FLAGGET TIL TOPPS 11 JUNI?


11 juni skal stortingsrepresentatene behandle og stemme over forslaget om ny ekteskapslov.

Det er forventet flertall for forslaget og det kan se ut til at homofile kan få gifte seg allerede fra høsten.

Det vil bli en seier for alle som kjemper for likeverd. Det vil bli en stor dag for homofile, deres familie, venner, alle som har støttet oss i kampen for rettferdighet. Det vil vise seg at størst av alt er kjærligheten og at kjærlighet overvinner alt – for alle.

Jeg vil si som min gode venn, skuespiller Olav Hanto fra Porsgrunn:

Når folk spør meg hvorfor det er så viktig for homofile å gifte seg så svarer jeg alltid: Hvorfor var det så viktig for de svarte å sitte akkurat på DE benkene?

Flagget vil gå til topps 11 juni – det vil bli en gledens dag.

Vi bør uansett flagge for alle de som har stått på for oss – de som har lagt grunnlaget ved å gi homofile og skeive et ansikt. De som kjempet en kamp i rom med gardiner trukket for. Hedre alle som har dødd pga sin legning. Alle som fortsatt opplever å bli mobbet og sjikanert i jobb og fritid pga sin legning. Alle de som ikke tør å leve som 100 % menneske. Alle de som er støtt vekk av familien. Sist men ikke minst hedre alle de som verden rundt blir straffet pga sin legning og som blir forfulgt og drept pga religiøs fundamentalisme.

Vi bør flagge med ydmykhet for at vi lever i et land hvor vi har en regjering og et storting og som bryr seg og som viser at de bryr seg. Ekteskapsloven er bare EN seier. Kampen må fortsette og den må fortsette for ALLE som opplever urettferdighet. Vi har ikke lov å være egoistiske men må allikevel glede oss over alle de som vinner sin menneskerettighetskamp.

Jeg mener vi bør flagge uansett resultat av avstemmingen denne dagen

19 Svar til “FLAGGET TIL TOPPS 11 JUNI?

  1. Ja, så får vi se hvor lang tid det tar før kirka kommer etter med vigselsritualer og vigselsrett!

  2. Ja Ellen..

    Slik det er i dag er homofile de eneste som er nektet å gifte seg i en kirke. Uansett hvilken annen «synd» du har begått får du lov å stå overfor en Gud og love evig troskap til det menneske du elsker.

    Bare du ikke er homofil…

  3. Ja, så får vi se hvor lang tid det tar før kirka kommer etter med vigselsritualer og vigselsrett!

    I de fleste kirker vil nok dette ta lang lang tid.

    Slik det er i dag er homofile de eneste som er nektet å gifte seg i en kirke.

    Syntes du virkelig dette er rart Kjellemann?
    Du har ingen respekt for dette? At kirken skal få lov til å bygge sin tro på hva den selv mener er rett?

  4. det hele er ganske absurd ja…

    Veit ikke om det er noe trøst, men det var en tid da prester ikke ønsket å vie folk som hadde vært gift en gang før… men det har blitt færre av de også. det er en vanvittig treghet i systemet, som er frustrerende i mange tilfeller, men som faktisk også er en sikkerhet for at ikke enkletpersoner får for mye makt og kan gjøre store endringer på kort tid. (som man eksempelvis ser i noen frimenigheter) Jeg menere ikke det veier opp for noe som helst, jeg bare prøver å observere bildet litt på avstand.

  5. OleC: Ja dette er da virkelig rart. Det gjør homofili til en verre synd enn feks det å drepe. En som har myrdet får da lov til å gifte seg?

    Kirken er da for alle. I Kirken er det da mange forskjellige tro. Det finnes da prester og biskoper som mer enn gjerne gifter homofile. Hvem er du Olec som skal nekte meg å stå overfor den Gud jeg tror på og love evig troskap slik du selv har fått lov å gjøre? Sier ikke dere kristenfundamentalister at vi er alle syndere?

  6. Ryktet sier at Blitzerne vil ha motdemonstrasjoner på lørdag. Jeg håper det ikke utvikler seg til vold.

    LLH vil ikke arrangere motdemonstrasjoner.

    Jeg håper at de får gå i fred og at folk heller kan vise dem ryggen og på en stille fredelig måte vise protest.

    Jeg kan forstå at folk blir sinna og opprørt. Kristenfundamentalister har brukt frekke motdemonstrasjoner selv. Torp sine metoder er vel noen av de kvalmeste. Nå får han kanskje smake egen medisin.

    Presiserer at dette ikke er noe jeg ønsker – men jeg forstår.

  7. Olec har misforstått begrepet respekt.

    Respekt er ikke det samme som å være enig. Eller å la være å erklære seg uenig om man er uenig.

    Ja, jeg vil tro de fleste har respekt for at kirkens medlemmer skal ha styringsrett i eget hus. Men Olec kan ikke av den grunn forlange å slippe å bli konfrontert med reaksjoner.

    Særlig ikke når kirken allikevel vier fraskilte, noe som er DIREKTE I STRID MED JESU EGNE ORD på en lang mer eksplisitt og tydelig måte enn noe bibelvers som angivelig handler om homofili.

    Det står ikke til troende.

  8. Og dessuten: Særlig ikke når det faktisk dreier seg om at mange av kirkens egne medlemmer blir utestengt og diskriminert.

  9. » Blitz har invitert seg selv til kjempefest på lørdag, vi danser oss inn i kristenfoklets anti homo demo under mottoet «homs ivei, det er helt okæy». Kom på Blitz i lakk og lær eller glittrende farger her og der. Vi staser oss opp fra klokka 12.00 nå på lørdag for og rekke marsjen 13.00 «

  10. Kirken er da for alle.

    Er den det altså? Skal vi åpne for at muslimene kan ha fredags bønnen der?

    Det finnes da prester og biskoper som mer enn gjerne gifter homofile.

    Det gjør det helt sikkert i dag. Det finnes også prester som ikke tror at Jesus var Guds sønn. (Uten sammenligning forøvrig)

    Men nå skal jo kirken få innsette biskoper selv, uten innblanding fra stat, så da får vi jo se hva som skjer.

    Sier ikke dere kristenfundamentalister at vi er alle syndere?

    Det må du spørre en kristenfundamentalist om.

  11. Olec har misforstått begrepet respekt.

    Respekt er ikke det samme som å være enig.

    Morroklumpen. Jeg vet utmerket vel hva som ligger i ordet respekt.

    Særlig ikke når kirken allikevel vier fraskilte, noe som er DIREKTE I STRID MED JESU EGNE ORD på en lang mer eksplisitt og tydelig måte enn noe bibelvers som angivelig handler om homofili.

    Tror kanskje du bør gjøre en bedre studie om hva skriften faktisk sier om gifte og gjengifte. Da er du i bedre stand til å uttale deg. Det er ikke noe automatikk i at dersom du er skilt så driver du hor. Når det er sagt finner vi flere prester som ikke vil vie skilte.

    Det er faktisk deres lovfestede rett! (dessverre)

  12. Hvordan kan Olec tro at det er akseptabelt å kalle meg «morroklumpen»? Hvem i helvete tror Olec at han er?

    Kristenjævler…

  13. Forresten: Hvorfor i all verden skulle man ikke åpne kirkene for muslimenes fredagsbønn? Nøyaktig hvorfor er dette galt, dersom de vil være der?

  14. Hvordan kan Olec tro at det er akseptabelt å kalle meg “morroklumpen”? Hvem i helvete tror Olec at han er?

    Kristenjævler…

    Tusen takk!

    Kanskje du også burde føre opp «morroklumpen» på bloggen din over «personangrep»?

    Forøvrig,,,stråmannsargumentasjonen din var morsom.

  15. Jeg ble sint. Hvilken reaksjon synes du er passe kristelig?

    Jeg skjønner ikke hva du mener med stråmannsargumentasjon.

  16. Jeg ble sint.

    Vel, det var ikke meningen, i fall beklager jeg på det sterkeste. Det går imidlertid ann å uttrykke seg som folk til tross for at mann er sint.

    Hvilken reaksjon synes du er passe kristelig?

    Tusen takk selvfølgelig. 😀

    Jeg skjønner ikke hva du mener med stråmannsargumentasjon.

    Jeg skal gi deg et hint: «respekt»

  17. Ja da, man kan uttrykke seg som folk. Jeg beklager ordbruken. Det er slik at jeg har opplevd så mye negativt med folk som utgir seg for å være kristne at jeg nok har kortere lunte enn jeg bør.

    Hilsen Ivar

  18. Din reaksjon er helt forståelig Ivar. Og du beklager etterpå. Det er jammen mer enn hva noen andre stakkarer klarer å gjøre.

    Olec har jeg etterhvert forstått har en merkelig «humor» som alltig er litt på kanten og som til stadighet sårer andre.
    MEN – han ber da som regel om unnskyldning.

Legg igjen en kommentar

