Regnbuens dag på Operataket


SKINTE OVER OPERAEN: Regnet klarnet og en regnbue trådte fram, rett i forkant av feiringa av landets nye ekteskapslov på Operaen.
Foto: GEIR BARSTEIN

Hentet fra dagbladet.no

Min kommentar:

Hadde jeg vært kristen ville jeg kanskje tatt regnbuen over Operataket som et tegn fra Gud. Det vil jeg ikke tenke. Men en vakrere ramme rundt feiringen av respekt, toleranse og likeverd for ALLE , kunne man neppe ha fått. Jeg skulle ønske jeg var der og fikk kjenne på gleden og samholdet og positiviteten som jeg vet homofile på fest er eksperter i. Jeg skulle også ønske at alle som er motstandere av oss hadde tatt turen dit og fått oppleve hva denne likestillingen betyr for oss. Det er selvfølgelig for noen å få lov å være 100 % menneske – det er ikke selvfølgelig for alle. Det er trist. Fryktelig trist. Mitt håp er nå at med tiden til hjelp vil folk åpne øynene sine og se at dette likeverdet er viktig og riktig. Dette var stort og viktig for veldig mange – ikke minst familiene til homofile og alle som ser at vi er som alle andre – på godt og vondt. Nå håper jeg at motstandere kan se at det er langt viktigere saker ute i den store verden som er verdt å kjempe mot. FLYTT FOKUSET!  Ingenting er større enn kjærligheten. Mitt håp er at alle skal få oppleve kjærlighet. Kjærlighet gror best når folk får leve i fred og at mennesker slipper å sloss for sin tilværelse. Kjærlighet er å bry seg og ta vare på – hverandre. Kjærlighet kan aldri bli galt.

Les om fenomenet Regnbue

Jakob Margido Esp i rollen som Flettfrid og Anne Grete Preus opptrådte under feiringa. I midten står Oslo-ordfører Fabian Stang.

TRIO: Jakob Margido Esp i rollen som Flettfrid og Anne Grete Preus opptrådte under feiringa. I midten står Oslo-ordfører Fabian Stang.
Foto: THOMAS RASMUS SKAUG

Rundt to tusen mennesker tok turen til operataket fredag kveld.

HELT FULLT: Rundt to tusen mennesker tok turen til operataket fredag kveld.
Foto: THOMAS RASMUS SKAUG

Stor jubel under talene til «homominister» Karita Bekkemellem og byrådsleder Erling Lae.

REGNBUEFLAGG: Stor jubel under talene til «homominister» Karita Bekkemellem og byrådsleder Erling Lae.
Foto: THOMAS RASMUS SKAUG

(Dagbladet.no): Det var som om naturkreftene sa «dette er helt greit for oss», da det rett i forkant av fredagens homofest på operataket skinte en regnbue over bygget.

 

Rundt 2000 mennesker tok turen til Oslos nye kulturhus, for å feire at Norge – som det sjette landet i verden – innfører en kjønnsnøytral ekteskapslov.

I tillegg markerte festen starten på det årvisse arrangementet «Skeive dager».– I kveld kler regnbuefargene Oslo-himmelen. Jeg så to på veien hit – den ene traff rådhuset, mens den andre traff operaen, sier ordfører Fabian Stang (H) til Dagbladet.no.

 

 

Kjempet mot tårene
Ap-s Karita Bekkemellem, en sterk pådriver av den nye loven, kjemper for å holde tilbake tårene før hun entrer scenen, for å tale til dem som kjærlig har døpt henne «homoministeren».

 

 

– Dette er det sterkeste jeg har opplevd som politiker, og det er svært få som får muligheten til å være med på noe sånt. Jeg kjemper for å holde tårene tilbake. Jeg skulle ønske Dagfinn Høybråten var her for å se alt dette, sier Bekkemellem.

 

 

Også byrådsleder Erling Lae (H), som de siste 26 årene har vært samboer med Jens Torstein Olsen, var sterkt beveget av feiringa og de frammøtte.

 

 

– Jeg har problemer med å finne ord nå. Jeg sitter med en følelse av at det umulige er oppnådd. Det er som en bryllupsfeiring sier Lae, og gir uttrykk for at det kan bli giftemål i nærmeste framtid.

 

 

– Jeg er litt sjenert av meg, så det blir å fri i smug. Vi får ta en liten prat om det nå, sier Lae, før han legger til:

 

 

– For en gangs skyld er det flere homoer utafor Operaen enn inni, for å si det spøkefullt.

 

 

Fikk homotakk
Flere av de frammøtte homsene benyttet anledningen til å takke politikerne som jobbet fram loven, som ble vedtatt av Stortinget tidligere i år.

 

 

Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap), som la fram lovforslaget, sier flere har fortalt henne at de først våga å stå fram etter at homoloven kom gjennom.

 

 

– Det er veldig sterkt å prate med menneskene her. Det var noen som kom bort til meg og sa «tusen takk, nå har bestemor endelig godtatt meg», sier Huitfeldt til Dagbladet.

3 Svar til “Regnbuens dag på Operataket

Legg igjen en kommentar

