Om etablering av Unitarforening i Grenland


I går hadde jeg gleden av å endelig få møte Unitarpresten Knut Heidelberg.

Vi møttes her hjemme hos meg og vi hadde en god samtale om hvordan vi skal få etablert en Unitarforening (menighet) her i Skien. Som kjent er jeg innstillt til presteordinasjon i Unitarkirken og vigselen vil trolig skje på høstparten nå i 2009. Jeg skal vigsles i en nydelig liten Unitarkirke som heter Bela Bartok i Budapest, Ungarn.

bela-bartok

Etterhvert som dette har blitt kjent er det mange som lurer på hvordan jeg kan bli prest, jeg som ikke har teologisk utdannelse. Nå er det vel Unitarene selv som egentlig må svare på dette. Jeg kan bare svare slik jeg tror det er. Unitarmenigheten her i Norge er ikke så stor og den har ikke så store midler. Prestegjerningen er noe jeg i utgangspunktet ikke vil få betalt for. Jeg ser på det som en gjerning jeg er blitt spurt om å utføre – og oppgaven har jeg fått fordi Unitarene i Ungarn som må godkjenne meg som prest, mener at jeg har gode nok menneskelige kvaliteter og erfaringer til å fungere som prest for dem.

Det er viktig for meg å få frem at jeg ER og vil forbli den samme Kjellemann som alle har lært å kjenne. Jeg er et menneske og jeg gjør ting i livet som sikkert er både særdeles gode og særdeles dårlige. Men jeg vil alltid strebe etter å bli et bedre menneske. Bedre for meg selv og bedre også overfor mine medmennesker. Jeg tror at man blir bedre ved å lære andre å kjenne og å bruke det som man opplever som bra ved ulike kulturer, ulike religioner osv. Jeg har ofte her på bloggen snakket om det jeg kaller fasitmennesker. Jeg mener at ingen sitter med fasiter på hvordan mennesket ER eller skal være. Det er ingen Gud som har skapt oss alle like. Jeg tror tvert imot på at en Gud nettopp har skapt oss ulike for at vi skal lære av hverandre og utvikle oss. Derfor må vi ha respekt for hverandre og tolerere hverandres ulikheter. Dog mener jeg at man skal si ifra til mennesker man mener IKKE har denne respekten eller ikke tolererer andre. Jeg mener fortsatt at fundamentalisme er noe av det farligste som finnes her på jord. Der sitter fasitmenneskene. Der tolererer de bare det de selv mener og gjør. Fundamentalister utvikler seg ikke. De står fast i fundamentet og jeg tør påstå at de sitter fast i dritt til knes…

Jeg ønsker kort sagt dialoger mellom mennesker. Jeg er opptatt av fellesskapet og felles dugnad for å gjøre verden til et bedre sted å være. I dette er vi som enkeltmennesker viktige. Vi må bidra med oss selv og være gode forbilder.

Mange av oss moderne mennesker i dag tror at lykken ligger i å ha mye penger og stor karriære. At lykken ligger i å ha mye å vise frem. Moderne mennesker er i stadig bevegelse, oppover og oppover. Jeg skrev en gang i en kronikk «Modernitetens ensomhet» :

Helsefanatikere, motebransjer og andre ”forståsegpåere”, forteller oss hele tiden hva som er det ideelle. Hva hjelper det når kravene ligger så høyt og uoppnåelig, at det faktisk gjør mange ulykkelige, syke og ensomme? Hyllen vi setter ”suksesspokalene” på kan fort rase sammen når det viser seg at hyllen mangler skruer. og er dårlig festet til veggen. Suksessen kan bli tung å bære, og kan hende innser vi for sent at vi også har betalt en altfor høy pris. Holdepunktene våre er kanskje blitt borte på veien. Hvem skal vi vise frem pokalene til hvis vi står der ensomme tilbake? Jeg tror vi må begynne med oss selv og ta ansvar for egne ideal. Vi må styrke og utvikle det vi synes vi er gode på. Litt egoistisk i seg selv, men jeg kaller det for positiv egoisme. Kravene må senkes. På livets vei må vi ikke kun se fremover og oppover men også stoppe opp litt og se til siden. Jeg mener det handler om å godta oss selv og hverandre som vi er. Alle har en rett til å føle seg viktige og unike. Ensomhet er ikke moderne!

Det ideelle er å få lov å være frisk, få lov å tilhøre en familie og mennesker rundt oss som er glad i oss og som bryr seg om oss. Og ikke minst være omgitt av mennesker VI kan bry oss om. Dessverre er det mange som leser dette som tenker at dette er en klisje. «Lykken» kan fort snues til ulykke, hvis den påståtte lykken gjør oss syke, eller at vi blir syke. Tro ikke at jeg alltid er et godt forbilde når det gjelder dette. Men jeg prøver. Det er det viktige.

Det er mange store spørsmål om livet og dets utfordringer.

Unitarkirken, som også er kalt Unitarforeningen har Frihet, toleranse og respekt som sine viktigste holdepunkter. Dette har også blitt mine holdepunkter i livet. Som homofil og med en livshistorie som min, har nettopp disse ordene betydd mer og mer for meg. Jeg vet hvordan det er å ikke alltid være respektert og tolerert og jeg hadde i mange år ikke frihet til å være 100 % det homofile menneske jeg er. Det er mange mennesker som lever i dag og som ikke føler seg respektert og tolerert eller som ikke føler at de har frihet til å være den de er. Og dere; da tenker jeg ikke BARE på seksuelle orienteringer, bare så det er sagt. Kriger ute i verden eksisterer nettopp fordi vi ikke er villige til å gi medmennesker frihet, respekt og toleranse.

Jeg er imot misjon.

Misjon mener jeg også er å bringe en «fasit» over på andre mennesker. Vi ser på oss selv som fasiter og vil at andre skal bli, tenke og mene det samme som oss. Jeg kunne ikke vært prest i Unitarkirken hvis en av oppgavene mine ville vært å misjonere. I Unitarkirken er alle like viktige og alle har like mye å bidra med og ALLE er velkommen, enten man nå er kristen, muslim, ateist eller buddhist.

Selv har jeg min tro og mine tanker om Gud og Allah, bibel og koran, Jesus og Muhammed, himmel og helvete. Dere vet jeg ikke liker å kalle meg kristen. Jeg er et menneske. Det får holde. Og det holder selv om jeg i høst blir prest i Unitarkirken.

Hvis det er noen som har lyst å møtes å utveksle tanker og meninger – eller om det er noen som har lyst å være med på å etablere en Unitarforening her i Grenland, så er det bare å ta kontakt. Jeg stiller meg åpen for forslag til hvordan en slik forening skal fungere og hvordan den kan fungere. Alle er velkommen til å ta kontakt med meg uansett.

3 Svar til “Om etablering av Unitarforening i Grenland

  1. Hei og tusen takk for et hyggelig møte i går, Kjell Morten. Det var virkelig koselig å treffe deg.

    Her vil jeg bare si litt om bakgrunn for hvem som kan være prest, og gi dette som generell orientering til alle som måtte lure på hvordan Kjell Morten kvalifiserer til ordinasjonen. Noe han selvsagt gjør, og det er en kvalifikasjon som er diskutert og godkjent med prestekollegiet i Ungarn.

    Det er alltid et trossamfunn som kaller en person til å være prest, og det er alltid trossamfunnet selv som bestemmer hvilke regler som skal gjelde. I Den norske kirke er det prester som både er utdannet teologer og prester som ikke er utdannet teologer. Det er kanskje ikke så godt kjent, men i dag er det fullt mulig å bli prest i Den norske kirke uten å ha studert teologi. Man må selvsagt ha en teoretisk bakgrunn som kan være gjevngod. Slik er det også i Unitarkirken. Det er ganske omfattende regler for hvem som kan ordineres til prest i Unitarkirken, og disse reglene er samkjørte med kravene som stilles i Ungarn og Romania. På denne linken http://ordinasjon.unitarforbundet.org/ finnes kvalifikasjonskravene som vi i Unitarkirken benytter oss av. Det er særlig unntakskravet som er nevnt i fotnote 1 på side 5 som gjelder for Kjell Morten.

    Kjell Morten blir den andre unitarprest vi ordinerer i Unitarkirken her i landet. Ifjor ordinerte vi en italiener, dr. Roberto Rosso. Første del av denne ordinasjonen fant sted i Budapest og siste del hos unitarene i København. De har en praktfull kirkebygning som konen til Edvard Grieg, Nina, en gang i tiden var med på å finansiere. De var begge aktive unitarer. Også Roberto ble ordinert etter samme kriterium som Kjell Morten.

    Det er en spesiell grunn til at kvalifikasjonsunntaksregelen for ordinasjon kommer i bruk. Vanligvis tar det 7 år å studere fram til unitarprest, men denne utdannelsen gis bare i Kolozsvar i Romania, og det forutsettes at studenten behersker ungarsk. Unitarkirken i Norge er en del av unitarkirkene i Ungarn og Romania, vi er både unitarisk kontaktkirke Petrosani (Romania)-Norge og en videreføring av Unitarkirken i Ungarn. Fordi Unitarkirken i Norge arbeider under små kår og i områder der unitarismen er lite kjent, kan ikke de samme krav stilles som i Ungarn og Romania. Det er derfor dispensert fra et obligatorisk studieopphold i Kolozsvar, men det er lagt inn et desto strengere krav til menneskelige kvaliteter og et absolutt krav om at ingen ordiansjon kan foregå uten først en unitarvelsignelse godkjent og gitt av en unitarmenighet i Ungarn eller Romania. Slik sett er det krav som stilles til Kjell Mortens ordinasjon mer omfattende enn en eksamen i teologi.

    Kjell Morten er kallet til ordinasjon og tjeneste fordi han både besitter den teoretiske bakgrunn som er dekket av de regler Unitarkirken selv har for enkelte ordinasjonskrav og de menneskelige kvaliteter som er nødvendig for å formidle unitarismens moralske standard. For en unitar er den moralske standard mye viktigere enn den teoretiske.

    Mvh.
    Knut Heidelberg
    Pastor

  2. Hei, og gratulerer!

    I vår tid synes det nesten som det viktigste å holde fast ved at tlværelsen er «mer enn» bare materialistisk.
    Materialismen «okkuperte» vår vitenskap på alle områder og misbrukte den ved å overflødiggjøre det transcendente, Gud, og å mekanisere menneskesinnet.
    Vi møter en konsekvens av det materialistiske menneskesynet i lykkelæren om sundhet. Her er det mange veier å velge i av «trening og vitaminer».
    Alt sammen ok, i og for seg, men noe tomt når det blir stående som et materialistisk uttrykk for hva mennesket er.

    Lykke til i å ivareta den transendente opplevelse og tro, uansett hva den består av.

  3. Predikeren: Nederlendere har jo begynt å forstått litt. De flytter vekk fra storbyene i Nederland og bosetter seg i småbygdene i Norge- Simpel life (tror jeg det heter) er en trend som har begynt å komme.
    Hva er en sunn kropp når den bare tilsynelatende ser sunn ut utenpå mens den ødelegges innvendig av stress, nerver og frykt for ikke å holde mål? Hm…

Legg igjen en kommentar

