Gratulerer med dagen alle svenske kristne homofile!


På den Svenska Kyrkans kirkemøte i dag sa kirken JA til vigsel av samkjønnede.

Beslutningen ble møtt med stor applaus!

Hele 176 stemte for, bare 62 imot og det var 11 blanke stemmer.

Svenske kyrkan blir dermed en av verdens første kirker som godtar vielse av samkjønnede og det er altså nå to kristne kirkesamfunn i Skandinavia som vier både samkjønnede og ikke-samkjønnede brudepar: Unitarkirken og Svenska kyrkan

– Debatten har varit lång, men positiv och det har lett fram till att vi har nått ett beslut som är väl genomarbetat, väl genomdiskuterat och välmotiverat, sa kyrkomötets ordförande Gunnar Sibbmark.

Allerede 1 november i år kan det første homofile paret gå lovlig opp kirkegulvet og vitne for Gud og menighet at Størst av alt er Kjærligheten!

GRATULERER SVERIGE!!

Amor-Vincit-Omnia_450_4mm_h

15 Svar til “Gratulerer med dagen alle svenske kristne homofile!

  1. Det går mot lysere tider, og det sies jo at vi her i landet gjerne følger etter Sverige. Om noen år er det sikkert også mulig med samkjønnet vielse i Den norske kirke. Det er godt. Og det er en gedigen seier for den liberale og tolerante kristendom alle sunne og gode mennesker kjemper for. Frihet, toleranse og rettferdighet gjelder i alle grupper som kjemper sammen og i Jesu fotspor. Vi ønsker et tolerant samfunn der det gode vi gjør er viktigere enn den sneversynte tro vi klamrer oss til. Lenge leve Sverige. Dette er gode nyheter.

  2. Sverige demonstrerer igjen at det er et sivilisert land. I hvert fall mer sivilisert enn Norge.

  3. Meldingen er slettet fordi Bigir gjentar samme setning om og om igjen til det kjedsommelige og bidrar ikke til noe nytt i debattene. På denne bloggen ønsker jeg ikke å gi plass til det Birgir er så veldig opptatt av – satan.

  4. Kan du ikke bare blokkere denne Birgir fra bloggen din, Kjellemann. Du ser vel at han gnir seg inn i alle åpninger for å skape kvalme? Du beskytter ham mot seg selv ved å sørge for at han blir borte fra bloggen. Og ikke minst beskytter du bloggen og deg selv.

  5. Meldigen er slettet av samme grunn som gitt før. Og debatten handler ikke om hva som er riktig tro eller ikke.

  6. På meg virker det ikke som om Birgir er satt fri fra djevelens makt. Hans indre demoner lever i beste velgående.

  7. Ärkebiskop Anders Wejryd i Svenska Kyrkan som var en viktig drivkraft bak å få gjennom vedtaket om samkjønnet vielse sier veldig mye fint og fornuftig. På Svenska Kyrkans hjemmeside finner jeg denne: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=305257 Artikkelen avslutter med en oppfordring om at vi som kristne skal følge Jesus – enhver kristen unitar vil vel være enig i det? – men det interessante er at når denne oppfordringen kobles til vedtaket i går om å vie både samkjønnede og ikke-samkjønnede, da får vi etter det jeg tror er første gang en leder av en skandinavisk stor evangelisk-luthersk kirke som faktisk forkynner at å leve i homofilt samliv også er å følge Jesus. Dette er fantastisk å lese. Jeg begynner rett og slett å bli glad i Svenska Kyrkan.

  8. Satan får diskuteres helt andre steder. Her på bloggen er det rett og slett ikke plass for noen satan. Å beskylde andre mennesker for å være besatt av satan må gjøres på andre egnede blogger. Her kunne jeg kommet med noen forslag men jeg regner med at Birgir selv og andre som har stort behov for å rette søkelyset på denne satan vet hvor han finner de.

    Hvis man i stedet kunne ha fokus på hva ulik tro kan gjøre godt for oss mennesker – så er folk hjertelig velkommen til å formidle dette. Også Birgir er velkommen til det.

  9. Jeg kom hjem fra unitarkonferansen i Debrecen i Ungarn igår. Det var en spennende konferanse, men også litt overraskende. Da jeg fortalte om hvordan Den norske unitarkirke vier brudepar av samme kjønn, møtte det kritikk. Det overrasket meg, men nå skal det også sies at unitarene i Debrecen tilhører en meget konservativ gruppering. Det positive var derimot at kritikken ikke gikk på at det var galt å vie par av samme kjønn, men at det ikke var vanlig praksis ennå i hverken Romania eller Ungarn. Derfor kom vår praksis uventet på dem i Debrecen. Det var faktisk forfriskende å møte saklig kritikk på dette temaet – for en gang skyld. Det hører også med til historien at unitarene i Debrecen oppfordret oss i Norge med å fortsette vår vigselspraksis. Dessverre glemte jeg å nevne Svenska Kyrkan🙂

  10. Velkommen hjem igjen Knut😉

    Både Ungarn og Romania ligger vel langt etter oss i dette. Saklig kritikk er alltid greit – også her hjemme. Jeg tenker at du lærte dem noe og at du satte spor etter deg. Ga dem noe «nytt» å tenke på.

    Etter ordinasjonen min i Budapest, kom en dame som hadde vært i kirken den dagen bort til meg og sa: «Now I like u – now i understand who you are».

    Det er noe med dette å møte det ukjente og å se at det ikke alltid er så annerledes. Mange av de som gir kritikk av homofili har ikke engang blitt kjent med homofile.

    Det er mange jeg også ikke har møtt som jeg kan være skeptisk til. På sent 70-tall skulle ungdomsskoleklassen min møte en svart for første gang. Jeg husker lærerinnen sa at vi måtte ikke være redde for å bli svarte i hendene når vi hilste på han. Man kan kanskje le litt av det i dag, men slik var det nå engang.

  11. Oioi! Det var jo utrolig bra😀
    Satser på at man kan bli like siviliserte her i Norge enn dag, jeg gir i hvertfall min stemme til at man skal beholde ekteskapsloven man har fått og gi alle retten til å gifte seg i kirken uavhengig av hvem de gifter seg med😀

  12. Sammen er vi nok alle glade for den nye ekteskapsloven, men når du skriver at du også vil gi alle retten til å gifte seg i kirken, da sier jeg både ja og nei. Selv om jeg tilhører et trossamfunn og en kirke som her i landet og i andre land, sier ja til å vie samkjønnede, synes jeg også det er riktig at en kirke kan påberope seg retten til å si nei hvis den har et trossyn som krever det. For meg er ikke problemet med Den norske kirkes nei, at den sier nei (for det mener jeg den må få lov til), men problemet er at den ene halvpart sier nei og overkjører den halvpart som sier ja. Som kjent er Den norske kirkes bispekollegium delt på midten. Halvparten av biskopene sier ja, og den andre halvparten sier nei. I tillegg sier flertallet av Den norske kirkes medlemmer ja (hvis vi tar til grunn at ca 80% av den norske befolkning faktisk er medlemmer). Jeg ønsker selvsagt at også Den norske kirke kan si ja, men så lenge den sier nei, da er det også et standpunkt som den må ha rett til selv om det i dette tilfellet er temmelig udemokratisk. På den annen side: kan en bekjennende kirke være demokratisk?

    Fortsatt god søndag.

  13. Jeg skjønner ditt argument og jeg er enig, jeg er ikke for at vi skal tvinge kirkene som ikke vil vie homofile til å vie dem. Men heller at kirkene om det er mulig skal få velge om de vil gjøre det eller ikke.
    Kanskje de blir enige en dag, kanskje ikke. Men inntil da mener jeg som nevnt at man ikke kan tvinge noen til å gjøre de ikke vil eller støtter. Men hurra for svenskene enda en gang =) god søndag!

Legg igjen en kommentar

