Jeg trenger en MANN – nå!!!


Jeg trenger en mann – med eller uten bart. Tykk eller tynn. En handy mann med bare to tommelfingre – ikke fjorten som meg selv.

På fredag kveld vannet jeg hagen min – og jeg registrerte bare i øyekroken at asfalten på veien opp til huset var mørk og glinsende av vann. (Det går en kjempebratt vei opp til huset mitt) Ikke så utrolig tenkte jeg, og tenkte jeg hadde bare bommet veldig med vannsprederen. Morgenen etter når jeg skulle på jobb på festivalkontoret i Porsgrunn kommer jeg ut og det renner stride strømmer av vann nedover veien. INGENSTEDS fra! Det kom bare opp fra asfalt, skjøter i asfalten og i kanten av asfalten. Nederst i veien var det søte små fontener av vann som poplet ut av asfalten. En ny elv hadde dannet seg på nedsiden av hagegjerdet – eller skal jeg kalle det myrlende?

Hva gjør man da? Vel, jeg ringte brannvesenet og fikk tak i en fra kommunen. Han kom ganske fort og han konkluderte raskt: Brudd på vannledning inn til huset! Han var kanskje mer opptatt av at jeg måtte erstatte asfalten som ble ødelagt, men var også opptatt av at dette var DIN SKYLD, DIN SKYLD.. Skaden ble stipulert til mellom 50 – 100 tusen og det må ordnes NÅ!! Ikke så lett det i en helg. Ikke så lett når man ikke har peil. Ikke så lett når man snakker om noe man overhode ikke har peiling på…

Jeg ble lettere eh.. HYSTERISK.. det eneste som dundret i hodet mitt var 50 – 100 t u s e n.. Altså – femtitilhundretusenkroner – Penger jeg ikke har – penger ingen har – sommer – sol – MIN sommer som skulle bli mitt livs beste – ferdig med eksamen – så dette…

Dette har vært en fryktelig helg. Jeg har nesten ikke turt tenke mer på dette for da er jeg redd jeg kollapser. Jeg som har vært så utrolig sliten skulle få dette i tillegg. Fordi jeg går på attføring så vet jeg at det nesten er umulig å få lån. Kommunen har vært her flere ganger og hele tiden presser de meg. DETTE MÅ ORDNES STRAKS! Samtidig fryktet jeg at hele veien skulle rase ut. Det renner masse vann. Når jeg tråkker på asfalten så er det som å gå på svamp.. Den beveger seg og når jeg tråkker kommer det vann fra uante steder…

I skrivende stund sitter jeg og venter på rørlegger og graver. Ja og det skulle ikke forundre meg om kommunen kommer tilbake og maser..

jeg forstår ikke at dette vannet kan komme fra huset mitt. Det er nok at jeg vanner i hagen min så minsker trykket på vannet inne i huset. Når dette har stått på – den såkallte lekkasjen – så har trykket hele tiden vært normalt her inne. Jeg forstår ikke.

Jeg håper inderlig at forsikringsselskapet mitt ringer i dag og sier at dette blir dekket av dem. Ellers blir det umulig for meg.

Hva gjør dere andre når slike ting skjer?? Har dere 50 – 100 tusen liggende klar til bruk for vannlekkasjer? Hmm.. men dere har vel normale jobber.. Dere får vel lån. Det får ikke jeg. Eller jeg vet ikke enda. Vet bare at jeg må sloss for å få det. Sloss er visst det denne sommeren skal handle om. Sloss mot alt og alle til og med vannet.

Ja – jeg er fortvilet. Det synes sikkert i det jeg skriver nå..

Altså – jeg trenger en mann – NÅÅÅÅ!!! PS: Trenger ikke bart – men fint om han har 50 – 100 tusen.. Han skal ikke angre… ;-))

24 Svar til “Jeg trenger en MANN – nå!!!

  1. Rolig.

    Hvis det er brudd på vannledningen INN til huset er det kommunen (så fremt du har kommunalt vann) og ikke du som er ansvarlig.

    Dersom lekkasjen kommer inne fra huset dekkes det av innbo forsikringen din, så fremt du ikke har forstått, eller burde forstått at rørgangene var av slik kvalitet at de måtte byttes.

    Dette går nok fint skal du se.

  2. Hei – det er nå konstatert at det er brudd på vannledningen UT fra huset. De stengte av vannet i området her og da stoppet også lekkasjen…

    Forsikringsselskapets regler er at skaden blir dekket hvis rørene er yngre enn 40 år og de dekker bare skaden. Hvis resten av rørene må byttes ut må det dekkes av meg selv.

    Det jeg må prøve å finne ut av er hvordan bruddet skjedde. Det er bare en måned siden at det dannet seg et hull like over ledningen (5 m ovenfor) som sikkert var 2 meter dypt og som kommunen har tettet med gruss. Kanskje er det bevegelse i grunnen her som har påvirket rørene? Håper takstmannen fra forsikringsselskapet kan finne ut av det.

    Det er alvorlig å få slike utgifter – men slik er det når man eier hus og særlig gamle hus. Det er ille for meg rett og slett fordi jeg er alene om alt – også inntekter. Inntekten min er lav fordi jeg går på attføring. Og attføring kan også gjøre at det kan være vanskelig å få lån…

  3. Hei – det er nå konstatert at det er brudd på vannledningen UT fra huset.

    Først. Buster har nok (litt) rett. Og olec tar nok (litt) feil.
    Rørganger på din eiendom er dine, og derfor også ditt ansvar.

    Når du sier vannledningen UT av huset, tenker du da på spillvann?

    Eller går inntak ledningen først inn i ditt hus, og så ut og videre til neste. Det virker i fall veldig snodig.

    Som regel går hovedledningene ved tomtegrensene med mindre inntak til hvert hus.

  4. Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan ha en vannledning ut fra huset. I så fall er det en kloakklekkasje, men det skulle ikke gi slike symptomer.

    Jeg tror takstmannen vil komme som en forløser.

  5. hm… altså jeg trenger en mann… hehe..
    Dere ser jo at jeg ikke skjønner noenting! ;-)))

    Jeg tror som Ivar at takstmannen vil komme som en forløser..

    ps; ikke så rart dere ikke skjønner noe når jeg forklarer..

  6. Kjellemann; ro ned! Det er en ordre. Det lille (store) hjertet ditt trenger å hvile litt.

    Dette skal du nå gjøre:
    – Lag en kopp te
    – Nyt koppen med en god bok
    – ta av sokkene, strekk ut tærene
    – gjenta til behag føles….

    På en eller annen måte løser dette seg, så ro ned. Hold hodet kaldt. Alt ordner seg🙂 Alt skjer med en mening.
    Kanskje ikke lett å holde ro, men du trekker vel kanskje litt på smilenbåndet og rister på hodet av kommentaren her nå. Uansett, jeg skriver dette veldig seriøst🙂

    Kram
    Daniel Tarzan
    aka
    Boblemannen

  7. Nå har jeg fulgt rådet ditt Daniel😉 Ikke så ofte jeg drikker te, men det var deilig!. Nå skal jeg gå og legge meg for jeg ble stup trøtt….
    Klarer meg bra jeg altså😉 Men takk for at du bryr deg. Det er godt å kjenne på alltid😉

    ps.. Jeg vil fortsatt ha en mann… hehe
    Nattaklem til alle som vil ;-)))

  8. Hysterisk kvinne med økonomisk katastrofeangst og 10 tommeltotter og fire pekefingre iler til med 55 kg medfølelse og et bankende hjerte!!!!!

    Lykke til! Jeg føler med deg…..

  9. TakstMANN??? Finnes det ikke takstKVINNER???

    jeg tror ikke det.

    Jeg har ennå ikke møtt en kvinne som har gått til takst.

    Stort sett ligger de langt over (taksten altså)

  10. Jeg har snakket med takstMANNEN i dag og spurt hvorfor i all verden man skal betale så mye for forsikring når det at man aldri får hjelp når man trenger det…

    Jeg har vært uten internet fordi gravearbeidene her har startet og de gravde over det meste både telefon, internet og tv-kabel.. Prisen for all herligheten ble 72 000,- og jeg får altså ikke dekket noen ting av forsikringsselskapet fordi rørene er over 40 år. I og med at de er så gamle så måtte jeg vurdere å bytte ut hele «strekket» – altså 25 meter.. Å reparere bare der skaden var kunne medført at skaden flyttet seg fordi det var så gamle rør…

    Med godvilje fra banken fikk jeg lån – selv om jeg går på attføring. Men det er klart at for meg som har bare en inntekt er dette en veldig stor kostnad og ekstra belastning. Ikke minst har det for meg vært en belastning psykisk. Jeg skulle ønske jeg hadde en bedre start når jeg nå må begynne å søke jobber..

    På den annen side er det ikke verre for meg enn det er for alle andre som bor alene og som må klare alle utgifter selv. Men jeg er ganske forbannet på kommunene som bare for to år siden gravde opp hele veien her – og som ikke nevnte at jeg var eier av så gamle rør. Hadde de varslet meg da kunne jeg fått lagt nye rør den gangen da det allerede var gravd opp her. Men slik er det. Jeg må bare forsøke å holde hodet over vannet – eller skal jeg si grøfta?

    Takk iallefall til alle som sender varme tanker.. Når jeg har klart meg så godt hit jeg er kommet i dag så går vel dette bra også ;-)))

  11. Jeg veier nesten dobbelt så mye som Ellen. Når du får min medfølelse også, burde den være dobbelt så mye verdt.

    Er det ikke slik det fungerer?

    Hilsen Ivar, 98

  12. Trist å høre Kjell.

    Men jeg er ganske forbannet på kommunene som bare for to år siden gravde opp hele veien her – og som ikke nevnte at jeg var eier av så gamle rør. Hadde de varslet meg da kunne jeg fått lagt nye rør den gangen da det allerede var gravd opp her.

    Jeg skjønner fortsatt ikke dette her.

    Ligger rørene på din tomt eller kommunens?

    Er det avløp? (Kloakk)
    Deles disse med noen?

    25mt! har du så stor hage, eller er det ditt rør som går til kommunens knutepungt?

  13. Olec: I dag er du morsom!! 😆

    Skal vi bryte håndbak (åssen staves det’a???), Ivar?

    Kjellemann: Husbanken har billige lån til utbedring. Har hørt at folk har fått tilskud derfra også! Sjekk med kommunen!!

    Takk for kompliment forresten!
    😀

  14. Det er vannrør som går opp i en kommunal vei opp til huset mitt som nå byttes ut. Det ble gravd i denne veien for ca 2 år siden pga noe problemer med overvann og problemer med noen kummer.

    Det er 25 meter fra lekkasjen og ned til hovedvannledningen. Du ser det sikkert ut ifra bildene i posten «vil dere se elendighet». Lekkasjen er rett ved og på hjørnet av det som er boden til huset mitt. Vannrøret deles ikke med noen, annet enn at det er koblet inn på hovedvannrøret i veien nedenfor huset.

  15. Hei, Ellen

    Vi kan godt bryte håndbak, men det er egentlig ingen vits. Du vinner jo likevel

    Ivar

  16. Ellen, vel,,hva kan jeg si..har du gått til takst noen gang?

Legg igjen en kommentar

