Må man være utdannet i dag for å kunne vise omsorg?


Det pågår en debatt om manglende pleie og omsorg på institusjoner – særlig for eldre. Det sies at det er mangel på kompetanse i pleie- og omsorg, – helse og sosialyrker.

Jeg må spørre: Trenger man være utdannet for å kunne ha omsorg for mennesker i dag? Og fordi man har utdannelsen er man da garantert kompetent til å kunne ta seg av mennesker i en pleie og omsorgsituasjon?

Jeg har jobbet på mange ulike steder nå og på ulike institusjoner – alt fra omsorgsboliger til skoler, sfo og barnehager. Det er flere av disse stedene som jeg har måttet takke nei til å jobbe videre på av samvittighetsgrunner. Jeg kan rett og slett ikke klare å se på hvordan regler de såkalte faglærte følger når det gjelder behandling av brukere på ulike institusjoner.

Nå er jeg i den situasjon at jeg ikke er spesialutdannet til slike jobber – jeg er såkalt ufaglært. I tillegg ser jeg at jeg bare burde lukke øynene og bare bry meg om meg selv, fordi jeg er i jobbnød og trenger lønnen. Men jeg klarer rett og slett ikke.

Jeg mener at jeg er fullt ut kompetent til å kunne bruke sunn fornuft og gjøre riktige handlinger rett og slett av medmenneskelighet. Ofte ser jeg at dette kolliderer med regler faglærte har «opparbeidet» seg og som mange ganger kolliderer kraftig – fordi jeg ikke har «uttalelsesrett» – fordi jeg er ufaglært. I disse tilfellene er det forventet at jeg skal holde kjeft fordi jeg ikke har peil.

Har dere tanker om dette?

6 Svar til “Må man være utdannet i dag for å kunne vise omsorg?

  1. Nei det syns jeg ikke. Er det sånn er det jammen sjabre forhold her til lands. Å gi omsorg og vise empati tror jeg har langt mer med egne verdier og holdninger å gjøre enn med utdannelse.

    Jeg har selv en utdannelse innen dette feltet. Den har gitt meg faglig tyngde som trengs i deler av jobben, og som gjør at jeg med større effekt når frem oppover i systemet når jeg varsler fra om forhold som krever endring eller oppmerksomhet. Utdannelsen har gitt meg et bredere grunnlag å fatte avgjørelser og valg på bakgrunn av. Jeg tror det er tilfeller innenfor pleie for eksempel der det vil være uforsvarlig om ingen på jobb har utdanning eller nødvendig opplæring. Det samme kan gjelde innen forvaltning, for eksempel. Men dette avhenger mye av hvilken jobb det er snakk om.

    Når det kommer til omsorg og medmenneskelighet har jeg langt større nytte av mine egne verdier, personlighet og grunnsyn enn av utdannelsen min. Det utdannelsen har bidratt på på det området er at jeg har fått bryne meg på andre i ferdighetstrening for eksempel. Vi fikk god mulighet til å utfordre egne verdier og eget syn. Det er godt å ha tenkt grunndig gjennom en del tema og verdier før man kommer opp i vanskelige situasjoner sammen med andre mennesker som er avhengig av min hjelp. Det kan man selvsagt få på annet vis også. Jeg tror ingen trening eller utdanning betyr like mye som medmenneskelighet og empati. Ingen metode eller teknikk kan erstatte dette. Å bruke seg selv ærlig tror jeg har mye større betydning for den man skal ha omsorg for enn om man kan teknikker og metoder. De skifter over tid uansett.

    Det står respekt av en avgjørelse om ikke å delta i noe man ikke kan stå inne for. Det er trist at det ofte ikke er rom for at man kan gjøre det innenfor systemet. Det ville det kommet mye godt ut av tror jeg.

  2. Du skrev: «Og fordi man har utdannelsen er man da garantert kompetent til å kunne ta seg av mennesker i en pleie og omsorgsituasjon?»

    Jeg våger meg til å svare nei. Som Glama skrev så kan det være nødvendig med utdanning, men det alene avgjør ikke om man gjør en god jobb.

    Det er mange yrker man gjerne ville gitt litt omsorg eller ekstra medmenneskelighet, men at opparbeidede regler eller gjeldende lovverk setter en stopper for dette.

    Jeg forstår godt avgjørelsen din. Det er nok også dette som ville hindret meg i å jobbe innenfor helse og omsorgsyrker.

  3. Man trenger ikke utdannelse for å gi og vise omsorg, man trenger en god personlighet. Det er naturligvis enkelte ting du ikke kan gjøre uten utdannelse innen omsorgsyrker, slik som medisinlevering, sette sprøyter o.l. Men å kunne gi grunnleggende omsorg kan man, helt uavhengig av hvilket utdannelse man har. Jeg kjenner deg personlig Kjell og jeg tviler ikke et sekund på at du vil kunne gi god omsorg.

  4. Kjellemann!

    Sjekk denne linken: folk.uio.no/cbeck/

    Professor i pedagogikk Christian Beck mener at barn som får hjemmeundervisning av sine foreldre (ikke utdannet lærer!) oppnår samme resultater som dem som undervises av utdannede lærere i den offentlige skolen. Han mener det er VILJEN som er viktig og ikke den formelle kompetansen.

    Synd for norsk enhetskole med individuell tilpasset opplæring (herlig kontradiksjon!)!!

  5. Linken funker ikke, men prøv å skrive inn adressen – det funker (uten www).

    Eller google Christian Beck hjemmeskole f.eks.

Legg igjen en kommentar

