Grov hatvold mot homofile i Stockholm


To menn viste sin kjærlighet gjennom et kyss. Sekundet etter ble de angrepet med kniver og skjellsord. En av mennene ligger nå alvorlig skadet på sykehus etter det svensk politi betegner som et soleklart tilfelle av hatvold.

8 Svar til “Grov hatvold mot homofile i Stockholm

  1. Ikke syke, Nina, men onde.

    Å sykeliggjøre mennesker fritar dem for ansvar. Jeg tror vi er nødt til å innse – selv om det er ubehagelig – at hat og onde handlinger kan begås av mentalt friske mennesker.

    Da heter det ondskap.

  2. Dette er et vanskelig tema, Joakim. Jeg vet ikke om jeg er enig. Egentlig håper jeg du tar feil.

  3. Ingen mennesker er født ondskapsfulle. Å være ondskapsfull handler blant annet om egoisme og det er heller ingen som er født egoistisk. Det er noe vi lærer oss gjennom livet og er avhengig av hva slags oppvekst og forutsetninger vi har i livet. Ondskapsfullhet handler ofte om hevntanker eller brukt for å beskytte seg selv. Det kan hende at man vil hevne sin egen oppvekst eller sin egen mislykkethet eller sin dårlige selvfølelse. Ondskapsfullhet kan også handle mye om makt i hierarkier – men igjen så bunner det igjen i selvfølelse som i mange tilfeller er dårlig.

    Jeg synes ofte synd på ondskapsfulle mennesker. Ofte er det ikke straff de trenger men heller få anledning til å komme til bunns i problemene de har og har hatt. Å putte ondskapsfulle mennesker i fengselscelle dreper selvfølelsen bare enda mer og de får bare enda mer å hevne.

    Tror jeg…

  4. Provoserende! Hvorfor skal mennesker dømmes og settes i båser etter hudfarge, hårfarge, kjønn, seksuell legning, religion o.l? Ingenting i denne verden kan kalles perfekt, vi er alle forskjellig.. og takk for det!

  5. Teo&Tao: Jeg håper jeg tar feil, virkelig. Men jeg tror enkelte dessverre er født til å være ondskapsfulle. Har en personlig erfaring som har gitt meg den meningen.

Legg igjen en kommentar

