En liten hilsen fra Budapest


Kjære alle bloggvenner!

Sender en liten hilsen her fra Budapest.

Jeg kom hit i dag og det har vært en lang tur fra Skien. Kjenner jeg er kjempesliten etter å ikke ha sovet på nesten et døgn. Flyturen hit tar bare 2,5 time men med en kjøretur på tre timer fra Skien til Gardemoen med start klokken 02.50 og en del reisenerver så har jeg ikke slappet av så veldig mye..

ordinasjonen 1 dag 004ordinasjonen 1 dag 002ordinasjonen 1 dag 001

I dag har jeg fått besøkt kirken jeg skal ordineres i, vakre Bela Bartok kirke som ligger i Pest-delen av Budapest. Jeg har også fått møte prestene som skal delta under ordinasjonen og som sammen med Knut Heidelberg står for seremonien. I dag har jeg også fått prestekappen min. Og i morgen får jeg resten, stolaen og dokumentene som viser at jeg er offentlig godkjent prest i Norge og godkjent av Unitarene her i Ungarn. Vi har sammen gått gjennom seremonien og fått snakket sammen og blitt kjent. Jeg er så stolt over å få lov å være en del av en slik flott gruppe Unitarprester! Likefremme og veldig hyggelige folk. Sandor Leta er prest i Bela Barok kirke i Ungarn og Roberto Rosso er unitarprest i Italia.

Det var en rar følelse å stå i den ungarske kirken i prestekappe og gå gjennom seremonien. Men av en eller annen grunn er jeg ikke nervøs.

Jeg ser bare frem imot det.

 ordinasjonen 1 dag 009 De unitariske prestene fra Ungarn og Italia, samt Norge som står for ordinasjonen min i morgen.

I dag har det vært stor Gay-parade her i Budapest. Vi unngikk paraden men fikk høre om den etterpå. Et kjempestort oppbud av politi med maskingevær og masse ambulanser minner om at her lever homofile under helt andre forhold enn det vi er vant til hjemme i Norge. Det ble fortalt at gatene var fulle av høyreekstremister»mannfolk» med skjold og køller som skulle ut å ta homsene. Politiet har over tid jobbet med å forberede sikkerhetstiltak for denne paraden og hele homouken har gått rolig for seg. Har ikke enda hørt om det ble tumulter etter dagens parade. Fra 1 juli i år ble homofile ekteskap lovlig i Ungarn – Homofile par vil bli utestengt fra å adoptere barn og å ta deres ektefelles navn.

Har ikke fått sett så mye av Budapest enda. Har selvfølgelig fått sett Donau og kjørt over iallefall 3 av de 7 broene som går over donau og som skiller Buda og Pest. Jeg bor visstnok på hotel i den finere delen av Budapest i åsene i Budadelen. Det er mulig jeg flytter for her var det ikke så mye å se og veldig «avsidesliggende»

Vel, det var en liten rapport fra min første dag her. Skal forsøke å få kommet med mer etterhvert.😉

Legg igjen en kommentar

