Fantastiske mennesker på jobbsøkerkurs


Jeg har begynt på jobbsøkerkurs.

Jeg vil gjerne avlive myten med en gang: Kurset er ikke slik du tror!

I forkant av kurset hadde jeg masse forestillinger om hva dette kurset var. Ja, for meg holdt det at det var i regi av NAV. Jeg – og kanskje i likhet med mange andre på tiltak gjennom NAV, har ikke akkurat høye tanker om NAV. NAV har et problem med denne innstillingen folk har til dem – men jeg opplever ikke at de tar denne innstillingen eller «rykte» alvorlig, eller er villige til å se granskende på seg selv. De er en service for oss som er på tiltak – men oppleves mer som en herre og master. Noe du frykter og som du må sloss mot. Som noe du må overbevise – typ «storebror ser deg».

Jeg så for meg dette jobbsøkerkurset som et «tvangskurs», hvor mennesker var plassert i påvente av jobb, ufrivillig og umotiverte. Tja, jeg var sågar advart om at dette var et kurs hvor jeg ville bli sittende sammen med en gjeng late asylsøkere som egentlig ikke vil jobbe. Ja, eller i det hele tatt en gjeng slappfisker som hadde problemer med å komme ut i jobb – av ulike årsaker. For meg var denne tanken nedverdigende. Jeg har vært syk fordi jeg har jobbet for mye – så mye at jeg møtte den berømte veggen. Jeg er ikke arbeidsløs fordi jeg ikke VIL jobbe. Jeg er motivert! Jeg er engasjert! Jeg vil ut og leve normalt – jeg vil jobbe overtid! Jeg vil være uavhengig av en etat som jeg har følt at jeg har sloss mot, forsvart meg mot og som har tatt fra meg kreftene mer enn de har styrket dem.

Forundringen var derfor stor når jeg kom på jobbsøkerkurset og opplever at menneskene som går der er store ressurspersoner med en evighet av erfaringer og kompetanse. Flotte nydelige, oppegående mennesker med engasjement, initiativlyst, kreativitet, – og ikke minst – mennesker som er lik deg selv, og som er i samme situasjon som deg selv. De vil jobbe og de vil ha en jobb som de får brukt sin kompetanse, sine erfaringer og sin utdannelse.

Vi som går kurset er i stor grad overlatt til oss selv. Kurset er riktignok ledet av en ansatt i Personalhuset og han er flink til å motivere, komme med gode råd og praktiske løsninger. Han er også den som kanskje holder trådene sammen og som fungerer som en leder for gruppen. Det flotte med dette kurset er at vi får utvekslet erfaringer med mennesker som er i samme situasjon som deg selv. Man ser at de tankene man ofte føler at man er alene om er tanker som også andre har. Noen har tatt tak i ting og kan komme med gode råd om løsninger. Vi oppmuntrer hverandre og vi støtter hverandre. Vi lærer simpelthen av hverandre og selv om vi er forskjellige både i alder, utdanning, mennesketyper og erfaringer så blir ingen satt til siden eller blir sett på som mindre viktige.

NAV har gjort noe veldig bra her. Jeg tror en viktig ting de har tatt tak i er at de har overlatt kurset til en ekstern bedrift. Jeg tror vi alle som går på kurset ville sett og opplevd kurset som ganske annerledes hvis kurset var ledet av en ansatt i NAV.

Arbeidsgivere burde ta direkte kontakt med menneskene på disse kursene. Jeg er overbevist om at de vil få topp motiverte mennesker.

3 Svar til “Fantastiske mennesker på jobbsøkerkurs

  1. Du presenterer et viktig og troverdig korrektiv til fordommer og feilaktige forestillinger, Kjellemann.

  2. Du rakker ned på Nav og hevder at du aldri har fått noe – at Nav ikke bryr seg og aldri har gjort noe mer for deg en og støtte deg økonomisk.

    Jeg tror nesten ikke det jeg hører.

    Jeg vil minne deg om at du har fått en 3 årig bachelorutdannelse som andre folk må betalt sjøl. I tillegg til dette har du fått attføringspenger i perioden du har gått på skole og du har fått veiledning og kurs i forbindelse med jobbsøk.

    Du gir nav inn fordi de ikke gir deg støtte etter utdannelsen og til du kommer jobb. Kjære mann, du er ikke ufør så vidt jeg forstår. Du kan ta deg jobb på en bensinstasjon og forsørge deg selv inntil du får jobb innenfor det du er utdannet til. Nav har gjort mye for deg, nå får du se å til å slutte og syte og ta litt ansvar selv. Det er jobber, kanskje ikke innenfor det du ønsker, men det skaffer deg inntekter.

Legg igjen en kommentar

