Invitasjon til Påskesamling med nattverd i Skien


lords-supper

9. april kl. 18.00 innbys det til påskesamling med nattverd. Det serveres et enkelt måltid.

Sted: Øvre Elvegate 22 i Skien.

VIKTIG: For å kunne forberede samlingen er det påmelding innen søndag 5. april.

Bruk gjerne denne e-postadressen post@unitarforbundet.org eller et av telefonnummerene under.

Velkommen til alle som har lyst å møte oss og snakke med oss og dele nattverd med oss, -kjente som ukjente.

 

For mer informasjon kontakt: Kjell Morten Bråten (920 69 689) eller Knut Heidelberg (975 88 189).

15 Svar til “Invitasjon til Påskesamling med nattverd i Skien

  1. Det er masse mennesker som på forskjellig måte verdsetter Jesus og det han sto for – og feirer han på forskjellig måte. Det viktigste er vel å bruke han som et forbilde, enten man nå tror han var guddommelig eller ikke. Å dele nattverd i et fellesskap og som symbolikk synes jeg må være en fin ting å gjøre. Gjør vi ikke det samme med mennesker som dør og som vi vil minnes? Det er vel ikke så mye verre enn det.

    Vi får pes for å gjøre dette. Skulle tro det var verre om vi IKKE mintes han. Mange bibeltroende er fryktelig rare. Jeg tror jeg aldri kommer til å forstå. Skulle nesten tro vi ikke var verdige å minnes Jesus. Er det Jesuslikt? Jeg spør.,.

  2. Jeg ser at noen såkalte «rettroende» synes det er viktig å bruke masse energi på å demonstrere sin forakt mot dette arrangementet. Dere er angivelig bare en liten minoritet, hvilket tilsier at dere skal tråkkes på.

    Rart, hvordan man later som om forståelsen av nattverden er et enhetlig kapittel i kristenheten. Sannheten er at forståelsen spriker fundamentalt. Så fundamentalt at økumenisk nattverdsfeiring er veldig, veldig vanskelig å få til – av og til umulig.

    Kjellemanns sammenlikning med et minnesamvær er ikke så dum. Jesus sa selv at nattverdsmåltidet er «til minne om meg». Klart det er et minnemåltid!

    Et minnesamvær etter en begravelse forutsetter heller ikke at man har oppgitt håpet om en fortsettelse eller en oppfyllelse. Jeg har da selv vært til stede i en rekke minnesamvær hvor deltakerne har trodd fullt og fast at den avdøde skal leve videre i himmelen.

  3. Det er litt komisk når kristne forteller om hva som er rett og gal måte å feire nattverd på, for er det noe som kristne ikke er enige i, så er det nettopp hva som skjer med elementene under nattverden. Noen mener at vinen og brødet virkelig forvandles til blod og menneskekjøtt (såkalt transsubstantiation som hos katolikkene), lutheranerne lærer at blod og vin er virkelig blandet med vin og brød (såkalt konsubstansiasjon) og så er det en del andre (baptister, unitarer, zwinglianere, reformerte, osv) som sier at brødet og vinen symboliserer Jesu blod og kropp (såkalt symbolisme) og dermed gjøres nattverden til et minnemåltid. Det finnes også andre variasjoner. Poenget er at de kristne som sier at de vet hva som er rett tolkning og forståelse, samtidig avslører sin intoleranse overfor det faktum at teologien kan frembringe en haug med forskjellige nattverdslærer.

  4. Når det gjelder antallet unitarer og forholdet mellom minoriteter og majoriteter, da er det et spørsmål om hvem man sammenligner med. Sammenligner vi f.eks. med romersk-katolsk kristendom, da blir ganske mange minoriteter. Og ser vi på den forholdene innen den protestantiske kristendom, der unitarene hører hjemme, da blir alle protestantiske trossamfunn minoriteter i forhold til Sørstatsbaptistene, som er det største protestantiske trossamfunn i verden. Unitarene er på verdensbasis omkring én million mennesker. Grunnen til at det ikke er flere, er ganske enkelt den at vi har vært gjennom en firehundreårig forfølgelsestid, der katolikker, lutheranere, kalvinister – and you name it – har gjort sitt beste for å ødelegge unitarene. Og var det ikke dem, så kom kommunistene og gjorde resten i jernteppetiden.

  5. Ja. Og derfor er det så forstemmende å se at mennesker som angivelig er opptatt av forfølgelser på egne vegne, er så lite sensitive i forhold til forfølgelse av andre.

  6. Men på den annen side: Denne saken avslører hykleriet, hulheten og ondskapen i religiøs fundamentalisme.

  7. Religiøs fundamentalisme er veldig komplisert, så jeg synes det er vanskelig å være generell – og en viss fundamentalisme kan jo også sies å være troskonserverende. Akkurat dette siste kan jo også ha noen positive sider … Slik jeg ser det, er det kanskje mer snakk om de intolerante valg enkeltpersoner og grupper gjør ved å fremheve bare én kristen tradisjon (sin egen) på andres bekostning. Det er jo en parallell i argumentasjonen når man ekskluderer kristne grupper og den nye ekteskapsloven vi heldigvis har fått. Det finnes kristne som i sin intoleranse nekter å akseptere ekteskap inngått etter den nye loven, som virkelig ekteskap. Disse kristne vil argumentere med at bare deres ekteskap inngått etter den gamle lovtradisjonen, kan regnes som riktige ekteskap. Samtidig er det slik at en viss ekteskapsfundamentalisme er nødvendig for å videreføre kjernen i ekteskapsinstitutisjonen – og det er jo positivt. Derfor faller argumentasjonen litt for eget grep hvis vi snakker om en generell fundamentalisme som utelukkende ond.

    Det er langt enklere å se hvordan kristne gjør intolerante valg når man setter seg og sitt som rettesnor på bekostning av andre. Evnen til å lytte ser i alle fall ut til å være dårlig, så kanskje det er lettere å snakke om en generell religiøs døvhet som er ute og går hos enkelte kristne.

    La oss ikke også glemme at de fleste kristne faktisk hører godt, men det er jo gjerne slik at folk som hører dårlig også roper høyest. Et typisk trekk ved døvhet🙂

  8. Joda, du har rett i alt dette, unitarknut. «Ondskapen» framkommer for meg som en personlig erfaring. Og der er den høyst reell.

  9. Jeg vet forsvinnende lite om unitarene, og jeg vet enda mindre om hvilket nattverdssyn dere representerer, men nattverd i påskeuka høres fint ut uansett. Det skal jeg også feire, opptil flere ganger: På Fjellkjerka Skjærtorsdag og under påskemåltidet på Frelsesarmeen samme dag, under Påskenattsmessen i Røros kapell og på Påskedag i Brekken kirke. Lykke til med arrangementet! Det viktigste er ikke å tro at man forstår, men å spise og drikke!

    Hilsen en luthersk prest som for sin egen del hviler i tanken på realpresensen, og som gjerne fortolker nattverden både som offermåltid og som minnemåltid – og som fellesskapsmåltid og som himmelmåltid og som en mengde andre ting.

  10. Takk for godord Harald😉 – og takk for at du alltid viser slikt storsinn og positivitet OG stor respekt. Det sier en del om hvor heldige de er på Røros som har deg som prest😉 Ha en flott påske!

  11. Takk tilbake, Kjellemann! Det var fint sagt.

    Det er nok lettere å vise storsinn og positivitet og alt det der via nettet enn i virkeligheten noen ganger. Men vi forsøker da så godt vi kan her oppe på fjellet også. Jeg har blant annet forsøkt å få til felles økumenisk nattverdfeiring her mellom Dnk, pinsemenigheten og Frelsesarmeen (så langt uten å lykkes, men noe skal man jo ha å arbeide fram mot også!).

    Jeg deltar i alle slags nattverdfeiringer, jeg, enten det nå er på bedehuset eller hos pinsevenner eller andre steder hvor formen er en helt annen enn jeg selv ville valgt, kanskje også enn jeg egentlig synes om. Poenget er at slik jeg forstår nattverden, så er det å avstå fra å delta i nattverdfeiring («kommunionsbrudd») det samme som å synliggjøre kirkesplittelse. Og er det noe vi ikke trenger mer av, så er det nettopp kirkesplittelse.

    Dessuten er ikke norsk kirkelighets største problem at det er altfor mange som deltar i nattverden – snarere tvert om.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s