La oss holde hender rundt Grønland


(Dagbladet.no) Når muslimske Aslam Shaid (50) som bor nær Grønlandsleiret i Oslo, får se bildet av to homofile menn i Dagbladet, sier han:

– Jeg blir sint når jeg ser bildet av at de holder hender. Jeg liker det ikke, for det strider mot vår kultur.

– Synd å se
Aslam er opprinnelig fra Pakistan, men har bodd i Norge i ti år. Han mener nordmenn bør innrette seg på Grønland og la være å vise offentlig at de er homofile eller lesbiske.

Denne hendelsen på Grønland i Oslo hvor to homofile ble angrepet for å ha holdt hender, har skapt enormt sterke reaksjoner blant veldig mange. Heldigvis har det også kommet reaksjoner fra muslimene selv.

Jeg forstår sinne så utrolig godt. Selv kjenner jeg at jeg blir kjempesint! Det er sterkt å håpe at dette var en tilfeldighet, men som vi kan sa av uttalelsene til Aslam Shaid så tror han at de fleste muslimer på Grønland er enige med ham.

Norge er et land for alle – og her er det plass for alle. Jeg synes det kan være fint med Ghettoer – feks på Grønland hvor hovedvekten av innbyggerne er innvandrere. Jeg har selv bodd i området og det er spennende å bo i et slikt område med så mange blandinger av nasjonaliteter, kulturer og religioner. Men en Ghetto kan være farlig hvis det begynner å vokse fundamentalisme blant innbyggerne. Jeg ville vært like redd og bekymret om det utviklet seg egne kristenfundamentalistiske ghettoer.

Og jeg forstår de mange rasende mennesker som mener at «pakket får heller dra hjem» – hvis de ikke tåler og respekterer andres kultur og religion og særlig da de lover og regler som gjelder i det landet de har valgt å bosette seg i. Ja, da får de faktisk heller dra til sitt hjemland hvis de ikke kan akseptere at mennesker er forskjellige.

Verre er det jo med de helnorske kristenfundamentalistiske og konservative vi har her i landet – som sikkert på mange måter er enig med muslimene. Hvor skulle vi sendt dem?

Når skal mennesker lære å leve sammen side ved side med hverandres ulikheter og respektere hverandre? Når skal mennesker slutte å peke ut hele grupper mennesker og kalle dem mindre verdige?

17 Svar til “La oss holde hender rundt Grønland

  1. Det blir jo litt trist om kristenfundamentalistene skulle bli utkonkurrert i sin egen favorittøvelse: homohat.

  2. God ide. Når det gjelder forslaget om å sende kristenfundamentalistene til Grønland, støtter jeg den helt og fullt.

    Bare sørg for at de havner langt nok inn på Grønlandsisen til at blir værende der en stund.

  3. Nå har jeg frekventert Grønland (Oslo) temmelig mange ganger uten å merke noe spesielt til at noen mener det er en spesiell muslimsk bydel der man bare kan gjøre bestemte ting for å glede muslimer. Jeg vil være veldig forsiktig med å trekke noen som helst konklusjoner på bakgrunn av fremstillinger i massemedia. Neida, jeg betviler ikke hendelsen fant sted og at det faktisk var en person som passer godt til beskrivelsen. Men fra der til å hause opp saken, det tror jeg vi skal være forsiktige med. Dessuten kan det være godt om vi selv tenker oss om og ser på vår egen argumentasjon, for det er ikke så lenge siden mange nordmenn sto indignert fram og sa at «hijab, det liker vi ikke. Bort med det, for sånt vil vi ikke ha i Norge.» Argumentet om at homofile ikke kan leie hverandre i Grønland fordi det er en muslimsk bydel der man ikke liker slikt, er påfallende likt det mange ikke-muslimske norske sier om muslimer.

    Det er dette med glasshuset og det å kaste stein.

  4. Vel, Unitarknut, forutsatt at hijab-argumentasjonen var slik du gjengir den, så sidestiller du faktisk hijab-bruken med en legning ..?

  5. Å for all del, unitarknut. Vi må for all del ikke ta stilling til noe. For det kan jo støte noen. Fascister, for eksempel, er like gode kristne som islamister hvem som helst andre.

    Herregud, mann! Get real! Glasshus? Nei, faen ikke! Jeg har aldri banket opp eller truet homofile. Jeg sitter for pokker ikke i noe glasshus når jeg tar avstand fra sånt.

    Ikke vær så pudding! Skaff deg noen verdier og stå for dem!

  6. For å understreke ytterligere: Jeg har aldri argumentert mot bruken av hijab. Tvert imot. Jeg føler meg overhodet ikke truffet, og trenger virkelig ikke å bli moralisert over i så måte.

  7. Jeg ser nå at det som var ment som en fleipete, sleivete og muntlig tone fra min side, kan oppfattes mye hardere enn det er ment. Unnskyld.

    Det jeg forsøker å uttrykke, er en litt oppgitt og undrende holdning til det jeg opplever som et relativiserende fravær av klare holdninger og verdier, også når slikt er påkrevet.

  8. Neida, Junien. Jeg likestiller ikke legning med et tøystykke. Jeg påpeker at argumentene er de samme.

    Og Teo&Tao: Hvor i all verden har du dette rare fra at vi ikke må ta stilling til noe?

    Det er lov å ha mer enn en tanke i hodet samtidig også når det gjelder å se likheter i argumenter, ikke sant?

  9. «Det er lov å ha mer enn en tanke i hodet samtidig også når det gjelder å se likheter i argumenter, ikke sant?»

    Eeeeeh, mer enn to tanker samtidig i hodet, skal det være.

  10. Teo&Tao: «Det jeg forsøker å uttrykke, er en litt oppgitt og undrende holdning til det jeg opplever som et relativiserende fravær av klare holdninger og verdier, også når slikt er påkrevet.»

    Og jeg på min side forsøker å formidle noe så viktig som at det er smart å tenke seg grundig om slik at vi ikke ender i en enten-eller-holdning. Virkeligheten er gjerne en gråsone. Det er derfor smart å ha et noe videre utsyn enn det umiddelbare. Hva vet vi om hvordan denne personen som gikk til angrep på de leiende på Grønland? Kanskje han bare noen minutter tidligere selv var blitt utsatt for grovt overgrep fra mennesker som ikke liker muslimer? I det hele tat, hva vet vi?

    Dette rettferdiggjør ikke handlingen, for den er det ingen som forsvarer her. Men det eneste vi har å forholde oss til er en beskrivelse av en konfrontasjon. Nei, vi vil ikke ha slike konfrontasjoner eller slike holdninger som kommer til uttrykk. MEN: Akkurat hva har denne personen som begår overgrepet egentlig vært gjennom før dette skjedde?

    Jeg nekter ukritisk å hive meg på et hylekor enten i den ene eller den andre retning, før saken er grundig og klart analysert. Derfor påpeker jeg i denne tråden at vi ikke skal glemme mange andre holdninger som muslimer må lide under. Hijab var et eksempel på å vise til at også ikke-muslimer argumenterer nøyaktig på samme måte som overgriperen på Grønland gjorde. Det er viktig å huske på dette, for da kommer forhåpentligvis også et annet perspektiv fram.

    Ikke noe av dette er relativisering eller ikke å ta standpunkt. Mitt standpunkt er klart. Vi skal ha et samfunn som står for TOLERANSE, FRIHET og RETTFERDIGHET. Men det hindrer ikke at det er lov å bruke hodet og å se flere enn én nyhetsside av saken.

    Det er gjerne slik at når vi har med mennesker å gjøre, da er virkeligheten gjerne mer nyansert enn det vi først innbiller oss. Det er i alle fall min erfaring etter mange år å arbeide med mennesker.

    Håper vi for framtiden bruker mer bremsepedal enn gasspedal når det gjelder å forholde oss til ting som skjer omkring oss. Jeg reagerer på at det grunnlaget vi har å bedømme situasjonen på Grønland på, utelukkende er nyhetsformidling. Den av dere som noen gang har vært gjengitt i nyhetene (jeg har), vet at det ofte er slik at man ikke gjenkjenner seg selv i det som sies.

  11. «Neida, Junien. Jeg likestiller ikke legning med et tøystykke. Jeg påpeker at argumentene er de samme.»

    Unitarknut: Hvor verdifullt er det å påpeke at argumentene ligner i to diskusjoner som du ser er kvalitativt forskjellige (hijab og legning)? Strengt tatt er det jo da åpent for at argumentasjonen treffer i den ene saken, men er lett å gjendrive i den andre.

  12. Men et hylekor mot fundamentalisme uansett legning, nei, jeg mener selfølgelig uansett rellion, det er ikke så dumt. Fundamentalisme kjennetegnes av makt, hierarki, undertrykking, ufrihet. Ofte knyttet til kjønn og seksualitet. Det er det all grunn til å hyle mot. Også på Grønnland.

    Trur eg.🙂

  13. Junien: Poenget er at samme form for argumenter rammer fra begge sider. Og de rammer like sårende fra begge sider. Det er det som er poenget. Den psykologiske faktor, om du vil. Men nok om det. Shabbat shalom.

Legg igjen en kommentar

