Min praksisrapport – Den kulturelle spaserstokken


Jeg er så glad for at jeg er kommet så godt i gang med min praksisrapport om Den kulturelle spaserstokken. Alt stoffet er innsamlet og nå har jeg bare igjen å samle trådene, analysere og svare på problemstillingen.

Jeg tror også at jeg nå har klar problemstillingen:

  1. Hvilke kulturaktiviteter finnes for eldre i Skien Kommune
  2. Hvordan er kulturbegrepet definert av de forskjellige aktørene/etatene og danner disse begrepene et godt nok grunnlag for nyttig samarbeid mellom de kommunale etatene og til det beste for de eldre i Skien.

(Tar gjerne imot synspunkter på denne problemstillinge.)

Praksisperioden ved Kulturavdelingen i Skien var en travel men fantastisk tid. Jeg har vært utrolig heldig med praksisstedet og jeg er veldig takknemmelig for tilliten de har vist meg. Jeg savner de eldre som jeg var så heldig å møte – jeg savner dansen, sangen og ordene – og ikke minst samtalene. Det har gitt meg inspirasjon til å skrive denne rapporten. Den blir viktig for meg fordi det er den siste innleveringen jeg har i min utdannelse i Kultur – arrangering, formidling og forvaltning, bachelor ved Høgskolen i Telemark. Jeg er stolt og glad for at jeg har klart meg så godt. Det ER en utfordring å begynne en høyskoleutdannelse som 40 åring – men en utfordring jeg er glad for at jeg tok. 

GAMMEL UNGDOM

Ennå er jeg ung av sinn
om kroppen står for fall
Og ikke lenger har den kraft
som kanskje kreves for å kjempe
Mot tidens vær og vind.
Men ennå kan jeg se med egne øyne
Om blikket ikke lenger er så klart
og sansene for øvrig er blitt sløvet,-
forstanden er dog ennå blitt bevart.

Ennå er det skjulte lenglser der,
like mange som de engang var,
og mine drømmer er de samme, like rotete og meningsløse
Uten sammenheng med livet som det er.
Og ennå kan jeg kjenne duft
av bjerk i vårlig skrud
og høre trostens lokkesanger
til den som vil bli brud

Ja, ennå er min sjel så ung,
sov var jeg født i går,
og uten rynker vil jeg tro, –
At mitt ansikt bærer livets preg
er en byrde mer lett enn tung,
for så lenge mine rynker er i huden
og jeg føler glede ved mitt liv,
Da kan jeg fortsatt elske det
Om jeg er gammel som et tørket siv.

Otto Authèn

5 Svar til “Min praksisrapport – Den kulturelle spaserstokken

  1. Gratulerer med nesten fullført bachelorutdanning! Det er ikkje lett å starte på eit nytt studium – og det blir sikkert ikkje meir lettvint med åra. Ser no ut som du har greidt det bra – og med gode problemstillingar. 🙂 Stolt over å vera ven med deg. Stå på, Kjell!

  2. Hei Per Esben: Tusen takk for avisabbonementet – du er så gull! Håper jeg ser deg snart vennen. Det var overraskende og utrolig snillt gjort. Blir så glad for deg vennen!

    Jeg har klart meg så overraskende bra. Manglet ikke på skepsis da jeg startet. Jeg har snitt på C og det var målet mitt etter at jeg i det hele tatt så at jeg ikke strøk… hehe

    Jeg anbefaler alle å ta videreutdanning. Skifte beite sånn midtveis. Få nye impulser. Det er skjedd så mye i livet mitt de siste 6 årene. Det meste har vært gode ting. Å flytte til Skien, kjøpe hus og gå kulturstudie har vært så absolutt av det bedre.

    Ta vare på deg selv og din kjæreste. Du er et nydelig menneske Per Esben 😉

  3. Hei.
    Jeg er avdelingleder ved Lillehammer Sykehjem. For tiden er jeg sykmeldt og jobber i aktiv sykmelding. Da jobber jeg litt med kultur på sykehjemmet. Jeg er interessert i en oversikt over kulturarrengementene i kommunen din. For å se om dere har noen gode råd til oss.

    Med hilsen
    Karin Strandheim
    Lillehammer

  4. Hei Karin 😉

    Her i Skien har vi 4 kultur- og aktivitetssentre. Noe av det de driver med finner du her; http://www.skien.kommune.no/ (Gå til avdelinger enheter – pleie og omsorg – kultur og aktivitetstilbud/nærmiljøtiltak.)

    Vil også gi deg link til Folkeadademiet http://www.folkeakademiet.no/

    Livsglede for eldre http://www.livsgledeforeldre.no/

    Trondheim kommune har en «kokebok» – en rapport om erfaringer de har gjort seg med den kulturelle spaserstokken. Den kan lastes ned her;http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1106211869

    ellers vil jeg gjerne anbefale deg å ta kontakt med Bakkane Bo og behandlingssenter i Skien. Det ble åpnet i mars i år. De blir kalt fremtidens sykehjem. De har bla. laget en opplevelsesgang for demente – sansehage med drivhus og duftende planter. Jeg finner dessverre ikke egen hjemmeside for dem.

Legg igjen en kommentar

