Min fulle støtte til Sogneprest Sindre Stabell Kulø i Bud Kyrkje


Jeg håper jeg har mange med meg i støtten til sogneprest Sindre Stabell Kulø i Bud Kyrkje.

Som kjent har Nordmøre og Romsdal indremisjon nektet å leie bort leirplassen Frænabu til konfirmantleir om sogneprest Kulø er med, på grunn av prestens liberale homofilisyn. Indremisjonen har også oppfordret til boikott av Kuløs gudstenester.

Indremisjonen må jo få mene akkurat hva de vil, men det er en glede å se at sognepresten synes å ha menigmann med seg. I går ble det arrangert lysmesse og folket fyllte opp kirken og viste presten sin støtte.

Indremisjonen klarer ikke det sognepresten klarer – nemmelig å få med seg vanlig folk:

– Vil støtte presten.

– Vi kjem fordi det er første søndag i advent, og fordi vi vil støtte den kjekke presten vår. Han er open og rett fram, og får folk i alle aldrar i tale. Boikott er «hol i haue» – vi lever i 2008! seier Kristin Vågen på veg inn i kyrkja.

Dottera Marte var klar på at dei heilt klart måtte gå til lysmessa når det var slik, for å markere støtte.

– Den nye presten vår snakkar slik at også ungdommen stoppar opp og lyttar, og får med seg det han seier. Han er flink, kommenterte dei.
Den gamle kyrkja som tek om lag 250 menneske vart fylt, konfirmantar deltok i lysmessa med lystenning og innslag. (Romsdal budstikke – rbnett.no)

Siste dagane har vore prega av mange innspel og mykje omtale av saka. Det er likevel henvendingar frå unge homofile som har gjort mest inntrykk på presten:

– Det som har betydd mest oppi dette, er historiene unge, kristne homofile frå området lokalt har fortalt meg. Om korleis dei har opplevd å bli avvist i ulike kristne miljø, og kva det har å bety for dei å bli tekne på alvor. For meg har dette mykje meir å seie enn alt anna, seier Stabell Kulø.

Jeg blir så glad i slike mennesker som klarer å se at alle er mennesker og at alle er gode nok. Jeg vil gjerne gi min fulle støtte til denne gode presten og takke han for at han tør å stå imot og for at han tør å være på de homofiles side. Det ser ut til at folket i Bud støtter han også i dette. Det står det også respekt av.

I mine øyne er dere helter – alle som slår ring rundt presten dere, og største helten er presten selv Sindre Stabell Kulø. Takk for at du er den du er!

2 Svar til “Min fulle støtte til Sogneprest Sindre Stabell Kulø i Bud Kyrkje

  1. Enig. Fin prest, som gir håp om at Kristi ånd fortsatt holdes levende i Den norske kirke.

    Jeg synes det er så avslørende at de som er motstandere, er nødt til å sverte mannens motiver – som vanlig. Han skal, ifølge motstanderne, angivelig tenke og tro som han gjør for å gjøre seg populær, for å gi etter for tidsånden og så videre.

    Det faller dem altså ikke inn at dette mennesket følger sin tro, sin Gud og sin samvittighet.

    Også synes jeg å høre det surstemte sutrekoret helt hit om noen skulle finne på å boikotte en konservativ.

    Altså, stikk i strid med den angivelig gudegitte etikken som disse miljøene skryter av å etterleve. Den går som kjent ut på at man skal behandle andre som man selv vil bli behandlet.

  2. En hilsen her fra Danmark, og Gud velsigne dig i din kamp. Gud åbner sine arme for alle mennesker, og byder alle velkomne som søger ham.
    Det er ikke let at gøre det du gør.
    Gud velsigne dig Sindre.
    Et knus fra Else Aabye

Legg igjen en kommentar

