Et bilde av en litt sliten Bibel..


Et foto av en litt sliten Bibel skal gi bilde av et menneske som bibeltro – en som går med Gud og på mange måter opptrer på vegne av Gud. En Guds stedfortreder på jord. Jeg ser den er slitt og jeg tenker at den bør være godt lest. Jeg tenker også at den er litt misbrukt.

Hva er et menneske som kaller seg bibeltro? Smak på ordet. Bibeltro.

Trofast mot Bibelen? I den forstand at boken er godt og grundig lest – brukt som veileder i livet – som fasit på livet?

Tro mot Bibelens ord? I den forstand at man lever etter Bibelen – bokstavelig – som Guds ufeilbare ord. Jeg mener ikke å leve 50 % etter hva Bibelen sier, men 100 %. Ikke rom for tolkning – det som står gjelder, om dette så strider imot moderne lov og etikk og moral.

Tro på Bibelen? Mange kan tro på Bibelen. Den er jo der så den er jo skrevet. Er det Guds ord skrevet av mennesker eller er det menneskers ord skrevet om Gud? Tro på den som en historiebok – med faktaopplysninger om datidens menneskers tanker og levesett, overtro, tro, språk og kultur.

Jeg har problemer med å forstå de som kaller seg Bibeltro. Hva mener de med å kalle seg det? Er det et slags forsøk på kvalitetsstempel? Jeg er bibeltro – dermed er jeg god. Kan man være Bibeltro og ond?

Jeg har selv opplevd å bli konfrontert med tolkninger av Bibelen av såkallte Bibeltro mennesker. Jeg har opplevd at Bibelen er blitt brukt som et «våpen» – et våpen både til å angripe meg med og et våpen de bruker for å forsvare seg med. Jeg har opplevd at Bibelen er blitt brukt sammen med løgner og svertekampanjer – i angrep på meg og min legning. De kaller det sannheter. Jeg VET det er løgner.

Et bilde av en tilsynelatende godt brukt Bibel – brukt som bevis. Se hva de gjør med Bibeltroende meg! I forsvar for påståtte løgner. Et bevis for brødre og søstre i troen. Se hvor godt brukt min Bibel er. Det MÅ være de andre som lyver! Ser ikke alle det??

Han overlater dommen til en høyere instans. Gud må da også se hvor godt Bibelen er brukt. Han vil ikke følge debatten. Han må bare skrive om det først. At han ikke vil følge debatten. Med et bilde av en godt brukt Bibel. Det er beviset.

Godt brukt Bibel –> Godt menneske –> Bibeltro –> Innehaver av sannheten?

Vi som kjenner vedkommende og som er blitt utsatt for løgnene hans sitter også med en sannhet. Sannheten vil han ha seg frabedt ved å stenge oss ute. Bildet av en godt brukt Bibel ser bedre ut. Gud ser ikke bedre ut – men HAN gjør.

Vi drives bare av hat. Vi elsker bare oppmerksomheten. Vi angriper fordi han tror på Gud. Vi kommer ofte med graverende uttalelser. Vi driver råkjør mot Bibeltroende. Vi er personorienterte og bygger rundt negative tankebyggninger. Vi er tre mot han alene.

Vedkommende sover godt nå.

«salige er de som skaper fred» – altså de Bibeltroende.

 

Reklamer

8 Svar til “Et bilde av en litt sliten Bibel..

  1. Hei, Kjellemann

    Du avslører dem. Det er ganske godt gjort når man kommer fra utsiden og ikke har levd med disse miljøene på kroppen slik andre har.

    Mange fra utsiden lar seg lure av den fromme fasaden. De ser ikke råttenskapen bak hvitkalken.

    Jeg ser de klør hverandre på ryggen med bibelsitater om at «salige er de som skaper fred» – som om dette var forfattet som personlige hilsener til dem.

    Man må spørre: Hvor mye fred har blogger H. skapt? gjennom år har han bare bidratt med ufred, splittelse, konfrontasjoner, konflikter og utstøtelser i de sammenhengene han har hatt innflytelse.

    De bibeltro mener at Gud har tilgitt dem for alle deres synder, fordi de tror på bibelen etc. Spørsmålet er om vi andre likevel har anledning til å holde dem ansvarlige.

    For det er ikke «troen på bibelen» de kritiseres for. Motstanden handler om at de oppfører seg krenkende mot mennesker. Det burde ikke være nødvendig selv for en bibeltro. Jeg kjenner mange konservative kristne som faktisk klarer å oppføre seg som folk.

  2. Hei!

    Han er ikke akkurat så vanskelig å avsløre.

    Jeg må nesten le litt forresten når jeg ser de anonyme innleggene som støtter han. De får visst stå de. Ja de støtter han som sagt. Han er ganske konsekvent når det gis han støtte og folk tilber han.

    På lørdag skal de gå i tog for ekteskapet. Jeg håper inderlig at de får gå i fred uten noen motdemonstrasjoner. Jeg er så stolt av LLH som har gått ut og sagt at de skal få gå i fred.

    Det er viktig å ikke synke ned på nivået deres. Torp har jo til og med demonstrert med plakater i en partnerksapsinngåelse og ødela sikkert mye av den lykkelige dagen. Han har også stått for en del motdemonstrasjoner i homotog. Vi fikk jo besøk av en kristenfundamentalist i homotoget i Porsgrunn som ødela mye av dagen vår der.

    Disse menneskene er skaper overhode ikke fred.

  3. Det som har oppørt meg mest de i løpet av de siste dagers trefninger, har vært den totale dobbeltmoralen. På den ene siden leker de dødsfornærmet og forlanger BEGRUNNELSER på enhver påstand de ikke liker. (Når de får begrunnelsen, skjønner de den ikke, men det er en annen historie.)

    I neste setning slenger de ut ubegrunnede påstander om alt og alle, blant annet hvordan jeg angivelig oppdrar mine barn.

    Dette er mennesker som dømmer folk til helvete etter standarder de ikke engang vurderer å etterleve selv. Det påkaller bare forakt.

  4. Lurer på hva Hansen tenker når han ser noen av hans brødre gå løs på andres familier. Men da er det vel greit.

    Man skal tåle det meste fra kristenfundamentalister – selv er de så utrolig hårsåre – og alltid forståes ting verst mulig, og er det ikke så ille så går de ikke av veien for å komme med en løgn. De er alltid ofre – alltid forfulgt.

    Norge er i en alvorlig krise og landet ødelegges – fordi befolkningen ikke tror det samme som dem og lever livene sine som dem.

    Tenk deg et land med kristenfundamentalister Ivar. Norge ville vært i krig.

  5. Et land med kristenfundamentaliser ville liknet andre land som styres av fundamentalister. Iran. Saudi-Arabia. Nord-Korea.

  6. så hvilket politisk parti stemmer kristenfundamentalistene? Finnes det noe politisk parti som passer – som er bibeltro som dem selv?

  7. Kristent Samlingsparti, er det noe som heter. Demokratene også, Vidar Kleppes rasistparti. Eller Frp.

    Poenget er at ikke at de skal ha et parti de er enige med i ett og alt, men at partiet har «riktig» standpunkt i symbolsakene – som støtte til Israel, kristendom i skolen og nei til ny ekteskapslov.

    Så lenge dette er på plass, spiller det mindre rolle om partiet ellers fører en politikk som bryter menneskerettighetene.

    Symbolsakene er selvsagt noe som varierer med tidsånden. I morgen vil det handle om noe annet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s