Kom Mai du skjønne milde


Kom, mai, du skjønne, milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå!
Om vint’ren kan man have
vel mangt et tidsfordriv;
man kan i sneen trave –
å ja, et lystig liv!
Men når seg lerken svinger
mot sky med liflig slag,
på engen om å springe –
det er en annen sak!

Kom derfor, mai, du milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå!

 

Tekst: D.Jæger
Mel: W.A.Mozart

3 Svar til “Kom Mai du skjønne milde

  1. ja, endelig er mai her! 🙂
    Jeg søkte etter sangen, og kom til deg.. jeg låner den videre, jeg! 😉
    Vet du hvem som skrev den norske teksten?

  2. Hei!

    Se artikkel (på nett) av Øyvind Norheim….i følge ham er det IKKE en Jæger som har skrevet teksten 😉

Legg igjen en kommentar

