– De som ikke har gjemt seg på Coop Bygg nå, må ekspedere!


«De som ikke har gjemt seg nå må ekspedere!» pleier jeg ofte å si når jeg går på Coop Obs I Skien. Dvs det gjorde jeg før – nå gjør jeg det ikke lengre, for nå handler jeg ikke mer der.

Jeg har holdt på å få satt opp en 8 meter lang levegg som erstatning for gjerdet som måtte rives etter gravingen for noen uker siden. Jeg dro rundt og ringte flere byggvarebutikker her i Grenland for å hente inn priser på ulike løsninger. Jeg  p r ø v d e  å ringe Obs i Skien også men der var det aldri – never – noen som svarte. Jeg dro opp dit og fikk snakket med en ung gutt som velvillig viste meg rundt og foreslo ulike løsninger. Han ville ringe meg og gi meg tilbud på alt jeg trengte fra levegg til jordspyd til skruer. Jeg var mektig imponert over god service jeg aldri tidligere har fått der. Jeg nevnte til og med telefonproblemet for han og han beklaget veldig. hm.. uvant kost på Obs i Skien tenkte jeg. Gutten ringte som avtalt dagen etterpå og ga meg en bra pris på hele pakken. Jeg bestemte meg for å kjøpe levegg på Obs i Skien.

Pris ca 8 000.

Jeg dro opp dit for å få hentet levegg og alt jeg trengte. Kom inn på lageret og der sto det en 4-5 ekspeditører og snakket sammen. En ekspederte en annen kunde. Jeg stillte meg i køen og håpet at noen av ekspeditørene kunne se at jeg sto i kø. Men nei. Da det endelig ble min tur og jeg fikk sagt mitt ærende kunne ikke ekspeditøren hjelpe meg sa han og han ropte på en annen ekspeditør. Denne fikk noe i rompa eller noe – han kunne iallefall ikke komme seg fort nok unna.

Jeg spurte en annen om hjelp og han sa strengt til meg;

«Ser du ikke jeg er opptatt??»

Og plutselig oppløste alle seg. Jeg ble stående der alene – uten hjelp. Vel, bortsett fra en annen ekspeditør da som hadde byttet plass med den forrige. Jeg spurte pent om han kunne hjelpe meg.

«Nei, jeg må stå her i tilfelle det skjer noe!» – var svaret. Jeg tenkte: i tilfelle det kom en kunde kanskje???

Vel, jeg og ekspeditøren ble stående der da. Dvs jeg ble stående. Ekspeditøren hvilte hodet i hendene på disken. Etter en stund ekspeditørløst – spurte jeg forsiktig:

«Er du sikker på at du ikke kan hjelpe meg?»

«Dette er en selvbetjeningsbutikk», fikk jeg til svar. Han orket å løfte hodet da han sa det.

Jeg kjente at irritasjonen kom gradvis, veldig fort gradvis.

Jeg sa: «Dere er kanskje ikke interessert i å selge noe her på Obs?»

Han svarte også irritert: «Kan du ikke finne det selv da? Du står jo med en liste i hånden på de tingene du skal ha!»

«Men alvorlig talt – det kan vel hende at folk trenger l i t t hjelp i en byggvarebutikk da», sa jeg.

Tro det eller ei – ekspeditøren svarte:

«Jeg tråkker snart beina av meg på denne jobben!»

Det er sant – jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte…

En annen ekspeditør kom. Den første som flyktet… Jeg gjentok mitt ærende. Men nei. Svaret var ganske likt det svaret jeg fikk fra han som gikk beina av seg på Obs i Skien:

«Dette er en selvbetjeningsbutikk – hvis du vil ha noe her så må¨du finne det selv.»

Jeg var så sint at jeg ble nesten redd. Da jeg opplyste at de mistet en handel på 8 000,- trakk han bare på skulderne og snudde seg og gikk.

Jeg kastet meg inn i bilen og skulle kjøre ut fra stedet. Så måtte jeg jeg ha en mynt å ha på bommen som stengte utkjørselen. Jeg rygget fort og sint tilbake, slo døren og gikk inn på lageret igjen. Der sto den slitne ekspeditøren klar med mynten liksom triumferende opp i luften med et sleskt smil.

«…man må ha mynt for å komme ut igjen her» sa han sleskt.

Vel, jeg trenger ikke mynter for å komme inn igjen iallefall, tenkte jeg. For ALDRI MER om jeg skal engang forsøke å kjøpe noe i Obs i Skien!!

ps: Jeg skulle gjerne ha takket han ene første ekspeditøren jeg møtte riktignok. Han har skjønt hva god service er. Håper han ikke blir påvirket av de andre som jobber der som sikkert tenker at arbeidsplassen hadde vært ok hadde det ikke vært for de jævlige kundene. Jeg tenker at denne gutten jeg først ble ekspedert av sikkert var sommerhjelp. Det skulle si litt…

 

9 Svar til “– De som ikke har gjemt seg på Coop Bygg nå, må ekspedere!

  1. Det minner også litt om å være Citroen-eier (hvilket jeg ikke lenger er – av årsaker som likner på ditt marerittmøte med forbrukersamvirket).

  2. Som jeg kjenner meg igjen!
    Ikke akkurat på denne byggevarebutiken, men på ett par andre.
    Slik går det med store kjeder. Servicen blir borte sammen med den lokale eieren av butikken.
    Når sjefene sitter i oslo og styrer alle butikkene, så forsvinner servicen litt etter litt for hvert ledd.

    Jeg blir like provosert som deg av slik kundebehandling. Bra du gikk, selv om jeg er usikker på om det hjelper, desverre.

    Hva med å sende denne posten til en som sitter litt lenger oppe i systemet?
    jeg vil tro at (håper) at de ikke vil at kundene skal bli møtt på denne måten.

  3. *kunder er noe dritt*

    sånn tror jeg det er flere store kjeder som tenker! Er ikke så nøye om ikke du handler, for det kommer TUSENVIS av andre allikvel!

    Ha en alldeles strålende midtsommerfeiring!😉

  4. Høres akkurat slik ut som det er på Coop Bygg i Haugesund! Eleeendig service!!

    Hver gang jeg har vært der går jeg irritert ut igjen uten å ha fått hjelp. Det er jo aldri noen der!! Og om du er så «heldig» å skulle oppdage en ansatt fordufter han innen et sekund….

  5. Hei Line😉

    Det er utrolig frustrerende og gå inn i slike butikker og man får følelsen av at de er glad for å jobbe der – hadde det ikke vært for de jævla kundene😉

    For mer enn en gang har jeg gått inn der og hørt latter og privatsnakk om sist fest og neste fest personalet skal på – men ser jeg menneskene som snakker? nei.

    Jeg tror at når en ledelse ansetter folk – gjerne ufaglærte og unge – for å spare penger – så gjør de seg selv en bjørnetjeneste. Det er helt ok å stå i kø når man vet at man blir skikkelig behandlet når man først får ekspedering. Noe helt annet er å stå i kø og når det endelig er din tur så kunne du likegodt ha ekspedert deg selv – eller aller helst – gå til en konkurrent der du får bedre behandling. Det er ikke bare i byggebransjen det er slik – men i mange bransjer.

    ha en nydelig helg😉

  6. Ha ha, hi,hi…takk for en meningsytring tatt helt på kornet.Jeg handler mye på coop byggvare i Skien og må stort sett greie meg selv der. Jeg er jente så de gjør ikke forskjell på damer og menn.Tenker alltid at her er det dårlig bemanning gitt.

  7. Hei Bodil😉
    Jeg har faktisk ikke vært der siden.😉
    – Og dette var ikke noe engangstilfelle. Jeg hører MANGE som klager over dårlig service der…
    Klem til deg!

Legg igjen en kommentar

