Forsikringsbransjen vil gjøre meg som røyker enda mer kriminell.


Jeg må si jeg begynner å bli ganske lei av å bli sett på som en forbryter fordi jeg røyker.

Jeg er en røyker som hele tiden viser hensyn til alle som er rundt meg. Det er et naturlig resultat av røykeloven som kom. Jeg kan ikke røyke hvor jeg vil. I jobb i skole og barnehager gjemmer jeg meg vekk så ikke barn får se at jeg nyter sigaretten. Det har på mange måter vært greit for meg. Røykeloven er en lov jeg har respektert og fulgt. Jeg forbeholder meg allikevel retten til å røyke hjemme og på steder hvor det er merket «lov til å røyke». Jeg synes røykeforbudene begynner å nærme seg hysteri.

Jeg synes at ett sted må grensen gå for hvor mye diskriminering man skal tåle – Jeg kjøper og nyter faktisk et lovlig produkt.

Nå vil forsikringsbransjen begynne å differensiere forsikringsprisene ut fra om folk røyker eller ikke.

Jeg er også så uheldig at jeg er ganske overvektig og jeg ser for at forsikringspremiene kan bli ganske høye etterhvert som de finner mine «skavanker». Ja for det er da vel ingen grunn til å ta for seg bare de røykende, kjære forsikringsbransje?

Heldigvis går Helsedirektoratet inn for å støtte røykerne i akkurat disse planene og innkaller til møte.

Klart rammer en slik høyning av forsikringspremiene de fattigste – MEN jeg må si jeg også er skeptisk også til Helsedirektoratets påstander om definisjonen på hvem som røyker mest:

Folk med lav inntekt har gjerne en livsstil som er ugunstig for helsen, ved at de røyker mer, spiser mer usunn mat, og beveger seg mindre enn folk med høyere inntekt og utdanning.

Så de med mye penger har ikke usunne livsstiler?

Jeg føler meg stemplet av både Helsedirektorat og forsikringsbransje. Kriminell, fattig og usunn.

Fattig og usunn kan nok være riktig – men jeg er altså ikke en kriminell.

Jeg koser meg. Men kommer nok ikke til å overleve dette livet.

Legg igjen en kommentar

