Kristent spørsmål..


Hvorfor er det så viktig å vite hvorfor noen blir homofile? Er det fordi at hvis vi finner ut hvorfor så kan vi kanskje kurere det eller fjerne det? Jeg må få lov å spørre.

Kristne er spesiellt opptatt av dette og uten at de vet – eller noen som helst vet 100 % sikkert – så blir det diskutert og lagt byrder på foreldre og oppvekst og den homofile selv om skyldspørsmålet..

Hvis man gjennom fostervannsprøver finner ut av man vil få en homofil sønn eller datter – vil kristne da at man skal kunne fjerne fosteret? Eller er det slik at kristne vil si at det er greit at det er født men pålegge det å avstå fra “homofil praksis”?

Det lurer jeg også på.

Ellers lurer jeg ikke så veldig ofte på hvorfor jeg er homofil. Den som har skylden – uansett hvem eller hva det er – er jeg en stor takk skyldig. Jeg føler meg som verdens stolteste og gladeste homo og menneske. Det holder lenge for meg.

9 Svar til “Kristent spørsmål..

  1. Ingen frelst person vil kunne fjerne et foster med forutsetningen at barnet er homofilt. Blir jo det samme som å ta livet av hvilket som helst forster. Og det ville ikke bare være «greit» at barnet blir født, det hadde vært en stor glede. Pålegge hadde jeg ikke gjort, men advart og forklart Bibelens syn ville vært en selvfølge. Men så er jo jeg fundamentalist og da🙂

  2. Hagerup: Du får det til å høres lett og greit ut. Du vil ikke pålegge men ville advart og forklart bibelens syn. Og bibelens syn er klinkende klart ifølge andre fundamentalister. Legningen han og livet hans vil være avskyelig. Om han ikke hører det fra deg så vil han høre fra andre fundamentalister at hans kjærlighet til et menneske av samme kjønn er en kreftsvulst på samfunnet, sexfiksert, pervers og kan sammenlignes med pedofili. Hans liv vil bringe bare død, skam og fordervelse.

    Det er kanskje greit for deg at ditt barn blir født homofil – men tror du det er like greit for sønnen eller datteren å ha en far som tenker som «de andre»? Hvis det blir for tøfft for din homofile sønn eller datter og han/hun tar sitt eget liv pga fordommer og hat er du da så hard at du tenker – jammen jeg advarte jo!!!

    Du sier: ingen frelst person vil kunne fjerne et foster med forutsetningen at barnet er homofilt. Men er det ok å «drepe» det fordi det finner ut at det vil elske en av samme kjønn? Det k a n være konsekvensen. Spør de foreldrene som har opplevd det.

  3. Du lurte jo på et spørsmål, og jeg svarer slik jeg ser det kristne synet er, som jo var poenget med innlegget ditt. «Hva gjør en kristen hvis han forut ser at sønnen vil være av homofil legning?» Virker jo som om at du ikke ville ha et svar, eller hadde du allerede lagt en negativ vinkling av kristne i teksten din som ikke trengte å svares på.

    Hvorfor kan ikke jeg mene at han gjør noe galt hvis han lever ut sin legning? For jeg har ikke noe imot personen. Det er handlingen, ikke personen jeg trekker frem. Jeg mener jo også at en som bryter ekteskapet og lever i samboerskap lever i strid med Bibelen. Hater jeg den personen av den grunn? Mitt svar er iallefall nei. Jeg kan likevel ikke være enig i handlingen.

    Jeg vet det er mange homofile som lever med Jesus og får der den hjelpen de trenger for å stå imot sin indre strid. Likedan som jeg trenger hjelp når hortankene og alt annet kommer. Jesus er den som får meg til å leve, så også disse som kanskje har fått noe enda tyngre å bære på.

    For meg er det slik, jeg skjønner faktisk hvis du er uenig og det er du jo.

    Jeg liker ikke det at man skal konsekvent skille formaning og kjærlighet når det kommer til slike spørsmål. Kjærlig formaning finnes faktisk.

  4. Det er helt greit at du mener det du mener. Det er ditt barn. Men jeg synes synd på barnet. Det må jeg også få lov å si.

    Når du sier at det er mange homofile som lever med Jesus og får den hjelen de trenger for å stå imot sin indre strid så har jeg tre spørsmål til:

    Hvor mange tror du dette dreier seg om?
    Hvorfor tror du at de har indre strider i seg – kan de være skapt av feks kristenfundamentalister som deg selv – og –
    Hvis da de som sliter med stridigheter til slutt ikke klarer mer og kanskje tar sitt eget liv, føler du da skyld? Er det fortsatt slik at du tenker – det var bare en kjærlig formaning?

  5. Jeg spør: Med hvilken rett utdeler Eilert Hagerup formaninger – kjærlige eller ikke? Hva slags selvbilde har en person som tror at han er i posisjon til å formane mennesker i forhold til deres egen identitet?

    Det er frekt, respektløst, skammelig og arrogant. Og det demonstrerer at Eilert Hagerup står for en form for religiøsitet som gjør krenkelser av menneskers integritet til en slags åndelig øvelse.

  6. Så identitet er en aksept for handlinger, samme hva det måtte innebære? Uten at jeg drar en sammenligning (noe det forøvrig nesten uansett vil bli tolket som), men en pedofil mener nok han er født med sine lyster, gjør han dermed rett i å leve de ut?

    Jeg mener ikke det. Det er her vi skiller lag, for jeg mener handlingen er gal. Om det er å leve ut disse lystene, sine sexsuelle hetrofile behov, sine behov for å stjele.. Ja hvilken som helst syndig lyst, og å mene at det er «greit» i forhold til Bibelen, det er det jeg mener er galt. Dere er uenige, så får være.

    Eilert Hagerup er en synder, og fortapt i seg selv. Hva andre folk kaller meg har jeg ikke problemer. Man kommer ikke lavere enn fortapt likevel, men heldigvis fins det en frelser. Denne frelser som du sannsynligvis nå vil kalle uekte, i og med at han tenker annerledes enn hva mennesker gjør.

    Tror ikke jeg vil diskutere så mye videre, feig som jeg er, eller kanskje det bare ikke kommer noe godt utav det og jeg orker ikke noen lang krangling frem og tilbake.

    Sov godt!

  7. «Handlingen er gal». Å elske et annet mennese er galt? Og du sammenligner det med å stjele. Og igjen kom sammenligningen med pedofili. Hvorfor nevner du ikke katolske prester som bruker sin makt og stilling til å overgripe barn istedet? Hvorfor klarer ikke dere kristenfundamentalister å skille kjærlighet og overgrep? Det bekymrer meg virkelig.
    Du har ikke enerett på å tolke bibelen. Kan hende tror jeg også på en frelser.

    Klart du er feig. Og du svarer ikke på spørsmålene jeg hadde. Du løper vekk så snart det blir ubehagelig å svare. Ikke uvanlig det.

    Men jeg er enig. Det kommer neppe noe godt ut av en diskusjon. Fundamentalisme fører aldri noe godt med seg fordi det er svart/hvitt tenking uten nyanser. Dere ser bare dere selv og så langt som deres egen nesetipp rekker. Jeg foreslår at dere rydder opp litt i eget reir før dere begynner å tråkke i andres.

  8. Eilert Hagerup ser ikke forskjell på overgrep mot en svakere part og et gjensidig forhold mellom to likeverdige parter.

    Med en så underutviklet etikk, hva i all verden tror han at «formaningene» hans skal bidra til i andre menneskers liv?

    Det er tragisk.

Legg igjen en kommentar

