Det er diskrimineringen som er problemet.


Jeg låner ordene til Leder Gard Realf H. Sandaker-Nielsen i Åpen Kirkegruppe for lesbiske og homofile.

Det er diskrimineringen som er problemet – ikke statsstøtten.

Det handler om statstøtte til Frelsesarmeens barn og unge. En organisasjon som gjør veldig mye bra ungdomsarbeid. Det de ikke gjør så bra er diskriminering mot minoriteter som homofilie. Ungdomsarbeidet utelukker en gruppe mennesker som er likeverdig alle andre mennesker – MEN det er homofil sex de ikke kan akseptere. Godtar man diskriminering er jo ikke dette lenger en demokratisk organisasjon. Det er det som er problemet – ikke statstøtten. Statstøtte får de jo hvis de slutter å diskriminere.

Det forundrer meg at når de selv stilles spørsmål om sex så blir det reagert og kalt trakassering, mens de selv altså mener de sitter med en rett til å spørre andre hva slags sex de har. Er det ikke trakassering da når Frelsesarmeen stiller spørsmålene? 

Skal staten støtte en slik diskriminering?

Hva så med andre som vil diskriminere når det gjelder tro, kjønn og rase?

Høybråten snakker om at regjeringen fungerer som et statlig meningspoliti hvis de ikke gir støtte. Jeg lurer på hva vi skulle kalt Krf hvis de kom i regjering og prøvde å få igjennom noen av sine saker. Ville det da blitt statlig meningspoliti? Jeg spør.

9 Svar til “Det er diskrimineringen som er problemet.

  1. Blikk.no: Beholder støtten

    Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt opprettholder grunnstøtten til Frelsesarmeens Barn og Unge.
    – Departementet ser at mange homofile vil oppleve dette som diskriminerende. Men jeg vil forsvare Frelsesarmeens Barn og Unges rett til å ha et annet syn, sa Huitfeldt på pressekonferansen i dag.

    -skrevet av Reidar Engesbak i Blikk.no [Torsdag 19. februar 2009]

    Frelsesarmeens Barn og Unge mistet grunnstøtten for 2009 på grunn av organisasjonens retningslinjer, som ikke tillater praktiserende homofile å bli ledere i organisasjonen. Frelsesarmeen påklaget vedtaket i desember i fjor. Fordelingsutvalget vurderte klagen, men opprettholdt sitt vedtak. Dermed havnet saken på bordet til Barne- og likestillingsdepartementet.

    I dag la barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt frem den endelige avgjørelsen.
    – Det har vært en vanskelig beslutning. Denne regjeringen har stadfestet at homofilt samliv er like mye verdt som heterofil samliv. Departementet aksepterer samtidig organisasjoners rett til ikke å dele dette synet, sa Huitfeldt på pressekonferansen.

    les mer her: http://blikk.no/nyheter/sak.html?kat=1&id=18839

    Min kommentar:

    Senere i artikkelen til Blikk sier Kjell Øie:

    Statssekretær i Barne- og likestillingsdepartementet, Kjell Erik Øie, gir sin fulle støtte til Huitfeldt.
    – Jeg er uenig i at homofilt samliv er synd, og jeg har sett på nært hold hvilke konsekvenser et slikt livssyn kan få. På tross av det, så må det i et åpent samfunn være lov og til å ha et annet syn, sier Kjell Erik Øie.

    Jeg synes dette er stort gjort av Barne- og likestillingsdepartementet. Jeg vil poengtere at jeg selvfølgelig er FOR at ungdom skal få støtte for sitt ungdomsarbeid men synes allikevel at Frelsesarmeen bør jobbe for å endre sitt homofilisyn som oppleves veldig diskriminerende.

  2. Du har et veldig godt poeng når det gjelder kristenfolkets egne reaksjoner når de får spørsmål om sin egen seksuelle praksis.

    Hele denne ideologien kretser rundt en tarvelig dobbeltmoral hvor man selv unndrar seg de kravene man stiller til andre.

  3. Og en ting til: Man skal lytte til for eksempel Norge i dag-redaktør Finn Jarle Sæle som sier at de som ikke følger fellesskapets regler, ikke bør særbehandles.

    Han sier det om muslimske jenter i hijab som vil bli politi.

    Men det gjelder visst ikke for frelsesarmeer som vil diskriminere homofile. Han har i hvert fall ikke sagt noe om det.

  4. Godt å høre at jeg har litt poenger også om dagen – ellers sliter jeg veldig med kristenfolket for tiden – altså de «riktige» kristne. Man kan bli utmattet av mye mindre… Godt jeg er så bra vant..😉

    Og skadefryden er stor over at de mener bloggen er mindre besøkt. Jeg må nesten beklage at så ikke er tilfelle. Jeg har aldri hatt så mye besøk. De er jo med selv på å høyne dette tallet med smuglesingen sin. Det vet vi jo litt om du og jeg Ivar.😉

    De skylder vel Øie en og annen unnskyldning nå da. Men det får han ikke. For unnskyldning er ikke i vokabularet til disse menneskene.

    Fortvilet greie. Men alt er jo som før.
    Og jeg er så dum at jeg går i dialog med dem og må stadig stilles opp til veggen med kniven på strupen og kneet midt der du vet. Jeg skal selvfølgelig ikke tro jeg er noe. Og det hjelper ikke engang å si at det er jeg ikke heller. Jeg er bare et menneske. Respekt for mennesket? Nei, bare de som er like kristne som dem selv.

    Det er jo derfor mennesker sloss ute i verden. Mangelen på respekt for mennesker som ikke er gode nok.

  5. Mot ondskap og dumskap er det vanskelig å slåss. Du har å gjøre med knøttsmå, livredde mennesker som ikke klarer å leve uten overforenklede virkelighetsbilder og noen å tråkke på.

  6. Frelsesarmeens ungdom kan då meine akkurat det dei vil. Men det er då for mykje forlangt at staten skal finansiere dei. Vi har då gode, vestlege verdiar vi lyt ta vare på, er det ikkje det dei bruker å seia?😉

    Kjell: Eg har ny blogg! Du skjønar nok kven eg er når du ser’n.😀 Stor klem! Stå på!

  7. Hei!
    Jeg har fulgt debatten på Bjørn-Olav Hansens blogg, og ville bare si at jeg synes du har mange fine verdier, og at du virkelig kan argumentere for deg! Etter å ha lest hvilke ekstreme menneskesyn de representerer forstår man enda bedre hvorfor det er krig i verden. Det må være slitsomt å gå gjennom et helt liv der man dømmer andre mennesker.

    Stå på videre🙂

  8. Hei Åse Marie og takk for tilbakemelding😉
    Jeg er så enig med deg. Å gå å passe på at alle andre er «riktige», må være utrolig slitsomt. Og det krever jo at man er ganske «riktig» selv også?
    Det er nok ikke så mange andre som gidder å svare å utfordre disse menneskene – og jeg er jo mest dum som til stadighet setter beina i disse sølepyttene også.
    Og det er en utfordring fordi at man må forsøke å gi også disse menneskene respekt. Det innrømmer jeg glatt at jeg har store problemer med – og det er fordi jeg mottar så å si ingen respekt tilbake. Det er godt å få en tilbakemelding – for jammen har jeg følt meg ensom mange ganger der inne ;-)))

    masse klem for gode ord – til deg😉

  9. Sølepytter er et nokså mildt og vennlig begrep i denne sammenhengen. Jeg var en gang i tiden med i en menighet som ble kalt en GRISEBINGE. Skriftlig. Offentlig. Av mennesker som Mr. H gjerne ber sammen med. Han så ingen grunn til å reagere den gangen. Men det er klart, sølepytt blir raskt for mye.

Legg igjen en kommentar

