Sommernatt ved fjorden – Sønnavindsvalsen


Jæger ror –
og Oda sitter foran i en pram

som de har tatt
Jeg står ved vinduet i natt
og en fiol er min trøst
Snart vil sommervinden varsle høst
Men lyset er i nord
Vær velsignet, du som rorBåten glir –
Nå slipper Jæger årene
og strekker seg langt frem
Hun tar hans hånd, den er hans hjem
Hun ler, jeg ser at en pram
vender nesen ned så blygt i skam
for det som skjer ombord
og de feberhete ord

Noe skjer –
Han ligger der med hodet i
min søsters mørke fang
En svarttrost vekker oss med sang
En liten båt glir avsted
mellom natt og dag i fjordens led
ved Hvitsten der vi bor
Jæger retter seg og ror

Nok en natt
er over, lyset kommer brått
Min søster er litt trett

Et dampskip fløyter, han ror rett
mot dette hus, det var alt
og jeg skjelver, det er ganske kaldt
men Oda Larson ler
mot sin bleke kavaler

Båten blir
fortøyd til bryggen nedenfor
mitt vindu, de står opp
Han prøver løfte hennes kropp
Han elsker alt det hun er
Men han skjønner at han er for nær
Han kysser hennes hår
Solen kommer, og han går –

 

"Sønnavindsvalsen"

Og jinta sa tel sønnavind: 
Rør itte sløret på haten min 
For den lyt  vara rein og pen 
så je kæin få møte min elskede venn

Refr.
I hatt med slør og  silkestrå 
og kjole med blonder på kragen,
To kvite skor med sløyfer på 
og strømper så klare som dagen

Og jinta kom i sønnavind:
Og sto som ei rose for gutten sin,
Hæin lange ut en kraftig arm
Og røske så inn tel sin bankende barm

Refr. I hatt med slør og silkestrå
Og jinta gikk i sønnavid og 
svinse og svænse i stasen sin
på kryss og tvers og så på skrå,
så hu sku bli sikker på æille fekk sjå

Refr. I hatt med …osv
Og dæinsen gikk i sønnavind,
og jinta vart kaste i ringen inn
blæint kvae, bar og beksømskor,
der kunne du skimte det flakse og for

Refr. I hatt med slør …osv
Og dagen kom med sønnavind
før hu  kunne sleppe frå guten sin,
hu smaug seg fram så stilt på tå
og håpe så inderlig ingen fekk sjå

Refr. I hatt med slør  …osv
Og jinta sov med smil på kinn
og drømte så deilig om gutten sin,
hu vogga seg i søvnen inn,
og ute på klesnora vogga i vind

Refr. I hatt med slør  …osv

Legg igjen en kommentar

