Mange gir en lang marsj i marsjen


Lørdag skal det arrangeres en marsj FOR EKTESKAPET i Oslo med parolen «JA TIL EKTESKAPET».

Jeg skulle gjerne deltatt i marsjen for jeg synes ekteskap er en fin ting. Men jeg vet dog ikke om jeg er helt velkommen.

I Vårt Land meldes det at «Busser med sinte sørlendinger er på vei» Dette er til tross for at Asbjørn Voreland, initiativtager til bussturen, understreker at de har en positiv holdning og ikke setter i gang en kamp mot homofile eller andre meninger.

Jeg har jo deltatt på flere homomarsjer hvor kristne fundamentalister har hatt en tendens til å ødelegge for marsjen. Pastor Torp har jo vært veldig flink der og han har jo til og med demonstrert utenfor tinghuset med plakater og ødelagt dagen for homofile som har inngått partnerskap.

På homomarsjen i Porsgrunn ifjor inviterte LLH Telemark Bjørg Kongsgård – motstander av homoekteskap – til å gå i toget vårt med sin egen parole. Selv denne ble ødelagt av en kristenfundamentalist som kom fra Oslo med megafon og som gikk inn i toget og skrek at vi havnet i helvete.

Jeg oppfordrer homofile til å ikke falle ned på slike nivåer.

Mitt inntrykk er at bare er de sinteste som kommer til å gå i denne marsjen. De aller fleste gir en lang marsj i marsjen.

Men oppriktig ment: Lykke til!

7 Svar til “Mange gir en lang marsj i marsjen

  1. Dette minner litt om abortmotstanderne her i landet. Jeg kjenner en jente som ofte demonstrerer for fri abort og planned parenthood (som er en utrolig fin organisasjon i ett land hvor prevensjon er rådyrt om man ikke har forsikring).

    I disse demonstrasjonene dukker det ofte opp en hel del abortmotstandere. Men mens de som demonstrerer for fri abort holder seg til saken, er de «gode kristne» mer opptatt av å henge ut motstanderne. Som en dag hvor de holdt seg for nesa, pekte og ropte «Stinky hippies» i kor.

    Det er vel lett å ty til sånn oppførsel om man ikke har gode nok argumenter å komme med.

  2. Hei Minneapolise:

    Det snakkes så fint om kristne verdier og om folkeskikk blant mange «gode kristne». Kanskje de skulle se litt på seg selv også eller i allefall tørre å ta avstand og si dem som driver med slik imot – selv om det er fra sine egne.

    Jeg tar fullstendig avstand fra vold. Derfor har jeg aldri forstått bruk av vold i fredsdemonstrasjoner heller.

    Jeg er heller for at folk snur ryggen til. Det er ofte det mest effektive.

  3. Pussig at du nevner «ryggen til», Kjellemann. Jeg tenker også på de historiske Brumunddal-demonstrasjonene, da ei hel bygd snudde ryggen til Arne Myrdal og de andre rasistene. Det kunne vært noe.

  4. Jeg var tilstede i Oslo lørdag. Hvis man skal snakke mangel på folkeskikk så var det ikke marsj-deltakerne. De ønsket de brautende blitzerne som dukket opp med trommer og «kreative» slagord, velkommen. Stor bedre var vel ikke en del av tilskuerne som rev i stykker inomateriell demonstrativt foran øynene på deltakerne eller ropte det ene og andre skjellsordet fra sidelinjen. Man kan mene mye som ny ekteskapslov, men vær presis i karakteristikkene. Jeg er ikke sikker på at gårsdagens marsjerere ville havnet dårligst ut ved en grundig sjekk.

  5. Gilvan: Det du skriver er sikkert riktig. Jeg er dog ikke så sikker på om marsj-deltagerne akkurat ønsket blitzerne så veldig velkommen. Jeg har uttalt at jeg ønsket at denne marsjen skulle få gå i fred – og i stillhet. Jeg har selv gått i homoparade som har blitt ødelagt av kristenfundamentalister som har ødelagt for oss. Og jeg har nevnt eksempel på pastor Torp som møtte opp til og med i partnerskapsinngåelsen til et homofilt par og ødela dagen deres med plakater og presse.

    Jeg har også sagt at jeg forstår at folk blir forbannet. Jeg forstår at det blir veldig provoserende når de står der og synger nasjonalsangen som om den var bare deres. «De gode norske». Det blir fokusert på Blitzerne men i toget gikk også nynazister etter oppfordring på deres hjemmeside. I toget gikk også mest sannsynlig kristne som har sendt trussel og hatbrev til stortingsrepresentanter. Det er vel litt sånn at folk forventer bedre av «gode kristne»

    Blitzerne har faktisk fått masse ros rundt om for sin kreativitet og – tross alt – rolige oppførsel.

  6. Blitzerne har faktisk fått masse ros rundt om for sin kreativitet og – tross alt – rolige oppførsel.

    tøyser du eller?

    Å spytte på meningsmotstandere er kanskje kreativt, men fortjener neppe ros.

  7. Olec – jeg skrev «tross alt»….

    Hva synes du forresten om pastor Torp sine demonstrasjoner – hvor han stiller opp på partnerskapsinngåelser utenfor Tinghuset med plakater og ødelegger en stor dag for noen?

    Eller kristenfundamentalisten som med sin megafon bryter inn i også fredelige homoparader og skriker i ørene på folk at de vil havne i helvete?

    Jeg ser ingen kristne som tar avstand fra slike demonstrasjoner.

    Jeg forsvarer ikke folk som spytter på hverandre. Og voldsbruk forsvarer jeg ikke.
    Men folkeskikk kan iallefall godt diskuteres når det gjelder begge parter.

Legg igjen en kommentar

