Kristne høyreekstremister vil bruke vold mot homofile under Grand Prix i Beograd


Lederen for den kristne høyreekstreme bevegelsen Obraz i Serbia truer med vold mot dem som måtte vise sin homoseksuelle legning åpent under Melodi Grand Prix i Beograd neste måned. Han begrunner det med at organisasjonen er i mot det han kaller «moralskt og seksuelt forkastelig».

– To menn eller to kvinner får ikke holde hverandre i hendene eller kysse på åpen gate. Det stopper vi med vold, er den brutale beskjeden fra leder Damir Grbic.

Ja, det var jo kristent – tenker jeg….

13 Svar til “Kristne høyreekstremister vil bruke vold mot homofile under Grand Prix i Beograd

  1. Jeg mente at det er vel ikke akkurat kristent å bruke vold

    Nei, det er ikke særlig kristent. Faktisk ikke i det hele tatt. Til gjengjeld er det nok høyre ekstremistisk, og ingen «kristne sølepytter».

    Så da kan vi i det minste enes om det.

  2. I avisen står det at de er en kristen bevegelse.

    i avisen står det også at renta er på tur ned. Uten at jeg tror særlig på det.

    Men når du først har vadebuksene på i din vandring i «kristne sølepytter» så undres jeg.

    Hvor mange kristne har du møtt IRL eller på nett som du rent personlig tror er troendes til slik adferd?

    50?
    30?
    10?
    1?

    Jeg bare spør?

    Siden du til stadighet plasserer meg i «mørkemann» og «kristenfundamentalist» båsen,….tror du jeg går rundt og banker menn som holder hand med menn?.

    Jeg mener, vi kristne er jo en homogen gruppe og alle er jo helt like eller?

  3. Jeg skriver om en kristen høyreekstrem bevegelse i Serbia som truer med å bruke vold på homofile.

    Altså: KRISTEN bevegelse —> bruke VOLD —> lite kristent.

    Det provoserte dette skjønner jeg… Det provoserte meg også. ALL vold provoserer meg. Ikke bare den vold som er forårsaket fysisk. Og ordene som er brukt om homofili ligner ofte hverandres; fundamentalister – høyreekstreme. Det ser vel alle.

    Kristne som følger en bibel burde kanskje være litt mer homogene? Iallefall de som kaller seg bibeltro eller fundamentalister.

    Jeg synes det er kjempeflott om du ikke er kristenfundamentalist. Mørkemann tror jeg var dine ord – du kan iallefall ikke påstå jeg har brukt det ordet «til stadighet».

    Men nå er det du som blander inn dette. Jeg skulle bare fortelle om at homofile som jo elsker grand prix – ikke kan gå og leie hender eller kysse åpenlyst på grunn av denne kristne høyreekstreme bevegelsen jeg – fordi ellers risikerer de å bli møtt med vold. Og siden de er kristne var det ikke så kristent å bruke vold – tenker jeg…

  4. Det Olec ikke ser, er at de «vanlige» homofobe holdningene som preger norsk hverdagsfundamentalisme gir legitimtet til de ekstreme.

    Norske kristenfundamentalister har overhodet ingenting å komme med som gjør en prinsipiell avstandstaken fra vold og overgrep troverdig.

    Tross alt, det rammer den samme gruppen som de selv angriper med størst nidkjærhet.

    Hilsen Ivar

  5. Synes du ikke det er ille Olec – at homofile skal brukes vold mot fordi de leier hender eller kysser? Du sa visst ingenting om det…

  6. Synes du ikke det er ille Olec – at homofile skal brukes vold mot fordi de leier hender eller kysser?

    jo det syntes jeg er ille. Så ille at jeg forakter den type oppførsel og forakter den type tanke!

  7. Du sa visst ingenting om det…

    Det trodde jeg ikke var nødvendig.
    Hva trodde du egentlig selv?

  8. hehe.. ser godt at du normalt er på kristenbloggen med alle repetisjonene av setningene du skal svare på…

    Jeg trodde vel ikke akkurat at du var for vold nei. Det som undrer meg er at ikke flere kristne tar avstand fra slikt. Det skjer jo også en del verbal vold fra kristne – stygge beskrivelser av homofili og homofile feks – endatil trusler fra kristne til stortingsrepresentanter – og jeg ser ikke ofte at kristne tar avstand fra slik ordbruk. Så når det er sagt så er det meningene bak ordene som er mest alvorlig. Å bruke mildere ord fjerner ikke meningene bak ordene.

    Så vil kanskje mange kristne svare at dere er ikke bedre.. Nei, kanskje er vi ikke det. Men så er det også forskjell på angrep og forsvar. Jeg forsvarer dog ikke hard ordbruk eller vold fra noen. Men forstår og vet hvor lett det er å bruke det når man blir angrepet – veldig ofte av uforstand.

  9. HOMOBLODET SKAL FLYTE UNDER MELODI GRAND PRIX I BEOGRAD http://www.nettavisen.no/verden/article1777293.ece

    I 2001 var organisasjonen blant annet involvert i gateslaget som ble utløst av den første homomarsjen i den serbiske hovedstaden.

    Det endte i en voldsorgie, hvor væpnet politi måtte holde kristenfundamentalister og annen mobb unna de homofile som marsjerte for egne rettigheter.

    FRYKTER REPRISE: I 2001 ble det kastet stein mot homoparaden i Beograd. Politiet måtte avfyre varselskudd for å spre homomotstanderne. Her får en skadet parade-deltaker hjelp. Minst fire paradedeltakere og en politimann ble skadet i opptøyene.
    – Aksjonen mot homomarsjen i 2001 var vår første aksjon. Siden det har det aldri vært forsøkt å avholde et slikt arrangement i Beograd igjen, sier generalsekretæren i Obraz, Mladen Obradovic, til Nettavisen.

    Han sier at organisasjonen også vil slå hardt ned på enhver form for å vise homofil kjærlighet i forbindelse med Melodi Grand Prix i den serbiske hovedstaden i år.

    – Hvorfor mener dere homofili er så farlig?

    – Det er synd. Ren synd. Og det ødelegger den åndelige helsen til det serbiske og alle andre folk. Serbia og serberne har blitt rammet av folkemord en rekke ganger gjennom historien, og vi vil ikke tillate at vi også skal utsettes for et åndelig folkemord, sier Obradovic.

Legg igjen en kommentar

