Jeg synes det er en stor prestasjon å tro på Bibelen – skrevet av Unitarpastor Knut Heidelberg


På Verdidebatt.no pågår en diskusjon med tittelen: Ja, til skeptisk tenkning av troende!, og i ett av innleggene kommer følgende påstand:

Jeg synes det er en stor prestasjon å tro på Bibelen.

Påstanden trigget meg til å skrive nedenforstående svarinnlegg. Innlegget kan forsåvidt stå på egene bein også. Derfor kommer det her, og oppfordringen er klar: Slutt å tro på Bibelen. Tro med.

Dette er som musikk i mine ører. Jeg har heller aldri fortstått folk som sier at de tror på Bibelen. Det er faktafeil i Bibelen og det er dårlig grammatikk og en språkføring som varierer i kvalitet, det er skrifter som har bestemte sjangere, bl.a. propagadiske skrifter som favoriserer en seierherre (hvem går i dag rundt og åpent innrømmer at man tror på seierherrens propaganda?). Og det er mye annet som absolutt bør få tenkende mennesker til å stille seg kritisk og skeptisk til det å tro på Bibelen.

Derfor synes jeg det er viktigere å tro med Bibelen. Allerede de første kristne gjorde dette skillet. Man tror på G-d, men med evangeliet som man hørte. Det er interessant at de første kristne mest hørte og minst leste det evangelium de trodde på G-d med.

Nå kan man kanskje si at det er en skikkelig prestasjon å tro med Bibelen også, men det gir i alle fall en fordel. Det er nemlig forskjell å tro at du kan bygge et hus med en hammer og å tro på at hammeren bygger huset. Man må være ganske ensidig og se bort fra hammerens mulige feil, for å tro det siste. Tror man derimot på at man kan bygge et hus med en hammer, da kan man også tillate seg å være skeptisk til hammeren hvis den ikke duger. For troen er ikke på hammeren, men på huset. Skjønner?

Troen er ikke på Bibelen, men på G-d. Skjønner fortsatt?

Så vær skeptisk og kritisk til det verktøy du tror med. Vær kritisk og skeptisk til Bibelen. Ikke alt i den er godt. Det finnes feil og mye som man kan betakke seg for i et opplyst samfunn. Jeg pleier å si som så at hvis verktøyet du tror med, hindrer utsikten til troen på noe – enten det er på G-d eller huset du skal bygge, da kast verktøyet. Legg det bort. Brenn det opp. Finn noe annet som gjør samme nytten.

Dette er temmelig innlysende når man skiller mellom tro på Bibelen og tro med Bibelen. Bruk de deler av Bibelen som får deg til å se troen på G-d. Akkurat som det er lurt å bruke de deler av en hammer som fungerer for å gi deg troen på huset. Det er ingen som er så dumme at de bruker en hammer som ikke fungerer helt eller delvis. Det er heller ingen som er så dumme at de tror på alt i Bibelen.

Men det er mulig å tro med Bibelen. Bibelen inneholder også mye skjønt som man kan tro med. Et av verdens eldste kjærlighetsdikt finnes der, f.eks., tro med det på kjærligheten går an. Jesus snakker også om å elske sin neste som seg selv. Også det går det an å tro med.

Din overskrift på diskusjonen er: «Ja, til skeptisk tenkning av troende.» Formuleringen er utydelig og flertydig, fordi den er uklart forumlert. Det kommer nemlig ikke fram om du sier «ja» til at troende skal tenke skeptisk eller om du sier «ja» til om andre skal tenke skeptisk om troende. Allikevel kan setningen være et godt verktøy til å tro med, for «skeptisk tenkning» er et godt mål som man kan tro på.

Ser du hvordan din egen overskrift demonstrerer hvor flott det er å tro med Bibelen og ikke på den?

Ser du det?

2 Svar til “Jeg synes det er en stor prestasjon å tro på Bibelen – skrevet av Unitarpastor Knut Heidelberg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s