Julebrev 2008


Hvis jeg skulle gi dette året vi snart legger bak oss navn, så ville det blitt mange navn. Eksempel er turbulent, ups and downs, frustrerende, overraskende, fantastisk, spennende, slitsomt, engasjerende og undrende.

Dette har vært året hvor jeg skulle ta en del veivalg. Skiltingen har vært ganske god den, etter at jeg ble ferdig med høyskolen. Det har stått jobb på de fleste skiltene. Og jeg har gått og gått og gått og gått… Det kan best beskrives som en slags endeløs vandring. Først var det en del skilter også, men etterhvert som tiden gikk forsvant fler og fler. Jeg sto igjen i en slags rundkjøring med 4 alternative utveier. Jeg valgte alle 4 vikarstillingene og der har jeg blitt – og kjører stadig rundt i ring.

Situasjonen er at det er sjelden jeg får sitte i fred på trafikkøya, og det er bra – MEN selvfølgelig skulle jeg ønske at en av veiene kunne vært litt enklere å gå og at den ikke var så kort. Vel jeg kommer sikkert tilbake til «runddansen» min.

Dette har vært det turbulente året. Også bloggmessig. Eller kanskje aller mest bloggmessig. Men det er jo ikke til å komme utenom at bloggen også påvirker livet mitt privat. Det har vært noen alvorlige fighter noen ganger som virkelig har gått inn på meg. Trusler og hatmeldinger og å bli sammenlignet med en satan er jo ikke akkurat hyggelig. Det tristeste med dette synes jeg er at det meste av dette mest sannsynlig kommer fra mennesker som kaller seg kristne. Og jeg er jo ikke den eneste i Norge dette året som har mottatt slike henvendelser. Fra dem som har gjort homofilisaken til sin Gud. Ja slik vil jeg si det.

Det har vært viktig for meg å avsløre noen av disse menneskene. For en vanlig leser har det sikkert vært dønn kjedelig, men det har allikevel vært nødvendig for meg. Jeg er blitt outet, mobbet og baktalt uten rett til å forsvare meg. Selv mordere har en rett til å forsvare seg.

Den absolutt største saken her på bloggen dette året var saken hvor en kjent kristenblogger fikk opprettet tre erotiske nettsider i sitt navn. Tipset kom inn på bloggen her og jeg tok tipset videre. Saken ble veldig turbulent og alle sitter fortsatt i dag og lurer på om det var gode kristne Hesselberg som opprettet disse erotikkbloggene eller om det var hans «gode» kamerat. Saken ble også tatt opp i Vårt Land, noe som førte til telefonstorm til avisen – og igjen kom truslene og hatbrevene. Denne gang til redaksjonen i Vårt Land. Det kan virke som at en «kristen bror» skal beskyttes, uansett om det er galt, syndig eller ekkelt det vedkommende har gjort. Og i saker som angår dem selv så kommer alltid tvilen den tiltalte til gode.

Selv ble jeg truet av Hesselberg hvis jeg ikke trakk bloggoppslaget tilbake. Bloggoppslaget står der ennå, og truslene har jeg ikke sett noe til.

Bloggen har jo blitt en del av mitt liv. Bloggen har gitt meg mang en søvnløs natt og mye hodepine. Men jammen har jeg fått masse positive opplevelser også, knyttet til bloggen. Ja det er disse jeg forsøker å fokusere på. Jeg får mange henvendelser privat av mennesker som har sett og lest bloggen. Det er fantastisk hyggelig.

Mye av stoffet du finner på bloggen her klarer du helt sikkert å finne mange andre steder også. Bloggoppslagene her viser gjerne bare hvem jeg er og hva jeg er opptatt av.

Jeg er opptatt av menneskeverd, at så mange som mulig skal ha det godt.

Jeg er opptatt av kultur i alle former og jeg tror kultur er helsebringende.

Jeg elsker musikk og jeg elsker tekstene til musikken.

Jeg elsker humor, vitser og glade fortellinger med gode endelser.

Diktene har etterhvert blitt til en ganske stor samling, mest av kjente og kjære forfattere men også noen nye, mer ukjente. Noen av diktene har jeg skrevet selv.

Jeg er opptatt av livssyn og tro. Men forsøker å ha fokus på den tro som viser respekt for medmennesker. Den tro som er oppbyggelig og ikke nedbrytende. Den tro som handler om kjærlighet.

Jeg er selvfølgelig opptatt av de homofiles rettigheter. Ikke SÆR-rettigheter, men at vi homofile skal også få stille likt med alle andre. Dette fordi vi er mennesker som også elsker og som også lever våre helt normale liv. Vi har også lengsler pg drømmer. Vi ønsker å få lov til å være den vi er – uten krav om å si fra oss noe viktig i livene våre. Det er så enkelt som at vi er også mennesker på godt og vondt.

En viktig sak for meg er også barn, unge og eldre. Etterhvert som jeg nå også jobber mye med barn og unge, blir denne interessen bare styrket. De er fremtiden vår. Jeg er opptatt av at de skal få oppleve trygghet og ro rundt sine liv. Barn er skapende, fantasifulle og veldig levende mennesker. Vi må jobbe for at de får lov å utvikle denne kreativiteten og oppfinnsomheten og at de får lov å være barn lengst mulig. Barn og ungdom er mine beste venner!

Jeg blir sint når jeg ser at eldre opplever å bli behandlet verre enn forbryterne som sitter i fengsel. Gi de eldre all den æren de kan få! Det er takket være dem at vi har det så godt som vi har det. Gi de dansen! La de få nyte! Engasjer dem og la de få bestemme over sine liv, selv om de er knyttet til institusjoner. Bruk dem som ressurser i stedet for å la de råtne bort i sine stoler. De kan være ressurser for seg selv og for barn og unge. La de eldre besøke fengslene og la dem få fortelle om alle sine erfaringer. De fortjener verdighet. De fortjener å få lov å bestemme over sine liv. Lås opp dørene og la dem få leve til de dør.

JUL…

Jeg elsker julen.

Det synes vel også på bloggen her…😉 Og hadde dere kunne kommet hjem i Stusslistuggu så hadde dere fått sett det enda mer. Julen er for meg en høytid med fremtidshåp basert på tilbakeblikk. Det er mulighetens høytid. Mulighet til å endre seg, lage nye mål, nye fokuser og nye veivalg, basert på erfaringer man har gjort seg før på året. Julen er et stoppested. Man kan stoppe opp og lytte til kropp og sjel og tenke over om man befinner seg på det sted man ønsker å være. Det er tiden hvor vi skal vise hverandre hvor mye vi bryr oss. Vi skal være glade og vise glede.

Dette er jo hva jeg synes julen EGENTLIG skal handle om. Men så er jo ofte virkeligheten en annen. I større eller mindre grad. Selv skulle jeg ønske at jeg fikk tid til å reise hjem til min mor og familien. Jeg skammer meg over at jeg ikke har vært hjemme dette året. Men slik har iallefall mitt liv vært. Jeg har ikke hatt tid. Så kan noen si at det handler om å ta seg tid, prioriteringer osv… Jeg er enig. jeg burde ha prioritert. Men samfunnet gjør det ikke akkurat lett å prioritere. Det er vel flere enn meg som lurer på hvor blir denne tiden av? Jeg selv synes den bare forsvinner fortere og fortere for hvert år som går. Omtrent like fort som pengene forsvinner. Slik har iallefall jeg det. Jeg strever virkelig med overlevelsen. Huslån, forsikringer, strømutgifter +++ synes å bare vokse over meg. Og for å klare å betale alt dette så må jeg jobbe. Sikkert ganske spesiellt i min situasjon fordi jeg har veldig ustabile lønnsutbetalinger og ustabile jobbetider, men jeg mener å fornemme at det er mange som sliter om dagen.

Mange vil vel hevde at vi kanskje har litt godt av å kjenne på dette å ha dårligere råd. Jeg er jo enig i det. Men så prøver jeg å tenke på hva dette «uvante» kan føre til. For kombinasjonen dårlig råd sammen med urolighetene og den «høye farten» vi lever under i dag – er det en god kombinasjon? Klarer vi å takle endringene og klarer vi å se rundt oss og så på det som tross alt er det viktigste, nemmelig menneskene rundt oss og ikke minst oss selv? Det er iallefall en utfordring jeg har.

Dette får bli mitt fokus i år. Å TA BEDRE VARE PÅ  ALLE ANDRE KJENTE OG KJÆRE RUNDT MEG og meg selv.. For har jeg det ikke bra selv så klarer jeg heller ikke å ta meg av andre. Klisje… tja… Det er nettopp det vi må jobbe med. Ikke bare la det bli en klisje..

I de senere år har jeg prøvd å støtte en organisasjon som jeg mener fortjener ekstra støtte. Det er mange å velge mellom og mitt bidrag gjør ikke akkurat underverker. Jeg gir det jeg har råd til – men jeg gir. I år som i fjor velger jeg å gi denne støtten til STINE SOFIE STIFTELSE (www.barnerett.com) I tillegg til pengestøtte har jeg også hatt link til siden deres her på bloggen og som jeg ser mange benytter seg av. Jeg oppfordrer andre bloggere til å gjøre det samme.

Jeg ønsker alle lesere av bloggen en

kh_ums_godjul_godtnytte5r_swirl

Takk for at dere leser bloggen min og takk for alt dere bidrar med og gjør dagene mine meningsfulle!

Ta godt vare på dere selv og alle rundt dere!

Legg igjen en kommentar

