Om ryktespredning i bloggverden jeg ikke får forsvart


Dette innlegget skrev jeg 10 september men trakk det tilbake fordi Hansen også trakk den aktuelle meldingen tilbake. Men Hansen fortsetter ryktespredningen mot meg. Derfor legger jeg saken ut igjen og med en oppdatering på hva som er skjedd i dag. Jeg beklager at jeg er nødt til å gjøre det på denne måten, men siden jeg er fratatt retten til å forsvare meg inne på bloggen hans ser jeg dette som eneste mulighet. Jeg aksepterer ikke denne ryktespredningen og nå må dette ta slutt!

Melding skrevet 10 september d.m.

Senest i går kveld satt jeg og skrev i anledning 1 årsdagen til bloggen min at jeg vil gjerne trekke meg litt tilbake fra blogging. Jeg er lei av krangel og uendelige diskusjoner med kristenfundamentalister. Jeg hadde ikke før skrevet det før jeg får beskjed om at jeg er omtalt på Bjørn Olav Hansens blogg angående denne bloggposten jeg skrev om prostitusjon blant yngre gutter og jenter.

Å bli fremstilt som en overgriper er ganske alvorlig. Det er særlig alvorlig for meg i den situasjon jeg er i som jobbsøker i pleie og omsorgsyrker. Enda alvorligere er det i tilfelle med bloggen til Bjørn Olav Hansen, hvor han tillater at andre sprer såpass alvorlige rykter om meg og jeg ikke har mulighet til å forsvare meg. Jeg skrev et innlegg i går som svar på påstandene i bloggen hans, men det ble slettet umiddelbart.

Dette ble skrevet under bloggposten «Ren utnyttelse av unge jenter»: https://www.blogger.com/comment.g?blogID=20618124&postID=1565280012837175247

Vet ikke hvor mye du følger med på en viss blogg som er brukt til å rette harde angrep mot deg. Den siste tiden har vedkommende bloggeier blitt kjørt hardt blant annet på grunn av en artikkel han skrev i sommer. Den handlet om et meget tvilsomt forhold til en annen mann. Nå har en kvinnelig kommentator sagt at hun vil anmelde ham for dette. Vedkommende bloggeier har slettet innlegget, og sletter også alle kommentatorer rundt dette innlegget. Dette er interessant all den stund vedkommende bloggeier har sagt at alle skal få slippe til hos ham. Men nå gjelder det kritikk av ham selv, og nærgående sådan, og da innføres det sensur. Så lovnaden om at alle skulle slippe til med alt de hadde på hjertet, gjaldt visst ikke – og i hvert fall ikke når det er kritiske bemerkninger om ham selv.

Jan Roger

9:33 PM

Jeg angrer at jeg skrev akkurat det innlegget jeg skrev om den 19 årige gutten. Jeg burde ikke tatt en så konkret hendelse for å belyse problemet prostitusjon blant unge gutter og jenter. Av hensyn til vedkommende ble posten slettet. Vedkommende og jeg har snakket sammen i ettertid og vi har sagt unnskyld til hverandre og satt strek over hendelsen. Det var aldri snakk om noe overgrep. Kanskje gjorde jeg det feil, men jeg gjorde det for å¨hjelpe han. Det har han takket meg for i ettertid. Jeg har ikke hatt sex med vedkommende og jeg har ikke sett vedkommende naken. Jeg var hard mot ham for å vise alvoret i hva det vil si å prostituere seg.

Folk må gjerne være uenige i fremgangsmåten min. Det viktige i denne saken er at personen det gjelder og jeg har skværet opp og i følge han selv har jeg opptrådt riktig. Det er satt strek over denne saken for lenge siden. Av hensyn til han ser jeg ingen grunn til at denne saken skal diskuteres ytterligere.

Å spre rykter ut ifra bevisløse antagelser er i seg selv et overgrep. For meg kan det få alvorlige konsekvenser.

Jeg vet ikke hva slags motiver noen har ved å spre et rykte om at jeg er overgriper og har tvilsomme forhold til unge gutter ut fra en bloggpost jeg selv har skrevet og hvor jeg egentlig ville ha fokus på et økende problem som eksisterer for unge gutter og jenter, nemmelig prostitusjon. Men jeg tror ikke det er gode motiver. Jeg ber dere tenke dere om og hvor mye dere kan skade personer som er involvert – også meg. Å til og med nekte meg å forsvare meg når jeg er omtalt på en blogg viser ondskapen som nok står bak. Jeg skal svertes for enhver pris. Kanskje er det hevn fordi jeg selv har omtalt Bjørn Olav Hansen her på min blogg. Vel, her kan iallefall Bjørn Olav Hansen få forsvare seg. Hos han blir enhver melding fra meg slettet. Er det sånn at han er så lei av meg så må han slutte å skrive om meg på sin blogg eller tillate andre å komme med rykter. Det minner om forfølgelse – noe jeg ser Hansen er motstander av. Da må han også slutte å forfølge andre selv.

Det ovenstående skrev jeg her om dagen og publiserte det. Hansen trakk denne uttalelsen fra Jan Roger tilbake. Noe jeg takket Hansen for. I dag er det igang igjen.

De menneskene du sikter til er så fulle av hat, at det er sjelden jeg har sett noe lignende. Det ser en tydelig i måten den ene har behandlet en kreftsyk kvinne i et innlegg på den av disse bloggene. Der kommer hatet virkelig til overflaten, med skjellsord og bemerkninger som en burde skamme seg over å bruke overfor alvorlig syke mennesker. Men det ser ut til at han ikke har noen begrensninger.

Jan Roger

2:42 PM

Jeg skriver en kommentar hvor jeg ber Hansen slette dette innlegget igjen. Jeg opplever det ikke som sant at jeg har behandlet Maria Mytterist dårlig når hun fortalte at hun har vært kreftsyk. Innlegget jeg skrev ble slettet av Hansen og her kommenterer han:

Kommentaren er slettet fordi vedkommende er utestengt fra muligheten til å kommentere. Vedkommende reagerer på at han blir omtalt på denne bloggen av Jan Roger, men kommenterer selv undertegnede på både egen og andres blogger. Det er altså helt i orden, men selv tåler han ikke å bli omtalt. Selv ikke når navnet hans eller nicket hans ikke nevnes. Hele tiden handler det om at de som står for et annet syn tar feil, har misforstått og er hatefulle. Selv kan de overhode ikke tollerere noe annet syn enn deres eget. Jeg er enig med Jan Roger: Jeg har aldri opplevd et slikt hat fra noe hold som fra disse menneskene. Vedkommende truer hele tiden med å publisere på egen og andres blogger det han ikke får publisert her. Og av og til med politiet. Selv har han nå innført sensur på egen blogg – av mennesker som kritiserer ham.

3:22 PM

Jeg skriver følgende melding som også blir slettet:

Du ser kanskje forskjellen her?? På min blogg er du tross alt velkommen til å besvare eller forsvare. Denne muligheten har ikke jeg her. Du ber om fred – men det kan se ut som at det ikke er fred du ønsker. Enn så lenge jeg omtales her så vil jeg fortsette å gjøre folk oppmerksom på hvor simpelt menneske du er.Dette du driver med er overhode ikke god bloggetikk.Kjellemann

5:08 PM

Jeg har overhode ikke innnført sensur. Hvor har jeg skrevet det??? Jeg har fjernet en del av en tekst som omhandler et menneske som ikke kan forsvare seg. Skrevet av et menneske som ikke kjenner bakgrunnen til historien som omtales. Det er noe helt annet.Du har selv truet med politianmeldelse. Hvorfor skulle jeg være bedre enn deg? Hold deg til sannheten Hansen!kjellemann

5:12 PM

Det er fryktelig trist at man skal måtte holde på på denne måten. Jeg er så mektig lei av hele greia. Bjørn Olav Hansen er en voksen mann som endatil kaller seg kristen. Jeg har latt han være i fred lenge selv om han skriver om sitt hat til homofile. Vi blir aldri enige uansett. Men jeg formoder da at Hansen også lar meg være i fred. ALLE kan skrive inn her på bloggen om de så hater meg dypt å inderlig. Da kan jeg iallfall få forsvare meg og svare vedkommende. Ryktespredningen på en annen blogg hvor jeg ikke kan forsvare meg tillater jeg ikke. NÅ MÅ DETTE SNART TA SLUTT!!!

8 Svar til “Om ryktespredning i bloggverden jeg ikke får forsvart

  1. Hei, Kjellemann.

    Jeg leste innlegget ditt der du skrev om 19-åringen og jeg oppfattet det på ingen måte som om du begikk noe overgrep.

    Det var for øvrig her også snakk om et myndig menneske og jeg forstod godt hva det var du forsøkte å nå fram til ham med.

    Det er bra dere har fått snakket ut og skværet opp.

  2. Denne Jan Roger er en ful faen. Tendensiøse forvrengninger og manipulasjoner er varemerke. Helliggjørelse, du liksom.

  3. Takk Undre. Jeg gjorde mitt beste i den situasjonen jeg var i. Uansett om noen syntes jeg gjorde galt eller rett så var mine intensjoner å hjelpe vedkommende. Det har han selv forstått. Han har takket meg for det jeg gjorde. Uansett er det en sak mellom meg og han – som du sier er han en myndig person. Det jeg angrer på er at jeg fortalte denne konkrete hendelsen på bloggen. Jeg kunne godt ha skrevet om emnet prostitusjon av unge uten å komme med en egen erfaring. Dette er en sak som er et økende problem som jeg synes er veldig trist at ungdom føler seg «nødt» til. Det er ikke deres feil men kravene som stilles til dem. Det er alvorlig.

  4. Jeg aner ikke hvem denne Jan Roger er og jeg tviler på at han kjenner meg. Men det aner meg at han har meldt seg inn i svertegruppen til Hansen – og bruker alle tenkelige midler for å få svertet meg. At en førtiårig homo som meg får et rykte som overgriper eller utnytter av unge gutter passer jo godt til det forvrengte og fordømmende bilde de har av homofile. Og at det var Kjellemann var jo bare toppen! Hevnen og hatet er stort i den kretsen der. De gir seg ikke om følgene det har for folk. Like stor er feigheten med å spre ryktene på en blogg hvor de vet jeg ikke kan få forsvart meg.

    Men nå skal jeg ikke hisse meg opp igjen.😉 Dem er rett og slett ikke verdt det. Det må jeg se å få lært meg.

  5. Her har det jammen vært mye styr siden sist jeg var innom ..! Kjenner ikke jeg orker å forholde meg til alt grumset fra disse folka som fint bidrar til kvalme og hat – til slutt hele kriger. De kan også lett startes i våpenhus i Kampen kirke…
    Blir bare så lei meg på dine vegne. Det er velkjent at den som stikker hodet langt fram står laglig til for hogg. Og så lett som det er å mobbe anonymt.
    Men det er lett å gi ros og skriftlige klemmer også, anonymt. Og det er bra. Hadde ikke du vært så åpen om meninger og interesser på bloggen, hadde du vel ikke virka så troverdig, og dermed så lett å få lyst å kontakte. For min del med ros og oppmuntring. Ikke fordi jeg tror du er så prektig og feilfri, men fordi du er så velsigna deg sjøl. Men for deg kan det fort bli en forbannelse. Som du er inne på sjøl , er det kanskje ikke så lurt å være 100% ærlig på blogg.
    Det er sikkert lurt av deg å ta en time-out og skjerme deg sjøl til motet og humøret får styrka seg. Og til grumset i enkeltes sinn forhåpentligvis synker riktig dypt.

    Kom til å tenke på deg da jeg fant medlemsboka fra Snilleklubben – som noen herlige elever fra folkehøyskola jeg gikk på på åtti-tallet, starta. Den skulle vært pensum i det brede lag av samfunnet, med sine lure regler og tanker..

    Her er et lite utvalg, som en hilsen til deg med håp om bedre tider og takk for en herlig heimeside!

    » Vær glad
    når faren veier
    hver evne som du eier.
    Jo større sak
    dess tyngre tak,
    men desto større seier.»

    Bjørnstjerne Bjørnson.

    » Den som er sterk, trenger ikke slå.
    Han hjelper de hjelpeløse små!»

    Arnulf Øverland.

    Vi ønsker ikke å dominere – eller å bli dominert !

    La oss se litt stort på det!
    Ingen kan være deg som du!
    ( Ingen kan være meg som jeg)

    Noen ganger er det sunt å være sint!!

    Hvis du har varme tanker, spar ei på gode ord!

    Vær snar til å tilgi! Deg selv – og andre!

    Det er vel best å slutte av her nå – noen kan jo bli grinete😉

    Klem

  6. Takk Piri – du er nå så god atte ;-))

    Jeg er meg selv og det blir litt sånn; Take it or leave it!😉

    Hadde dette på russekortet mitt: Love me or leave – hey!! -where is everybody going!

    Hehe..

    Man kan ikke være likt av alle.

    Fokuset mitt må være litt annerledes en tid. Å få jobb på fulltid skaper visst større utfordringer enn jeg regnet med. Å drive blogg tar tid. Jeg har ikke den tiden nå. Heller ikke overskuddet.

    Takk for alle godord. Du gjør meg så glad!😉

  7. Jeg vil presisere at selv om jeg har pause fra bloggen så kan alle som blir utestengt fra å kommentere på Bjørn Olav Hansens blogg fortsatt publisere sine kommentarer her.

    Jeg håper jeg har mange andre bloggere med meg på å ta avstand fra bloggere som baktaler andre bloggere uten å la den baktalte få lov å forsvare seg – slik det skjer inne på Bjørn Olav Hansens blogg.

    Vis at dere tar avstand til slik feighet ved å flagge bloggen til Bjørn Olav Hansen – enn så lenge han fortsetter med å baktale og spre rykter med bl.a med fullt navn og tillate dette fra sine lesere og uten av de som er omtalt får rett til å forsvare seg,

    En slik ryktespredning og baktaling kan være veldig skadelig for den det gjelder. Og dessverre viser det seg å aldri ta slutt.

    Dette er mennesker som selv setter ytringsfriheten høyt – så lenge det ikke rammer dem selv.

  8. Nå må dere på Bjørn Olav Hansens blogg slutte med å kommentere meg og bloggen min der inne. Jeg skriver svar for å prøve å forsvare meg men det blir slettet av Bjørn Olav Hansen. Dere får skrive kritikk som angår meg inne på bloggen her og ikke være så utrlolig feige at dere smugleser bloggen her for etterpå baktale meg et sted hvor jeg ikke får forsvart meg. Er det virkelig så vanskelig å forstå at jeg blir forbannet på dette???? Prøv litt å sett dere inn i min situasjon er dere snill!

    Skriv akkurat hva dere vil her inne eller andre steder hvor jeg kan få forsvart meg – men denne baktalingen og ryktespredningen holder snart på å ta knekken på meg. Jeg blir fremstilt som rene tyrannen – Det er jeg ikke! Jeg ber dere vær så snill å respektere mitt ønske om å få være i fred.

    Jeg har gitt Hansen så mange muligheter til å endre dette – bedt om unnskyldning og trukket tilbake innlegg, men det bare fortsetter i det uendelige. Jeg begynner å tro at han liker denne oppmerksomheten jeg gir ham. Han dekker seg bak at han er pastor og bibeltroende – og jeg lurer på om dere som forsvarer han noen ganger tenker: Tenk om Kjellemann har rett?? Jeg har endatil bevist løgnene hans her på bloggen. Men dere VIL IKKE gi meg rett – for jeg er bare en simpel homo sant? Og homoer skal svertes for enhver pris.

    Jeg har blitt mistenkt for å ha drevet telefonterror og skrevet hatbrev til Hansen. Jeg er blitt beskyldt for å angripe familien hans og påstå at jeg mener han ikke er syk.
    Det er greit. Anmeld meg for det! Bevis det! Ikke bare ta det fra løse luften uten engang å legge ut meldingene hvor jeg påstås å ha gjort noe sånt.

    Jeg vil se det menneske som stilltiende vil sitte å godta slike beskyldninger når det ikke er noen sannhet i det. Det er iallefall ikke Hansen selv som ville godtatt det.

    Nå må denne forfølgelsen, svertingen, baktalingen og ryktespredningen ta slutt!

    Jeg vil til slutt poengtere at til tross for at jeg har bedt Hansen om unnskyldning flere ganger har jeg aldri fått et unnskyld tilbake. Jeg synes det sier ganske mye, nå når han forsøker å være så forståelsesfull og skal drikke te med sine fiender.

Legg igjen en kommentar

