Homokartet


homo-i-verden.png

Legend

██ No information

Homosexuality legal

██ Same sex marriages

██ Same sex unions

██ No same sex unions

██ Foreign same sex marriages recognized

Homosexuality illegal

██ Minimal penalty

██ Large penalty

██ Life in prison

██ Death penalty

 

Det finnes fortsatt en rekke land i verden hvor det å være homofil er grunn nok til å bli kastet i fengsel.

Her har vi kikket på NOEN av de landene som har lover som forbyr den slags.

Mange tror kanskje at det er bare i Arabiske land homofili er forbundet med straff, men slik er det ikke…

På flere av de karibiske øyene er det strenge straffer for å være homofil.

De fleste straffer kun menn, men enkelte straffer kvinner like strengt…

– På cuba risikerer man ett år i fengsel dersom man er homfil mann.

– Barbados har ett forbud mot homofili som rammer både menn og kvinner.

– Grenada har ett forbud mot homofili blant menn

– Guyana straffer homofile menn med livstid i fengsel

– Jamaica har satt ti år med straffearbeide som straff for homfile menn.

– St Lucia: 25 år i fengsel, uansett om man er mann eller kvinne

– Trinidad og Tobago 10 år i fengsel, både for menn og kvinner

Andre ferieparadis har også strenge straffer.

          Maldivene: livstid i fengsel både for menn og kvinner

          Fiji øyene: 14 år i fengsel, men kun for menn

          Kiribati har også en fengselstraff på 14 år (for menn)

          Marshall øyene har 10 år som strafferamme for menn

          Papua New Guinea: 14 år

          Solomon Islands: 14 år

          Tuvalu: 14 år

          Tonga: 10 år

          Vest Samoa: 7 år

          Cook øyene: 14 år

          Niue: 10 år

Kanskje verdt å sjekke ut gjeldene lover før man bestiller billett?

Følgende land har dødsstraff for å være homofil:

Yemen.

De arabiske emirater

Saudia Arabia

Iran

Pakistan

Afghanistan

Sudan

Nigeria (forbudet gjelder kun menn)

Mauritania

Følgende land har svært strenge straffer for homofili (minimum 4 år i fengsel, maksimum livstid, noen har også pisking eller straffearbeide som en del av straffen).

Algeria, Angola, Benin, Botswana, Egypt, Enitrea, Etiopia, Gambia, Ghana, Guinea, Kenya, Liberia, Libia, Malawi, Mali, Marokko, Mosambik, Namibia, Sierra Leone, Somalia, Tanzania, Tunisia, Uganda, Zambia, Zimbabwe, Bangladesh, Bhutan, Brunei, Burma, India, Kiribati, Malaysia, Nepal, Singapore, Sri Lanka, Tonga, Usbekistan, Bahrain, Kuwait, Oman, Palestina og Qatar.

Å liste opp alle de land som har mindre straffer, dvs. bøter eller fengsel i under fire år er en nesten umulig oppgave

Dersom du er homofil eller bifil, nøyer vi oss med å anbefale deg å sjekke hvilken lover som gjelder før du reiser.

Det er nemlig skremmende mange land som har ett strengt syn på slikt…

Kilde:

Sexuality.org og sodomylaws.org

wikipedia.no

29 Svar til “Homokartet

  1. Jeg har aldri sett noen kristne fundamentalister bry seg med dette. Ikke på alvor.

    Men hvordan kan de egentlig det, når de selv ikke i dag kan innrømme at det var galt å ville opprettholde lovene som gjorde homoseksualitet straffbart også i Norge? De kjempet imot avkriminaliseringen, de kjempet imot partnerskapsloven og nå kjemper de imot ekteskapsloven. Spørsmålet er når de mener at den norske lovgivningen på dette området var god og i samsvar med «guds vilje»

    Og et annet spørsmål: Siden de er sånn imot at Norge skal bli et mørkegrønt land, hvordan ser de for seg at de oransje, røde og dyprøde landene kan endres uten at det innebærer en anerkjennelse av homofiles rettigheter og rettsvern?

    Det erikke lenge siden kristne ble oppfordret til å be om at Færøyene ikke skulle innføre lover som ga homofile særlig beskyttelse mot hatkriminalitet.

    Forslaget kom etter noen episoder av ekstrem vold mot homofile – fordi de var homofile. Men man hadde ikke lovhjemmel for å behandle dette motivet annerledes enn vilkårlig, blind gatevold.

    Hvordan skal man tolke slikt?

    Hilsen Ivar

  2. Hei Ivar

    Nei, hvordan skal man tolke slikt..

    Det første ordet som kommer til meg er avholdenhet. Er ikke det ordet de elsker å bruke om/til andre?

    Jeg får ikke lov å gifte meg i en kirke fordi jeg er homofil. Er jeg dog en drapsmann er det ingen som nekter meg.
    Er da homofili en verre synd enn å drepe?

    Altså frivillig kjærlighet mellom to mennesker kontra det største overgrep noen kan begå?

  3. Jeg undrer om dette bare er en mer detaljert kartutgave enn jeg presenterte i innlegget på siden din «Iran har drept mer enn 4.000 homofile», eller om det er en oppdatert utgave. Godt at du uansett får det frem i lyset igjen.

    Og heldigvis er Israel liberale her i forhold til homofili- i hvert fall lovmessig sett. Og det står i en greell kontrast til hva deres mange naboland praktiserer.

  4. hmm ingen ferieplaner til Maldivene for deg altså Kjellemann?

    Gikk det bra med løkene dine, overlevet de snøfallet?

  5. Blir nok heller Israel på meg da… 😉 neida..

    Tror «barna mine» har overlevd det meste. Stemorblomstene som var bittesmå overlevde veldig godt iallefall – de så nesten glade ut 😉

  6. he..israel er faktisk et veldig fint land. Tror kanskje jeg ville holdt meg litt unna vestsiden, men det er kanskje bare meg.

    Godt at det er liv i hagen. Stemorsblomster er faktisk veldig hardføre. Noen skikkelig tøffinger faktisk. (Som stemødre flest altså)

  7. Tror det finnes mange fantastiske mennesker i hele Israel jeg – som det gjør overalt ellers i verden. Dessverre er det religion som lager krigene og uvennskap. Og ofte er det ledere med makt som splitter og ødelegger – ikke menneskene i gaten.

  8. Tror det finnes mange fantastiske mennesker i hele Israel jeg

    Det gjør det sikkert, men det var nå landet, og ikke minst landets natur jeg hadde i tankene.

    Hva menneskene angår anbefaler jeg ikke å være for munter og spøkefull når 2 18 årige jenter har security controll. Det kan føre til at du mister flyet ditt…

  9. Ivar sa: «Det erikke lenge siden kristne ble oppfordret til å be om at Færøyene ikke skulle innføre lover som ga homofile særlig beskyttelse mot hatkriminalitet.

    Forslaget kom etter noen episoder av ekstrem vold mot homofile – fordi de var homofile.»

    Bare en liten korrigering her. Det var ikke «noen episoder» av ekstrem vold mot homofile. Det var EN episode mot EN homofil. Og dessverre FORDI han er homofil.

  10. Det spiller en rolle når du sier at det var FLERE episoder mot homofile. Når man sier noe som ikke stemmer så spiller det en rolle. Det var EN episode av vold mot EN homofil. Og det er selvsagt EN episode for mye. Det spiller ingen rolle om jeg ba eller ikke. Men, ja jeg ba. Jeg ba om at mennesker måtte besinne seg. Det tror jeg ikke det var så mange som gjorde.
    Egentlig forsto jeg ikke hvorfor de skulle gjøre et lovforslag som forbyr sjikane av homofile generelt. Det finnes en lov som forbyr ALL sjikane av mennesker, uansett legning, tro, funksjonshemming, sykdom eller etnisitet. Det er grusomt at noen tar seg til rette og banker opp en ung gutt uten at han har gjort dem noe. De som gjorde det mot ham fikk en altfor liten straff.
    Ellers er jeg egentlig Færøying.

  11. Birgir ——— har ingen troverdighet når han refser denne «grusomheten». Han står selv for holdninger som legitimerer den slags.

  12. Du forventer vel ikke at jeg skal gå i noen form for dialog med deg, Birgir ——? Slemming!

  13. Jeg har ikke invitert deg til dialog som så. Jeg stilte et ganske enkelt spørsmål. Men jeg ser at du ikke er i stand til å svare på det. Men det er greit, jeg regnet heller ikke med at du var mann nokk til å svare på spørsmålet mitt. Jeg tar det ikke så tungt at du tillegger meg meninger jeg ikke har. Men husk en ting, Jesus elsker deg.

  14. Birgir: Jeg vil spørre deg om en ting.

    Tror du det finnes homofili?
    Hvor går evt grensen for hva som er akseptabel oppførsel overfor homofile? Hva skal tillates – eller hvor går grensen?

    Mener du at homofili burde være forbudt slik det var før 1972?
    Hvor mener du grensen bør gå for at homofile bør diskrimineres?
    Er du enig i at homofili feks er avskyelig og en kreftsvulst på samfunnet?

  15. Min mening er ikke viktig. Det som er viktig for meg er hva BIBELEN sier om homofili. Grensen for hva som er akseptabel oppførsel overfor homofile? Det skal i alle fall ikke være slik du opprører deg overfor dem du kaller kristenfundamentalister.

  16. Birgir —— jeg er helt overbevist om at du egentlig ikke tror på det du sier at du tror på. Det er bare noe du skryter på deg fordi det er en lettvint måte å få status i enkelte miljøer.

  17. Du er flink til å trekke konklusjoner. Det skal du ha. Men noe annet tror jeg ikke jeg kan rose deg for.

  18. Så bibelen gjelder men du trenger ikke følge den eller leve etter den? hm.. ikke lett å skjønne hva du mente her. Men jeg skjønner så å si aldri hva du mener. Det var relativt enkle spørsmål synes jeg, men jeg registrerer at du ikke tør eller kan eller vil svare på dem. Det er jo synd og da får jeg heller tippe svaret.

  19. Må bare kommentere en annen ting: Du sier «de du kaller for kristenfundamentalister» I dine kretser så trodde jeg det var en hedersbetegning. Andreas Hesselberg selger til og med t-skjorter hvor det står; «Jeg er kristenfundamentalist og stolt av det.» Forøvrig er teksten stjålet fra homsenes Jeg er homofil og stolt av det.

    Vel, det er forøvrig bra synes jeg om du ikke betegner deg selv som en kristenfundamentalist – men du oppfører deg helt klart som en. Svart/hvitt tenking og selvforherligelse. Bare folk er som deg/dere så er alt ok.

    Jeg skal gi deg ros for en ting og det er at du tør å svare inne her. Det virker som at de fleste av dine venner bare er her i smug og smugleser. Selvfølgelig bare det de vil lese…

  20. Når det gjelder de spørsmåla du kommer med, så har jeg svart på de tidligere. Det er jeg sikker på at du husker.

  21. Nei det husker jeg alldeles ikke. Dessuten er det sikkert flere som er interessert i å høre. De er ikke svart på, på min blogg overhode og uansett ikke av deg. Dere er jo så opptatt av homofili og da må det gå an å be dere svare på spørsmål også håper jeg. Jeg svarer gjerne hvis dere har spørsmål.

  22. Jo da, du husker det. Jeg har svart på det inne på Kristenblogg. Det burde vært godt nok for deg.

  23. Nei det er ikke godt nok for meg. Men da er du kanskje snill og sier hvor på kristenblogg du har svart meg da. Jeg kan dessverre ikke huske at jeg har stillt disse spørsmålene til deg. Jeg kan knapt huske at jeg har chattet med deg der inne. Eller kanskje det er enklere å bare svare om igjen. Your choice.

  24. Jo da, visst husker du det. Du husker også at jeg har «chattet» med deg på Kristenblogg. Du husker også hvorfor du «plutselig» forsvant fra Kristenblogg. Det var på grunn av et svar jeg ga deg.

  25. jaha.. Så du vet at jeg husker… Og du skal ha æren av at jeg forsvant fra kristenblogg eller? Tror det er flere som står bak den «æren» enn akkurat deg.. Er du den samme som alltid bråker om at jeg lager bare bråk der inne? Er det rart når folk aldri svarer??

    og svarene på spørsmålene var?

Legg igjen en kommentar

