Den nye ekteskapsloven – Ikke alle forunt..


Først vil jeg få gratulere alle i Norge med den nye ekteskapsloven! Jeg tror den nye loven vil bli til glede både for homofile og lesbiske, deres barn og familier og alle rundt dem som er glade i dem. Det betyr veldig mye for homofile og lesbiske å få denne loven. Det betyr veldig mye for dem som vil ha en fast god ramme rundt sin familie og den de elsker.

Jeg synes ekteskap er en veldig vakker og flott «oppfinnelse» fordi den er ment å forplikte og den er en bindende avtale mellom to personer som elsker hverandre og som ønsker å leve livet sitt sammen, dele alt og gå gjennom livet både gjennom godt og ondt.

Jeg beundrer mennesker som har vært gift 20 – 40 og 60 år med hverandre. Mennesker som på mange måter blir ett, de deler kanskje navn og de driver et slags familieselskap sammen – et slag AS hvor begge må legge inn aksjer for å få hjulene til å gå rundt. Den viktigste aksjeposten er kjærlighet, omtanke og trofasthet. Jeg kunne aldri tenke meg å IKKE UNNE noen å få gifte seg med det menneske de elsker.

Derfor blir jeg så trist og lei meg når jeg feks leser om ekteparet Astrid Hagen Pedersen og Jan Pedersen, som det står om i Dagen Magazinet i dag og som altså ikke unner alle å få oppleve det samme som dem selv, nemmelig å få være gift med den man elsker i 50 år. Jeg leste denne artikkelen først og så fnyste jeg, men så har jeg gått og tenkt på dette i dag og kjent at jeg blir fryktelig trist rett og slett.

Hva slags egoisme er det mennesker innehar når de sitter der i sitt trygge «jeg» og ikke unner andre å få en slik trygghet. Å få oppleve en så stor kjærlighet til et menneske og ikke unne andre å få samme mulighet?

– Vi føler oss krenket av den norske stat, det vil si stortingsflertallet som vedtok loven. Dessuten blir vi diskriminert. Et lite mindretall i Norge som har valgt partnerskapsloven, skal få beholde den, mens vi som har vært gift fra 1957 ikke skal få beholde den gamle ekteskapsloven.

Det sier Jan Pedersen til DagenMagazinet.

Krenket?? Diskriminert? Får ikke beholde den gamle ekteskapsloven??

Vel, jeg blir jo egentlig målløs. Målløs over noe jeg synes nesten ligner ondskap. Jeg vil ikke synke ned på deres nivå. Jeg unner dem så utrolig mye å få lov å ha hverandre slik de har hatt det i 50 år. Måtte de få mange gode år sammen. OG jeg kan bare gjenta som så ofte før: STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN.

Forskjellen ser dere. Det gamle ekteparet unner ikke meg eller andre homofile å oppleve det samme…

Det er ondt.

Les også: «Første par ut» på Gaysir.no

SWEDEN-GAY-MARIAGE Foto Scanpix

18 Svar til “Den nye ekteskapsloven – Ikke alle forunt..

  1. Krenket og diskriminert over at andre skal få del i det samme som de selv? Og det til alt overmål når det gjelder et gode det ikke finnes en begrenset mengde av? Andres glede og trygghet er en krenkelse? Blir man diskriminert når en ny gruppe etter lang kamp får ta del i et gode en selv har hatt i en evighet?

    Nei, jeg blir stum.
    Håper dette avsinnet snart tar slutt så nye ektepar slipper å møtes av denne småligheten.

  2. Glama: Joda, det må vel ta slutt en dag.. Men hvor mange mennesker skal såres og ydmykes før det tar slutt? Det er trist at det er slik egoisme i denne verden. Og det er neimen ikke rart det blir kriger.

    Fryktelig trist..

  3. Det disse menneskene mener, er at selve institusjonen ekteskap blir ødelagt gjennom den nye loven. Dermed blir også deres ekteskap liksom ødelagt.

    Det er blant de dummeste og mest primitive argumentene som er kommet opp til nå.

    Hadde de virkelig ment alvor, burde de tatt ut skilsmisse på prinsipielt grunnlag. Men så dypt stikker det ikke. Det handler egentlig bare om å jævles med folk.

    Altså: Selv om fartsgrensen på motorveien øker fra nitti til hundre, er du ikke diskriminert om du fortsatt vil kjøre i nitti.

  4. Jeg kan logisk forstå at det kan fremsettes argumenter mot ekteskapsloven. Akkurat dette argumentet om at institusjonen ekteskapet blir ødelagt gjennom den nye loven har jeg vansker med å forstå logikken i. Jeg har hørt argumentet mange ganger, men syns ikke det gis noen god forklaring på hvorfor det skulle være slik. At noen også føler seg diskriminert syns jeg blir enda mer pussig.

    Heldigvis vant ikke disse argumentene frem hos lovgiver heller.

    Ikke rart det blir krig nei

  5. Jeg forstår godt at folk kan synes det er rart at to menn eller to jenter gifter seg. Uvanlig. Fremmed.

    Jeg har alltid sagt at jeg kan forstå heterofile som ikke kan forstå hvordan det er å være homofil. Jeg strekker meg langt for å prøve å få folk til å forstå at vi opplever oss selv like vanlig som sikkert alle andre gjør. Vi lever våre liv bare med et litt motsatt fortegn.

    Og for all del – det finnes både gode og dårlige mennesker også blant homofile. Fordi vi er som alle andre.

    Det er så leit og det er så vondt at man hele tiden skal måtte forsvare seg som om man var en eller annen spedalsk – en som står i en gapestokk og bare skal spyttes på og slås overende av usaklige, egoistiske, selvforherligende mennesker. Man blir ganske så trøtt av det. Historien har vist eksempler på lignende gang etter gang.

    Som sagt: Trist.

  6. Det er då fint å hjå at det no blir fleire og fleire fundamentalistar som tykkjer dei blir diskriminerte og forstår kor ekkelt det er. Monsen, Thue og ekteparet Hagen Andersen innrømmer altso implisitt at homofile blir diskriminerte, og det burde dei vel eigentleg hatt honnør for. Eg ser fram til å sjå dei stå på barrikadane for rettane åt dei homofile i framtida …

    Godt nytt år åt deg Kjell – og alle andre! Og gratulerer med lovendringa!!😀

  7. Per Esben: Mange ganger har jeg gjennom livet tenkt og trodd at kristne og religiøse er bedre enn andre mennesker. Jeg tror at det er mange som har tenkt sånn.

    Historien viser at man har hatt en slags ærefrykt overfor de «særlig» kristne. I de senere år har jeg hatt følelsen av at de faktisk tror selv at de er bedre enn andre og at de føler at de må ha særbehandling, ha særrettigheter. Og noen ganger kan det nesten virke som at de er bitre for at det koster dem noe å ha en så «sterk tro på en Gud».

    Flesteparten i dag er heldigvis opptatt av likeverd. Vilkårene for likeverdet er at du oppfører deg som folk! Respekt for andre, tolere andre. Likeverd er ikke å si at jeg bør ha bedre rettigheter enn deg fordi jeg er «normal». Hvis det å være normal i disse kretser er å diskriminere andre og opphøye deg selv og selvforherlige seg selv, så vil jeg kalle det unormalt. Verden vil rett og slett ikke ha det lengre. Det er jo nettopp denne egoistiske tankegangen som fører til all krig og uro i verden. «Jeg sitter med fasiten»-tankegangen.

  8. Det er heilt rett som du skriv, Kjell. Det er ei utfordring for mange – både religiøse og andre som er overtydde om noko – å akseptere at andre menneskje lever livet sitt på ulike måtar. Ein vil vel gjerne tru at den måten ein sjølv lever på må passe bra for alle. Heldigvis trur eg det er fleire som innser at det ikkje er slik.

  9. Og jeg lurer på hvorfor de ikke unner andre det samme? Er de redd for at deres ekteskap ryker hvis homofile får de samme rettighetene?

    Mitt problem oppi dette er å forstå hvorfor dette er en så stor plage for heterofile.

    Kan ikke folk få gjøre som de vil, eller være som de er så lenge de ikke plager andre med det?

    På stranda et år lå det to gutter og klinte og masserte hverandre rett opp i trynet på meg. Kun for å se om jeg ble provosert.
    Ja og det ble jeg! Men ikke fordi det var to gutter. Ville blitt like provosert om det var to av ulikt kjønn.
    Fordi jeg ikke vil ha det opp i trynet. Sånt hører privaten til.

    Jeg blir mer provosert av at Jehovas vitner banker på hos meg og vil verve meg. Jeg gjør da ikke det selv! Skulle jeg begynne å banke på dører for å verve folk til å bli Humanister, bare fordi jeg er det selv? Jeg ville antakelig blitt arrestert.

    Man skal ikke plage andre,
    man skal være grei og snill,
    og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

  10. Hihi, mista visst litt fokus her. Mente bare å poengtere at folk må slutte å bry seg med andre.

  11. Hei.
    Jeg tenker som så at gamle ektepar kan synes hva de vil om de som gifter seg i år. Det spiller ingen rolle. La oss heller glede oss over vår reviderte ekteskapslov og se fremover til alle de gode ektepar som skal vies etter den: par av menn og menn, par av kvinner og kvinner og par av menn og kvinner. Det skal i alle fall være meg en stor glede å vie etter den nye loven.

    Mvh. Knut
    Ps. Gleder meg til at vi treffes i midten av måneden.

  12. Irini: Beklager sent svar men har jobbet😉 Helt enig med deg.
    Viktig å bruke krefter på kjærligheten – men ikke for å motarbeide den! Bruk også krefter på noe meningsfullt, feks hjelpe alle de i verden som sliter, styrke fredsarbeid og fattigdom. Det er nok å ta seg av og bry seg om!

    Unitar-Knut: Gleder meg også til å møte deg! Jeg er stolt av å være en del av Unitarkirken som med glede ønsker denne loven velkommen og som ønsker alle homofile hjertelig velkommen – uten vilkår! Jeg gleder meg til samarbeid og håper jeg kan få bidra positivt.

Legg igjen en kommentar

