Mai – blomsten


Foto; Kjell Morten Bråten (Bildene kan fritt brukes med henvisning til bloggsiden http://www.kjellemann.com

blomster mai 09 002

 

 

 

 

 

 

blomster mai 09 004

 

 

 

 

 

 

blomster mai 09 008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

blomster mai 09 019

 

 

 

blomster mai 09 020

 

 

 

 

 

 

Primula stueplante som er plantet ut om våren og som kommer igjen år etter år

blomster mai 09 014

blomster mai 09 026

 Her i Skien blir denne Iris`en kalt «Vågå-Iris» – fordi jeg tok den med fra min mors hage og ingen her har klart å finne det riktige navnet på den.

blomster mai 09 037

 Den står i min have, den vil jeg aldri plukke. Når jeg går forbi den – så kan jeg bare sukke..

blomster mai 09 038

blomster mai 09 042

 

 

 

 

 

 

 

 

blomster mai 09 028Astromeria

blomster mai 09 033

Femtunge – Scaevola aemula

blomster mai 09 035Fra bestemors hage – Ballblom – soleiefamilien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 blomster mai 09 043

Løytnantshjerte – har fått navnet sitt etter hva du ser når blomsterhjertet åpnes. Når løytnanten åpnet hjertet ville han se en pike, og bli minnet om at det fantes vakre jomfruer. Inni hjertet var det en nydelig pike i bare «benklærne». Piken hadde hvitt undertøy på overkroppen, og ballongbukser til truse. Løytnanten skulle bli minnet på at han måtte være forsiktig, så han kunne komme tilbake å få seg en vakker jomfru til kone. (kilde: nrk.no/grønn glede)

 

 

 

 

blomster mai 09 003Epleblomster

7 Svar til “Mai – blomsten

  1. Utrolig nydelig! Og hva du vet …! Jeg pugger navn og tenker at til neste år skal jeg skaffe en Astromeria til min amatørhage. Er forresten begge bildene under «Vågå-iris’en» også iris’er? De ligner litt på den blå, tenkte jeg. Fine var de okke som.

  2. Junien: Jeg kan egentlig ikke så mye navn på blomster. Rosene mine har ofte navn etter vennene mine. Det gjør det enkelt😉

    Begge bildene under Vågå-iris er iriser og den mørke burgunder er egentlig enda vakrere enn på bildene. Snart kommer pionene og jeg gleder meg masse!

    Hage er terapi! Bare synd at terapien er så kortvarig og så sesongbetont. Det er derfor jeg så sterkt ønsker meg et drivhus så jeg kunne utvidet sesongen litt…😉

  3. Tilbaketråkk: Irini anbefaler… « Irini om de forunderligste ting

  4. Tusen takk for en flott post!
    Det gjorde godt med en tur til hagen din. Ingen tvil om hvor jeg skal se etter tips og inspirasjon når jeg skal igang med min hage.

  5. Ja, hvem burde vel hatt et drivhus, om ikke du ..? Så sympatisk at du dropper de korrekte navnene til fordel for vennene dine:). Vet du, i dag traff jeg en dame som har utarbeidet hagen sin med hensyn på vakre stauder som tåler en støyt. Etter en del år står hun igjen med de robuste, uten at hun har andre navn på dem enn de praktiske betegnelsene: Tidlig-hvit, Tidlig-lilla, Litt senere-lilla, sen-rød osv.:D

Legg igjen en kommentar

