Du skal være passe rik for å være sunn i Norge.


Du skal være passe rik for å være sunn i Norge.

Jeg mener, det ser man fort etter en tur innom et apotek som er normalt å henvende seg for å se etter helseprodukter. Feks som i dag da jeg skulle ut å se etter fotpleieprodukter. 300 kr kostet det meg for det mest nødvendige og selvfølgelig det billigste jeg kunne finne. Selvfølgelig kunne man sikkert nøyd seg med grønnsåpevann og en simpel fotfil. Akkurat føttene mine var kanskje et dårlig eksempel sådan.

Men la meg så ta et annet eksempel: Over en periode på ett år brukte jeg nærmere 30 000,- på tennene mine. Da jeg pent spurte tannlegen om det var noe av dette som jeg kunne søke om støtte fra trygdekontoret fikk jeg til svar at de støtter bare de som er i stand til å passe på tennene sine. Jeg møtte sikkert en dårlig tannlege på en dårlig dag – iallefall er han byttet ut – men poenget mitt, iallefall noe av det er at tannlege for meg har vært og er så dyrt at jeg sjelden har råd til å passe tennene mine.

Prioriteringer! Prioriteringer! – sier mange da. Det sa den nevnte tannlegen min også. Men med èn inntekt og ett hus med en bil og strøm og forsikringer og jeg vet ikke hva så er det faktisk en del andre ting også som må prioriteres. Jeg har ingen forfallsdato på tennene eller kroppen min, men det har Enter Forsikring og DnB.

Dessverre er det da kroppen min og helsen min og LUKSUSEN som må unngjelde.

Et sunnt brød i dag koster nærmere 30 kr. Jo sunnere det er jo dyrere er det. De stakkarene som lider av en eller annen uforskyldt sykdom som matallergier synes jeg virkelig synd på. Selv lider jeg av spiseforstyrrelser og skulle veldig gjerne ønske at melkesjokoladen var så dyr at jeg ikke hadde råd. Men jeg bare må ha den (!) – og jeg må ha røyk også. Den er dog altfor dyr. Og vil jeg slutte å røyke er nikotintyggegummien omtrent like dyr. Tobakken gir meg endatil en garanti av nytelse. Det gjør slettes ikke nikotintyggegummien. I vinter skal jeg sitte inne og røyke igjen – jeg er ikke velkommen andre steder, iallefall ikke med røykekosen min. Ja det hadde ikke hjulpet om jeg betalte 1000 kr i inngangspenger på puben.. Så kunne jeg selvfølgelig byttet ut sjokoladen med grønn salat (ikke usunne poteter som jo er ganske billige) men jeg er ikke sikker på om den grønne salaten og tomatene er noe billigere enn sjokoladen.

Tilbake til føttene mine. Jeg hørte akkurat at min tidligere fotpleier hadde hevet honoraret til 500 kr behandlingen. Tja så må jeg iallefall si takk for meg til henne. Jeg forsto jo heller aldri at noen kunne ha et slikt yrke. Men synd er det.. Synd på føttene mine iallefall.

Vel dette var noen eksklusive tanker, skrevet på en «billig» måte – men alvorlig ment.

Du skal faktisk være rik for å være sunn i Norge

4 Svar til “Du skal være passe rik for å være sunn i Norge.

  1. Du skal være passe rik for å være sunn i Norge.

    Tull og tøys Kjell.

    Grøntfor er billigere en alt annet. Fiberrik mat er heller ikke dyr.

    Styr unna umettede fettsyrer, ferdigmat og ikke minst melkesjokolade, brus og røyk.

    Det hele er et prioriteringsspørsmål.

    Jeg hadde et halvt år uten lønn hvor jeg levde på min vakre kone.

    Fredag kveld stod det 2 kalde øl i kjøleskapet, de skulle vare uka ut. (jeg er glad i øl, spess. om sommeren)

    man ble jammen vandt med slikt og.

  2. Olec: Jeg tenker kanskje at det virker billigere for en familie å spise grønt. Men for meg som er alene rekker jeg ikke spise alt før det råtner i kjøleskapet. Da blir det fort dyrt. Men du er også den eneste jeg har hørt som synes frukt og grønt er billig i Norge… Jeg fikk en reaksjon fra en kamerat på dette innlegget og det var det jeg skrev om potetene at de var billige. Når han fortalte meg prisen ser jeg at jeg må trekke tilbake den påstanden… Var det 20 kr kiloen???

  3. Hei Tao, ligg unna kostholdet mitt. hehe😀, du har selvfølgelig rett

    Kjell, De meste grønt kan fryses (noe må ha et lite oppkok først)

    Poteter kan du sikkert handle (i skien også) i en innvandrer butikk, til en helt annen pris. Kjøp sekker og legg de mørkt og kaldt i kjelleren. Ellers kan du jo sette poteter selv, det er en enkel og takknemlig plante.

    I oslo koster 2 løk rundt 7-8 kroner, mens jeg får en kilo for samme prisen hos grønnsakshandleren på hjørnet.

    Men jeg skjønner hva du mener. Det er enklere med 2 og 3.

    gå sammen med noen enslige venner og lag en middag ring.
    Mandag ber du 4 over
    tirsdag ber en annen,
    vips så lager du bare mat 1 gang i uka.

Legg igjen en kommentar

