Jantelov, Anti-Jantelov og 10 gode ting om meg selv. En utfordring!


Jeg er blitt blogg-tagget av min gode venn Perre, som skriver den fine bloggen: Når vart du til her?  Takk for utfordringen Perre😉

Målet er å skrive 10 ting jeg er god på. Rart hvor vanskelig dette skal være.. MEN – jammen skal jeg prøve. I dag er selvransakelsens dag😉

Først litt fakta om JANTELOVEN:

Janteloven er en tekst, ikke offisielt en lov, som ble forfattet av Aksel Sandemose i 1933, og ble først presentert i verket En flyktning krysser sitt spor. Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Sandemose mente var medfødt.

Janteloven lyder slik:

  1. Du skal ikke tro at du er noe.
  2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
  8. Du skal ikke le av oss.
  9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?

Anti-Janteloven ble laget av Erling Førland for å sette ord på den motsatte erfaringen, som er viktig for god psykisk helse.

Anti-janteloven:

Du er enestående.
Du er mer verdt enn noen kan måle.
Du kan noe som er spesielt for deg.
Du har noe å gi andre.
Du har gjort noe du kan være stolt av.
Du har store ubrukte ressurser.
Du duger til noe.
Du kan godta andre.
Du har evner til å forstå og lære av andre.
Det er noen som er glad i deg.

Her kommer 10 punkt som jeg anser som gode ting med meg selv og ting jeg synes jeg er flink på:

1. Jeg tror jeg er en god lytter og en god samtalepartner.

2. Jeg velger ofte de svakestes side. Jeg er hard mot de harde og svak for de svakeste.

3. Jeg er pliktoppfyllende og forsøker alltid å gjøre mitt beste i jobbsammenheng.

4. Jeg er gavmild.

5. Jeg er rolig og behersket i pressede situasjoner. MEN –

6. Jeg tør å gråte og jeg tør å vise mine svake sider. Jeg er stolt over å være en myk mann!

7. Jeg er snill!

8. Jeg er en positiv egoist. Jeg velger omgangsvenner som gir meg noe og som jeg synes det er godt å gi tilbake til.

9. Jeg er rettferdig.

10. Jeg er homofil. Legningen tror jeg har gjort meg ydmyk, empatisk og sympatisk for alle som ikke går under «normalen».

 

Dette var ikke sååå lett… Og jeg kjente at jeg gjerne skulle ha «unnskyldt» meg og forklart litt mer… Ikke lett å være god mot seg selv alltid. Noe å lære av faktisk!

Jeg sender utfordringen videre til alle som leser bloggen. Skriv ned 10 gode ting om deg selv.

Av bloggere utfordrer jeg:

Betty 42

Irini – om de forunderligste ting

Framandkar

3 Svar til “Jantelov, Anti-Jantelov og 10 gode ting om meg selv. En utfordring!

  1. Tilbaketråkk: En stor utfordring « Irini om de forunderligste ting

Legg igjen en kommentar

