Om oppretting av .no domener


Jeg har kontaktet en registrar for å se om jeg kan få meg eget domene på bloggen. Det viste seg å ikke være så enkelt som noen har påstått her på bloggen i sammenheng med Hesselberg/erotikkbloggsaken.

Slik jeg forsto registraren jeg snakket med så må jeg være registrert i Brønnøysundregisteret med eget firma – noe som ville koste et par tusen kroner. Det virket veldig omstendelig med flere underskrifter fra meg for å få meg eget .no domene. «Alle bestillinger må skje skriftlig og med underskrifter.» Derimot var det å få et .com domene så enkelt at det kunne nesten holde bare med å ta det over telefon. De trengte kun en bekreftelsesmail med navn, adresse og ønsket domenenavn.

Når det gjelder å bruke andre firma sitt organisasjonsnummer fant jeg dette på internett:

Du kan registrere domenet på hans/hennes organisasjonsnummer, men da blir han/hun satt opp som eier. Når det gjelder .no-domener må det sendes inn en søknad til din registrar som videresender den til NORID for å få godkjent domenebestillingen. Denne fåes som oftest på mail etter en bestilling av domenet.

Dermed blir det litt verre å ‘låne’ et organisasjonsnummer hvis du ikke vil ha dokumentforfalskning å bli tatt på. Du kan derimot bli satt opp som kontaktperson på domenet. Da blir alt som omhandler domenet (administrering og betaling, men ikke registrering. Søknaden må en i organisasjonen/firmaet skrive under på) sendt til deg istedenfor eieren.

Jeg kan så lite om dette så det er bra om noen kan informere meg.

12 Svar til “Om oppretting av .no domener

  1. Det koster ingenting å registrere et enkeltpersonforetak i Brønnøysundregisteret, men du må levere en litt mer kronglete selvangivelse hvis du er næringsdrivende.

  2. Domenet jeg bruker privat, hemmeligadresse.com, er et .com-domene. Helt generelt blir det semantisk feil, siden .com er ment å skulle brukes av kommersielle. I så måte passer kanskje .net bedre? Å finne ut hvilket toppdomene du vil ligge under er en vurdering jeg tror du tar best selv.

  3. Forresten… ei jente jeg kjenner dannet en gang «Stiftelsen for kosens fremme» for å kunne opprette .no-domener. Jeg kjenner ikke forskjellene mellom enkeltpersonforetak og stifteler veldig godt, men det kan være verdt å sjekke hvis det er et .no-domene du vil ha?

    Brreg.no kan sikkert gi deg mye nyttig info. Evt kan du jo sende dem en hyggelig e-post og spørre.

  4. Hei Kjell.
    Det koster deg ingenting å opprette et enkeltmanns foretak.
    Kravet er at det inneholder navnet ditt i en eller annen grad.

    f.eks.. Kjells hageflekk
    Kjellemanns urter
    osv osv

    Hva selvangivelse eller næringsoppgave angår er ikke det noe stress så lenge du bare vil ha en .no adr.

    Du trenger hverken næringsoppgave eller annet papirmas så lenge din «bedrift» er innaktiv.

    Slik jeg forsto registraren jeg snakket med så må jeg være registrert i Brønnøysundregisteret med eget firma – noe som ville koste et par tusen kroner

    Da har han lurt deg.

    Dersom du registrerer et firma, så kan jeg fint registrere et domene på deg dagen derpå.
    (men det akter jeg jo ikke å gjøre)
    Men dersom dette er en «sannhets test» for Andreas,

    så kan vi jo gjøre en avtale du og jeg.

    anyway,

    dersom du bare vil ha en «bedrift» og et .no domene kan du sende meg en mail på olec123456alfaslettmegyahoo.no

    åpenbart må slettmeg bort og alfa erstattes med en elefant snabel.

  5. ARG:, ……….så kan jeg hjelpe deg…..skulle liksom med ett eller annet sted er oppe😀

  6. Jeg har .com domene, hatt det ganske lenge også, har faktisk fler .com domener. Det er ingen sak det Kjell, du kan lett kjøpe det på domeneshop.no, fort og enkelt. Om du vil, kan jeg komme hjem til deg og hjelpe deg med det, jeg er bare en telefonsamtale unna;)

  7. Olec: «Dersom du registrerer et firma, så kan jeg fint registrere et domene på deg dagen derpå.»

    Mulig det men ikke uten min tillatelse og ikke uten mine underskrifter – og ikke uten min viten. Da blir det straffbart.
    Hva angår Hesselbergsaken så må han ha vist om siden eller så har kompisen forfalsket underskriften hans. Det er ulovlig og bør anmeldes. Forstår jeg ikke dette riktig?

    Takker for hjelpen – men jeg tror jeg klarer dette på egen hånd eller med god hjelp fra Joakim😉

  8. Jeg vil også nevne at om du oppretter et enkeltmannsforetak, så innebærer ikke dette at du er _helt_ nødt til å levere selvangivelse for næringsdrivende.

    Har man f.eks. et enkeltmannsforetak registrert som ikke er aktivt, kan man kontakte likningskontoret før selvangivelsene sendes ut (februar er ok) og be om å få «vanlig» ferdigutfylt selvangivelse.

    Så det å ha opprettet et enkeltmannsforetak (gratis, med både ditt FOR og ETTERNAVN), gir mulighet til å registrere .no-domener i eget navn (synlig for alle på Norid), og det trenger ikke medføre noe særlig ekstra papirarbeid for deg utover registreringen.

    Med mindre noen har drevet og forfalsket underskrifter, ikke forteller hele historien eller lignende, har jeg litt problemer med å se hvordan man får opprettet .no-domener i andres navn.

Legg igjen en kommentar

