Homser og Grand Prix


En leser av bloggen min vil gjerne vite «hva er egentlig dette med homser og Grand Prix?», og vil gjerne at jeg skal skrive litt om det. Det gjør jeg med glede – men tror jeg må snakke litt for min egen del.

Homser er like forskjellige som alle andre og jeg tror det er litt myte dette at ALLE homser elsker Grand Prix. Jeg kjenner iallefall mange homser som «hater» sirkuset, glamouren og sangene. Men så er det også noe med dette uttrykket – showet alle elsker å hate… Jeg tror det finnes mange «skapseere», både av heteroer og homser.

Jeg har elsket grand prix så lenge jeg kan huske. Jeg deler året inn i de viktigste begivenheter. Det er jul, påske, grand prix, 17 mai og bursdag.😉

Jeg husker at når jeg var barn var det uhyre viktig å få tatt opp melodiene på kassett. Jeg satt i smug i sene nattetimer og tok opp reprisen som ble sendt på natta på radio. Slik er det iallefall jeg husker det.

Jeg vet faktisk ikke helt hva som gjorde at jeg ble så fryktelig oppslukt av dette – om det er sirkuset, glamouren eller sangene. Jeg har bare noen teorier (ikke le er dere snill… ;-))

– Når jeg var liten ville jeg bli balettdanser! Jeg elsket å danse og uttrykke alt jeg følte i dans. Når jeg trodde ingen så meg hadde jeg store dramatiske balettforestillinger for meg selv. Gardinene til mor ble omskapt til de lekreste kreasjoner. Fotsidt selvfølgelig. Heyyy! Jeg VET at balletdansere danser dårlig med fotsidt – men dette var MIN balett!!  Den dag i dag elsker jeg danseshow og cabareter og jeg kan selv i dag levende se for meg meg selv som danser i et show……. (jeg sa, ikke le….. ;-)))

– Jeg har alltid trodd at sang, dans og musikk var det som til slutt skulle redde verden fra krig og ufred. Med sang, dans og musikk møttes verden i et felles språk som alle kunne forstå. Jeg skjønte aldri som liten hvorfor vi hadde landegrenser – vi bodde jo på en jord. Jeg husker jeg tenkte om de fattige at hvorfor kan vi ikke bare lage mer penger så alle fikk likt? Jeg har alltid vært nysgjerrig på andre kulturer, mennesker med annet språk og andre uttrykk. Jeg har alltid elsket filmer og dokumentarer som beskriver hvordan mennesker fjernt fra oss lever. Grand Prix handler om dette – og i grand prix vil selv det fattigste land bli presentert med glamour.

Jeg tror jeg kan si generellt om homser at vi er veldig fredelige mennesker. Kanskje en litt farlig påstand å komme med – men jeg tror det. Selvfølgelig finner man unntakene der som ellers. Jeg tror homser elsker livet fordi mange har måttet slite for å bli lykkelige i det. Grand Prix er en verden «utenfor» som vi gjerne så på som en drøm. Få uttrykke oss – få gi av oss – få leve i en «boble» hvor vi kan få være fullstendig oss selv – i samspråk med alle andre, heteroer, homoer, tyskere, tyrkere, irske og grekere, menn, damer, kjoler, kostymer, sang, musikk og dans. Som sagt, jeg kan bare snakke for meg selv.

Prøv å ring eller kontakt meg under en Grand Prix finale. Jeg svarer ikke. Jeg lever i min egen verden. Jeg lever meg fullstendig inn i det. Jeg må se detaljene. Jeg må ha det stille – men høyt. Og i mitt hode er det bare fred, glamour og sangen og dansen. EN VERDEN – sammen i fred. Og gjenforent.

Mimre litt her: https://kjellemann.wordpress.com/mgpeurovision-song-contest/

Les Grand Prix historien her: http://www.eurovision-hungary.com/ESCHistory.htm

15 Svar til “Homser og Grand Prix

  1. «…og i grand prix vil selv det fattigste land bli presentert med glamour.»

    Ja, de siste vil bli de første, mens de største og mest selvbevisste av og til får null poeng.

    Malta – twelve points.

    Eurovisjonsevangeliet – på direkten.

    Du skriver så godt om dette, Kjell. En fryd å lese.

    Hilsen Ivar

  2. Også jeg tok opp sangene på kassett (fra radiosendingen senere på kvelden), flere år på rad. Venninna mi gjorde det, også. Hørte på sangene om og om igjen, til vi omtrent kunne dem utenat (følgelig kan jeg nynne mange av dem, selv i dag). Stor stas, ja. Utrolig at du klarer å knytte selv dette til homofili! LOL!😀 Har ingenting med det å gjøre. Du er så ensporet.

  3. Ja vel, så synes Laila at Kjellemann er ensporet. Men hvorfor må hun skrive det? Hva er poenget med det?

  4. Laila: Nå knyttet jeg vel ikke dette til homofili. Tvert imot sier jeg at jeg må snakke for meg selv fordi mitt inntrykk er at IKKE ALLE homofile elsker Grand Prix. Forøvrig et veldig flisespikkeri fra din side å kommentere slik – men det begynner vi vel å bli ganske vant med.

    Jeg synes det er bra at jeg ikke er så ensporet at du fortsatt vil inn her å lese og kommentere da.😉

  5. Det er so synd i slike som Laila som må øydeleggje alt som er triveleg med slike spyduge kommentarar. Det står eksplisitt i posten at førelegget for at Kjell skreiv posten, var at han har fått spørsmål om kvifor «alle» homsar elskar Grand Prix. So skriv han om kvifor han likar det, og seier heilt klårt at det nok ikkje gjeld for alle homoar.

    Laila: Du kjem mykje lenger med å vera hyggjeleg og bidra med konstruktive kommentarar, enn med å suge energi ut av andre heile tida. Eg har sett fleire av kommentarane du legg at på ulike bloggar, og det er ganske tydeleg at du vil ha merksemd og omsut, og at å starte føremålslause kranglar er din måte å be om det på. Men ta imot eit godt råd: gjev litt av det postitive i deg sjølv; då kjem du mykje lenger. Det er ditt eige val å vera i konstant opposisjon til alt å alle, men du skadar ingen andre enn deg sjølv.

  6. kjellemann,
    Jeg gjorde den feilen her å ikke lese innlegget skikkelig, men lot bare øynene gli nedover det etter å ha lest overskriften: «Homser og Grand Prix». Beklager min uoppmerksomhet. Ser jo nå at du skrev du tror det er en myte, og at det finnes mange «skapseere», både av heteroer og homser. Enig, det tror jeg også.

    De sure oppstøtene fra sidelinjen her får bare stå og tale for – og om – seg selv.

  7. Laila: Det er bare ett surt oppstøt her. Og det er ditt.

    Det er ikke uoppmerksomheten din du bør beklage. Det er ytringen.

  8. Takk Per Esben og Ivar ;-)) Jeg skjønner hva dere mener for å si det sånn. Etterhvert har jeg lært meg å tenke; Laila er Laila. Jeg håper ikke vi får nok en Lailadiskusjon igjen her….

  9. Det er ikkje ein person eg er ute etter å diskutere, men eg fær lyst til å skrive litt om det eg kallar «psykiske vampyrar», som eg har møtt ein del av dei siste par åra. Eg har hatt dei som naboar, utleigarar, vener – og har altso observert ein del av dei i dette «cyberspace».

    Felles for dei, er at dei av ein eller annan grunn treng å suge energi ut av andre for å halde sitt eige hovud over vassyta. Nokre pratar i eininga om alle problema sine – dei har opplivd all mogleg styggheit, og ingen har hatt det so vondt som dei. Dersom venene deira opplever noko trasig, er det «vampyrane» det er synd på – fordi dei «har so vondt» av venene sine.

    So er det dei som er i konstant opposisjon til alt. I Noreg har vi opptil fleire politiske parti som er bygd på denne vampyrtanken (om ein då ikkje kan seia at heile det «representative» demokratiet byggjer på han), men Frp er nok mest openbert. Bloggarar som Målmannen og Laila er ogso gode døme. Dei har rett, andre tek feil, og saklege argument imot er kje verdt å nemne.

    Dersom Laila tykte det var eit surt oppstøt eg kom med, kan eg presisere ein gong til: det var eit kjærleg råd, og eit godt råd – eit råd som har hjelpt meg mykje, og som eg trur kan ha noko å seia for andre. Men det er opp til oss sjølve om vi vil fylgje det, eller i staden gjera det beste vi kan for å kaste vrak på den verdien og den ressursen vi alle er. For å seia det heilt enkelt, og samstundes utruleg vanskeleg: ein lyt spørja seg sjølv: kjem det eg seier eller skriv no til å gjera verda betre, om enn berre ein tøddel, om enn berre for éin person? (Ein liknande tanke vart forresten formulert av Sokrates (dei tri silene), og dei psykiske vampyrane har eg lese om hjå LaVey, so dette er kje nye tankar, men ein variant av ting som tidlegare er vorte formulerte av langt klokare menneskje enn meg.)

  10. Men for å koma med ein sakleg kommentar: Dette var ein skikkeleg artug post! Du burde gjeva ut barndoms/ungdomsminna dine i bokform, Kjell, for det er skikkeleg lærerikt og velskrivi.🙂 (Kanskje ekstra morosamt for meg med di vi kjem frå nesten same bygd, men lell da gut.)

  11. Sitat (Teo&Tao):

    Det er ikke uoppmerksomheten din du bør beklage. Det er ytringen.

    For all del – det ene førte jo til det andre. Ytringen om ensporethet var dog ikke ment som kritikk, bare som en humørfylt bemerkning. Men jeg beklager gjerne både den og uoppmerksomheten som gjorde at jeg oppfattet det sånn.

  12. Per Esben,
    Nå er det slik at jeg kun står ansvarlig for det jeg skriver – ikke for det du tenker når jeg skriver det. Ditt tankegods og dine opplevelser har ikke jeg noe eierskap til. Det er ditt eget, som du tydeligvis projiserer over på andre.
    Forøvrig foreslår jeg at du følger ditt eget råd.

    Kjellemann,
    Ja, Maria må jeg bare se og høre i kveld. Innbiller meg til og med at vi kan vinne (men det har jeg også gjort før, og tatt fullstendig feil, så…).:-/

  13. Laila: Takk for at du sporenstreks valde å stadfeste påstanden min om at du er i konstant opposisjon til kva andre skriv og meiner. No skriv eg, for tridje gong, at rådet eg gav deg har hjelpt meg mykje, og at det er stila like mykje åt meg sjølv og alle andre, som åt deg spesielt.

    Det er kje verdt at eg gjentek meg sjølv fleire gonger, so dette blir siste innlegg frå meg i denne omgangen. Takk for diskusjonen, Laila. Og lukke til vidare.🙂

  14. Så fin post!
    Måtte smile for meg selv da jeg leste om deg og ballett-oppsteningene dine og om landegrenser og utdeling av penger til alle.
    Det er som å lese om meg. Jeg danset også for meg selv og hadde samme oppfattning av hvordan verden burde være.
    Håper du koser deg nå under GP som pågår akkurat nå.

Legg igjen en kommentar

