Er det dere som gir kritikk som skal ha det bra – eller barna?


Ordene er ikke mine sine – men til en 16 år gammel jente, som i hele sitt liv har hatt en homofil pappa.

Jenta skrev inn til Vårt Lands spalte «Du og jeg»  http://www.vl.no/magasin/duogjeg/article4536725.ece

Les det rørende og meget kloke innlegget. Hun stiller spørsmålet; Er det dere som gir kritikk som skal ha det bra – eller barna?

Hei

Jeg og mange andre barn og unge lever med to pappaer eller to mammaer. Det er ikke noe unormalt med det. Jeg blir nesten litt lei meg når jeg leser avisene hvor folk uttaler seg om at det ikke er normalt for et barn å vokse opp slik, og at en vanlig familie for dem er mor, far og barn. Verden forandrer seg og mennesker har frihet. Man styrer ikke sin egen legning, men det er hva man føler som er det riktig for en selv.

Helt siden jeg var liten har faren min vært homofil. Jeg har aldri sett pappa med en dame. Det høres kanskje rart ut for andre, men oppveksten min har vært god. Jeg har ikke opplevd mobbing eller noe kritikk på grunn av dette, heller det motsatte. Folk synes det er kjempekult at faren min er homofil og at jeg er heldig. Og det synes jeg selv også, han er ikke forandret i mine øyne på grunn av sin legning. Han er fortsatt den gode pappaen min. Selvfølgelig, når folk spør meg så ser de litt rart på meg og forstår det ikke helt med en gang, men etter hvert går det opp for dem.

Til folk der ute som mener det er unormalt å vokse opp slik: Jeg mener dere tar feil. Homofile foreldre gir like mye kjærlighet og er akkurat like glade i barna sine. Jeg mener at det ikke er noe negativt i å ha en oppvekst hvor barn og unge har to mammaer eller to pappaer. Hvordan kan noen egentlig si det, når de ikke har opplevd det selv og uten å snakke med barna som har opplevd det? Det forstår jeg ikke. Tenk fremover! Er det dere som gir kritikk som skal ha det bra – eller barna?

Jente 16 år

 

Linker til homofile med barn:

homofile og barnLLh`s undergruppe «Homofile og barn»

Homofile og barn er en undergruppe av LLH-Oslo og Akershus. Gruppen arbeider for å synliggjøre homofile og lesbiske som omsorgspersoner. Vi organiserer åpne møter med aktuelle temaer, tilbyr nettverk, og arrangerer sosiale arrangementer for barn og voksne.

Hva sier forskningen om barn som vokser opp med lesbiske og homofile foreldre?

Barn i homosexuella familjer: SOU 2001:10

2 Svar til “Er det dere som gir kritikk som skal ha det bra – eller barna?

  1. Gripende. Har du lest betraktningen min om de to formene for fromhet? For noen er det betraktet som fromt å opptre slik at det rammer denne 16-åringen.

  2. Veldig fint innlegg. Mange kristenfolk har diverre ikkje fått med seg at «unaturlege» familiar har funnest lenge, slik at borna tek til å bli vaksne og kan fortelja om at dei faktisk har det veldig greitt med to mødrer eller to fedrar.

Legg igjen en kommentar

