Danske prester vil avskaffe djevelen…


…. men det går jo ikke!

– hva skal kristenfundamentalistene snakke om da???

Gud????

les mer i Vårt Land

9 Svar til “Danske prester vil avskaffe djevelen…

  1. På en måte er det litt velkommen-etter når man i nyhetsmedia braser fram med at djevelen avskaffes. I teologien er det vel nå snart hundre år siden det skjedde🙂

  2. Det skremmer meg at en rekke danske prester tenker sånn som dette her. Jeg forstår at det er fristende å gjøre narr av det, men for meg vitner det bare om galskapen..

    Knut mener klart at Djevelen ikke finnes. I midlertid står ikke han for kristendom, da han som unitar heller ikke mener at Jesus Kristus er Guds sønn. Det blir litt sånn som human-etisk forbund – man tar det man ikke liker, og fjerner resten.

    (Og da snakker jeg om seremoniene, for målsetningene til Human-Etisk forbund har jeg i stor grad lært meg å like etterhvert).

  3. Klart djevelen er avskaffet! Det forundrer meg hvor mye kristne er opptatt av det fenomenet mer enn sin Gud.. I min verden eksisterer hverken satan, djevel (holdt på si, kjært barn mange navn..) eller helvete, eller endetid.
    Jeg er lykkelig med å fokusere på det gode og gjøre meg selv og andre mest mulig lykkelig. Da forsvinner jo en evt djevel av seg selv. Det er rett og slett ikke plass for en djevel i mitt liv.

    Derimot er det jo en del som mener at jeg står i ledtog med djevelen og mener jeg driver en djevelsk blogg osv…😉 Sånne mennesker trenger jeg heller ikke i mitt liv. Vekk med dem – og la de passe sitt eget liv. Det er jo fantastisk hvilke rettigheter noen tar seg. Så blir spørsmålet: hvem er så disse menneskene og hvem står de i ledtog med? Det er vel ikke en Gud som har gitt dem slike dømmende oppgaver…? Det triste er vel egentlig at de tror det selv. Og se hva de menneskene er opptatt av om det ikke er synd, satan, djevel, helvete og endetider… -stakkars folk..

    Vel, jeg ville aldri ha byttet liv med dem…. Det må være ufattelig trist.

  4. Kjell, Trenger det å være slik at en fokuserer på ondskap, bare fordi en ser på det som en kjennsgjerning at det eksisterer?

    Ikke som jeg kan se.

  5. Men når kjennsgjerningen og fokus på «ondskap» som i manges øyne knapt nok er ondskap, dyrkes og brukes i det «uendelige» og brukes i omtale til og om andre – da er det neppe til noe gode.

    Hvis Guden du tror på er allmektig så er den vel det – og da er det vel ikke noe vits i å bry seg om en stakkars liten djevel…

  6. Til Kjellemann: Satan er en stakkarslig figur ja, men det klarer veldig godt mennesket å være også😛

    Men ja, å fokusere på det gode er viktig – faktisk nødvendig, om en skal ha det godt med seg selv. Jeg tror ikke vi er uenige om det poenget, Kjell.

  7. Danskene «gjør hovedrent». Det er bra:-) Men jeg tror dessverre det går noen år innen vi får oppleve noe slik i Norge. Det finnes for mange «mørkemenn». En av dem er også partileder..

  8. Klart man kan avskaffe djevelen, men dette blir selvsagt meningsløst om man ikke ser forskjell på myter, bilder og fakta.

    Å avskaffe djevelen betyr ikke at man fornekter lidelsens og ondskapens realitet, men at man innser at ideen «djevelen» – med det innholdet denne ideen har fått gjennom århundrene – ikke lenger oppleves adekvat, sann eller meningsfull for å forklare det onde og vonde.

    Det er mange andre slike forestillinger som jeg gjerne skulle sett skrotet på samme måte. Vi trenger blant annet å ta et oppgjør med forestillingen om at mennesket har en sjel.

Legg igjen en kommentar

