Hvem ville du ha samlet rundt ditt bord?


Jeg ser noen ganger på svensk tv – tror det er på frokost-tv – at en gjest får lov å «invitere» mennesker å samtale med rundt et bord. Det kan være nålevende eller døde.

Hvem ville dere ha invitert og hvorfor?

Jeg ville ha invitert – tror jeg:

Wenche Foss – som skulle stå for det menneskelige i lett blanding med glamour og champagne og rett og slett fordi jeg elsker henne!

RoseMarieKøhn – selvfølgelig! – og mye av de samme grunnene!

Einar Gerhardsen – landsfaderen

Gud – bare for å ha sett hvem denne fyren egentlig er. Det er så mye snakk om han… og fordi jeg tror han kunne sagt mye bra om medmenneskelighet.

Nelson Mandela – en av mine store forbilder og helter

og en representant fra Fattighuset – også de er mine helter.

Og som tilhører skulle jeg hatt en representant fra kristenfundamentalistene og de «gode kristne» sittende bakbundet i en stol så han ikke kunne slått rundt seg med bibelen og med munnbind så han bare hadde hatt mulighet til å høre på – for en gangs skyld….

Vi skulle diskutert urettferdighet – og medmenneskelighet.

17 Svar til “Hvem ville du ha samlet rundt ditt bord?

  1. Vanskelig valg må jeg si!
    Tror jeg ville invitert de jeg stiller størst spørsmål ved jeg – diktatorene, de som historien har stemplet som «dårlige» og spurt
    hva tenkte du,
    hva var planen,
    kan du forklare meg hvordan du så for deg….

    Kanskje ikke så mye en samtale men jeg ville kanskje bli litt klokere på menneskehetens mørke sider? Kanskje….

    Og Gud kunne jo godt vært med, sånn for balansens skyld 😉

  2. Jesus, den historiske, hadde vært en spennende middagsgjest. Gjerne ved siden av Gautama Sidharta, også kjent som Buddha.

    Desmond Tutu og Jimmy Carter kunne sitte på den andre siden av bordet. Morsomme fyrer.

    Så trenger vi damer, ellers blir dette bare øl, promp og rølp. Rose er et godt valg, så klart. Jeg tror personlig at jeg står over Wenche Foss, she is not my glass of champagne. Jeg tror jeg ville invitert Aud Schønemann i stedet.

    Astrid Lindgren kan også være med.

    Spørs om jeg skulle toppet laget med Lene Alexandra Øien og Jan Thomas.

    Hilsen Ivar

  3. Desmond Tutu, Aud Schonemann, Jimmy Carter skulle også fått sittet ved mitt bord – men med min attføringslønn må jeg bare sette en strek på innbyderlisten, ellers hadde det bare blitt grøt og rød saft på alle. Men så er kanskje ikke maten det viktigste for disse menneskene?? Og jeg utelukker ikke at disse ville foreslå et spleiselag..

    Men det var kanskje ikke så dumt å ha med Jesus – har har jo gjort om vann til vin før….

    Jeg ville heller ikke hatt råd til stand-up komedie med Alexandra og Jan Thomas som underholdning – dessverre og heldigvis…. ;-)))

  4. Det er ingenting galt med grøt og saft, Kjellemann. Men jeg føler meg nokså trygg på at Jan Thomas og Lene Alexandra tar regningen.

    Ja, de kan til og med servere.

  5. Og Jesus har ikke bare laget årgangsvin av springvann. Han har også mettet fem tusen mennesker med to små fisker og fem små brød. Så dette ordner seg nok.

  6. Randi: Å invitere diktatorene ville så absolutt være interessant. Men tror du ikke det ville være bedre å ha dem med deg i en skikkelig kosekrok med masse puter, levende lys og vakker bakgrunnsmusikk – for riktig å ha sjangs til å komme under huden på dem? Jeg ville spurt første spørsmål akkurat som en ungdom ville spurt; «hva skjer`a?»

  7. Hmm – Nei. Kosekrok med puter og lys står jeg over. Ville øvd meg på å lytte med et åpent sinn og hadde nok behøvd et bort å «holde meg fast i» – litt ryddige former tror jeg.
    Kanskje de kunne fått en klem da de gikk – sånn avhengig av….
    Men jeg synes det er interesant å prøve å forstå hvordan verden så/ser ut for de vi «elsker å hate». Noen av dem har vært glitrende gode på det de har gjort. Vi forstår bare ikke hvorfor de valgte som de gjorde. Ikke jeg heller – Jeg har det sånn med «dumme valg i egen krets» også. Får lyst til å virkelig forstå «hva tenkte du på» – menneskesinnet er ganske fasinerende…

    men altså; uten pute-kose-krok 😉

  8. Skjønner det Randi. Tror det ville være nyttesløst. Tror det så absolutt ville blitt til at du måtte lytte ja… Diktatorer er vel ikke akkurat kjent for å lytte selv. De holder egoistiske monologer – ikke lærerike dialoger. Det er vel egentlig den største feilen de gjør.. Vet ikke jeg?

  9. Jeg ville invitert den levende Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender, og så ville jeg invitert Ivar. Tenk dere, Ivar hadde sittet og blitt undervist om Jesu fullbrakte verk på Golgata, der han på KORSET vant seier over døden, over ondskapen, over hatet. Han vant også seier over hatet som henger så fast ved Ivar. Å, det skulle blitt en fryd.

  10. tja, i respekt for bloggeier kommer herved min invitasjonsliste.

    Jesus, her får man jo også 3 for prisen av 1, og jeg vil anta han sikkert kunne besvart en rekke spørsmål som jeg har.

    Paulus, da jeg har en rekke spørsmål vedr. enkelte brev han sendte. Videre kunne han sikkert fortalt meg hvordan det egentlig gikk med Timoteus og magen hans.

    Mamma og Pappa, de døde alt for unge, og jeg var alt for ung til å spørre de om slikt man gjerne vil spørre foreldre til råds om.

    Strekker lommeboka til kunne jeg også tenkt meg en prat med
    Mormor og morfar. Dersom de var forhindret fra å komme kunne sikkert…

    Elvis vært en fin erstatter vi kunne sikkert diskutert både religion og politikk. Blei han fin i farta ville «love me tender» live vært nice.

    Fr. Monroe, jeg har alltid lurt på hvem morderen var (jepp, jeg vet det fortsatt er noe diskusjon rundt dette)

    ….og så flott en kvinne da gitt.

    Dernest ville jeg invitere Hitler, men han ville nok fått en invitasjon hvor tidspunktet var slik at vi andre var ferdige med å spise, og langt inn i å diskutere vintreets hemligheter. Jeg tror også han ville vært en spennende samtalepartner, skulle gjerne visst hvordan og hvorfor det gikk så fryktelig galt

    Moses kunne vært en spennende fyr, mine 5 dager på fjellet i telt blekner mot 40 år i ørknen.

    Jan Thomas og Lene Alexandra måtte nok dessverre tatt oppvasken tror jeg.

Legg igjen en kommentar

