Til minne om Fredrik Stave


Når unge mennesker går bort så opplever vi alt så meningsløst.

Jeg satt i dag og så på ungdomsprogrammet WASCHERA. I dag var programmet tilegnet en ung gutt som døde av kreft 29 februar. Filmen om han gjorde et sterkt inntrykk på meg.

Fredrik hadde sin egen blogg: F for Fredrik

Undertittelen lyder: Hvorfor må det alltid et problem til for å vise noen hvor bra de har det?

Her skriver Fredrik selv om bloggen sin:

Bloggen startet som en motvekt mot rykter, men endte opp som en fortelling om meg, og min nye hverdag. Her kan andre få vite om greiene som ville ta over livet mitt, men som ble tatt over av meg. Fra første stund så jeg det positive i situasjonen, og det har vært det som holdt meg og mine oppe. Dagene på et sykehus kan bli lange og kjedelige, men med humor går det meste bra. Med 25 kanaler på tv’en og gratis mat og drikke, så er det meste tilrettelagt for én. Samtidig får man en livserfaring de fleste går i graven uten. Man forstår lettere at livet ikke bare består av penger og utdanning, men av de enkle gledene man har i hverdagen. Bare det å våkne opp ved siden av noen som er glad i deg, er nok til å leve et lykkelig liv. Gjennom dette har jeg fått meg en kraftig reality-check, og muligens er det hva som var meningen med det hele? Om dere skulle ha noen spørsmål til meg, ta gjerne kontakt på fredrikstave at leverpostei dot com!

Jeg anbefaler alle å gå inn på Fredrik sin blogg og lese hans tanker, om hans sykdom, hans ups and downs og om all støtten han føler han har fått.

Jeg kjente ikke Fredrik – men man skal ikke lese lenge på bloggen hans før man finner ut hvor fin gutt han måtte ha vært. Jeg blir så ydmyk overfor slike mennesker som har kjempet og sloss og som ikke har kunnet ta livet for gitt. Slike mennesker som Fredrik har iallefall ikke levd forgjeves. Han var nok en gave til alle rundt han og hans liv fortsetter å gi – fordi han vil være et forbilde og en vekker for så mange. Han vekket meg i dag – og minnet meg på hvor mye vi har å være glade for og være takknemmelig for vi som får lov å være friske.

Familien har opprettet et fond til hans minne:

Vi har opprettet et minnefond for Fredrik Stave som skal
være en del av at Fredrik aldri skal og vil glemmes.
Dette gjør vi fordi vi har hatt nytte av et liknende
fond når vi var på sykehuset, og fordi vi vil hjelpe den
fantastisk flinke Kreftavd., UNN Tromsø, som hjalp oss mye.
Hvis noen vil gi en gave så er kontonummer som følger;

8982 10 51569

Ellers oppfordrer vi til å lese Fredriks blogg – en fantastisk
velskrevet side av en fantastisk mann!

Link til Kreftforeningen

17 desember skrev Fredrik følgende:

Det eneste som plager meg er uvisstheten. Alle lever egentlig med den, men med en situasjon lik min, kommer det fram til overflaten. Det å kunne planlegge ting, uten den snikende tanken i bakhodet – er noe jeg virkelig savner. Som ungdom ønsker man å gjøre alt, helst på én gang. Jeg er intet unntak. Sett min situasjon i betraktning, gleder jeg meg over det meste. Stort som smått. Bare det å sitte seg i bilen, kjøre ned på butikken, handle noe godt og deretter returnere til leiligheten – gjør meg glad. Fornøyd. Favorittprogrammene på tv? Fantastisk. Kunne det vært bedre?

Bare undertittelen på bloggen hans burde lære oss en hel del:

Hvorfor må det alltid et problem til for å vise noen hvor bra de har det?

-Takk Fredrik –

Mine tanker går til familien, kjæresten og vennene til Fredrik.

Minn alt dere har mistet – men sett pris på alt dere har fått.

Legg igjen en kommentar

