Den enes død, den andres brød


Aslaug Haga trekker seg som statsråd og som partileder for Senterpartiet.

Helsen hennes tåler ikke lenger dette livet, sier hun selv. Jeg tror henne og forstår henne.

I en moderne verden hvor makt, fordelt på penger og individualisme, råder – viser vi ingen hensyn til at det er vanlige mennesker bak tittelen, vervet og posisjonen.

I dag er det ikke lov å gjøre feil. Men alle gjør det allikevel. Jeg skulle likt å visst om de som henger ut Haga nå, selv har ryggen fri. De må ikke ha bare ryggen fri i dag når de skal uttale seg om saken Haga, men også i fremtiden.

Dagfinn Høybråten er ikke mer kristen enn at du kan se at han «godter» seg litt over å kunne si at dette er «meget alvorlig» for regjeringssamarbeidet. Han er ikke mer kristen enn at han ser at dette kan være en hjelp til at han selv bedrer sin posisjon for neste valg i 2009. Om dette var en krf politiker ville selvfølgelig tonen vært annerledes. Da burde vi ha medynk og forståelse.

Jeg nevner Høybråten fordi jeg kjente jeg ble kvalm når han var intervjuet på tv i dag. Jeg blir særlig kvalm av han fordi han skal liksom være så kristen og bedre enn andre. Det er han ikke.

Men dette gjelder alle – også de i Senterpartiet, Arbeiderpartiet eller SV. Det gjelder Frp. Ja ALLE partier. Neste gang kan det være deres tur.

Faktisk gjelder det oss alle i så altfor mange situasjoner.

Den enes død, den andres brød. Klarer vi å karre oss opp karriærestigen og må vi tråkke over noen lik for å komme dit vi vil, så tjener vi selv på det. Da er det ikke så farlig om noen andre må lide eller gå.

Vi gjør alle feil. Vi har alle feil. Vi har ingen rett til å dømme noen.

Nå ender nok ikke Haga-saken med at hun har trukket seg pga sykdom. Nå skal det fortsatt granskes. Diskuteres. Tolkes. Dømmes. Vi har sett eksempler på dette før. Noen ganger har det hatt tragiske utganger.

Takk Haga. Jeg synes du har vært fantastisk som partileder og statsråd. Du er lettlivat og menneskelig. Du har sagt mange ganger at du også gjør feil – at det er menneskelig. Du har ikke gitt uttrykk for at du er et overmenneske selv om du sitter på et Storting. Jeg håper de som skal granske deg nå tenker litt over dette og også klarer å se på seg selv om de selv har ryggen fri. Hvis ikke bør de tie.

16 Svar til “Den enes død, den andres brød

  1. jeg skjønner ikke helt dette sterke mediekjøret mot Haga.Selv om jeg nok er uenig med henne i en del, har jeg alltid hatt sansen for henne som person. Og jeg synes det er kjipt at hun går av nå, spesielt på denne måten.

    Det du sier om Høybråten ser jeg i grunn på som usaklig. Troen blir ikke gitt noen fordi de fortjener det. Dermed vet bare Gud om han er kristen eller ikke. Men nøyaktig det han har sagt i forhold til dette kan selvsagt ha blitt oppfattet som feil og arrogant.Er det noe både du og meg har lært, er det vel at en del kristne kan opptre veldig arrogant og idiotisk. Jeg synes KrF skal være forsiktige med å uttale seg for drøyt om andre partiers feil. Det blir lett stein i glasshus.

    Dessverre er dette en del av det politiske spillet: Å bruke retorikkens «gave» om å komme seg fremover. Politikk oppfatter jeg som temmelig kynisk spill, stort sett. Det er trist.

  2. Jeg for min del lurer på hvem som er Deep Throat i denne saken?

    Hvem har fôret VG med tips? Hvem har fortalt dem hvor de bør lete?

    Hvem sitter på slik informasjon, samtidig som de har noe å tjene på at Haga faller?

    Ellers slutter jeg meg til betraktningen om KrF og Høybråten.

  3. Hm Martin… Jeg trodde at Høybråten var en kristen… Er det usaklig å tro det? Vet ikke om jeg skjønner deg helt..

    Ivar: Ja NOEN har foret media. NOEN vil skade regjeringen. Det er jeg overbevist om. Jeg tviler på at de som forer har ryggen fri selv. De har iallefall ikke det nå.

    Det handler om makt. Og for makten tråkker mennesker over lik. Akkurat på det punktet er det iallefall ikke forskjell på tro og ikke tro.

  4. Nei, altså, du skriver:

    «Dagfinn Høybråten er ikke mer kristen enn at han…»

    Dette forutsetter at du mener at hva han velger å si, eller eventuelt hvordan han formulerer seg, lager en gradsforskjell i om han er frelst eller ikke. Det var dèt jeg ikke var enig😉

    At du kritiserer ham fordi han ikke tar på alvor det som burde være kristelig oppførsel, er en annen sak. Og det var vel kanskje akkurat det du egentlig mente.

  5. Hei😀 Synes også det var trist at Haga går av, hun virker til å være et fint menneske og en god politiker. Det kan slettes ikke være lett å være i medias søkelys hele tiden. Så ja, trist synes jeg.

    Jeg kunne likevel ikke unngå å trekke ut et par linjer du skrev (vil ikke lage noe debatt, bare si noen ting jeg har på hjertet):
    «Han er ikke mer kristen enn at han ser at dette kan være en hjelp til at han selv bedrer sin posisjon for neste valg i 2009.»

    «Jeg blir særlig kvalm av han fordi han skal liksom være så kristen og bedre enn andre. Det er han ikke.
    »

    Jeg synes det blir litt rart når ikke-kristne omtaler kristne, så er det hele tiden fokus på at kristne aldri skal gjøre noe galt. De skal aldri tenke en stygg tanke eller gjøre feil ting. Men kristne er jammen ikke skapt annerledes enn ikke-kristne? De er født med evne til å velge galt eller godt, og er slettes ingen små guder. De gjør også mye feil, ja helt sikkert like mange feil som ikke-kristne. Er litt lei av den steriotype fremstillingen av kristne. Av hva vi skal gjøre og ikke… At ikke-kristne skal dømme en eller vurdere: «aha, du kan ikke være kristen for du gjør sånn eller sånn»…

    På hvilke grunnlag er det du mener at Høybråten mener selv han er bedre enn alle andre? Jeg blir litt lei meg over alle som mener at kristne tror de er bedre enn alle andre. Jeg er kristen og jeg føler meg overhode ikke bedre enn alle andre. Ganske sikker på at Høybråten heller ikke føler det. Jeg gjør akkurat like mange feil som ikke-kristne. Eneste forskjellen er at jeg har valgt å tro. Jeg er ikke dermed perfekt i oppførsel eller væremåte. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke en kristen skal få lov til å synes det er bra å få en bedre posisjon? Har de ikke lov å ha visjoner eller mål slik som andre?

    Bare noen tanker og hjertesukk fra meg;)

    Spm/kommentaren er ikke vondt ment. Men jeg må si at det finnes mye uvitenhet om kristne. Jeg har følt presset fra omverdnen hele livet, ja blitt mobbet og utestengt pga tro, idag rant begeret litt over etter mye neg om tale og hets av kristne siste tiden. Vi er også mennesker..

  6. Hei Tornerose😉

    Ja det kan renne over litt for noen og enhver i disse tider…

    Jeg er fullstendig klar over at kristne ikke nødvendigvis er bedre enn andre. Det har jeg sett mange ganger.

    Høybråten og hans parti står for en del verdier som de kaller kristne verdier. Og der som hos de fleste kristne er disse verdiene satt utifra en bibel. Jeg synes det er greit hvis kristne lager verdier som de selv ønsker å følge – men jeg mener det blir galt når disse verdiene påføres andre som ikke deler samme tro. Og selvfølgelig mener jeg at de kristne må følge dem selv – før de forventer at andre skal følge dem.

    Som homofil får jeg til stadighet høre fra kristne om hvor syndefull jeg er fordi jeg er homofil. Jeg selv mener ikke jeg er så veldig mye mer syndig enn andre mennesker. Når man til stadighet blir beskyldt for å være et annenrangs menneske som ikke skal ha like rettigheter som andre fordi man elsker noen av samme kjønn så blir man etterhvert ganske lei. Høybråten er en av dem som mener dette. Og når han mener at jeg er et annenrangs menneske (det er slik JEG føler det) så mener han tydeligvis at han selv ikke er annenrangs. Han lever riktig som heterofil og gift med riktig kjønn. Når han kom hjem med sin kjæreste trengte han ikke først fortelle at han var «annerledes» og hadde en «annerledes» kjæreste.

    Når kristenfundamentalister uttaler at min legning er avskyelig, pervers og abnorm og mener at jeg er mer sexfiksert fordi jeg er homofil – så må jeg anta at de mener selv at de ikke selv er avskyelige, perverse, abnorme eller sexfikserte. Det er lett for meg å tro at de da mener de er bedre enn meg. Når de mener de er bedre enn meg så må jeg også få mene at de må vise det. Skrev i et annet innlegg her i dag, og stillte spørsmålet; Kan synd graderes? For hvis synd graderes så lurer jeg på om homofili er en verre synd enn alt annet? Synden min er iallefall, ifølge mange kristne så alvorlig at de vil nekte meg å stå overfor en Gud å love evig troskap til et menneske jeg elsker. De selv får lov – dette om de så har myrdet et menneske eller om de er notoriske løgnere. Hvilken prest spør en heterofil om det?? Hvis jeg søker jobb i Kirken så må jeg først «brette ned buksene» og vise om jeg er homofil og om jeg praktiserer homofilien. Gjør jeg det og er samboer med en annen homofil så skal jeg nektes å jobbe i kirken. Altså er ikke jeg like bra som de andre som får jobbe i Kirken.

    Om Hanevold i VisjonNorge er gift to-tre ganger så er han like fullt respektert som kristen og av kristne. Han får lov å gifte seg om og om igjen. Ja, han taler sågar varmt om ekteskapet og mener at jeg som er homofil ikke skal ha samme rett som han. Er ikke det å skille seg fra sin kone en synd? Er det verre om jeg som homofil skiller meg? I ekteskapslovdebatten er det til stadighet vært fremhevet at skilsmissestatistikken er like høy blant homofile som blant heterofile. Burde den vært lavere fordi vi er homofile og vært så heldige at vi får lov å inngå partnerskap eller gifte oss?

    Jeg har mange ganger spurt: Hvis det å være kristen ikke skal gjøre en til et bedre menneske – hva er da vitsen med å være kristen? Hvis jeg klarer å være et like bra menneske som ateist så kan jeg jo bare fortsette å være ateist.

    En siste ting: Om jeg skulle bli kristen så er jeg allikevel ikke velkommen i kirken i de fleste menigheter. Jeg blir ikke godtatt fordi jeg gjør ting under dynen om natta som de kristne vil vite om og som de ikke liker. Ja enten de vet om det eller ikke. Det holder som regel å si at man er homofil. Da er man som sagt også sexfiksert.

    Jepp, jeg er også blitt mobbet i mange år fordi jeg er homofil. Og jeg har ikke valgt min legning selv en gang. Mobbingen fortsetter også som voksen. Jeg som homofil får ikke lov å være i fred fordi noen i denne verden mener at de er bedre menneske enn meg. Høybråten er en av dem.

  7. Takk for svar Kjellemann😀

    Jeg skjønner hvorfor du mener som du gjør når du i så mange år har blitt plaget / rakket ned på grunn av din legning. Jeg forstår at du ser på kristne ledere med forakt. Jeg skjønner godt at du krever ditt menneskeverd. For du er akkurat like bra som alle andre. Jeg forstår godt at du har fått så mye motbør her i livet i fh til være homofil at du spyr av kristne eller folk som uttaler seg negativt om det.

    Jeg synes også det er fælt at du har hatt det sånn, i likhet med mange andre homofile, blant annet min kamerat. KJeg skulle ønske du hadde sluppet. Jeg håper likevel at du ikke skjærer alle over en kam. For det er ikke alle kristne som fronter de samme tingene, eller mener det samme. For meg er menneskeverdet, at alle er verdt like mye 1 million ganger viktigere enn å lage opprør fordi noen er skapt homofile. Dessuten er det aldri vært min oppgave verken å dømme eller vurdere hva andre gjør galt eller ikke. Hver og en bør ha nok med seg selv mener jeg.

    Skjønner at det er nærliggende å tenke at kristendommen gjør en til et bedre menneske, men forsatt blir vi utsatt for akkurat like store fristelser som andre. Jeg tror mange kan ha en inde overbevisning om å gjøre godt for andre, men dette ser man like så mye hos kristne som hos ikke-kristne. Det kristendommen gjør for meg er at jeg aldri trenger føle meg alene. Jeg vet jeg har en som går sammen med meg. Når en mister alt en eier, mann, helse osv.. så har jeg erfart at det er trøst og støtte i å ha noen med meg på veien. Så går dagene litt lettere. Og ja, kanskje man føler seg bedre da? Men at jeg er et bedre menneske enn deg for det, blir jo helt feil;)

    Jeg pleier ikke si til folk at jeg er kristen lenger (med unntak av her). Jeg orker ikke ordene, fordommene eller bli stemplet. For jeg er ikke slik som stemplet sier. Det er bedre at folk møter meg som menneske, uten å ha satt meg i bås først. Slik føler sikkert du det også.

    Nei, peace and love sier jeg bare. Homofile er ikke like. Ei heller kristne. Vi får bli tatt som vi er som enkeltmennesker. Noe mer kan vi ikke gjøre. Vi er begge i to utstøtte grupper, og må kanskje alltid kjempe litt mer enn andre, mot fordommer og for å bli behandla med respekt.

    Dette med gradering av synder ja.. har selv lurt på det samme. Det kan virke som noen ledere har dette som fanesak nr 1, jeg har alltid tenkt at det er DE som er sexfikserte, siden de verste syndene er sex før ekteskap, samborskap, homofili. husker i barndommen, da var dte en leder i et konservativt miljø som ville at alle kvinnene skulle ha glidløsen bak fordi så ikke mennene skulle begynne å fantasere om å dra ned buksesmekken/sex.. Herlighet sie rjeg bare.. det er snakk om å være sexfikserte. Nei, synder kan ikke graderes. Dessuten er jeg ikke enig i det mange mener er «synd». Jeg har selv vært samboer uten at jeg har følt en smule dårlig samvittighet eller følt at det har vært feil.

    Til sist: jeg har respekt for muslimers tro, bønnen deres, hinduer, homofile, hetroer. Jeg kunne ønske at respekten gikk andre veien også (at folk ikke hånlo om bønn, mirakler og generelt kristne i bloggene, overskrifter eller kommentarer) Men kan FORSTÅ at du/andre tenker og skriver som du/de gjør om de har opplevd å bli sett ned på. Synd bare at det skal ramme en hel gruppe. For ingen er vi like, eller mener det samme. Men jeg er vant til å lese slikt som sagt, vant til å være i en utsatt gruppe akkurat som du, men jeg skal nok klare meg;)

    Ha en fin kveld😀

  8. Tornerose: Flere av mine største forbilder er kristne så jeg beklager om jeg gir uttrykk av å dra alle over en kam. Mange som kommenterer dette overfor meg så jeg må prøve å skjerpe meg. Bare ha litt forståelse for det er fundamentalister som oftest svarer på bloggen her og de er ofte ikke nådige i sine beskrivelser. Jeg tror disse ødelegger mye for inntrykket av kristendom. Jeg tror det er disse som jager folk bort fra kirkene og troen. Ingen kan i dag klare å leve etter bibelen uten konstant å be om tilgivelse. Det går ikke for mennesker å plukke ut de sitater som passer dem best å la dette gjelde og ikke alt.

    Jeg har også min Gud. Skriver ikke så mye om han her på bloggen for jeg og han er i konstante og endeløse diskusjoner om hvordan et liv – mitt liv – best kan leves. Men jeg tror på «skje hans vilje» og jeg tror at hans vilje skjer – uansett hva jeg måtte mene. Jeg har nok med meg selv egenltig. Skulle bare som sagt ønske at jeg fikk lov å leve mitt liv i fred fra alle mennesker som mener at mitt liv ikke er like mye verdt som deres og som hele tiden skal fortelle meg at mitt liv er feil. Jeg gjør mitt beste og bedre kan jeg ikke gjøre det. Inntil videre må jeg forsvare meg og forklare meg. Jeg liker ikke at andre tror at jeg er så dårlig et menneske. Det er jeg ikke.

    Du snakker om å bli stemplet. Jeg kan garantere deg at blant kristne fundamentalister er ikke du god nok kristen. Det kan jeg si ut ifra det du skriver. Jeg garanterer at det er fra dine egne at du stemples hardest. Folk flest ellers i dag bryr seg nok ikke så mye. En kristen i dag er så mangt. Jeg har jobbet sammen med over 40 ulike nasjonaliteter og veldig mange ulike religioner. Det var aldri noe problem før fundamentalistene kom. De som satt med fasiten. Fundamentalisme er galt uansett religion.

  9. Vi gjør alle feil. Vi har alle feil. Vi har ingen rett til å dømme noen.

    Om jeg får lov til å generalisere litt: Her er du inne på noe en del kristenfundamentalister ikke har skjønt.

    En observasjon: på tullingtoppen har Dagfinn Høybråten havnet i adelen 10 ganger. For å havne i adelen (en gang) må man ha vært på tullingtoppen i 10 uker.

    (også har jeg utfordret deg)

  10. Generalisering og båssetting er sjelden særlig gunstig. Det finnes gode og mindre gode folk i de fleste grupper.

    Å stille strengere krav til kristne mennesker som gruppe enn til andre blir etter min mening galt.

    Når det gjelder Høybråten mener jeg imidlertid man må kunne forvente at han følger gode kristne verdier. Når han med basis i bibelen uttaler seg som han for eksempel har gjort i saken om ny ekteskapslov må man kunne forvente at han selv holder den samme høye standard som han etterspør hos andre. Skal man komme med formaninger eller rettesnorer for andres liv bør man selv gå foran med godt eksempel.

    I denne saken bør ganske mange ta en kikk på seg sjøl syns jeg. Haga har sikkert begått feil. Dette må det rettes opp i, og hun må ta de reaksjonene som følger av lover og regelverk. Heksejakt er meg bekjent ikke en av de. Det burde hun vært spart for. Hva er poenget? Å se hvor lenge en statsråd holder når en samla journalistflokk får ferten av uregelmessigheter? Om de holder er ikke lenger et spørsmål. Her stanses ikke før byttet er felt.

Legg igjen en kommentar

