Om underskrifter mot den nye ekteskapsloven.


Jeg vet ikke lenger hvor mange underskriftskampanjer som er satt igang av motstandere av den nye ekteskapsloven – men jeg vet at det er mange. Nå er ENDA EN levert til Dagfinn Høybråten (KrF), Inge Lønning (H), Olav Akselsen og Siv Jensen (Frp,

I den anledning har jeg noen kommentarer og spørsmål.

1. Hvis man er imot eksteskapsloven skriver man seg da under på alle underskriftskampanjene?

2. Jeg så i en av disse underskriftskampanjene at hele familier hadde skrevet under. Er det riktig å bruke navn på barn under 18 år i slike kampanjer om ekteskap synes dere?

Lagtingets president kaller 50 000 underskrifter et uvanlig stort engasjement – i forhold til hva?

Kristne savner etterforsking av konsekvenser – men underskriftskampanjene er IMOT ekteskapslov UANSETT. Hva mener de egentlig? Hvis en forskning viste at det ikke var konsekvenser – ville de da blitt for den nye ekteskapsloven??

 

18 Svar til “Om underskrifter mot den nye ekteskapsloven.

  1. Jeg tror det er en fruktbar analyse å se disse kampanjene som et utslag av hysteri. Rett og slett. I disse miljøene har karismatisk erfarne ledere klart å hisse opp en stemning til et slikt nivå at enhver nyanse og enhver rimelighet er forsvunnet.

  2. Joakim: Tror den nye ekteskapsloven kommer uansett jeg – og heldigvis for det. De snakker om hastverk og mangel på konsekvensanalyser – men de ville ikke lyttet til dette uansett. Konsekvensene er visst beskrevet i bibelen og det går rake veien for oss her også—> rett i dypeste helvete – det holder for dem.

    En fire-fem-ti underskriftskampajer siste året hjelper nok ytterst lite. Og uansett bør de først være gode forbilder selv. Og de utsetter seg selv for så mange dårlige rykter at troverdigheten er nedadgående – hykleriet vises oppadgående. De kan takke seg selv og sitt forsvar av hverandre. Selv ulovligheter er visst lov, så lenge man er bibeltro og har bibeltro venner som støtter en.

    Det er som små barn som lukker øynene og så tror de at man ikke kan se dem…

  3. Det har vært en underskriftskampanje for en kjønnsnøytral ekteskapslov, men den er avsluttet nå.

    Jeg tror det beste vi kan gjøre er å heve oss over alle de nye underskriftskampanjene som kommer fra kristenfundamentalistene og si at ‘her er våre underskrifter, på redelig vis, der hvert navn skrives en gang og barn under 18 ikke har fått navnet sitt oppført av foreldrene sine’. Dessuten tror jeg de fleste stortingsrepresentanter skjønner hvor alle disse underskriftene kommer fra, og at de slett ikke representerer flertallet i Norge.

  4. Enig Maria. Dette er slettes ikke «norges røst» eller hva det nå er så fint har kalt det. De fleste bryr seg rett og slett ikke. Folk er heller bekymret for sult, krig, terror og miljøproblemer i verden enn at folk skal få gifte seg av kjærlighet.

  5. Enda en?? Hvor lenge skal de holde på? Er enig med deg kjellemann, bra at de fleste ikke bryr seg, det jo tross alt viktigere ting å kjempe mot!

  6. Galithralia: man kan lure på om de mener selv at alle tidligere underskriftslister ikke er seriøse nok – eller om det er at de tror at folk er så dumme at de tror at de mange listene med 1000 – 50000 underskrifter bare kan legges sammen og være «folkets røst». Jeg synes det er betenkelig at de bruker barns navn også i slike lister, slik de brukte barn i demonstrasjonstogene FOR ekteskapet.

    Et barn er ikke opptatt av ringen på fingeren – de er opptatt av om folk rundt dem er snille og at de opplever trygghet. Om disse personene er far, mor, bestefar, bestemor, onkel, tante, eller andre er ikke det viktigste for dem.

    Kanskje sterkt sagt men jeg sier det allikevel. Jeg ville heller hatt en omsorgsperson som godtar meg slik jeg er enn å ha en far eller mor som stenger en ute fra familien fordi man er annerledes enn det som er «normalen» til foreldrene, feks homofil… Det er ingen menneskerett å få barn – og barn får heller ikke velge foreldrene sine. Noen ganger kan man si – dessverre….

  7. Det er mange måter å true folk på. De siste to dager er det et menneske som stadig søker på Google «kappe hode av homoseksuelle» og «vil kappe hode av homoseksuelle».

    Kanskje jeg som er paranoid – men jeg tror ikke dette er tilfeldig… Ikke når det søkes på denne setningen ørten ganger og linker til min blogg. Jeg tror denne personen gjerne vil vise hatet sitt – og hatet må jo virkelig være alvorlig. Det er jo synd på slike personer som kanskje ikke finner fred med seg selv og som føler seg så alvorlig «truet» av en legning som ikke trenger i det hele tatt å vedgå han, hvis han ikke absolutt vil.

    Jeg vil be kristenfundamentalister tenke litt over hvem det er de får med seg på laget når de opptrer slik de gjør. Kanskje er det en kristenfundamentalist selv som står bak – hva vet jeg. Trusler og hat har de jo vist til stortingspolitikere og flere – ikke minst i saken med Arnfinn.

  8. På NRK Alltid nyheter i dag tidlig – tror det var opptak fra politisk kvarter på p2 – kommenterte stortingsrep. Andre Oktay Dahl (H) underskriftskampanjen omtrent slik:

    – Det er flott at mennesker engasjerer seg i det politiske arbeidet med å utarbeide samfunnets lover. Men samtidig ser vi at en kampanje mot høyere bensinpriser samlet inn 100 000 underskrifter i løpet av en dag. Det kan tyde på at engasjementet mot den nye ekteskapsloven ikke er så stort som demonstrantene vil ha det til.

    Han minnet for øvrig om at KrF aldri har tatt avstand fra det kristenfascistiske grumset som kommer til uttrykk for eksempel gjennom stigmaer som «inseminasjonsunge».

  9. «Elske synderen og hate synden», fungerer ikke på vanlig folk lenger. Det er heller ikke det som er virkeligheten. «Synderen» i dette tilfelle, de homofile – får virkelig kjenne hatet på kroppen. Det er sønnen/datteren som får sympatien fra folket når selv en far og mor setter en gud foran sin eget barn og støter dem vekk fra familien. Og det i en sak som faktisk omhandler om homofile selv skal få lov å være foreldre og om homofile er skikket nok til å være foreldre.

    Jeg beundrer Arnfinn som klarer å svare saklig til kristne som sier til han at han er elsket men får ikke lov til å leve livet sitt og elske hvem han vil, uten at konsekvensen dømmes til helvete og evig pine. Jeg ville ikke klart å svart så «klokt». Dette viser hvor stort et menneske Arnfinn er i forhold til disse. Jeg ville bare svart: Hvem er du som leker gud? Hvem er du som dømmer? Jeg ville kallt det toppen av hykleri.

  10. Aftenbladet.no skriver: Homohyl mot heterofile
    http://www.aftenbladet.no/lokalt/article646759.ece

    Benestad påstår han ikke fordømmer noen og homofile kan få leve som de vil – bare de ikke gifter seg…

    Nina Karin Monsen klarer ikke å se forskjell på overgrep og kjærlighet og spør om når pedofile også får rettigheter…

    Det er så trist at de ikke klarer å se lengre enn sin egen nese. Måtte det finnes en Gud som tilgir dem.

  11. Harrypartiet Frps talsmann, Ulf Erik Knudsen mener organisert lobby-virksomhet fra homofiles organisasjoner har bidratt til at flertallet blir så stort som det nå ser ut under avstemningen 11. juni. (Vårt Land: http://www.vl.no/samfunn/article3574032.ece)

    Kanskje denne lobbyvirksomheten har bestått i annet enn trusler og hatmeldinger??

  12. Les dette. Meget bra skrevet i Vårt Lands diskusjonsforum:
    http://www.vl.no/debattforum/posts/list/12872.page

    Omsider har motstanderne av kjønnsnøytral ekteskapslov oppdaget at kronargumentet på argumentlista til Benestad og morfarbarn.no, barns behov for å kjenne sitt biologiske opphav, er hyklerisk. Barns behov for å kjenne sitt opphav var aldri noe problem for homoskeptikerne før argumentet kunne brukes mot de homofile. Uenig? Kan noen huske noen debatt om dette tidligere?
    For inntil nylig var det heller ingen 18-års grense for å få oppgitt sin biologiske opphav. Selv ikke tidligere, da barna ALDRI kunne få opplyst navnet på sin genetiske far var det snakk om dette problemet. Hvem unte vel ikke barnløse et etterlengtet barn.

    Nå har Biskop Riksåsen oppdaget dobbeltmoralen og tilpasset seg dette. Plutselig, tilfeldigvis akkurat ved behandlingen av ny ekteskapslov, finner hun ut at hun er i mot sæddonasjon også for heterofile. Dette løser problemet hennes, samtidig som hun utmerket godt vet at et slikt forbud aldri kommer til å bli vedtatt. Heterofile kommer altså ikke til å lide. Snedig!

    Til dere andre som har brukt argumentet vil jeg spørre,- fra når begynte dere å kjempe for barns rett til å vokse opp uten ukjent biologisk opphav? Ble det mange hender i været på tiden ETTER forslaget til kjønnsnøytral ekteskapslov? Noen fra tiden før?

    skrevet av misjonærfarmorbarn.no

  13. Hei Trond😉
    Har svart på bloggoppslaget ditt.
    Underskriftskampanjen har jeg også signert for leeeenge siden. Er vel liksom ikke behov for den lenger heldigvis. Jeg skal skåle med deg 13 juni – gjett om jeg skal! ;-))

  14. Les om Akela og Åse Marie – to nydelige venner av meg – som ikke finner en prest i Telemark som er villig til å gifte dem. Jentene er personlige kristne og jeg vet hvor mye det betyr for dem å få lov å gifte seg i en kirke. Men kirkene er stengt for sånne som oss – de gifter heller mordere. Jeg kjenner jeg blir så sint…

    Dere er så flotte og gode sammen, Akela og Åse Marie – skulle ønske så at dere fikk lov til iallefall gifte dere i Skien Kirke slik dere ønsker.

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.5855197

Legg igjen en kommentar

