. Jeg vil heller ta barn fra en del heterofile foreldre.» (Magasinet, 18. april 2004).

    Eskalert aggresjonsnivå.
    Noe alvorlig må ha skjedd på veien fra dette ståstedet til den siste tidens absurditeter som at «barn av lesbiske mødre blir funksjonshemmede», og til den mer kuriøse, og stadig gjentatte, hypotesen om at vi som homofile i grunnen er så syke selv at vi burde få hjelp av Staten. Etter at Fritt Ords tildeling ble kjent, har Monsen eskalert sitt aggresjonsnivå til himmelske høyder, på sitt aller mest groteske illustrert ved hennes opptreden i Redaksjon En mandag. Den lar seg ikke sitere fra, men ligger ute på NRKs nettsider til allmenn beskuelse.

    Jeg anerkjenner Fritt Ords ønske om å prise ekteskapslovens motstandere. Mer enn dette; jeg opplever det som riktig å gjøre det. I motsetning til det Monsen og hennes kumpaner åpenbart tror, er nemlig lesbiske og homofile som vurderer å bli foreldre svært opptatt av flere av de problemstillingene hun tar opp.

    Etisk dilemma.
    Å skape barn med anonym far er definitivt et etisk dilemma. For homofile menn å få barn gjennom bruk av surrogatmor og eggdonator, byr på mange og tunge overveielser. Slike dilemmaer er det også mange heterofile par som møter. Kvinner som får vite at fosteret de bærer på er skadet, velger noen ganger å fjerne det. Noen ganger gjør de det ikke.

    Heterofile par som er bærere av genetiske sykdommer står overfor tunge valg. I det hele tatt: Beslutningen om å skape et barn er for en relativt stor gruppe ikke en prosess på autopilot. I anerkjennelsen av dette, ønsker jeg flest mulig innspill fra flest mulige ståsteder som bakgrunn for de beslutninger som tas, i Norge og verden forøvrig, hver eneste dag.

    Problemet oppsto med Monsen.
    Problemet oppsto ikke da Fritt Ord valgte å bruke sin store pris for å belønne motstanden mot den nye ekteskapsloven. Problemet oppsto da de valgte Nina Karin Monsen. Det finnes mange der ute som ville vært verdige prismottagere. Biskop Ole Christian Kvarme i Oslo er ett eksempel. Han har stått fjellstøtt på sitt ideologiske syn, forankret i en biskops selvsagte tro på Gud og Bibelen, og har så til de grader fått møte motstand for dette. Biskop Kvarme har vært konsekvent og stringent i sitt syn, og aldri, slik jeg har hørt og lest ham, brukt ord eller fakter som på noen måte har virket hatefulle. Fra mitt ståsted som lesbisk ateist er det hverken krenkende eller provoserende å bli eksponert for hans holdninger, hvor hoderistende jeg enn måtte være til dem.

    Bommet kapitalt.
    Fritt Ord har bommet kapitalt. Antagelig angrer de. Aldri før i prisens historie har en mottager maktet å komme med så mange usammenhengende absurditeter i perioden mellom offentliggjøring og tildeling. Aldri før har en prisvinner klart å uttrykke hat overfor så mange på så kort tid.

    Og aldri, aldri har noen vinner av Fritt Ords pris erklært krig mot barn. Hun ivaretar sin ytringsfrihet, det skal Monsen ha. Den skal da heller ingen ta fra henne. Å belønne henne for dem, derimot, skjemmer prisen.

    Det skjemmer Fritt Ord, rett og slett. Skam dere.

  10. jeg blir kvalm av Nina Karin Monsen!! Jeg har nesten ikke ord… Godt det finnes noen som tar pennen fatt og skriver meninger mot! Hvor er det blitt av respekt for enkelt menneske??

  11. «lillemille

    jeg blir kvalm av Nina Karin Monsen!! Jeg har nesten ikke ord… Godt det finnes noen som tar pennen fatt og skriver meninger mot! Hvor er det blitt av respekt for enkelt menneske??»

    Det samme spør jeg deg og dere andre her inne om. Dere har i alle fall IKKE vist annet enn kvalm. Godt at noen som feks. Nina Karin Monsen har ork til å stå imot slike som dere. HYKLERE!

  12. Så når andre bruker sitt «frie ord» så har man altså ikke vist noe annet enn kvalm – og skal altså bli kalt hykler…. Det er godt DU Birgir mener du er et forbilde for respekten for enkeltmennesket.. … for jeg mener det virkelig ikke. Jeg kan ikke huske at du har kommet med annet enn kvalme fiendtlige, hatske oppgulp så lenge jeg har «kjent» deg. Hvor i bibelen din står det at det er riktig fremtreden av en kristen?

    Du får kanskje begrunne hva «dere» eller vi viser av så mye kvalme da.. Og hvorfor er vi hyklere? Og hvem er vi egentlig?

    Har du sett det nydelige været i dag Birgir? Jeg vil anbefale deg å ta deg en lang gåtur og nyte alt det Gud har skapt og som vi kan nyte av hver dag. Gled et medmenneske istedet for å sitte med disse sure anklagende oppgulpene dine HELE tiden.. Det må være fryktelig slitsomt å være så bitter på alle som ikke er som deg hele tiden.

  13. Noe helt annet, men allikevel. Det første unitariske tidsskrift som ble utgitt i Norge het … ja, nettopp: «Frie Ord». Dagens pris som bærer samme navn, bør nok lære litt av den samme respekt, toleranse og frihet som tidsskriftet formidlet. Men dette var på sidelinjen.

    Gratulerer med 1. mai, forresten.

  14. Birgir viser som vanlig at han har Jesus i hjertet. Et solskinnsbarn av Guds nåde.

  15. Jeg forstår det slik hen at man her mener at det bare er populære meninger og politiske korrekte ytringer som er verdige en slik pris?

    Det sagt er jeg overhodet ikke happy med fr. Monsen`s ordvalg sånn ca jevnt over.

    Det eliminerer henne imidlertid ikke fra en «fritt ord» pris.

  16. olec spør:

    «Jeg forstår det slik hen at man her mener at det bare er populære meninger og politiske korrekte ytringer som er verdige en slik pris?»

    Svaret er vel ganske enkelt at du da misforstår.

  17. Svaret er vel ganske enkelt at du da misforstår.

    Kanskje du ikke forklarer deg godt nok?

    Dagens pris som bærer samme navn, bør nok lære litt av den samme respekt, toleranse og frihet som tidsskriftet formidlet

    Du skjønner, det er faktisk ganske mange av oss som deler Monsens bekymring for barna, men som ordlegger oss en tanke anderledes.

    Vi blir imidlertid møtt med samme hets.

    Av en eller annen grunn.

    Ta forøvrig en titt her: http://www.forskning.no/artikler/2003/desember/1070631525.96

    Så kan du jo finne opp en god forklaring som donorforeldre kan fortelle barna når de sørgtunge kommer hjem fra skolen og lurer på hvorfor de er slik eller sånn.

    Har du et godt svar å gi de Unitarknut?

  18. Det slår meg nå at unitarknut ville syntes det var helt ok, dersom noen hadde fremmet Monsens meninger litt bedre pakket inn.

    Er det slik å forstå, eller misforstår jeg fortsatt?

  19. Jeg må si at det er en merkelig måte å bekymre seg for barna på, å kalle dem handikappede…

    Tror neppe dere blir møtt med samme «hets». Monsen blir vel ikke møtt med så mye hets som det hun deler ut selv. Men det må være lov å ta barna til homofile i forsvar.

    De er iallefall uten skyld i dette.

  20. Men det må være lov å ta barna til homofile i forsvar.

    Helt enig, og de er nok ikke handicappede, men nå er det jo visseligen ikke det Fr. Monsen har sagt

    Hun har sagt at man lar barna starte med et handicap. Det er noe helt annet. Spør en golfspiller hva han har i handicap, han blir neppe fornærmet av det.

    Disse barna starter uten en genetisk portofølge (min mening) og de starter uten en far. (som Monsen poengterer i neste linje)

    http://www.abcnyheter.no/node/87770

    Så Monsen kaller neppe barna handikappede…

    Tror du barn som blir født i fattigdom starter med et handicap ift «rike barn» mht dyr utdannelse?

    (uten sammenligning forøvrig)

    Det sagt, så syntes jeg personlig at Monsen ordlegger seg i overkant av hva som er nødvendig for å fremme tankerekken.

    Men hva vet nå jeg, jeg er jo ingen mottager av «fritt ord» prisen.

  21. Dagbladet.no: Skremt over Fritt Ord-vinners meninger

    Flere statsråder rykker ut med forsvar av homofile etter uttalelser fra Nina Karin Monsen.

    Statsråder rykker ut med forsvar av homofile etter uttalelser fra Fritt Ord-prisvinner Nina Karin Monsen.

    Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) og kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) angriper Monsens uttalelse til Dagsavisen før helgen om at «ingen ønsker seg homofile barn».

    Huitfeldt ønsker Monsens saklige argumenter mot ekteskapsloven velkommen, men sier at «dette blir bare sårende».

    – Frykten for å skuffe foreldrene er en viktig årsak til at mange ikke tør å fortelle at de er homofile. Hun treffer et sted hvor hun burde vite at det gjør vondt for mange, sier Huitfeldt.

    Kleppa skapte overskrifter for et år siden da hun snudde i synet på homofile ekteskap, ikke minst etter lange samtaler med sin homofile sønn Håvard Kleppa.

    – Heldigvis er det langt mellom mennesker som omtaler andre med så total mangel på respekt. Om det ikke er hatefullt, så mener jeg at hun bidrar til å bygge opp under en påstand eller oppfatning av at homofili er noe ubehagelig, sier Kleppa til Dagsavisen.

    Monsen har ikke ønsket å benytte seg av muligheten om å ta til motmæle mot kritikken.

    (NTB)

  22. Dagsavisen.no/meninger:

    Fritt ord og verdighet

    Å uttrykke seg nedlatende om andre mennesker, er ikke modig. Å gi Fritt Ord-prisen til for eksempel Stein Lillevolden ville vært modig. Men det kommer ikke til å skje.

    Meninger
    Tonje Gjevgjon
    Billedkunstner

    http://www.dagsavisen.no/meninger/article413697.ece

    Nina Karin Monsen representerer størstedelen av historien bakover i tid når hun rangerer mennesker i verdige og uverdige kategorier. Det er dessverre også i dag mange som mener at prostituerte, homoseksuelle, sigøynere og jøder er annenrangs mennesker. Det som er nytt er at Norge som ett av få land i verden i 2008 i praksis har utviklet et lovverk der likeverd og menneskeverd gjelder alle landets innbyggere.

    Monsen er en finformulert og reflektert person som setter egne tankerekker i perspektiv og system. Akademisk språk og refleksjonsevne kan fungere som en innpakning. Men hva med de som sympatiserer med Monsen, og anser vold som legitim uttrykksform. Kan Fritt Ord fritas fra et etisk eller moralsk ansvar?

    Det som er Monsens hovedanliggende er at vi som samfunn og stat skal verne om det ekte og naturlige. I sin utrettelige kamp for å bevare det naturlige legger Monsen vekt på at vi ikke må forderve det naturlige heteroseksuelle ekteskapet med å innføre det uekte homoseksuelle ekteskapet. Hun hevder også at innføringen av ekteskapsloven for homoseksuelle i Norge fratar hennes eget ekteskap verdighet.

    Monsen begrunner mange av sine meninger med en favorisering av det naturlige og opprinnelige. Innfører man et begrep som «normalitetens konstruksjoner», kan man kanskje skille mellom fakta og de «sannhetene» som er konstruert og beveger seg i takt eller utakt med samtiden. Hva er det som ligger til grunn for at vi definerer noe som normalt eller naturlig? Hvilke faktorer ligger til grunn for begrepene Monsen benytter seg av?

    Monsen har ved flere anledninger tilbakevist motdebattanters innvendinger og argumenter ved å hevde at deres argumenter er usaklige fordi de er basert på et følelsesmessig grunnlag. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men følelser er definitivt det viktigste verktøyet jeg har. Jeg har en emosjonell tilknytning til medmennesker, jeg forplikter meg følelsesmessig til andre mennesker, og min samvittighet er et godt instrument som byr på utfordringer jeg ikke ville vært foruten.

    Monsen er ikke alene om å løfte opp et temperert og klart intellekt som ideal for objektivitet og etterrettelighet. Hun presenterer objektivitet som en form for saklighet og følelsesbaserte argumenter som usaklig. Objektive metoder er vesentlig når man skal forske, undersøke og utrede, men objektive tolkninger og vurderinger er et vanskeligere felt. Det er vel også slik at på samme måte som man kan hevde at noen har et godt intellekt, så har andre et godt hjerte.

    Å sette følelser i sving er noe Monsen er bra på. Hun formelig livnærer seg på å pirke i andres følelseliv.

    Fritt Ord har i 2009 valgt å gi prisen til en person som forfekter et menneskesyn mange reagerer på. Formen til Monsen er slik jeg ser det nedlatende og emosjonell. Det er greit, men hvorfor det er viktig å gi Monsen Fritt Ord-prisen? «Prisen skal gå til outsiderne, de som ofrer noe for sine standpunkter og er utrettelige i offentligheten», sier Francis Sejersted. Å gi Fritt Ord-prisen til Stein Lillevolden ville vært modig. Men det kommer ikke til å skje. Lillevolden er ikke «in» i akademia. Han er dessuten outsider og har i årevis jobbet utrettelig med å skape rom for egne og andres standpunkter og verdier.

    Kronprins Haakon er opptatt av konseptet «verdighet». Gunnar Stålsett og Rosemarie Køhn arbeidet for at kjærligheten er større enn den konteksten noen mener den tilhører. Å uttrykke seg nedlatende om andre mennesker handler ikke om å utsette seg for noe som helst. Det er, og har alltid vært, de gruppene Monsen uttrykker seg nedlatende overfor som må løpe en risiko.

    Hva har Monsens mangeårige refleksjoner bidratt til? Økt forståelse? Har hun brutt ned barrierer og fordommer? Har hennes kamp ført sivilisasjonen videre? Vi har ytringsfrihet i Norge. Hva bruker man ytringsfriheten til? Kanskje er vi kommet dit at Fritt Ord bør se til Kongehuset og bygge videre på konseptet verdighet som et fundament for Fritt Ord.

  23. Olec, som en våryr huggorm virker det på meg at du er på hugget. Det er min erfaring at det er klokest å gå rundt huggormer, fordi disse ofte misforstår sine omgivelser og hugger nærmest i blinde. På den annen side kloke huggormer unngår huggeri, de også. Unitarer har i sitt symbol en orm eller en slange, fordi det står i Bibelen at vi skal være kloke som dem.

  24. Olec skrev «Spør en golfspiller hva han har i handicap, han blir neppe fornærmet av det.»

    Denne synes jeg var så morsom at jeg nesten må få lov til å kommentere. Gammel golfspiller er jeg også. Derfor vet jeg at handicap kan være virkelig fornærmende. En golfspiller ønsker seg alltid minst mulig handicap – jo lavere handicap, desto bedre. Det er ikke noe problem å fornærme en golfspiller ved å spørre etter hans handicap. Det finnes til og med golfspillere som jukser seg til lavere handicap, fordi det er så flaut å ha et høyt et.

  25. Hahaha! Enig med unitarknut. Den var god!
    Oi, oi, oi, you made my day, olec😀

  26. Å gi Fritt Ord-prisen til for eksempel Stein Lillevolden ville vært modig.

    Men hva med de som sympatiserer med Monsen, og anser vold som legitim uttrykksform

    Er det Lillevolden det refereres til mon tro?

    Jeg har ingen ide om han er enig med Monsen, men han anser i allefall vold som legitim uttrykksform.

    fiffig…

  27. Unitarer har i sitt symbol en orm eller en slange, fordi det står i Bibelen at vi skal være kloke som dem.

    Jeg har notert meg det.

    Nå har jeg lest meg litt opp om Unitarkirken, og den er tydeligvis ikke SÅ interessert i bibelen.

    I så måte er jo slangen et passende symbol for kirken.

    «har Gud virkelig sagt»

  28. sist, hva golf angår så endrer dette neppe poenget mitt.

    Skal man sitere hva noen sa bør man i det minste være redelig nok til å gjøre akkurat det.

  29. Olec kvad: «Nå har jeg lest meg litt opp om Unitarkirken, og den er tydeligvis ikke SÅ interessert i bibelen.»

    Nei, hvordan kan et kirkesamfunn som bygger på Bibelen være interessert i Bibelen. Det er et mysterium. Eller kanskje du mener at unitarene ikke er opptatt av Bibelen på samme måte som andre er det? Det er en skremmende tanke.

    Når det gjelder golf, da er ditt eksempel med handicap rett og slett langt ute i bushen. For en golfer er det et forferdelig sted.

    Nok om deg.

  30. Først Birgir så Olec – hva er det med disse kristenfolka som ikke klarer å forestille seg at noen som tenker annerledes enn dem selv, også skal møtes med respekt?

    Hva er galt med disse kristenfolka som åpenbart forstår sjikanøse krenkelser av andre som en integrert del av sitt eget fromhetsliv? Det er ubegripelig.

    Jeg ser på frukten og innser at unitarene i dette tilfellet går hundre ganger utenpå såkalt «bibeltro» og evangelisk lavkristendom. Den formen for religion bidrar til lite godt.

  31. Olec sa: «Det slår meg nå at unitarknut ville syntes det var helt ok, dersom noen hadde fremmet Monsens meninger litt bedre pakket inn.

    Er det slik å forstå, eller misforstår jeg fortsatt?»

    Unitarknut svarer selvsagt for seg selv, men jeg blander meg inn her som intens motstander av denne prisutdelingen. (Og intenst uenig i NKMs meninger, men det er altså bare en parentes i denne sammenhengen). Jeg svarer derfor bare for meg selv: Ja, den nye ekteskapsloven med alle de nye interessante, etiske problemstillingene mht bioteknologi, er absolutt et tema som kunne vært riktig å fokusere på nå. Min personlige holdning er at da kunne større deler av samfunnet få ta del i prosessen som er nødvendig i denne saken, og ikke som nå, føle at dette var en forhastet avgjørelse som ikke har livets rett fordi den ikke er «riktig». Og: Ja, det er først og fremst NKMs fremgngsmåte som virker absurd her. Hun later ikke til å være ute etter en fruktbar og respektfull debatt til samfunnets beste. Mindre enn de fleste andre som har drøftet dette offentlig, faktisk. Så JEG ville ihvertfall synes «det var helt ok, dersom noen hadde fremmet Monsens meninger litt bedre pakket inn.» Uten at jeg hadde delt meningene deres, men jeg ville tilskrevet det den selvsagte ytringsfriheten og vært glad for Fritt Ord-prisen.

  32. Nina Karin Monsen mangler folkeskikk. Hun har slengt seg på trenden «jo verre – jo bedre» – jo mer oppmerksomhet får man.

    Kanskje hun har lært av reality-stjerner eller Jan Aage Torp?😉

    Det synes for meg at mange konservative kristne bør lære litt av den gamledagse folkeskikken.

    Å kalle andre mennesker for kreftsvulster på samfunnet, å mene at homofile bør kunne sykemelde seg fordi man er homofil eller aktivt gå inn for å mobbe annerledes-mennesker ER ikke god folkeskikk.

    Det er fullstendig ok å ha meninger. Det er måten å si ting på som ikke burde premieres.

  33. Ublue DagenMagazinet prøver å triumfere over demonstrasjonen i dag:

    «I følge NRK kan 1500 komme til å demonstrere. Motstanderne av ekteskapsloven klarte imidlertid å samle 5000 imot ekteskapsloven når de hadde markering i fjor.»

    hm… Hvordan kan man sammenligne disse to demonstrasjonene???

    Synes forøvrig det er verdt et besøk på DagenMagazinet.no for å se på bildet de har valgt å bruke av Kim Friele, nærmest for å latterliggjøre henne. Synes jo dette også handler litt om mangel på folkeskikk…

  34. Dagsavisen.no: «Monsen-motstand til tusen»
    http://www.dagsavisen.no/kultur/article413895.ece

    Lisa Dillan (grunnlegger av Facebook-gruppen «Vi som protesterer mot at Nina Karin Monsen får Fritt Ord-prisen for 2009» sier veldig mye bra i dette intervjuet, bl.a:

    – Det er stor forskjell på å ønske alle ytringer velkomne og å løfte opp en debattant som kommer med krenkende ytringer. Når Fritt Ord gir Monsen prisen, virker det som om det er det samme hva du sier, bare du sier det på en stygg nok måte slik at du skaper debatt.

    og;

    Karen Pinholt (leder av LLH)

    – Man skal naturligvis kunne si hva man vil, også om homofile og lesbiske. Men vi skal ha lov til å reagere når ytringsfriheten blir brukt til hets og trakassering. Gjennom markeringen vil vi vise at det er visse ytringsformer man ikke hedrer.

  35. Dagsavisen.no: http://www.dagsavisen.no/meninger/article413131.ece?showLast=true&status=showall

    Ytringsfrihets-fundamentalisme?
    Skrevet av Halvor Moxnes
    Professor i teologi, UiO

    Det største problemet i Norge i dag er ikke mangel på fri offentlig debatt. Det er et større problem når ytringsfrihet blir brukt til å argumentere for diskriminering og ikke til å motvirke den.

    «Homofile har ikke fulle rettigheter før vi fritt kan kritisere dem, slik vi gjør med andre folk», hevder Stig Sæterbakken i sitt forsvar for Fritt Ord-prisen til Nina Karin Monsen (Dagsavisen 28.april). Uttalelsen er symptomatisk for mange som har forsvart prisen, også for Fritt Ord selv som har gitt den med begrunnelse i hennes bidrag til «en friere offentlig debatt».

    Men er problemet i Norge i dag mangel på fri offentlig debatt? Hvorfor har ingen tatt opp at det er et problem når ytringsfrihet blir brukt til å argumentere for diskriminering og ikke til å motvirke den? Det er jo dette som hovedsaken for Kim Frieles protest når hun sender tilbake den Fritt Ord-pris hun fikk i 1978. Hun fikk den «for hennes innsats for å skape forståelse for de homofiles situasjon».

    Det var lignende begrunnelser som lå bak prisen til Leo Eitinger i 1988 «for konsekvent bruk av det frie ord, på vakt mot fremmedhat og intoleranse, med nestekjærlig omsorg for krigens og voldens ofre». Likedan med Anette Thommesen i 1992 «for modig bruk av det frie ord til forsvar for innvandreres interesser og for sterkt engasjement for å skape gjensidig forståelse og respekt i det norske samfunn».

    Disse prisene peker på diskriminering av mennesker som problem i det norske samfunn. Det kan være diskriminering på grunn av etnisitet, hudfarge, nasjonal opprinnelse, religion eller livssyn, funksjonshemming, homofil orientering eller leveform. Samfunnet har sett dette som så alvorlige problemer for dem som blir rammet og for selve eksistensen av et demokratisk samfunn at det har satt opp lovmessig vern mot diskriminering.

    I diskusjonene av disse lovene har reaksjonene mot diskriminerende handlinger på den ene siden og ytringer på den andre vært drøftet. Behovet for vern mot diskriminering har vært satt opp mot retten til ytringsfrihet. Stort sett har ytringsfriheten vunnet. Det skal svært mye til for at krenkende og nedsettende uttalelser mot minoritetsgrupper blir gjenstand for straff.

    Det er kanskje gode grunner til dette. Men den juridiske løsningen opphever ikke det moralske dilemma. Det er et moralsk problem når de som har ordet i sin makt – og lett adgang til massemedia – kan fremsette påstander som mistenkeliggjør, fremmedgjør og skaper fiendebilder av minoriteter. Det er nemlig ikke slik Sæterbakken mener, kritikk som «av andre folk» (dvs. slike som oss) som rammer homofile og andre minoriteter. Det er kritikk som fremstiller minoriteter som «de andre», som ikke oppfører seg som «oss», som truer «oss», som vil «frata oss» noe. Det er også dette som er logikken i mange av Nina Karin Monsens uttalelser, særlig i hennes siste bok, «Kampen om ekteskapet og barnet».

    Det er uttalelser fra denne boken Fritt Ord bruker til å fronte sin omtale av henne. Hun bidrar kanskje til en «friere offentlig debatt», men karakteristikken «friere» er frikoblet fra de etiske vurderingene Fritt Ord tidligere har brukt til å begrunne sine priser. Dette reiser spørsmålet om hvilke offentlige ytringer Fritt Ord ønsker å belønne.

    Fritt Ord er en viktig aktør i den norske samfunnsdebatten, og styreleder Francis Sejersted en sterk forsvarer mot alle innskrenkinger i ytringsfriheten. Men forsvaret for ytringsfrihet kan bli ytringsfrihetsfundamentalisme hvis en ikke tar opp de dilemmaene som ligger i konfliktfeltet mellom frihet og misbruk av frihet. Det er dette dilemmaet Fritt Ord har gått utenom med sin begrunnelse for valget av årets prisvinner.

  36. Se video og uttalelser av Nina Karin Monsen om homofile i Norge:

    http://www.facebook.com/home.php?#/video/video.php?v=91314525776&oid=72530399653
    (du må være innlogget på facebook for å se video)

    Monsen sier:
    «Når det gjelder dette med psykisk handikappede så har jeg en bror som er psykisk utviklingshemmed. Han er den skjønneste person jeg vet, han har medfødt pensjon eller pensjon som medfødt ufør og mot han synes jeg tilsynelatende at staten har vært ganske hjelpsom mot. Nå vedtar staten ved denne ekteskapsloven at homofili er noe medfødt. Det er noe som ikke skal endres ved eller behandles på noen måte. Andre som har vanskelige liv og som kanskje er på grensen mot selvmord, de får mange forskjellige former for hjelp. Homofile skal altså ikke hjelpes sånn som man elles hjelper grupper som har det vanskelig i samfunnet. Jeg skriver i forbifarten hvor jeg diskuterer politikken som regjeringen og stortinget og også denne landsforeningen har ført i mange år nå. Og den diskuterer hvordan de tenker. Hva er det egentlig de tenker og ønsker for de homofile. Hvis homofili er noe medfødt så er det jo EN måte å forholde seg til dette på, hvis det IKKE er medfødt så er det en annen måte. Men jeg skriver også at jeg ikke tror på noe som har med trygd å gjøre, i og med at «de» er godt utdannet og klarer seg godt i samfunnet. Mange av dem.. Det er jo disse regjeringstopp-politikerne og de som har styrt ekteskapslovens utvikling et veldig godt bevis på. De har mye makt i dagens samfunn og man bør vel stille seg et spørsmål om det er DE som skal legge opp familiepolitikken i Norge. Norge er blitt et veldig spesiellt land i Europeisk sammenheng og på verdensbasis, og skal vi virkelig være en sånn «sær» stat at vår lovgivning styres av hvordan homofile IKKE klarer å leve i familie.»

    (sitat skrevet av meg fra video)

  37. Hun sier: «homofile skal ikke hjelpes som man hjelper andre i samfunnet»

    Nei, men det hjelper å tråkke på dem?

  38. Dette er en annen utalelse fra Monsen:
    Om sæddonorer:

    «Å avgi sæd kan være et narsissistisk kick. Mannen erobrer verden, ingen oppgaver, ingen plikter, ingen rettigheter, ingenting, men masse barn. En slik manns personlighet ligner femtekolonnisten eller krigsvoldtektsmannen som gjør fiendens kvinner gravide. Normale menn vil kjenne skam om de har oppført seg som en avlsokse.»

    Denne var da mitt i blinken! ?

  39. Midt i blinken for hva da?
    Du mener dette er enda en av fulltrefferne til Monsen?

    Det var da forbaskat at jeg ikke kom meg til operataket.

  40. Hei du Birgir!

    Vi andre leste dette i hovedposten her vi. Jeg er helt enig i at det er mitt i blinken. Mitt i blinken hva gjelder sitat som bygger opp om Monsens trakasserende og hatefulle linje overfor sine medmennesker. Hun er god til å finne frem til en rekke grupper hun kan sable ned.

  41. Birgir: Jeg kunne aldri vært en sæddonor og visst at jeg var «far» til mange barn jeg ikke kjente til. Så egoistisk er jeg!

    Men Monsen fremstiller nettopp sæddonoren som egoistisk. Men hvilken annen grunn har han enn å tenke at han vil hjelpe barnløse? Er det egoistisk å ville hjelpe? En voldtektsmann gjør overgrep – en sæddonor gjør det for å hjelpe.

    Jeg forstår at det er rart og kanskje utenkelig for mange av oss – men jeg dømmer da ingen for det.

    Midt i blinken er det aldeles ikke.. Monsens ord oppleves bare som dømmende og som en fasit som hun hevder hun innehar. Det skaper ikke rom for seriøs debatt.

  42. Monsen opererer på en banehalvdel som Birgir og den slags føler seg inderlig hjemme: Man tillegger grupper av mennesker motiver, ikke basert på fakta og innsikt, men på egne, fordomsbaserte antakelser.

    Kristen, du liksom…

  43. Det har du heller ingen grunn til, Konrad. Spørsmålet er om du føler deg truffet av de motivene som NKM og den Herre Jesu disippel Birgir tillegger deg.

  44. Birgir: Jeg finner det merkelig at du mener Lae opererer på samme banehalvdel som deg…

    Er det fordi du også foretrakk opera istedet for å støtte Monsen eller homodemonstrasjonen?
    Er du blitt homo? Jeg gjenkjenner ikke deg i det hele tatt som en som støtter noe som helst som har med homosaken å gjøre? Eller liker du ikke Kim Friele? (Det gjør ikke jeg alltid heller)
    Tror du må forklare litt bedre

  45. Kjempebra – Gratulerer så mye !
    Denne prisen var meget viktig og tidsmessig passet den helt perfekt.
    I en tid hvor hedningene i samfunnet representert av en skrikende minoritetsgruppe som driver meningsterror mot majoriteten av befolkningen.
    Sosialistenes mangel på moral preger samfunnet sterkere og sterkere og undertegnede synes Monsen kunne godt engasjere seg mye mere i politikken !
    Håper inderlig Monsens tanker hun deler kan bli en tankevekker for mange mennesker fremover og kan bidra til å snu sosialistenes bidrag til et samfunn i forfall.
    Monsens tanker kan bidra til å starte en snu-operasjon !
    Som helt sikkert en gang må komme !

    PS: Den kommer ikke med sosialistene ved roret !
    Således kunne Monsen utvide sitt bidrag med mere
    deltagelse i politisk debatt
    Norges befolkning trenger dine tanker for å komme på sporet igjen – Sosialistene har sporet av !

  46. Jeg respekterer det du mener, men jeg er ikke enig i det du skriver. Man kan godt ha egne meninger men meningene kan ytres på helt andre måter enn det Monsen har gjort. Men det moderne samfunnet preges av at man må bruke sterke ord for å få oppmerksomhet. Media bruker det, Monsen bruker det og feks pastor Torp også. Jesus feks, gjorde det ikke sånn. Hvis ikke Monsen hadde brukt de sterke ordene og gått frem så hardt som hun har gjort så ville ingen brydd seg om henne. Hun ville ikke ha solgt bøkene sine, hun ville ikke blitt rik på bøkene sine og hun ville ikke mottatt en pris på 400 tusen heller. Hvis det var ekteskapsloven hun var så veldig opptatt av og kampen for å hindre homofile å oppdra barn – så ville hun kanskje vurdert å gi pengene sine til Benestad som jo faktisk har ført en kamp uten nesten noe støtte. Benestad fikk ingen pris. Monsen beholder pengene selv.

    Det er slik med dagens realitystjerner også. Det er derfor jeg sammenligner med de. De må være ekstreme for å oppnå suksess og for å bli husket. Som kjent er det ikke moral som står i høysetet blant realitystjerner heller. Og det finnes flere likheter. De svakeste skal stemmes ut. Noen ganger må det brukes ren mobbing for å få den svakeste ut. Nå er ikke homofile som forlengst har stått frem svake – men de stumme og gjemte høres dessverre ikke. Dessverre er det også de ordene til Monsen rammer mest.

    Ja Monsen er virkelig en tankevekker for mange. Jeg har lært å bruke mine ord mer med omhu og i respekt for medmennesker. Samfunnet er nok ikke i forfall. Samfunnet har fokus på likestilling og like rettigheter for alle, uansett tro, rase, kultur, legning og kjønn. Monsen lever med tanker vi forlengst har forlatt og som står som skrekkeksempler. At også den norske kvinnen måtte dekke til hodet når hun var gift. At det fantes tvangsekteskap og fornuftsekteskap. At homofili var straffbart. At tatere, samer og sigøynere var forfulgt og ikke ansett som gode nok. Uten sosialismen ville vi nok ikke vært der vi er i dag.

    Et spørsmål til deg: Har du sett at verden forandrer seg – hele tiden?

    Takker for bidraget til debatten.

  47. «Sosialistenes mangel på moral»
    hmm.
    Hvis det er mangel på moral å bli opprørt når noen kommer med hetsende, nedsettende, hånende kommentarer om og til sine medmennesker så anser jeg det som en hedersbetegnelse.

    Jeg lurer på hvordan samfunnet ville bli om alle fulgte Monsens eksempel. Jeg tipper det ville ligne mer på samfunnet pre Noa enn post Jesus.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s