Arbeidssøker jobber seg syk


Foto Arild Hansen
STÅR PÅ: Siden oktober har Kjell Morten Bråten tatt strøjobber i et titalls bedrifter og skoler. Kalender og mobil holder orden på tre til fire arbeidsavtaler daglig. 

Arbeidssøker jobber seg syk

Mens kommune, bank og næringsliv blir tildelt krisepenger, må Kjell Morten Bråten (43) forholde seg til regler hos Nav som ikke er tilpasset vanskelige tider. Arbeidssøkeren sjonglerer mellom tre arbeidsoppdrag daglig.

Av Stine Solbakken
Publisert  12.02.2009

Kjell Morten Bråten står opp klokka 05.30, men om noen trenger ham i arbeid i dag og eventuelt hvor, – det aner han ikke. Slik har han levd siden 1. oktober i fjor.

DAGLIG KABAL

Hver kveld må han oppsummere, notere timer i kalenderen og taste inn huskelapper på mobilen.

– Som eksempel jobbet jeg først to timer på Bratsbergkleiva skole, så noen timer på Venstøp skole, deretter noen timer i SFO på Strømdal skole og fra klokka 17 til 22 på Rimi Herøya. Og dette er ikke en spesiell dag i mitt liv.

USIKKERHET

– Noen dager ringer mange og spør om jeg kan jobbe, andre dager ingen, forklarer Bråten og legger til:

– Og uten arbeid, har jeg ingenting å leve av.

I fjor sommer ble han ferdig med attføring. Nav ga ham tre måneder, fram til 1. oktober, til å finne seg en jobb. Derfra måtte han klare seg selv.

Bråten har ikke krav på noe annen hjelp nå enn fra sosialkontoret.

– SLITSOMT

Tross 50 jobbsøknader siden september, har han ikke lyktes i sin intense jakt på fast arbeid. For at han skal klare seg økonomisk, sier han ja til alt arbeid.

– Og slik skal det jo være. Det er en selvfølge at man skal være aktiv i arbeidslivet, men jeg begynner å bli sliten. Jeg gjør alt jeg kan for å være i arbeid, men hvor lenge jeg kan kjøre rundt til tre – fire ulike arbeidsplasser, det aner jeg ikke.

FLEKSIBEL

Bråten er registrert hos tre vikarbyrå. Han vet sjelden hva dagen bringer. En vikarperiode på 14 dager på samme skole, er det mest forutsigbare han har hatt siden september.

På mobilsvar opplyser han om sin ukeplan. Slik gjør han seg tilgjengelig hele døgnet.

Kjell Morten Bråten har siden oktober jobbet i avlastningsbolig i helger og kvelder. På dagtid har arbeidet variert fra dagligvare, vasking og kantine til undervisning og SFO.

MÅ IKKE BLI SYK

– Hvor lenge kan du klare en så usikker hverdag med en så usikker inntekt?

– Skrekken er å bli syk igjen. Jeg jobber mye blant barn i skole og SFO nå. Jeg har heldigvis ikke blitt smittet av noe, sier Bråten, som er mindre bekymret for forkjølelse og oppkast enn for hva han kan takle av det han oppfatter som nedverdigende behandling fra Nav.

– Du skal være frisk for å søke hjelp hos Nav, for å si det sånn.

– VIL KLARE MEG SELV

– Jeg er redd for å bli oppfattet som sutrete, men fra å være stolt og selvstendig føler jeg meg skjelven og svett når jeg må ringe Nav om råd og hjelp. De henviser meg til sosialkontoret om jeg ikke kan forsørge meg selv.

– Føles henvisning til sosialkontoret som hjelp?

– Der kan de kreve at jeg selger bilen min for at jeg skal få stønad. Det er ikke noe alternativ. Uten bilen kan jeg ikke jobbe. Jeg bytter arbeidssted tre til fire ganger om dagen. Vikarbyråene krever at jeg disponerer bil. Og mitt ønske er å klare meg selv.

SAVNER SVAR

– Etter å ha opplevd regelverket og hjelpen fra Nav en periode, føler jeg meg lite verdt. Jeg spør og spør, men får sjelden gode svar. De kjenner ikke sitt eget regelverk. Og jeg har bare meg selv å ta vare på. Tenk hvordan barnefamilier har det. Jeg er jo egentlig heldig i forhold til mange som har det mye verre.

ENDRET LIVSSTIL

Å jobbe flittig og mye for å få endene til å møtes, har vært en god og nødvendig løsning for Bråten.

Fram til 2002 bodde han i Oslo og klarte seg fint, helt til han en dag ble så sliten at han endte opp hos lege og psykolog.

Han tok selv initiativ til å endre livsstil. For at han skulle klare endringen økonomisk, flyttet han til Skien og kjøpte et gammelt hus til 650 000 kroner.

ENSOMT

– Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre for å få en fast jobb i disse tider, sier Bråten, som synes det er et paradoks at Nav ikke ser innsatsen og behovet til enkeltmennesker.

– Krisetider rammer folk i min situasjon, også, men Nav omstiller seg ikke. De henviser til sosialen.

– Før trodde jeg, som andre friske i fast arbeid, at blir du syk og trenger hjelp, så er hjelpen der. Nå føles det som jeg er blitt dumpet i en ørken med beskjed om å finne veien tilbake alene.

FØLES SOM «STRAFF»

– Jeg kom til at jeg vil fortelle min historie, for alle kan ende opp i min situasjon – og jeg kjenner dessverre folk som har det verre.

– Jeg er reddere enn noen gang for å bli syk. Etter at attføringen ble avsluttet, har jeg ikke krav på hjelp annet enn fra sosialkontoret. Dit skal jeg ikke, konkluderer Bråten, som føler at etter attføringsperioden er situasjonen med mange strøjobber «straffen» han må betale for at han ble syk.

Min kommentar:

Jeg ønsker å rette en stor TAKK til Stine Solbakken og Telemark Arbeiderblad v/Ove Mellingen for at de ville høre på min historie og skrive om den. Vi må si ifra vi som enda er sterke nok til å klare det.. – For at min historie ligner mange sine historier – det er jeg helt sikker på. Det triste er at stadig fler havner der.

8 Svar til “Arbeidssøker jobber seg syk

  1. Godt jobba! Flott artikkel!
    Så bra at du forteller historien din så folk kan få et innblikk i hvordan overgangen fra NAV til selvhjulpenhet kan fortone seg.

    Krysser fingrene for at den faste heltidsjobben finner deg snart.
    Klem

  2. Utruleg bra at du står fram og fortel historia di! Det er nok til trøyst for mange, og gjer vonleg at folk skjønar meir av korleis velferdssamfunnet somtid kan svikte.

    Klem,

  3. Takk for støtte jeg saktens trenger. Jeg har da fått noen støtteerklæringer i dag og mange som sier de har lest. Historien kunne vært så mye lenger – for det er så mange ting som spiller inn. Feks at jeg ikke får hjelp fra sosialkontor før jeg må selge en bil som min mor har måttet kjøpe til meg fordi jeg ikke får lån…

    Eller at når jeg var i kontakt med Nav for noen dager siden så fikk jeg tilbud om kurs, bare at de ikke visste hva slags kurs det var..

    Eller at når jeg gikk på jobbsøkerkurs så fikk vi vite at det måtte gå 6 mndr før vi hadde krav på arb.ledighetspenger, mens i virkeligheten må man ha tjent 100 tusen-og-noe FRA januar i år før man har krav på noe som helst.

    Og det var jo dama fra Nav som kom på kurset og mente at vi burde ha spart oss penger til dårligere tider som nå kom – lett for henne å si som har godt betalt fast jobb. Ikke så lett for oss som hadde gått på bare 60 % av vanlig lønn i flere år.

    Eller dama fra trygdekontoret som spurte min psykolog i fullt alvor om jeg e g e n t l i g var syk…

    +++

    Man bør virkelig være frisk for å ha kontakt med Nav.

  4. Og jeg er såå glad for at du orket dette🙂 Men vær forsiktig da!

    Flott artikkel! Håper du får deg en fast jobb som er fulltid snart.

    Ja NAV-historiene pleier å være lange, og det blir ikke plass til alt i en liten artikkel, men dette ble bra da! Klem🙂

  5. Foreløpig er det bare en dame fra Porsgrunn som har ringt og som var så vennlig å tilby meg jobb i noe nettverksbygging…….. hehe.. Jeg blør fortsatt neseblod av stress…😉

    Ellers har jeg fått bare bra tilbakemeldinger – om enn ikke så mange. Mannen som møtte meg i en kantine i går lo godt når han sa at; – du passer ungen min i Sfo også ;-))

    Og selvfølgelig har jeg ikke hørt noe fra NAV – de har jo gjort sitt. Tilbudt meg kurs de ikke vet hva er.

    ALLE kan komme i situasjonen at de må ha støtte eller hjelp. Ikke alle har krefter nok til å si ifra. Kanskje ikke jeg heller egentlig. Men noen bør gjøre det.

    Jeg forslår at vi organiserer oss. Vi er mange! Hadde vært greit å vise at vi er mennesker – ikke bare tall og prosenter i media og Navs «skrytealbum».

  6. NAV er en tikkende skandalebombe som snart bør eksplodere i synet på den ansvarlige regjeringen. Kanskje en økning i ledigheten er det som må til for å få problemene fram i lyset.

  7. Det får vi håpe, Teo & Tao.

    Økningen av alle andre grupper har ihvertfall ikke hjulpet.

  8. Tilbaketråkk: Man skal være glad at man har en jobb… « STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN !

Legg igjen en kommentar

