Jeg innstilles til presteordinasjon i Unitarkirken


Her er den offisielle meldingen fra Den Norske Unitarkirken:

Kjell Morten Bråten innstilles til presteordinasjon 2009. Ordinasjonen skjer i samarbeid med unitarene i Ungarn og legges til søndagsgudstjeneste i Bela Bartok unitarkirke i Budapest. Også pastor Roberto Rosso (Italia) og pastor Szilard Sandor (Romania) inviteres til å delta i ordinasjonshandlingen.

Unitarforbundets styremøte på Torda-dagen 7. januar 2009.

Det er med stor ære jeg har tatt på meg denne oppgaven og gjerningen. Jeg føler også en stor ydmykhet for at noen har villet gi meg denne store og viktige oppgaven. Det var allikevel ikke lenge jeg trengte å tenke når jeg fikk spørsmål om å være prest for en slik menighet som Unitarkirken.

Å få være med å kjempe videre for større toleranse, frihet og respekt – og sammen med Unitarer, er noe jeg gleder meg veldig til. Dette er ting jeg har kjempet for i mange år. Jeg gleder meg også over å få lov å vie ALLE som vil gifte seg med den de elsker. I Unitarkirken er alle velkommen – uten vilkår, også lesbiske og homofile. Jeg håper jeg kan være med å bygge opp Unitarismen i Norge. Foreløpig er vi ikke så mange her men vi er tilknyttet Den ungarske unitarkirke og også Den rumenske, så jeg går inn som prest i et kirkesamfunn med omlag 250.000 medlemmer.

Hjemmesiden til Unitarkirken finner du her: http://unitarforbundet.org/

 

12 Svar til “Jeg innstilles til presteordinasjon i Unitarkirken

  1. Jeg er den jeg er – Kjellemann, og kommer til å fortsette å være den jeg er. Jeg antar at det er derfor jeg er den jeg er at jeg har blitt spurt og blitt gitt tilliten…?

Legg igjen en kommentar

