Frans Davids dag 15 november – Grunnlegger av den første Unitarkirken 1568


budapest, ordinasjon og bryllup 009Biskop Frans David (ungarsk: Ferenc Dávid) (født 1510 i Kolozsvár i Transilvania (Cluj-Napoca i dagens Romania), død 15. november 1579). Han grunnla den første unitarkirken i 1568, som fortsatt finnes i Romania og Ungarn.

Frans David studerte i årene 1546-1551 teologi i Wittenberg og Frankfurt. Etter studiene virket han en tid som lærer og prest i Transilvania. Hans søkende natur gjort at han som prest skulle komme til å ha ledende stillinger innen forskjellige kirkesamfunn. Således ble han biskop for de ungarske lutheranere i perioden 1557-1559 og for de reformerte (kalvinistene) i perioden 1559-1564.

På 1500-talletspredte reformasjonen seg raskt i flere forskjellige retninger. I Nord-Tyskland og Skandinavia oppsto de evangelisk-lutherske kirkesamfunn. I England ble den anglikanske kirke grunnlagt av Henrik VIII. I Sveits vokste den reformerte kirke fram inspirert av Zwingli og ikke minst Calvin. Samtidig vokste det fram en liberal og dogmefri kristen bevegelse i Transilvania, også kalt den radikale reformasjon. Frans David ble hoffprest hos prins Sigismund av Transilvania (1540-1571), og de ble begge grepet av de liberale tanker som den radikale reformasjonen førte med seg. På riksdagen i Torda i 1568 får Frans David med prins Sigismunds støtte gjennom et lovforslag som gir religionsfrihet til de såkalte vedtatte kristne religioner i de områder prinsen regjerte. Kort etter etablerer Frans David et kirkesamfunn som særlig forkastet den kristne treenighetslære og senere også skulle komme til å forkaste forestillingen om at Jesus var guddommelig. Medlemmene av dette kirkesamfunnet ble senere omtalt som unitarer, og kirkesamfunnet som den unitariske kirke. Kirkesamfunnet finnes fortsatt i Romania og Ungarn, og også representert i Norge og i Italia.

Da prins Sigismund dør i en rideulykke i 1571 overtar en reformasjonsfientlig gruppe regjeringsmakten, og umiddelbart starter et arbeid som tar sikte på å vedta lover som vanskeliggjør situasjonen for unitarene. På dette tidspunkt har Frans David gjort kjent at han ikke lenger kan anse Jesus som guddommelig. Det legges press på ham for å få ham til å endre mening, men uten hell. Til slutt fengsles Frans David og sendes til Deva-borgen (dagens Romania). Her dør han syk og nedbrutt 15. november 1579. (tekst hentet fra wikipedia!) Foto:Kjell Morten Bråten

3 Svar til “Frans Davids dag 15 november – Grunnlegger av den første Unitarkirken 1568

  1. Gratulerer med dagen (gårsdagen🙂 ) Og også gratulerer med dagen i dag til Roberto i Italia, som for nøyatkig ett år siden ble ordinert til unitarprest i København. Og på forhånd gratulerer til den norske unitar Hans Tambs Lyche som var med på å innføre unitarismen her i landet. Til lørdag er det nøyaktig 150 år siden han ble født.

  2. Hei, Kjellemann

    Jeg ser at demonene har kastet seg over deg igjen, og at de selverklært rettroende føler det som sitt kall å ta jobben som dørvakt ved perleporten for å kaste deg og andre unitarer ut.

    Igjen er det noen – du vet hvem jeg mener – som misbruker Jesu navn til å stemple og fordømme mennesker og tro.

    Dere skal liksom ikke være kristne, enda dere bekjenner Jesu egen religion og ikke den dogmatiserte, oppkonstruerte religionen om Jesus.

    Gang etter gang sier Jesus til mennesker han møter at «din tro har frelst deg». Uten at trosbegrepet forutsetter bestemt dogmatisk innhold og i hvert fall uten at det kreves tilslutning til en treenighetslære.

    Jeg synes det er påtakelig at de selverlært rettroende ikke ser at de fortsetter i en lang tradisjon med fordømmelser og forfølgelser av en minoritet.

    Hva hadde disse folka gjort hvis de hadde hatt tilgang på inkvisisjonens torturkamre eller hadde fyrstikkene til kjetterbålet i lomma?

    Det er sørgelig å se hvordan noen – du vet hvem jeg mener – har guddommeliggjort menneskeskapte dogmer. Ikke la deg lure av tilsynelatende «klare» ord om at «Jesus lever», om «kristne sannheter», om å bli «født på ny» og så videre. De later som om dette handler om konkrete realiteter, men i virkeligheten er det bildespråk. Og de er ute av stand til å definere presist, troverdig og entydig hva som menes. De som oss. De bare later som, fordi de er redde for virkeligheten.

    De røper dessuten en fullstendig uvitenhet og uforstand hva angår unitarene (og andre som tror annerledes enn dem selv). Dessuten er det vanskelg å skjønne hvordan noen som i egne øyne er «født på ny», kan omtale andre mennessker og andres tro med et slikt hat og en slik forakt som vi har sett eksempler på.

  3. Hei Teo&Tao:

    Jeg tror Bjørn O. Hansen og hans tilghengere på bloggen er en minoritet blant kristne. Jeg tror det er få kristne som er som dem. Heldigvis.

    Jeg tror kristne er opptatt av å bruke troen sin til noe godt. Slik er også målet for oss som er unitarkristne.

    Jeg tror kristne heller tenker på å ha Jesus som forbilde heller enn å bruke tiden på å fortelle at han «lever i beste velgående som en person». Selv om man nå har møtt denne Jesus i egen person og blitt frelst – tror jeg ikke det automatisk innebærer at man blir et godt menneske. Ihvertfall blir det ikke slik når man åpenbart synes det er viktigere å fortelle at man HAR møtt Jesus, mer enn å forsøke å leve etter det Jesus sto for.

    Det er helt greit at Hansen & Co mener at jeg ikke er kristen som dem. Jeg takker Gud for at jeg ikke er kristen som dem.

    Jeg er unitarkristen. Det er jeg fordi Unitarkirken er den kirken jeg føler meg mest hjemme i og som er nærmest det jeg tror på. Og jeg er det fordi jeg har tro på det gode. Det gode i Gud og Jesus. Det gode i menneskene. Det gode i verden. Jeg vil ikke gi denne satan, eller endetid eller helvete noen plass i livet mitt. Hvis man bruker kreftene på det gode så er ikke dette andre noe viktig. Da er det ikke noe plass for satan og helvete.

    Jeg er unitarkristen. Men folk får kalle meg hva de vil. Jeg er ikke opptatt av navnet. Jeg er også homofil, men folk får også her kalle meg hva de vil. Det viktigste må jo være hvordan man lever som menneske OG hvordan man er som medmenneske.

    Her er jeg ingen ekspert, men jeg prøver så godt jeg kan. Det får holde. For selv Jesus var ikke feilfri.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s