Indremisjon ber folk unngå liberale prester


Jens Terje Johnsen er den eneste presten på Sunnmøre som vil vie homofile og lesbiske. Nå oppfordrer to bedehusorganisasjoner folk om å boikotte presten og kirken han prediker i.

Generalsekretær i Indremisjonsforbundet, Karl Johan Hallaråker, seier dette om liberale prestar:

– Vi tilrår at ein ikkje går til deira gudstenester, og at ein ikkje lar slike rettleie barn og unge. Det gjeld konfirmantundervisninga spesielt.

Hallaråker sier videre at han vil gi menigheten som har denne liberale presten alternativ hjelp

– ImF vil ikkje berre seie nei til noko, vi vil samstundes aktivt seie ja til alternativ hjelp. I bedehushandboka har vi mal og rettleiing for eit fullstendig alternativ både med gudstenester/samlingar, gravferd, konfirmasjon og dåp. Vi er klar til å kunne gje hjelp i samråd med det lokale kristenfolket og andre bedehusorganisasjonar, seier Hallaråker.

Det var da enda godt at Hallaråker viser slik storsinn å komme med alternativ hjelp, så ikke menigheten selv blir ført i villfarelse med en prest som er LIBERAL! Liberal er visst blitt det nye bannordet i den norske kirke det. Og menigheten er visst begynt å blitt sett på som så dumme at de ikke selv kan klare å velge hvilken prest de vil gå og høre på. Her opptrer Hallråker og indremisjonen som Gud selv. Det er DE som sitter med sannheten gjeldende for folket. Og her igjen: Dette må vel da gå inn under den moderne kristendom – å oppfordre folk å holde seg vekke fra Kirken. Kom til meg i stedet – høres det ut som. Ja, det er som om djevel og Gud sloss om bakkemannskapet sitt. Jeg bare lurer på hvem som tilhører djevelen i dette tilfelle.

Hadde det ikke vært for at denne presten var liberal til nettopp den nye ekteskapsloven og vielsen av homofile og lesbiske, så hadde vel Hallaråker knapt reagert. Feks med hensyn til gjengifte. Det er vel også en synd – like stor? Men nei. De homofile skal tråkkes ned og jages ut. De vil ikke engang høre snakk om det. Snakkes det om må de komme med alternativer og de som snakker må fryses ut…

Uhørt. Frekt. Maktmennesker. Og umenneskelig – og derfor anser jeg det også som ukristelig.

 

les mer her

6 Svar til “Indremisjon ber folk unngå liberale prester

  1. Du vet, Kjellemann, disse folka forventer å bli tolerert, og de beskylder sine motstandere for å splitte kirken. Men selv boikotter de systematisk alle de ikke liker.

    Dette er ikke noe nytt fenomen, så langt ifra, men oppsummeringne din er helt presis: Dette handler om frekke maktmennesker. Stygt.

  2. Hallaråker gjør bare det kristne ledere har gjort og sagt i tusenvis av år, lenge før alle oss ble påtenkt.

    Bibelen, som alle kristne må prøve å leve etter – noe annet vil vel være helt uhyrlig? – hvilke ord skal en da leve etter? – snakker så klart som det er mulig i denne saken. Ekteskapet er en hellig stand mellom en mann og en kvinne. Jeg setter stor pris på Hallaråker som har jobbet for dette i hele sin tid som Generalsekretær i Indremisjonsforbundet (1996-2009); han har holdt fanen høyt og kjempet både for det ufødte liv, mot partnerskapsloven og nå for ekteskapet.

    Jeg tror vi snart våkner opp og ser hvor galt det er blitt.

  3. Denne siden sprer vranglære og har, etter min vurdering ingenting med kristendom og Jesus å gjøre. Det er mange som ber om at de som driver denne siden må bli frelst og se sannheten.

  4. Hei Ove.

    Du må gjerne mene at bloggen sprer vranglære og at jeg ikke har noe med Jesus og kristendom å gjøre.

    Jeg har heller ikke noe med Jesus å gjøre annet enn at jeg synes Jesus var en bra mann som både sa og gjorde masse bra ting. Han er virkelig et forbilde.

    I hvor stor grad mener du at jeg ikke har noe med kristendom og Jesus å gjøre? Er alt jeg sier i bloggen her imot det Jesus sto for eller er det bare deler av det? – eller er det bare det som omhandler homofili? Har Jesus i det hele tatt sagt noe om homofili i tilfelle?

    Dere må bare be til dere blir blå. Jo fler jo bedre! Skjer det ikke at jeg blir frelst og ikke ser «sannheten» slik DERE vil, så regner jeg med at den dere tror på synes det er helt ok det jeg skriver. Ja for så stor er vel guden deres?

    Og du får unnskylde at jeg begynner å bli ganske lei disse sannhetene deres. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg fikk lov å leve mitt liv i fred fra alle disse sannhetene dere slår meg i hodet med. Jeg skulle ønske dere begynte å se på dere selv også. Er du helt sikker på at du lever akkurat slik som forventes av deg – ord for ord etter det bibelen sier?

    Du skal vite at jeg lever etter beste evne for å forsøke å leve et godt liv for meg selv og overfor andre. Det er tydeligvis ikke nok – enda du ikke engang kjenner meg så dømmer du meg. Jeg vil gjerne heller dømmes av den som SKAL dømme. Du er vel ikke Gud er du?

    Prøv å leve livet ditt sant selv du. Jeg regner med at som et medmenneske har du også mer enn nok med deg selv. Tro akkurat hva du vil og lev livet ditt akkurat slik du vil. Den retten vil også gjerne jeg ha.

    Til slutt; Du sier «det er mange som ber om at de som driver denne siden må bli frelst og se sannheten».
    Hvor mange snakker vi om? Er det en slags organisert bønneaksjon? Hvor har du funnet grunnlag for det du påstår her? Og hvem deltar i disse bønnene? Siden dere ber for meg så hadde det vært greit og realt at jeg fikk vite hvem det er.

    Jeg lover å si ifra om det hjelper. Foreløpig har det dessverre ikke hjulpet. Heller tvert imot. Hvordan synes du jeg skal tolke det?

  5. Jeg er stygt redd for at Ove Danielsen ikke vet hvem Jesus er. Ove Danielsen har – i likhet med Halleraker – misforstått det meste.

    De klamrer seg til en ide om at sannheten lar seg lese ut av en bok.

    Trist.

Legg igjen en kommentar

