GRATULERER MED DAGEN!


T A K K  TIL ALLE SOM HAR STØTTET OSS OG SNAKKET VÅR SAK.

Det var rørende å se debatten i Stortinget i dag – en debatt som jeg aldri har hørt maken til. Sjelden har politikere snakket så klart.

Det må være flaut å være kristenfundamentalist i dag, krf-politiker og Frp-politiker. Jeg kjenner jeg blir flau på deres vegne når jeg hører de snakker om at DE blri diskriminert.

Jeg er glad for alle stortingsrepresentanter som kommenterte alle de grufulle sms-meldinger og mail som vi flere har mottat fra såkallte kristne og at de kommenterte uredeligheten fra de mennesker som sier de fremsetter familieverdier høyest… Man kan lure på hva slags familie de har selv når de tillater seg å være så stygge mot folk. Hva lærer de barna sine?

Dette er en historisk dag. Det blir sikkert ikke slutt på hatet og fordommene mot oss homofile – men vi tok et langt skritt frem i dag føler jeg.

Jeg er FOR ekteskapet – jeg er FOR gode trygge rammer i et forhold – og jeg er FOR at barn ALLTID skal settes først. Mest av alt er jeg FOR kjærligheten og at flest mulig skal få oppleve den – som det mest naturlige ting i verden.

Kampen er ikke over. Nå må det jobbes videre med holdningene. Allikevel håper jeg at fokusene kan snus nå og bruke kreftene våre på de viktigste ting i denne verden – så ikke fler blir diskriminert, at flest mulig får oppleve å leve i fred, at folk ikke sulter og lever i fattigdom og at vi får leve på en klode som har et godt levelig miljø.

All verdens konsekvensanalyse ville ikke endret synet til disse kristne som lever kun etter en bok skrevet av mennesker for tusener av år siden. I dag har vi fått sett virkelighetens KRF og FrP. Husk denne dagen neste gang dere stemmer ved valg. Jeg er flau på deres vegne.

Jeg håper Kim Friele har det godt i dag og at hun kjenner all kjærlighet fra folket over alt hun har banet vei for – alle menneskeliv hun har reddet. Vi elsker deg Kim Friele!

Men det er mange, mange fler som også skal takkes. Så mange at jeg kan ikke nevne alle her. Men det er hverdagsmennesker, homofile og lesbiske, transer og bier, familie og venner til skeive, alle de kristne som støtter oss, politikere, organisasjoner – spesiellt LLH – som gjennom år har kjempet for rettferdighet, likestilling og toleranse. Dette er en seier for så utrolig mange, ikke bare oss homofile. Nå må mobbing av folk stoppes! – uansett grunn for mobbingen. La aldri mobbere vinne!

GRATULERER MED DAGEN ALLE SAMMEN! – og T A K K  for alle som har støttet skeive.

Jeg synes vi på en dag som denne også skal sende våre tanker til de som har kjempet en kamp inni seg, og med seg selv, som har måttet kjempe kampen alene fordi de ikke har turt å være 100 % det menneske de var. Som ikke har turt å snakke med noen. Kanskje ga de opp kampen og kanskje tok de sitt eget liv. Jeg sender varme tanker til dem og deres familier.

75 Svar til “GRATULERER MED DAGEN!

  1. Problemet er vel at for mange elsker Kim Friele (eller sin neste) høyere enn Gud, og elsker menneskenes lover høyere enn Guds Ord. Men slik er det jo i de siste tider. Mennesket vil elske menneskets ordninger høyere enn de ordninger Gud har skapt for oss.

  2. Det kan aldri bli for mange som elsker sin neste. Der har du nok en del å lære hvis du ikke ser det Andreas Hesselberg. Og i dag tør jeg å si det. Du elsker nok mer deg selv en selv Gud Andreas.

  3. Jeg forsøker så godt jeg kan å elske min neste høyere enn meg selv, Kjell Morten Bråthen. Men jeg elsker ikke min neste høyere enn Gud. Gud og Guds Ord står på førsteplass.

    De som aksepterer lovendringer som går på tvers av Guds ordninger for oss, elsker ikke Gud høyere enn seg selv.

  4. Dersom du har rett, Andreas, er det jammen bra at det ikkje står noko i Guds ord om korkje homofili eller ekteskap millom folk av same kjønn.🙂

  5. Per Esben: ettersom det står i Guds Ord at homofilt samliv er synd, så synes jeg ikke det er riktig at samfunnet legger til rette for at folk kan leve i synd. Da går man på tvers av Guds Ord, og det blir det samme som å åpne for andre synder i lovverket, eksempelvis tyveri.

  6. Andreas; Jeg synes du skal passe ditt eget liv og dine egne synder. Tror du har mer enn nok å ta deg av der, før du begynner å snakke om andres «synder». Det er greit at du er kristen og har regler du mener skal følges. Følg de først selv. Du MÅ ikke gifte deg med en mann. Onaner videre du og husk at du ikke må fantasere. Hvis noen synes jeg er frekk mot Andreas så er det hans egne ord jeg bruker – faktisk. Jeg har mistet respekt for mennesker som kaller mitt liv for kreftsvulst på samfunnet, og at mitt liv bringer skam, død og fordervelse og at jeg havner i helvete – så hvorfor skal jeg spare ordene mine?

    Andreas – ikke ødelegg dagen min. Jeg feirer kjærligheten i dag. Skriv på din egen blogg. Er det ikke det du pleier å si til meg?

  7. Hehe… jeg passer mitt eget liv og mine egne synder så mye som overhodet mulig. Jeg har tatt imot Jesus og ønsker å leve etter Guds Ord. Gud har hjulpet meg bort fra flere synder, som jeg ikke lenger begår. Jeg har lært meg forskjellen på det å leve i synd og falle i synd. Heldigvis faller jeg ikke like mye i synd nå som jeg gjorde tidligere. Gud har jobbet med meg, og fått meg til å føle det som den naturligste ting i verden å vende meg bort fra synden. Slik er det når vi lar Gud jobbe i oss. Og dette får vi helt ufortjent, ved Guds nåde! At Gud har ført meg bort fra synden, og ser i nåde til meg de gangene jeg faller i synd, er jeg utrolig takknemlig for. Et liv med Jesus gjør oss til bedre mennesker.🙂

  8. PS: når jeg skriver «bedre mennesker», mener jeg IKKE mer verdifulle mennesker, for alle mennesker er like verdifulle. I Guds øyne er ikke jeg mer verdifull enn deg, Kjell. Men Gud ønsker at vi skal rette vårt blikk mot Jesus, slik at vi kan tjene Ham og unngå fortapelsen. Det er en gave!

  9. Jeg har alltid respektert og akseptert at du er homofil. Alle mennesker er forskjellige, og det er veldig mange mennesker som ikke har gitt livet sitt til Jesus. Men selv om jeg respekterer og aksepterer mennesker, ønsker jeg selv å følge Guds ordninger og Guds Ord, og jeg ønsker at samfunnet som sådan skal gjøre det samme, slik at samfunnet ikke mister velsignelsen fra Gud.

    Å være homofil er ingen synd i seg selv, ihvertfall ikke i følge Bibelen. Det som er synd er å leve i homofilt samliv som involverer sex. Jeg mener at kristne homofile bør leve i sølibat, nettopp fordi homofilt samliv der sex er involvert er synd.

    Det å i det hele tatt komme til denne verden er Guds gave. Men å leve i synd er ikke Guds gave, og er en hån mot Gud. Med andre ord: ditt liv er like mye Guds gave som mitt liv er. Men å utøve synd er aldri en Guds gave, og heller ikke etter Guds plan.

    Så kan vi jo ta opp dette med kjærlighet, som så mange ganger før: å elske en annen kan fint gjøres på tvers av begge kjønn. Jeg elsker både menn og kvinner, i form av nestekjærlighet. Men Guds Ord forbyr seksuell omgang med en av samme kjønn.

    PS: jeg har aldri kalt homofile en kreftsvulst i samfunnet. Jeg har kun sitert andre som har gjort det.

  10. Gratulerer med dagen Kjell Morten! Godt jobba:)
    Gleder meg til å se deg på søndag

  11. Andreas: Du har sagt at du ville brukt andre ord enn kreftsvulst – det tar ikke vekk meningene bak ordene.

    Ellers vet jeg så¨altfor godt hva du mener om min legning og homofiles «praksis». Dine holdninger forstyrrer meg i livet mitt hver eneste dag. Det skulle jeg ønske jeg slapp.

    Ikke bekymre dere, dere kristne som har fordommer. Dette går helt sikkert bra. Om noen år er det ingen som tenker over dette. Nå håper jeg at dere kan flytte fokuset på helt andre alvorlige ting i verden. På overgrep, på krig, på diskriminering, menneskerettigheter, sult og fattigdom, terror, osv osv…

  12. Tilbaketråkk: Gratulerer med dagen! « Framandkar

  13. Om jeg lever i synd blir en sak mellom meg og Gud – ikke en sak mellom meg og Andreas Hesselberg. Ta dine egne saker opp med din Gud du Hesselberg og la meg og andre homofile i fred. Det er nok av ting å ta fatt på ikke minst i deres egne rekker.

    Jeg skulle tro du også hadde nok med deg selv. Utifra hva du selv har opplevd i det siste med en viss erotikkblogg og sexblogg – enten det er du selv som står bak eller om du dekker over en annens identitetstyveri – skulle man tro var synd nok. Og dette vil henge over deg alt så lenge du ikke er villig til å kommentere mer om det og bevise noe som helst. Dette gjør at du overhode ikke virker troverdig. Det må du takke deg selv for.

    For meg og de fleste andre mennesker er vi opptatt av å være gode samfunnsborgere og leve så godt som mulig både overfor oss selv og andre rundt oss. Så lenge man gjør sitt beste, burde det være bra nok. Selv for kristne. Særlig fordi kristne også bare er mennesker som i like stor grad som alle andre gjør feil.

  14. Bare så du er klar over det, Kjell: mine holdninger om homofiles praksis er tatt fra Bibelen, Guds Ord. Det er ikke noe jeg har diktet opp selv.

  15. Les Blikk.no: «LOVEN ER VEDTATT» http://www.blikk.no/nyheter/sak.html?kat=1&id=14409

    På galleriet satt også Kim Friele og hennes partner Wenche Lowzow. Den tidligere politikeren Lowzow har holdt seg unna Stortinget i mange år.

    – Jeg har ikke vært her siden 1985 og har ikke hatt lyst heller. Men i dag hadde jeg veldig lyst. Tiden var inne for et besøk, i og med debatten og felles ekteskapslov. Men det er en vemodig opplevelse altså, sier Lowzow til Blikk Nett.

  16. Si mer Birgir! I dag tåler vi å høre det meste fra dere! Hva om dette er Guds vilje da Birgir?! Er det du som skal avgjøre det også?? Er du Gud Birgir?? Eller er du kanhende satan selv?

    Andreas: Ikke skyld på Gud og Bibel. Skyld på det du selv sier og står for i 2008

  17. Hehe… Du gir deg ikke du. Jeg har sagt tidligere at det var dokumentforfalskning, og at en annen sto bak. Men folk må gjerne bruke energi hele livet sitt på å mistenke meg, fordi jeg velger å beskytte vedkommende. Om folk vil kaste bort energien sin på det, å skal jeg ikke nekte dem det. Det å beskytte vedkommende er altså synd i dine øyne? Vel – deg om det. Det viser hvilke rare definisjoner av synd du ser ut til å ha. Jeg konsentrerer meg om å ha min sti ren i forhold til Gud og familie, venner og medkristne brødre og søstre. Det er det viktige for meg. Hva andre, verdslige mennesker spekulerer i og mistenker meg for, bryr jeg meg ingenting om. Du får bare fortsette å spekulere og klø deg i hodet Kjell, om du ønsker å bruke energi på det.

    Du har jo rett i at mange kristne gjør like mange feil som de som ikke er kristne. Forskjellen er at den dagen vi kristne tar imot Jesus, starter Gud en prosess i oss, som gjør at vi vender oss fra synd og starter på en prosess som gjør at vi gjør færre feil. For noen kristne skjer personlighets-forandringene fort, for andre tar det lenger tid. Vårt mål er jo å følge Guds Ord, og la det komme til uttrykk i form av nestekjærlighet. Men nestekjærlighet betyr ikke at man blåser i alle «regler» som Gud har gitt oss. Gud har ikke gitt oss fritt spillerom. En god Far gir oss regler å forholde oss til. En god Far tukter sine barn, og setter grenser.

  18. VG.no http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=513117

    Se video med Kim Friele og kona ;-))

    – Frp og KrF overrasker ingen, særlig ikke vi som har vært et halvt hundreår på dette huset og rekt som grå katter. Vi har hørt det før, sier Kim Friele, som har kjempet aktivt for homofiles rettigheter siden 60-tallet.

    Hun var glad for den nye ekteskapsloven, som gjør at hun og Wenche Lowzow nå kan gjøre om sitt partnerskap til ekteskap.

    – Alle trinnene fra avkriminalisering og opp har vært historiske, men dette er toppen av kransekaken, sier Lowzow.

    – Når vi nå fjerner forskjellsbehandlingen i Stortinget, er det mitt håp at flere vil stå frem med sin legning, sier barne- og likestillingsminister Anniken Huitfelt til TV2 Nyhetskanalen

    .

  19. Gaysir.no: «ENDELIG»! http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=12985#topp_komm

    – Vi tar ikke rettigheter fra noen. Vi gir rettigheter til noen, sa Olemic Thommessen fra Høyre om lovforslaget. Han støttet regjeringens lovforslag slik de aller fleste av Høyres representanter gjorde.

    Kristin Halvorsen, Karita Bekkemellem, Andre Dahl, Anette Trettebergstuen, Bent Høye, May Hansen og en rekke andre stortingsrepresentanter betegnet loven som historisk og en seier for kjærligheten.

    – Det er en historik lov. Stortinget retter opp i en uverdig diskriminering, sa Karita Bekkemellem fra Stortingets talerstol.

    – Det er i hvert fall ikke min skyld at heterofile ekteskap går i oppløsning eller at barn vokser opp med enslige forsørgere, sa Per Christian Foss til Gaysir etter debatten.

    Han reagerer på det han kaller en falsk argumentasjon fra motstanderne av den nye ekteskapsloven med deres sterke mor-far-barn argumentasjon.

    – Argumentene deres rammer ikke først og fremst homofile, men alle enslige og aleneforsørgere.

  20. Gratulerer, Kjell Morten! Dette er en god utvikling, og her hos oss har hele familien heiet på dere i det siste, mot disse holdningene som var så sørgelig lite i pakt med menneskelivet. Men: jeg innrømmer at jeg slett ikke var klar over at dere trengte støtte i så stor grad. Nå har jeg blitt overbevist, og mistenker at hele homosaken blir en slags hjertesak for meg etter dette.

  21. Andreas: Hvis den Guden du tilber er så allmektig og i mot homofilt ektskap som dere kristne skal ha det til, hvorfor har han da ikke stoppet det dere ser på som blasfemi? En ville jo tro at en allmektig Gud ville stoppet noe som står helt i strid med hans «lover». Jeg bare spør.

  22. Gratulerer med dagen alle sammen! Dette er en stor dag for alle som vil leve i et samfunn med rettferdighet og likeverd!!

    Ja til kjærligheten!! Elsk hvem du vil!!

  23. Det må være flaut å være kristenfundamentalist i dag,

    Pøh, hvorfor i alle verdens land og rike skulle det være det?

    Vi blir hundset like mye hver dag.

    Ekteskapet, slik det er i dag, mht staten er en sekulær samlivs ordning.

    Det endrer ingenting i livet mitt, at denne ordningen tilbys samkjønnede. (teit ord)

    Min pakt har jeg inngått med min Herre og Skaper, og min vakre hustru.

    Så kan vi selvfølgelig diskutere i det vide å brede om hvorvidt homofilt samliv er synd eller ikke.

    Jeg minnes imidlertid at Paulus til Korinterne sier «Hva har jeg med å dømme dem som står utenfor?»

    Hvorfor skal jeg da rokkes ved at en sekulær stat gir homofile en sekulær rettighet.

    Staten kunne faktisk også oppløst ekteskap, og sagt: «nope, det skal vi ikke ha i Norge. Vi annerkjenner ikke slikt»

    Hva ville de kristne gjort da mon tro?

    Så dette tar jeg med stor ro.

    Og så får vi håpe at forskningen mht barna er gjort skikkelig, og jeg er overhodet ikke enig i at barn først skal få vite om sitt opphav ved fyllte 18. (Men slik har det jo vært i mange år, så det har jo ikke stort å si mht homofili)

    Anyway, Siden jeg oppfatter papiret jeg fikk av staten Norge i forbindelse med mitt giftemål som sekulært, har jeg ikke noe trøbbel med å si: Gratulerer.

    Det skulle bare mangle at ikke hele befolkningen skulle ha samme sekulære rettigheter.

    Pakten jeg har inngått mellom min vakre hustru og Gud endres ikke ved dette.

    Mitt problem kommer dersom de homofile krever å gifte seg i kirken, med kirkelig velsignelse, og kirken ikke vil dette, hva da?

    Da vil jeg kanskje brumme mere.

    men som sagt, har jeg ikke noe ønske om å dømme de som står utenfor. Ei heller vil jeg påtvinge de min oppfatning av hva som er rett og galt.
    Slikt har vi nok av allerede i dag dessverre, hvor noen partier av en eller annen grunn finner det tvingende nødvendig å lovfeste en eller annen moralnorm slik at alle skal leve under den.

    Min Jesus betonet viktigheten med å ta egne moralske valg, for eget liv Han kallet oss også til frihet.

    Det tror jeg på.

    Fin kveld ønskes deg Kjell! (men du er kanskje i lykkerus allerede)

  24. Til Andreas: Nå synes jeg du kan slutte å plage Kjell Morten.

    Til Kjell Morten: Jeg sier meg helt enig med alt olec sier faktisk – hadde du gjerne ikke trodd for bare en liten stund tilbake😉 Så ta gjerne i mot en gratulasjon fra meg også🙂

  25. Dette var på tide. All mulig kredit til den rød-grønne regjeringa – og til Høyre og Venstre.

    Kjellemann: Du skrev. «Kampen er ikke over. Nå må det jobbes videre med holdningene.»

    Jo, kampen er vunnet og dermed over. Å jobbe med holdninger mot diskriminering ovenfor alle som kan bli utsatt for det er hverdagen. Det er en jobb, ikke en kamp.

    Hadde jeg vært kristenfundamentalist hadde jeg vært mere flau over bla. Andreas’ uttalelser enn at kampen mot en sekulær lov i en sekulær stat var tapt.

  26. Angående Hamar: Som jeg har påvist, er kristen fundamentalisme en ideologi som legitimerer og skaper vold.

    Å avbryte en gudstjeneste for å skrike skjelsord og kaste stein, er en voldelig handling.

    Trist, men ikke overraskende.

  27. Som jeg har påvist, er kristen fundamentalisme en ideologi som legitimerer og skaper vold.

    Som kristen fundamentalist (riktignok proklamert av andre)
    vil jeg svært gjerne ha meg frabedt å bli puttet i bås med sinnsforvirrede individer som tyr til vold og kaster stein.

    please..

  28. Da får du omvende deg, Olec. Kristen fundamentalisme har et potensial for voldsbruk fordi menneskeverdet nedgraderes. Dette er en ideologi du – som andre skikkelige folk – bør ta avstand fra.

    Hvordan vet du at denne personen var sinnsforvirret? Er det noen vi kjenner?

  29. Da får du omvende deg, Olec.

    Vel Ivar, jeg går i meg selv stort sett hver kveld, hva mer kan jeg gjøre?

    Kristen fundamentalisme har et potensial for voldsbruk fordi menneskeverdet nedgraderes. Dette er en ideologi du – som andre skikkelige folk – bør ta avstand fra

    Kristus er fundamentet, ergo fundamentalist.
    Det trenger jeg ikke ta avstand fra. Han er min frelser og redningsmann. Min forløser.

    Det finnes ikke voldstendenser i slikt.

    Hvordan vet du at denne personen var sinnsforvirret?
    Alle som oppfører seg slikt er det noe galt med.

    Er det noen vi kjenner?

    Det er ingen jeg kjenner Ivar, hvordan er det med deg?

  30. Merkelig det der.. Stortingsrepresentanter og mange andre – innklusive meg selv mottar trusler og hatmeldinger fra kristenfundamentalister – eller de som har kristus som fundament om du vil, men det er ingen som vil vedgå det. NOEN er det som gjør det! Tror iallefall det er disse å takke for at folk føler avsky og tar avstand fra kristendom. Det sammen med alt hykleriet og uredeligheten.

  31. Mannen som kastet stein i kirka, oppfører seg i det virkelige livet som Andreas, Birgir, Geir Rune og Bjørn Olav gjør på nettet.

    Men så har jeg lenge ment at det er noe galt med dem også. Det har du rett i.

  32. Oy, oy. Hvordan er det «morroklumpen» Ivar, den «elskede vennen» vores oppfører seg på nettet, da? PEN og PYNTELIG kanskje? Smykket for sin brudgom kjær? Stjerner i sin krone? Tenker det er noe slik, jeg. Lykke til videre Ivar.

  33. Det er så artig å se hvordan Birgir forsvarer sin egen oppførsel ved å vise til andre som angivelig er like ille eller verre. Slik gjør han hver gang.

    Det er et svært skrøpelig forsvar, for i det øyeblikket de andre skulle finne på å skjerpe seg og heve standarden, vil det stille Birgir i et svært dårlig lys. Da ville hans egen atferd talt for seg selv.

    Derfor ler jeg av Birgir.

  34. Ja, ikke sant nussebassen? Det er såååå morro. Det setter deg i et svæææææært godt lys. Det gir deg et enda bedre angrepsgrunnlag vet du. Stakkar liten.

  35. Frelst, du liksom…

    Er det Jesu sinnelag du demonstrerer nå?

    Fordømte kryp.

  36. Hei nussebassen. Er det ikke forferdelig? Stakkar. Gå hjem til mamma og si at guttene ikke vil leke så som du vil.

  37. Har aldri helt forstått de som sier at bibelen er guds ord,boka er da skrevet av mennesker og innholdet vedtatt på diverse kirkemøter….kan noen forklare meg?

  38. Heisann, jeg tror sannelig at JEG – EN VOKSEN MANN MED KJERRING OG UNGER – ER I FERD MED Å BLI SJEKKET OPP AV SKAPHOMOFILE BIRGIR HERMANSEN FRA KRAGERØ!!!

    Enda han kaller seg bibeltro og greier! Tenkte jeg det ikke, det var bare et skalkeskjul….

    Grrrr….. koz…. kristenklumpen min…

    Je-suss…..

  39. Birgir: Jeg synes det kanskje er fler enn deg som uttrykker seg dumt her nå. MEN – det er bare deg som kaller deg bibeltro, gudstro og fundamentalistisk? Skal man ikke egentlig oppføre seg bedre enn det du gjør nå da? Jeg mener at du har tidligere sagt om Ivar at han ikke er kristen – vel i følge dere fundamentalister er det vel ikke bedre vente at Ivar har slik språkbruk da. Skal ikke du være bedre da?? Det er her det skjærer så veldig i ørene. Det er i tilfeller som dette at det blir så feil når noen – en kristen kaster stein inn i en domkirke – eller en kristen forsvarer identitetstyveri til en sexblogg – eller blir satt i søkelys for ikke å ha regnskap i orden – en prest som har forgrepet seg på datteren – og fundamentalister som sender hatbrev og trusselbrev til stortingspolitikere med varsen om at graven står klar….. osv osv osv osv..

    Synes du det står respekt av sånt? Hvorfor skal noen være kristen når det ikke er noe å strekke seg etter? Hvor er forbildene? Hvor er redeligheten?

    Tror det er litt på tide å gå litt inn i egne rekker nå, istedet for kun bare å sitte å kaste dritt om og på alle andre.

    Hvis jeg skulle bli kristenfundamentalist så måtte jeg blitt et mye verre menneske enn det jeg føler jeg er. Det er noe veldig feil her. Er det flere som er enig?

  40. Når jeg har sagt at Ivar ikke er en kristen, så er det bare hans egne ord jeg har brukt. For det har han sagt selv. Når det er snakk om oppførsel, er ikke du den rette personen til å belære noen som helst.

    «Det er i tilfeller som dette at det blir så feil når noen – en kristen kaster stein inn i en domkirke – eller en kristen forsvarer identitetstyveri til en sexblogg – eller blir satt i søkelys for ikke å ha regnskap i orden – en prest som har forgrepet seg på datteren – og fundamentalister som sender hatbrev og trusselbrev til stortingspolitikere med varsen om at graven står klar….. osv osv osv osv..»

    Hva vil du med dette? Jeg har aldri forsvart noe av det du remser opp her.

    «Tror det er litt på tide å gå litt inn i egne rekker nå, istedet for kun bare å sitte å kaste dritt om og på alle andre.»

    Tror du skal feie for egen dør før du belærer andre hvordan de skal oppføre seg. Du kunne passende også fortalt «vennen» din hvordan HAN skal oppføre seg?

  41. Når sa jeg at jeg ikke er kristen? Selvsagt er jeg kristen!

    Men jeg er ikke fundamentalist. Og jeg er ikke kristenfascist.

    Der skiller vi nok lag. Heldigvis.

  42. Men Birgir: Poenget mitt er at du som kristen må da iallefall prøve å vise at du er bedre enn oss da?

    …»noe med å snu det andre kinnet til…» osv osv..

    Jeg synes dette er lavmål.

    Stikk fingeren i jorden og kjenn etter: Er det rart at folk ikke klarer å ta dere alvorlig? Feks i den nye ekteskapsloven. Det er vanskelig å skjønne dere når dere snakker om moral når dere viser dobbeltmoral om og om igjen… Og når jeg skriver «dere» så tenker jeg på fundamentalister – de «riktige» kristne som til og med mener andre som kaller seg kristne ikke er gode nok kristne. Bare dere selv er gode nok. Bare DET gjør at mange mister respekten.

    tror jeg….

  43. For å bli kallt pervers og en kreftsvulst på samfunnet og en som bare bringer død, skam og fordervelse synes jeg faktisk jeg klarer meg ganske godt. Feks i forhold til deg Birgir. Og igjen – jeg er ikke kristen. Det er du. Du er ikke bare kristen men du kaller deg bibeltro, kristenfundamentalist og kristen. Da må du jammen vise at du er det også. Synes du dette er riktig måte å vise det på?

    Jeg må få lov å spørre. Andre får komme med synspunkter på det.

  44. «Men Birgir: Poenget mitt er at du som kristen må da iallefall prøve å vise at du er bedre enn oss da?»

    Hvor har du det ifra at de kristne skal vise at de er bedre enn andre?

    «…”noe med å snu det andre kinnet til…” osv osv..»

    Når gjorde du det? Fei for egen dør før du belærer andre.

    «For å bli kallt pervers og en kreftsvulst på samfunnet og en som bare bringer død, skam og fordervelse synes jeg faktisk jeg klarer meg ganske godt. Feks i forhold til deg Birgir.»

    De karakteristikkene har du IKKE fra meg.

    Ivar. Hvis du ikke vet at du har sagt at du ikke er kristen, da bør du lese det du selv har skrevet på din egen blogg.

  45. Jeg har aldri skrevet, kosegutten, at jeg ikke er kristen. Det er du som ikke er i stand til å lese.

  46. Nei men da er vi kanskje omtrent like gode da Birgir. Det er iallefall ikke noen stor grunn til å bli kristen hvis det ikke skal føre til noe bedre liksom.

    Hva kreftsvulst osv angår så har jeg aldri sett at du har gått imot uttalelsene…? Men det har du jo anledning til nå.

  47. En ting til Ivar. Det er godt mulig at du ikke er kristenfacist. Jeg har aldri hørt det uttrykket før. Men er du kanskje FACIST?
    Fundamentalist kan du godt kalle meg. Kristus er fundamentet for meg. Hva er ditt fundament? Det er ikke lett å se hva fundament du bygger din tro på.

  48. Selvsagt er ikke Kristus ditt fundament, Birgir Hermansen. Det er bare blasfemisk, fariseisk skryt. Du aner ikke hva eller hvem Kristus er.

    Tvert om, du renner over av blasfemi.

  49. Da hadde du gjort godt i fortelle meg hva eller hvem Kristus er. Er du i stand til det?

  50. Nei, Birgir Hermansen. Jeg samtaler ikke om trosspørsmål med deg. Du har ikke min tillit. Omvend deg fra den ødeleggende ondskapen din, så får vi se.

  51. Det var det jeg visste. Du vet ikke hvem Kristus er.

    «Du har ikke min tillit.»

    DITTO.

    «Omvend deg fra den ødeleggende ondskapen din»

    Her må jeg bare si som jeg sa to ganger over her: Fei for din egen dør.

  52. Nok er nok!

    Jeg gidder liksom ikke ha sånne debatter her med barnslige utsagn som «Det var det jeg visste» og typ «du er verre enn meg».

    Jeg har et velmenende råd til Birgir. Bli litt mer positiv. Kommenter også gladting – ikke bare fremstå som en gammel, sur, bitter mann. Det er flott at du engasjerer deg og at du har regler for din tro og tanker om din tro – men jeg må få lov å si at først må lover og regler gjelde for en selv. Så når man med 100 % sikkerhet kan si at man har ryggen fri selv – DA kan man kanskje begynne å argumentere og gå løs på andre. Jeg lurer bare på hvem det er som har «ryggen fri» i dag.

    Ydmykhet er vel ikke akkurat det som kjennetegner kristenfundamentalisme – heller ikke evnen til å si unnskyld når man har gått for langt i forhold til sine medmennesker og når dette er på sin plass, når man ser at man tar feil.

    Det er nettopp mangelen på ydmykhet som skiller fundamentalisme fra andre ideologier. Det ligger i ordet. Det urokkelige Fundamentet. Dette er svart/hvitt tenkingen. Unyansert – uten andre fargetoner. Det ER sånn – eller så er det IKKE sånn. Man må gjerne tenke sånn – hvis man klarer – men å leve etter det, er en helt annen sak. Det tror jeg fundamentalister har vist gang etter gang at de ikke klarer. Derfor blir de kallt dobbelmoralister. De setter regler for andre som de ikke klarer å leve etter selv.

    Denne debatten er over – mens andre innspill om blogginnlegget er hjertelig velkommen. ;-))

  53. Ydmykhet, du liksom. HA: Hvem er det som er ydmyk da? DU? IVAR? Husker jeg ikke helt galt var det en (KJELL MORTEN) som sa at Hesselberg skulle tas, UANSET OM HAV VAR SKYLDIG ELLER EI? Ydmykhet? HA. Les det som er skrevet om Hesselberg, og fortell meg hvem som er YDMYK. Når du ber meg om å være ydmyk, da bør du da sannelig også be din såkalte «venn» Ivar om å være ydmyk. Så hvem som har ryggen fri? Ja, du kan se i dine egne rekker.

  54. Dette er hva du mener og jeg mener noe annet. Slik er det. Og jeg tror ikke vi blir enig om vi satt her i dager og diskuterte det. Derfor er nok, nok. Respekter det er du snill.

  55. I tillegg synes jeg du er ganske hyklersk. Du krever å få navnet ditt fjernet på andre blogger når de har nevnt ditt fulle navn, samtidig som du tillater andre å skrive andres fulle navn på bloggen din. HYKLERSK. Hvem snakker om å ha ryggen fri?

  56. Det er interessant å merke seg at Birgir aldri forsvarer oppførselen sin. Han nøyer seg alltid med å vise til at andre er like ille eller verre.

    «Prinsippet» synes å være at alt er greit, så lenge noen andre er litt verre.

    Så hvordan kommer Birgir til å oppføre seg den dagen han virkelig står overfor fæle folk?

    Antakelig ganske fælt.

    Dette er en mann uten moralsk ryggrad og integritet. Han smykker seg med kristennavnet, men spotter og krenker i realiteten alt Jesus står for.

  57. Ja Olec, enig. Birgir hevder satan regjerer bloggen her. Ikke første gang jeg hører det. Det er synd for det er ellers god stemning her. Hadde håpet at kristendom kunne handlet om litt andre ting nå. Gud for eksempel.

  58. Kjære Kjellemann: Gratulerer med forrige onsdag! Ja, jeg vet jeg er seint ute, men noen ganger handler livet om mer enn blogging. I den «virkelige» verden har jeg allerede tent lys og smilt og gledet meg og alt det der.

    Det betyr ikke at jeg er enig i absolutt alt i den nye loven, ei heller at jeg var imot alt det vi hadde av lovverk fra før. Men jeg ser mye bra i det Stortinget nå har vedtatt, og jeg har ingen problemer med å glede meg med de glade.

    Jeg kommer til å skrive noen ord om det på min egen blogg etter hvert. Men her er tiden og stedet for gratulasjoner.

    Ellers har jeg en hilsen og en oppfordring til Andreas: Slutt å gjemme deg bak påstander som at «Jeg bare siterer det Guds Ord sier»! Det er du som velger å gi de aktuelle passasjene i Boka autoritet, og det er du som velger å sitere de aktuelle passasjene. Du står selv moralsk ansvarlig når du siterer et bibelsted som autorativt. Dersom du ikke mener at det som står er rett og godt, da er det din kristenplikt å protestere, selv om det aktuelle utsagnet skulle stå i Bibelen aldri så mye. Du kan ikke gjemme deg bak Bibelen! Du har selvsagt lov til å være enig i det Bibelen sier, men da må du stå for det, og gjerne også argumentere saklig for ditt syn også uten bibelhenvisninger.

  59. Takk Harald😉

    Du har lov å ikke være enig i alt. Det er bare måten å si at man ikke er enig som jeg ofte reagerer på. Tror denne loven er ny for alle? Men jeg tror det kommer til å gå bra. Med tiden vil nok folk se at det ikke var så galt som man kanskje trodde.

    Jeg er jo spent i dag da om lagtinget kan velte alt sammen. Dette er en viktig sak for både motstandere og tilhengere. Det vil bli bra i ettertid at den er godt diskutert og behandlet seriøst.

  60. Gruer mei for å starte opp rabalderet igjen, men ånden driver mei.
    De kristne i alle land snakket stygt om Jødene, før andre verdnskrig.
    Men Adolf Hittler klarte å omvende dem til å bli Jødetroende.
    Men som vi husker kjempet Jesus mot Jødenes avguds prester fra første stund, helt til de klarte å knekke ham.

    Sender et lite notat, om troen vår.

    Troen på vår fryktelige herre.
    23/11-09

    Midt Østens problem startet for flere tusen år siden, da en gruppe mennesker ble ledet og fristet med melk og honning og i troen på en djevelsk herre, til å angripe kana`aen, da startet en brann der nede som etter flere tusen år, enda ikke er slukket, så om det finnes en djevel noe sted, så må det være troen på en slik som klarte dette.

    Men da slår folk seg på brystet og sier med sin egen fortreffelighet i saueflokken, det finnes ikke noe slikt.
    Men glemmer at troen på at han finnes lever, og dette har styrt menneskene til grusomheter i flere tusen år.

    De geistlige har i to tusen år fortalt oss om denne gode gud, men deres lærebok bibelens GT, skrifter forteller oss ikke om en god gud, men om en djevelsk gud, på side etter side.

    Der han ber sitt folk om å utføre de verste krigs forbrytelser, drep kvinner og barn ble de pålagt å gjøre, noe som de og utførte, mest på grunn av frykt for sin fryktelige herre.

    Men som oftest var denne djevelske gud slett ikke fornøyd med deres verk, og sendte verdens daværende krigsherrer gang på gang for å straffe sine slaver, som hadde lovet troskap, og merket seg med forhudens skamfering, som et tegn på underdanighet.

    Dette blir av våre prester bare tatt som et tegn på denne guds rettferdighet, men det var lederne som førte folket da som nå, derfor var alt urettferdig mot de som aldri hadde noe valg, prester og øvrighet arvet jo sine posisjoner, dette har jeg aldri hørt fra prekestolen, men truslene om straff fra deres ”gud”, har vi hørt fra den kanten, i mange tusen år.

    Vår tro kommer fra et folk i Midtøsten, dette folkets opprinnelige 12 stammer, er nå redusert til bare en stamme, som har nedarvet tro og frykt for sin gud, de fikk jo bevis for hans eksistens, og makt til å straffe dem da han satte Adolf i gang med dette i siste krig.

    Derfor har de stor trang til å reise templet, for å tilfredsstille deres gud med offergaver.
    Men tempeltomten er allerede bebygd av den samme herrens moske, den kan ikke ryddes av veien uten meget stor strid, som kan dra hele verden med seg. (avgud mot avgud).

    Problemet er bare at de som har verdslig makt og styrer verden i dag også underlegger seg troen på denne djevel, enten han eksisterer eller ikke.

    Muslimske selvmords terrorister går gladelig i døden i troen på deres gode gud, mens moren med glede og stolthet henger opp ett bilde av sin edle sønn, som var villig til å adlyde sin herre, selv om han måtte gi sitt liv.

    Det samme gjør USAs president når han må sende sine ungdommer ut til strid mot denne gudens undersåtter, der begge parter dør i troen på en rettferdig gud.
    Vi må ikke glemme at ingen president i USA kan nomineres uten at han legger hånden på bibelen, som symbol på sin tror på denne djevelske gud, som Jødedommen og Muslimene har felles, utrykt på hver sit språk.
    Herren, Allah.

    Mens vi «kristne» burde følge i Kristus fotspor, han som kjempet mot denne guds avgudsprester fra første stund.
    Men den muligheten har våre fundamentalistiske kirkefedre tatt fra oss, i sin blindhet.
    Blindet av sin herre.

    Men de er nå i de siste tider avslørt i sine handlinger, ved at de har begynt å spotte Jesus rettledning, i alle bibelselskapets nye bibelutgaver, som er blitt utgitt etter 1930 utgaven.

    Interesserte kan få deres meget utspekulerte eksempler på dette, fra undertegnede.

    Det kom en kar ned på et fjell i Sinai, og påstod at han var selve skaperen av alt det fysiske, og som bevis på sin påstand, gav han sitt utvalgte folk 10 gode bud, hugget i stener. (Himmelens grunnlov)?
    Men denne karen kom også med andre 613 lover. Som ikke var gode, de fleste var meget onde. (Moseloven).

    Denne karen tvang sitt folk til å bryte alle de 10 gode bud, slå i hjel alle dere klarer, stjel alle derres eiendommer og deres land, var hans befalning til sitt folk, dette er de ikke ferdig med enda. = KRIGSFORBRYTELSER.

    Vi har tilbedt denne djevel i mange tusen år, og gjør det enda, på grunn av våre lederes grådighet.
    Bibelen dokumenterer dette i hele det gamle testamente.
    Med over 100 foskjellige historier.

    Moses brukte djevelens redskap slangestaven, til å forføre sitt folk.

    Det var en kvinne ved navn Eva som også ble fristet av en slange.

    Muslimenes gud er den samme som Abrahams gud, selvmords bomberne beviser dette, med deres fristelser om en herlighet uten grenser i himmelen. Det samme ble våre vikinger fristet med, om de døde i kamp.

    Tor Dahlberg.

  61. For ordens skyld, vil jeg si at jeg selvfølgelig tror på Jesus og hans retferdige FAR.
    Den FAR som verden ikke kjenner, Joh. 17; 25.

    tor

  62. Tor-Dahlberg skrev:

    «Gruer mei for å starte opp rabalderet igjen, men ånden driver mei.»

    Ja, ånden kan være plagsom og drive både den ene og den andre til vanvidd, men har du forsøkt med tanntråd og Vademecum?

Legg igjen en kommentar

