Jordskjelv skyldes homofile


Jaja… man skal få skylden for så mangt…

En israelsk politiker legger skylden på homofile etter at to jordskjelv rammet Israel den siste uka.

NRK. NO/NYHETER

52 Svar til “Jordskjelv skyldes homofile

  1. Viste du at en av kristen norges store helter den ameriknske pastoren Pat Robertson kom emd noe ligende. Ha sa at homofiles tilstedeværelse i Disneyland ville føre til jordskjelv, tornadoer og orkaner. Lever vi i 2008??

  2. Da kristenfundamentalistene skulle «analysere» tsunamien, kom de til at den rammet Indonesia for å straffe muslimer og Thailand for å straffe svenske turister, siden en svensk predikant var dømt for hets mot homofile.

    Og jeg har sett noen av den sorten hevde at det var gud som veltet Valla som LO-leder fordi hun hadde gått inn for boikott av israelske varer.

    Det er en hårfin og flytende overgang mellom religion, psykiatri og hat. Hvilken røre!

    Hilsen Ivar

  3. Vel, både hovmod og hat er vel gode beskrivelser av disse menneskene. Det går ikke noe grenser ved dette tydeligvis… Og slik blir det vel gjerne når en lever i 2008 og så hevde at de lever etter urkristendommen…

  4. På nittitallet var det en kristen som skrev avisinnlegg i GD-Gudbrandsdølen og mente at alle homofile burde flyttes til Svalbard…

    Jeg har aldri vært på Svalbard

    Jeg burde kanskje venne meg til hatet og hovmodet fra disse menneskene men gjør det visst aldri.

    ps: ellers så har jeg aldri skjønt humoren din OleC – eller om det var humor – eller hva du mente med Svalbard.

  5. På nittitallet var det en kristen som skrev avisinnlegg i GD-Gudbrandsdølen og mente at alle homofile burde flyttes til Svalbard…

    Dette var helt ukjent for meg min venn.

    jeg ber deg ydmykt om tilgivelse.

    Min kommentar var ment som en morsomhet mht. jordskjelvet på svalbard nå nylig.

    i Lys av posten din, syntes jeg det var en morsom kommentar, og at folk er snodige.

    anyway er jo ikke dette første gang jeg bommer mht morsomheter så jeg tror kanskje jeg skal holde de for meg selv fremover.

    Beklager nok en gang. Dette var overhodet ikke ment som spott, og jeg er oppriktig lei meg.

  6. OleC: Tåler da dette 😉 – forsto bare ikke kommentaren. Du sier jo selv du har en rar humor. Bedre med mennesker med humor – tross alt. Du får tilgi at jeg er usikker på hva DU vil når du skriver her. Vi har vel ikke akkurat vært bestevenner alltid. Hadde jeg tenkt meg om lenge hadde jeg vel skjønt humoren også;-) Her på bloggen må du gjerne fortelle homovitser om du vil!

  7. Så denne «nyheten » i dag jeg også, helt utrolig hva noen kan få seg til å si 😯
    Mange rare konklusjoner en kan komme frem til om en bare leiter og vil det nok 😉

  8. Olec er morsom! Selv var jeg i Østen da sars-epidemien brøt ut. Jeg antar det er Gud som ville straffe meg fordi jeg tviler på treenigheten og den objektive forsoningslære.

  9. Vi har vel ikke akkurat vært bestevenner alltid

    Vel, jeg har aldri (tro det eller ei) hatt noe i mot deg i alle fall.

    Hva homo vitser angår kan jeg ingen.

    Derimot kan jeg flere «kristen» vitser.

    Hørt om den 40 år gamle snekkeren som døde og kom til himmelen?

    Ved perleporten møtte han St. Peter, og klaget sin nød.

    » Det kan jo umulig være min tur nå,,,jeg er jo ikke eldre en 40 år!

    St. Peter svarte: Veeeeel, i flg. timelistene dine er du langt over 80.

  10. Du får unnskylde at jeg stiller meg skeptisk. Det skyldes mye dine «medsøstre og brødre» som alltid hevder at de ikke er imot meg men «bare» er så kraftig imot legningen og livet mitt.

    Har mange gode venner jeg – men de liker meg og godtar meg som jeg er – uten vilkår og uten å mene at livet mitt er avskyelig. Men så kjenner jo de meg også da.

    Du får også unnskylde at jeg kanskje virker sarkastisk. Det er vel også noe jeg har lært pga omgangen med dine medsøstre og brødre.

    Det er jo sånn vet du at ofte vet man ikke selv at man sårer noen. De fleste skjønner dog at å bevisst kalle noens liv avskyelig, sykt og perverst – uten engang å kjenne dem, ikke akkurat er noe grunnlag for vennskap eller gode dialoger.

  11. Hei

    Dette er lærerikt. Olec har åpenbart sans for humor, men det kler ham nok bedre å fortelle kristenvitser enn homovitser.

    Det er nemlig ikke helt uvesentlig hvor vitsefortelleren står selv i forhold til hvor og hvordan humoren rammer (selv om jeg personlig oppfattet hans opprinnelige replikk om Svalbard som utelukkende godmodig og sympatiserende).

    For å ta noen eksempler: Blindevitser er stort sett bare morsomme når de fortelles av blinde. Høyreekstremister bør ikke fortelle jødevitser. Det er jødenes privilegium.

    Og jeg synes det er smaklett løst når statsråd Trond Giske sitter på Nytt på nytt og spøker med at NRKs generalforsamling bør gripe inn mot Jagland-hetsen i programmet – når det faktisk er han selv som utgjør NRKs generalforsamling. Det blir merkelig når makteliten skal drive satire på seg selv.

    Det blir like smakløst som da Ronald Reagan i sin tid spøkte offentlig om muligheten for å starte atomkrig. Han var det siste mennesket i verden som skulle gjøre seg morsom på det grunnlaget, all den tid han hadde fingeren på knappen.

    Nåja, dette flyter ut. Dere skjønner hva jeg mener.

    Hilsen ivar

  12. ikke helt uvesentlig hvor vitsefortelleren står

    helt klart.

    Jeg må ærlig innrømme at jeg ville vært ukomfortabel med å fortelle homo, blinde og jødevitser (uten at jeg ønsker å bli plassert i en høyre ekstremistisk koloni av den grunn(

    Med kristen vitsene kan jeg alltid «gjemme meg bak» jeg er jo kristen, hvis noen blir støtt. (og noen blir alltid støtt)

    Jerry Seinfeldt har jo et tonn med jødevitser på lager, innrømmer villig at jeg ikke hadde ledd av de hvis f.eks. vigrid hadde presentert de.

    Det sagt…haha..Ivar og jeg har samme dårlige humor…hi hi.

    RR biten reagerte jeg også på, jeg var bare kidden da, men tenkte at sånt kan vel ikke han>/b> tulle med

    anyway,,,Guds fred og god natt til alle

  13. snodig jeg leste visseligen gjennom html kodingen før jeg postet…sorry..ok nå?

  14. Jordskjelv er vel egentlig bare én av de tingene som Bibelen omtaler som Guds dom over folkeslagene på jorden i endetiden, fordi menneskene tillater synd og går i strid med Guds ord. Guds dom innbefatter også hungersnød og krig. Jeg er spent på hva Guds dom over Norge blir, sånn utenom det å miste den kristne formålsparagrafen og miste dagens ekteskapslov.

  15. Kommer vel litt an på hva slags Gud man har som sin det Andreas. Denne endetiden du snakker om har vært snakket om siden bibelen ble skrevet og jordskjelv har vel vært like lenge. Det finnes en Gud som lar mennesker sulte i hel og leve i fattigdom, krig og ufred hele sitt liv også. Lurer på hva galt de har gjort?

    Er det slik at du håper at det skal skje masse vondt i Norge pga dette – slik at DU får rett?

  16. Og du Andreas som kan så mye om dette: Når skjer egentlig denne endetiden? Kan du sette en dato eller årstall på den?

    Du sier Guds dom inbefatter også hungersnød og krig. Mener du da at de som opplever dette fortjener det?

  17. Hei, Andreas

    Gud må da være en sadistisk, pervers jævel hvis han virkelig straffer kollektivt på nasjonalt nivå. Siden det for eksempel er mine holdninger og meninger som skal utløse denne straffen, er det likevel du og dine unger som skal lide. Er det greit for deg?

    Den guden du tror på, er med andre ord ond og urettferdig. Og likevel tilber du monsteret. Er det fordi du ikke tør annet, eller elsker du i virkeligheten urett og overgrep?

    Unnskyld litt direkte tale, men jeg er så inderlig lei av kristenfolk som i sin grenseløse selvtilfredshet tror de representerer det gode i verden. Jeg sier som Jehovas vitner: Våkn opp!

  18. Alt som rammer Andreas negativt er djevelens skyld. Han har kallt meg og flere bloggere for sataniske også – fordi vi har gått imot bloggen hans. De som snakker godt om bloggen hans – og bloggen i seg selv er selvfølgelig gitt av Gud.

    I det hele tatt alt som ikke går hans vei, etter hans meninger, tilhører djevel og endetid, synd og helvete. Ikke ulikt en annen blogger vi kjenner Ivar.

    De kristne sitter der og forstår ikke motstanden de får – samtidig dyrker de mer satan enn Gud, det mørke fremfor det lyse, det negative foran det positive. Det er endetid, synd, helvete og satan de er opptatt av – ja og så seg selv da…

    Og når Andreas nå også hevder at uskyldige rammes av hungersnød og krig samt jordskjelv pga denne Guden deres så viser han vel enda fler hvor liten grunn det er å støtte denne Guden de tilber.

    Jeg tipper han nå sitter og gleder seg over hva som skal bli Guds neste dom – vær viss på at det neste negative som skjer i Norge blir benyttet som Guds straff for ekteskapslov og krl-faget. For Andreas gjør seg selv til Gud. Hans ord er lov – alt annet og alle andre er mindre enn han – selv Gud.

    Æsj..

  19. Det finnes en Gud som lar mennesker sulte i hel og leve i fattigdom, krig og ufred hele sitt liv også

    hehe, nei vet du hva, det får vi nesten ta skylda for selv.

    Jeg klipper friskt fra en (egen) kommentar på en annen blogg: Vi har fri vilje, Her hjemme er det selvfølgelig behagelig å skylde på Gud, mens man roter rundt i prada vesken etter mascara til kr. 148,-…eller henter en kald en i stålbørstet kjøleskap.

    Det er ikke noe vanskelig å “fjerne” fattigdom og sult. Det er bare det at folk gjerne vil ha penga sine sjøl, og i en eller annen sjuk rettferdiggjøring over eget forbruk er jo Gud hendig å ha.

  20. Nei, Olec. Det er ikke så enkelt. Ikke hvis du tar allmaktsbegrepet på alvor.

    Poenget er ikke hvem som har skylda for negative handlinger, men hvem som har skylda for å la være å gripe inn mot urett hvis de har mulighet.

    Her handler det for øvrig om en slags gud som straffer kollektivt med bred pensel, mens en del av fanklubben står med løftede hender og applauderer.

    Hilsen Ivar

  21. Det er jo dette som er det forunderlige. Allmakt kontra frihet.
    Gud elsker oss, derfor gir han oss fri vilje. Fri vilje som vi kan bruke til å skade våre mennesker. Takket være vår vilje kan Gud også hjelpe oss, møte oss på halvveien. Og han kan hjelpe oss gjennom bønn. Jeg for min del tror ikke på noen Gud som straffer kollektivt. Men jeg tror på åndelige naturlover, og jeg tror ikke disse er så rettferdige som vi liker å tro. For det er bare å se på den fysiske virkelighet. Skader vi oss selv, skader vi også de rundt oss. Det er noen av mine tanker om dette.

  22. Det merkelige er da Ole C – at i stedet for å ha fokus på å bry seg om de menneskene i en verden som er i krig, sult, fattigdom og i en miljøkrise – så har dere kristne så å si all fokus på homofile som dere hevder utgjør 1 % av befolkningen. ! % av befolkningen som ber om å få lov å gifte seg av k j æ r l i g h e t og få gode rammer rundt sine forhold og som gjerne vil være omsorgspersoner for barn som trenger et hjem.

    hm – skylde på Gud… Dere vet ikke hva Guds vilje er. Gud sluttet ikke å eksistere etter siste side i en bibel vel? Det er det vel bare Gud som vet – og er han allmektig så er vi allikevel maktesløse. Kristne må slutte å leke Guder og slutte med å dømme og lage regler som gjelder for ALLE uansett tro eller ikke-troende. Heller bør dere gå foran som gode eksempler. Slik det er nå er de ikke forbilder akkurat. Det jeg selv har opplevd med kristne er dømming, løgn og selvforherligelse.

    Ofte bli jeg møtt med: «- du er ikke bedre du..» Vel, så har jeg heller aldri hevdet at jeg er kristen. Og slik jeg ser at de kristne oppfører seg så kunne jeg heller aldri tenke meg å kalle meg kristen. Jeg har heller aldri hevdet at homofili er det eneste riktige. Jeg sier bare at homofile også har rettigheter og er likeverdige alle andre mennesker.
    Det verste er at dere dømmer til og med hverandre kristne imellom. Dere tror på en Gud men har ulike meninger om hvem Gud er. Kristenfundamentalister hevder de sitter med fasiten og dytter alle andre vekk fra sin smale sti.

    Dere lager kriger om Gud og bibelen er våpenet sammen med truslene om endetid og helvete.

  23. Bønn og bibelverskunnskap hjelper ingenting når man ikke bruker det til det gode for medmennesker – men kun bruker det til å forsvare sin egen tro.

  24. Hei Ivar. Jeg tror faktisk det er så enkelt. Guds utøvende kraft på jord er DHÅ. DHÅ virker gjennom gjenfødte kristne. Disse har på sin side fått fri vilje. (og akkurat fri vilje er jeg ikke så sikker på var en god ide, men det er nå så)

  25. Kjære Kjellemann.
    Kristne har nok fokus på andre ting en homofili. Tror du ikke det kan være at din oppfatning er noe farget av hva du selv er opptatt av?

    Spør du et av barnehjemsbarna i Moldova eller Ukraina hva de forbinder med kristne vil de ikke svare homofili.

    De vil svare mat, klær, tak over hodet, skolegang, medisiner, osv osv.

    Forøvrig har jeg alltid lurt på hvem disse «dere» er

    Ha en strålende Lørdag 😀

  26. Jeg lurer også staidg på hvem «dere» er, må jeg si. Ellers støtter jeg meg til Olecs siste kommentar her. Ha en fin Lørdag du også, Olec, og dere andre som leser her 🙂

  27. Hvis du med dette mener at jeg bare er opptatt av homofili så tror jeg du tar veldig feil. Jeg skulle ønske min legning ikke var et tema i det hele tatt. Hvis du ser rundt på bloggen min her så har jeg masse andre temaer enn det som angår homofili.

    Jeg vet at kristne er opptatt av andre ting – MEN hovedtema deres her i Norge er uten tvil homofili og det skjer en svertekampanje i disse dager som er ganske rystende – hvor de fleste midler synes være tillatt. Jepp det skjer motsatt også – men tror vel neppe dette ville skjedd hadde det ikke vært for at holdningene kristne har til homofili er så fulle av disrespekt.

    «Dere» er de konservative og fundamentalistiske kristne. Og jeg skriver dere fordi du er jo en av de som mener at jeg ikke er ment «sånn» – at jeg ikke bør ha samme rettigheter som alle andre – fordi jeg har en annen legning enn dere og som mener at mitt liv er avskyelig fordi det står sånn i bibelen. Tar jeg feil så får du skrive konkret hva du mener om homofili.

  28. Hvis du med dette mener at jeg bare er opptatt av homofili så tror jeg du tar veldig feil.

    Nei, det er ikke hva jeg mener, jeg spør om ikke din oppfatning av kristne er opptatt av er farget av at du er homofil.

    MEN hovedtema deres her i Norge er uten tvil homofili

    Tror jeg neppe, det kan kanskje oppfattes slik for homofile.

    Dere” er de konservative og fundamentalistiske kristne.

    Det er ikke den båsen jeg selv vil plassere meg i.

    fordi du er jo en av de som mener at jeg ikke er ment “sånn”

    med «sånn» går jeg utifra at du mener homofil og ikke brun øyet 😀

    Jeg tror ikke homofili var noe Gud hadde i tankene når han satte i sving nei. Hvorfor noen er homofile har man så vidt jeg vet ennå tilgode å si med sikkerhet?

    Jeg tror heller ikke det var meningen at folk skulle bli kvistet i bilulykker, dø av kreft og andre ufyslige sykdommer, sulte i hjel osv osv. (ingen samenligning forøvrig) Jeg tror mye er som det ikke var tenkt. Det sagt må vi forholde oss til virkeligheten slik den fremstår. Av samme grunn mister jeg ingen nattesøvn over at du er homofil. 😀

    at jeg ikke bør ha samme rettigheter som alle andre – fordi jeg har en annen legning

    Den tanken har jeg aldri tenkt. Så vidt meg bekjent har homofile samme rettigheter som andre folk. Og har vel hatt det de siste 5-6 årene.?? Det skulle bare mangle!

    Hvis ikke, hvilke rettigheter er det du tenker på. Det eneste jeg kan komme på sånn i farta er ordet «gift» og dersom en part i et partnerskap får barn må den andre søke om foreldrerett (i forhold til) dersom giftemor får barn er giftefar automatisk far) Dette syntes helt logiskt for meg mht 3. part.

    som mener at mitt liv er avskyelig fordi det står sånn i bibelen

    Også en tanke jeg aldri har tenkt. Jeg anser ditt liv like verdifullt og unikt som mitt faktisk.

    Ha en fin dag Kjell!

  29. Det var bra at jeg fikk dette oppklart. Skulle ønske du ga mer uttrykk for dette også i en viss «annen blogg».

    Det er lett å tro at homofile har de samme rettigheter som andre. På papiret er det vel kanskje tilnærmet slik også. Jeg er opptatt av hva virkeligheten er. Og virkeligheten er at veldig mange fortsatt befinner seg i skapet fordi de er redde å leve som 100 & menneske. Jeg vet at 1 av 4 unge homofile forsøker å ta sitt eget liv fordi de er homofile og er redde å stå frem som det. Jeg vet at homofile sjikaneres og mobbes fordi de har en legning som er annerledes enn det vanlige. Jeg vet at homofile sliter på jobb og i fritid for å få akksept. Jeg vet at homo er det mest brukte skjellsordet på skolene. Jeg vet at fundamentalistiske kristne ikke klarer å se forskjell på homofili og pedofili og jeg vet at mange kaller våre liv for avskyelig, perverst, sykt og kreftsvulster på samfunnet. Jeg vet at kristne homofile mobbes ut av menigheter og jeg vet at homofile samboende kristne ikke får lov å være prester.

    Å få lov å kalle seg gift er ikke så ubetydelig som mange kanskje tror. Det kan jeg selv uttale meg om. Å ikke få lov å stå ovenfor Gud og vitner i en kirke og love evig troskap til den man elsker blir også nektet oss mange steder.

    Jeg bråker ikke med at jeg er homofil. Jeg forsøker å forsvare meg og andre homofile. Det er fordi jeg daglig leser i media og i blogger at jeg ikke er ment «sånn». Jeg leser om underskriftskampanjer og demonstrasjonstog som skal arrangeres for at noen ikke liker at jeg skal kunne gifte meg med den jeg elsker, slik de selv får lov til. De homofile er vel den eneste menneskegruppen som ikke skal få lov til dette.

  30. jeg vet at homofile samboende kristne ikke får lov å være prester.

    Det syntes jeg faktisk er greit, og samtidig burde kirken kastet ut alle ikke troende «religion interesserte» prestene samtidig. Dette er en ting respektive trossamfunn må få bestemme selv.

    Skill stat og kirke sier nå jeg.

    Rent personlig syntes jeg heller ikke noe om at faddere lyver presten rett i trynet under barnedåp heller.

    Å få lov å kalle seg gift er ikke så ubetydelig som mange kanskje tror.

    Jeg skjønner det. Som hetrofil, gift mann er det kanskje mye av dette jeg ikke forstår. Det sagt får jeg heller ikke lov til å inngå partnerskap med en kvinne. I lovforslaget (som jeg har skummlest grovt) tenker man å konvertere registrerte partnerskap til ekteskap. Jeg forstår det derfor slik at lovgiver forstår partnerskap som en form for ekteskap. Det er bare to forskjellige ord, som forklarer om man er «gift» med samme eller motsatt kjønn.

    Men som sagt, det er sikkert aspekter her jeg ikke kan leve meg inn i.

    Det sagt så er ekteskapet en borgelig institusjon. Det bibelske «ekteskapet» handler ikke om et stykke papir.

    Å ikke få lov å stå ovenfor Gud og vitner i en kirke og love evig troskap til den man elsker blir også nektet oss mange steder.

    Det skjønner jeg kan være sårt og tungt for homofile og lesbiske kristne. Det vil garantert fortsette da lovforslaget er ment å gi vigselsrett, men ikke plikt. I så måte er prester fristillt til å velge etter egen overbevisning. I dagens ekteskapslov kan også prester nekte å vie skilte. (noe noen gjør) Dette skyldes nok en missoppfattelse av skriften, men jeg syntes faktisk det er greit og. (jeg er uenig, men det er greit syntes jeg, på samme måte som noen syntes jeg er skammløs som drikker vin og jobber på sabathen)

    Da vil jeg heller oppfordre homofile og skilte å finne seg et kirkesamfunn som aksepterer de slik de er.

    Jeg har også notert meg at enkelte kristne og enkelte kirkesamfunn ikke liker at Jesus gjorde vann til vin. Vindrikker som jeg er ville jeg ikke sat min fot i en slik menighet. Det finnes muligheter for tilhørighet, men ikke i en hver kirke. Slik er det bare,,både for deg og meg.

    Jeg leser om underskriftskampanjer og demonstrasjonstog som skal arrangeres for at noen ikke liker at jeg skal kunne gifte meg med den jeg elsker, slik de selv får lov til. De homofile er vel den eneste menneskegruppen som ikke skal få lov til dette.

    Vel,, først skal jeg medgi at jeg selv har underskrevet en slik kampanje. Riktignok før jeg skumleste det nye høringsnotatet. i så måte er jeg nok litt i skammekroken.

    Nå har jeg imidlertid lest meg litt opp på bibelskt ekteskap og innser at hva staten kaller «ekteskap» ikke endrer noe.

    Jeg syntes ikke det var behov for en lovendring. Da homofiles juridiske rettigheter var ivaretatt i partnerskapsloven (som jeg har lest skikkelig) Jeg kan ikke forstå at ordet «Gift» skal gjøre noe forskjell for noen, men jeg aksepterer selvfølgelig at dette kan bety noe for noen… Loven blir til uansett og jeg forholder meg bare til det.

    Det blir litt lett og flyktig fordi det strengt tatt ikke har noen konsekvens for meg. For de som er innvolvert skjønner jeg at dette er viktig. I alle fall for de.

    Det var bra at jeg fikk dette oppklart. Skulle ønske du ga mer uttrykk for dette også i en viss “annen blogg”.

    Ååh, ikke vær redd, det kommer nok når anledningen byr seg.

    Når jeg tenker meg om har jeg vel sagt noe om prioriteringer her: http://www.kristenblogg.no/?p=325

    Bibelen sier at «menn som ligger med menn skal ikke arve Guds rike» dette har du sikkert fått sitert over en lav sko.

    Bibelen sier også at «den som kaller sin bror en dumrian er skyldig til helvetes ild.»(kristne er ikke så flinke til å sitere denne)

    Viktig å ha litt perspektiv syntes nå jeg.

    Vi kan også lese at «alle har syndet og mangler ære for Gud»
    og vi kan lese at «syndens straff er døden»

    Så du får trøste deg med at de «prektigste» kristne, undertegnede inkludert er skyldig til døden.

    MEN, Gud skjønner at med slik lovgivning blir himmelriket ganske så tomt, og det er ikke planen. (ei heller noe morro a gitt)

    Jesus tar all verdens skyld, og kriteriet han stiller er «dersom du tror»…….og dette gjør han flere ganger.

    dersom du tror… Nå vet jeg at mange kristne liker å slenge på litt ekstra lover, men det er nå så.

    Det første jeg sa til deg på en blogg var at Gud ikke graderer synd.

    Den «synden» som imidlertid kan få størst konsekvens er å ikke tro.

    Det blir nok mange tollere og syndere i himmelrike Kjell.

    Det blir sikkert endel homofile også.

    Og til sist noe annet rask som meg selv 😀

    så for å avslutte denne lange tiraden av en monolog..

    Kjønnsnøytralt ekteskap kommer, og jeg ligger ikke våken om natten og vrir meg i skrekk av den grunn.

    Kristne (og alle andre for den del) har endel merkelige prioriteringer. I steden for å bruke tid å krefter på hva en sekulær stat bestemmer seg for burde vi fortalt om den levende Gud og Jesu offer. Da faller liksom resten av brikkene på plass. Å nekte homofile å gifte seg bringer ingen til himmelriket. Det gjør kun Jesu offer.

    Nå vet jeg du har lurt lenge på hva jeg mener om homofili/homofilt samliv. Egentlig har jeg lurt endel selv.

    Jeg skal svare deg nå med en tankerekke.

    La oss anta at folk blir født med legning.

    Bibelen forteller oss at homofilt samliv er synd.

    Det tror jeg også, fordi bibelen forteller meg det.

    Samtidig vet jeg at alle mennesker lyver, også jeg. Ikke med vilje, men slike små overdrivelser som slipper ut før tanken er tenkt. (jeg tenker ikke på bevisste løgner for å oppnå noe, kun slike som slipper ut uten at hjernen er helt med) Dette kan vi kanskje også kalle medfødt?

    I så måte er vi i samme båt min venn.

    Det blir for kvalmt dersom jeg skal fortelle deg «hvilken stor synd» homofilt samliv er og så kjøre for fort til et møte jeg skal rekke. Skjønner du sammenligningen min?

    Jeg har innsett at jeg har mer en nok med å feie for egen dør.

    Jeg håper du skjønner hvor jeg vil hen, og leser kommentaren min i beste mening, da det er slik den er skrevet i alle fall.

    Guds fred Kjell.
    Håper dagen din har vært bra, og morgendagen blir ennå bedre.

    olec

  31. Unnskyld meg, Olec, men det står da virkelig ikke et komma om homofilt SAMLIV i bibelen, slik du hevder. Det står noe om bestemte seksuelle handlinger, men ikke mer.

    Hilsen ivar

  32. Unnskyld meg, Olec, men det står da virkelig ikke et komma om homofilt SAMLIV i bibelen, slik du hevder.

    Du har selvfølgelig rett, I stand corrected. Beklager, og takk for korrigeringen.

    Men jeg tolker imidlertid «menn som ligger med menn» som homofilt samliv.

    Hvordan tolker du det?

  33. Hvordan jeg tolker det?

    Som puling, selvsagt. Verken mer eller mindre.

    (Men så er det en rekke nyanser i de greske begrepene som er relatert til kulturbetinget praksis i den gresk-romerske verdenen som vi egentlig ikke vet sikkert. Usikkerheten gjenspeiler seg i ulike bibeloversettelser, hvor begrepene oversettes med alt fra manneligger til gutteskjender etc. Poenget er at dagens «homofilt samliv» er et fenomen innenfor én kulturell kontekst. Fenomenene som er omtalt i bibelen er annerledes og innenfor en annen kontekst. Tekster som handler om en ting, kan ikke brukes om noe annet uten videre.)

    Det er interessant at DU fortolker «menn som ligger med menn» med «homofilt samliv». Det sier ganske mye om hvordan DU leser holdningene dine inn i teksten. Og det reiser et spørsmål: Er et homofilt ekteskap «i orden» hvis de ikke har sex?

    Ivar

  34. Det er interessant at DU fortolker “menn som ligger med menn” med “homofilt samliv”. Det sier ganske mye om hvordan DU leser holdningene dine inn i teksten.

    vel,,,hvilke holdninger er det jeg har da?

    og har du egentlig lest kommentaren min?

  35. Hvem er riktige kristne? Hvem bestemmer hvem som er best kristen – det lurer jeg på. Går det i 2008 å være bibeltro kristen? Det må nødvendigvis bety at man er tro mot alt som står i bibelen – og hvordan er det da med alt som har kommet etter at bibelen var skrevet? Jeg synes jo mange ganger at internet og til og med blogging er fryktelig «syndefullt» – blant annet fordi vi kan være hvem vi vil – vi kan uttrykke oss mye hardere enn det vi normalt ville gjøre – og vi står ikke til ansvar på samme måte som vi ville gjort øye til øye. Når en viss blogger jeg og Ivar kjenner godt sitter og lyver – det er det bare vi og han som vet – og fremstiller oss for å drive personangrep og sjikane – og fremsetter meg som en løgner og sletter alt mitt forsvar fordi vi befinner oss på nettet hvor dette går an, så vil jeg kalle dette en stor synd. Han kaller seg pastor og er vel ansett i kristne kretser, men jeg VET at det han driver med er direkte løgn og ryktespredning og selvforherligelse. Målet hans er å få svertet meg som homofil – og alle andre som ikke er enig med han. Nei – det står ikke noe om dette i bibelen – men betyr det at man kan gjøre akkurat som man vil – og kalle seg selv bibeltro og kristuslik??

    Det er mennesker som dette som ødelegger for kristne. Det er derfor det er så enkelt å si dere. Det merkelige er at ingen kristne sier han imot – selv om det jo må være åpenbart at dette skjer. Selv har jeg skalffet meg vitner som har sett hva jeg har skrevet og hva han sletter.

    Det er fullt lovlig å kalle meg løgner eller idiot eller samme hva hvis dette medfører riktighet og man kan føre beviser for at det stemmer. Men å ha omgang med kristne som selv elsker å fremstå som «bare god» og bibeltro – og så oppleve en løgner man sjelden finner maken til, gjør at man til slutt bare tar avstand fra alt og man vil selvfølgelig ikke bli identifisert med slike personer. Jeg kan aldri kalle meg kristen og det er det de kristne selv som er skyld i.

    Det verste med den tiden jeg har deltatt på de kristne bloggene er at jeg ser at jeg blir dårligere som menneske av det. Jeg kjenner at jeg lærer meg å hate og det er en fryktelig oppdagelse. Men tro meg – å lese at man kan sammenlignes med pedofile, å få sitt liv beskrevet som noe som bare bringer død, skam og fordervelse, sykt og perverst og som en kreftsvulst på samfunnet er ikke akkurat hyggelig lesning. Jeg kjenner ingen homofile som passer til slike beskrivelser. Dette utelukker ikke at det ikke finnes homofile som er dårlige mennesker – men det finnes det jammen også av heterofile og ikke minst finnes det blant de kristne selv. Det blir for billig å svare dette med; at da er de ikke ordentlige kristne.

    Nå har jeg gjennom årene som har gått blitt kontaktet av en del homofile og som har vokst opp i kristne familier bla og det er triste historier mange forteller. Mange av historiene er hjerterå. Jeg forstår virkelig hvor mye makt denne Guden har når de viser ryggen selv til sitt eget barn.
    Selv kan jeg nesten ikke forstå det. Jeg har vært utrolig heldig som har en familie som har godtatt meg fra første stund. Dessverre eller heldigvis er ikke jeg et menneske som kan tenke slik at fordi jeg selv har hatt det bra så driter jeg i alle andre som ikke har det bra.

    Jeg nekter å tro at en Gud er så ond at han mener det er riktig å ikke likestille mennesker som er gode. Jeg nekter å tro at det finnes en Gud som sier at bare nesten alle kan komme til han. Alle – bare de ikke er homofile. Jeg tror Gud sier ja selv til de som vi mennesker ser på som onde. Jeg tror Gud er for alle mennesker – ikke bare de som selv mener de fortjener å tilhøre han.

    Det er mennesker som sier at jeg ikke er bra nok for Gud og som setter vilkår for hvordan jeg må være overfor Gud. Det er mennesker som står i veien for meg og tusenvis av mennesker. Mennesker som hevder seg bedre enn andre fordi de kan noen bibelvers og hevder seg bibeltro og fundamentalistiske. Jeg har sett at de bruker alle midler på å ha sin posisjon i hevd. De dytter folk vekk fra den smale sti de befinner seg på – koste hva det koste vil. Etter min mening begår de den største synd noen kan begå – nemlig hovmod og selvforherligelse og egoisme.

  36. Holdningen din er at «homofilt samliv er synd». Det påstår du at du mener fordi det står i bibelen.

    Men så står det ikke der likevel.

    Hvorfor mener du det da?

    Her er min påstand: Du ville ment det samme om homofilt samliv uansett hva som sto i boka.

    Hilsen Ivar

  37. Jeg tror Gud er for alle mennesker – ikke bare de som selv mener de fortjener å tilhøre han

    Det tror jeg og min venn.

  38. Til Kjellemann: Jeg vet ikke om du har lest «min tro» på nettsiden min. Jeg får ikke så lett respons fra deg i det siste når jeg kommenterer her. Kanskje jeg legger for mye i det at du ikke gjør det..

    Uansett, så er det ingen kristne som er gode kristne. At du i det hele tatt tror at det er det Kristendommen snakker om, da har du misforstått. Og om det er noen kristne som tror at man kan være en «god» kristen, da har den eller de misforstått.

    Det var en gang en kar som sa at en kirke var det eneste stedet der ingene av medlemmene var kvalifisert til medlemskap. Det var godt sagt.

    Ikke fordi Gud ser ned på oss, nei, faktisk fordi han velger å opphøye oss og gi frelse, til de som tar i mot ham i tro, selv om vi ikke har fortjent det noen av oss. Det å virkelig føle nærværet til Gud gir meg en sterk trygghet. Jeg skjønner at du har blitt veldig opptatt av arroganse fra en del kristne osv, og det du oppfatter som et stort homo-fokus. Og jeg er enig med deg i at en del kristne fokuserer alt for mye på homoseksualitet og synder generelt.

    Jeg synes det viktigste er å se på Jesus jeg, og innse at det er troen som frelser deg. Før eller siden tror jeg du velger å se hva Kristendommen egentlig handler om- en relasjon med Jesus.

    Bare Gud kjenner ditt hjerte ut og inn, Kjellemann. Ikke jeg, ikke Olec, ikke Tao og Teo, ikke din beste venn, ikke engang dine egne foreldre. Men Gud vet hvem du er. Han er ikke fanget av fordommer som oss mennesker har, eller onde tanker som vi lett får om andre.

    Du innrømmer jo selv at du blir et dårligere menneske av de kranglene du går inni med folk på nettet. Jeg forstår deg veldig godt, for jeg føler det samme. Det var en av grunnene til at jeg skrev det nyeste innlegget mitt «Alt til sin tid?» f.eks..

    Jeg kaster meg ikke lenger inn i alle mulige debatter. Det har noe å gjøre med å verne seg selv, og se hva som er bra for en. Vi har lett for å se for mye på trærne på siden når vi kjører, når det egentlig er veien vi skal følge med på.

  39. Alt høres så vakkert ut helt til du/med flere sier til meg «at du er ikke ment sånn» eller dere mener at jeg ikke er bra nok til å kunne stå i en kirke og love evig troskap til den jeg elsker – slik dere selv kan gjøre.

    Du er opptatt av å fortelle meg om alt dette – jeg skulle ønske du turte å heller si det til de som dette gjelder – de konservative og kristenfundamentalistene, som faktisk jager folk bort fra troen og kirken. Ja til og med av sine egne «brødre og søstre».

    Jeg får stadig høre at jeg har de meningene jeg har fordi jeg er farget av at jeg er homofil. Vet du, jeg tror dette er en mening som veldig mange har. Forskjellen ligger egentlig i at jeg gidder å «chatte» om det. De fleste andre bryr seg ikke.

    I dag er «vanligfolk» opptatt av å skape fred, godt miljø, mindre forskjeller, respekt for minoriteter, respekt mennesker imellom, skape gode forhold for våre innvandrere, hindre fattigdom og nød både her i Norge og i utlandet. Det er ikke lenger typisk kristent å være snill og medmenneskelig. Vel, kanskje det heller aldri har vært typisk? Her kommer min naivitet inn igjen og det bilde jeg hadde av kristne FØR.

    Det er ikke mitt problem at kristne av veldig mange oppfattes som svart/hvitt tenkende og som at de lever 100 år tilbake i tid. Det er problemet til de kristne selv. Kanskje er det til og med det bilde de vil ha av seg selv? Det er flere år siden nå at jeg gikk rundt og tenkte at kristne var bedre enn andre. De senere år har jeg heller hatt følelsen av at kristne er verre enn andre. Sikkert ikke noe stort problem for kristne at JEG tenker slik – men kanskje det er det hvis dette er et bilde veldig mange har i verden i dag.

    Jeg forstår heller ikke så mye når kristenfundamentalister snakker om «oss kristne». For samtidig som de sier det så vet jeg at de dømmer andre kristne – gjerne de liberale kristne. Det er ikke mine ord at de ikke er gode nok kristne – det er kristenfundamentalistene sine ord. Jeg bare lurer på hvilken rett de har til å si dette. Spør RoseMarie Køhn hva hun har fått av tilbakemeldinger fra sine medsøstre og brødre. Se hva slags tilbakemeldinger Meltveit Kleppa får fra sine brødre og søstre. vel, eksemplene er utrolig mange.

    Jeg selv har opplevd så mye dritt og vondord fra disse menneskene. Ord og meninger som jeg nesten ikke kan tro folk kan si om andre mennesker. Aldri om jeg vil sitte å godta at folk mener at mitt liv er avskyelig uten å ta igjen. Du er ikke bedre du, får jeg høre da.. Det er forskjell på angrep og forsvar. Jeg er ikke kristen en gang – men aldri om jeg kunne klart å bruke ordene tilbake. Så sint får de meg ikke!

    Dere forstår ikke når jeg bruker ordet «dere». Like lite forstår jeg når «de» dømmer en hel gruppe mennesker og kaller deres liv for bl.a avskyelig. Homofile er sexfikserte, sies det. Homofiles liv er kreftsvulster på samfunnet. Homofili bringer bare død, skam og fordervelse. Homofili er avskyelig. Det er fristende å bruke det tilbake på de kristne. Det blir litt sånn «look whos talking!». Kristendommen har en historie som ikke akkurat er bare frydefull og god. Det er en realitet ingen kan motsi. Når kristne ikke klarer å se forskjell på homofili og pedofili – så er man fristet til å minne om alle de eksemplene hvor Gudsnavnet og troen har blitt misbrukt for overgrep på kvinner og barn. Eksempler hvor trusselen om helvete er blitt brukt i omvendelse og misjon. Hvis jeg var kristen ville jeg holdt kjeft om dette…

    Det er ikke typiskt kristent å være god…

  40. *sukk*..jeg forstår at det blir mer debatt enn dialog når jeg snakker om min tro med deg. Jeg synes det er trist. Rasshøl finnes i alle «religioner». Men vi er alle individer. Ikke glem det, Kjell.

  41. Med kristne blir det mer monologer fordi de bruker en bibel som fasit. Min «fasit» er bare de virkelige erfaringer jeg har og hva jeg har lært av de.

    Det er ikke lett å føre dialog med mennesker som mener at jeg ikke «er ment sånn» – det får du tåle Martin.

  42. Hadde jeg hatt et annerledes utgangspunkt for deg enn for alle andre, hadde jeg forstått kritikken. Men det har jeg jo ikke. Ingen er nemlig slik de er ment som. livet er en reise.

    Og når man merket at «ordet» som det kalles, altså ting Bibelen sier, blir høyst reelt i hverdagen, i samsvar med erfaringer, så kan du ikke vite at min fasit er mer utdatert enn din Kjell..

  43. Du har så absolutt et annerledes utgangspunkt for meg enn du har for heterofile og deg selv – eller har du endret syn på at homofile skal få lov å gifte seg i en kirke med den de elsker slik du selv får lov til? Hadde vi hatt likt utgangspunkt så ville du ikke stillt spørsmål ved å tillate dette eller stillt spørsmål ved homofili i det hele tatt.

    Du motsier deg selv litt her Martin. For ett år siden så var du ganske konservativ. Da også fulgte du bibelens ord og det var reelt for deg da også må jeg anta. Altså har din fasit endret seg. eller?

  44. Det er ikke lett å føre dialog med mennesker som mener at jeg ikke “er ment sånn”

    Jeg forstår ikke at det kan være verdt å tilstrebe engang, jeg. To stk. i min nære familie har drevet og mast om at jeg ikke lever i henhold til Bibelen, og at jeg er forledet av Satan. Jeg prøver ikke engang å føre en dialog med dem om det, men har avvist dem bestemt. Slik snakk skal jeg ikke ha noe av, helt enkelt. Jeg tillater det ikke. I dag møtes vi bare i helt spesielle, familiære anledninger, ellers er kontakten over og ut (til deres skuffelse).

    Det sagt, så blir det gjerne litt annerledes når det gjelder familiemedlemmer enn andre folk.

  45. Jeg mente likt utgangspunkt i forhold til det å være ikke som man skulle ha vært. Ingen mennesker er i den tilstanden tror jeg. Det var poenget mitt..

  46. Ingen er slik som det var meningen at de skulle bli. Det er tankekorset sin tro. OK, men hvilken relevans har det her? Det som er interessant, må jo være at kjellemann selv tror helt motsatt! Han både tror – og opplever – at slik han er, slik var det også meningen at han skulle være. (Jeg vet akkurat hvordan det oppleves. Det er en visshet inni en, som slår alt.)

    Kjellemann opplever angivelig en dypere mening med sin egen tilværelse (som bl.a. homofil). Hadde tankekorset erfart det samme for sin egen del, så hadde han sikkert forstått kjellemann. Men det virker som om tankekorset ikke egentlig forstår hva det innebærer å oppleve en mening med sin egen tilværelse.

  47. Laila, jeg hadde blitt glad om Kjellemann hadde blitt sammen med en mann han følte seg komfortabel med og var glad i. Et oppbyggende og sunt forhold, fordi menneskene i forholdet,brydde seg om hverandre. Jeg ser på Kjell som min venn. Jeg håper han også ser på meg som en.

    Hans erfaring er ikke lite verdt i mitt hode. Allikevel tør jeg å påstå at det er noe grunnleggende i relasjonen mellom en mann og en kvinne. En grunnleggende polaritet. Noe helt basic som allerede er nedlagt der fra første stund, mellom den mann og den kvinne som Gud mente var til for hverandre. Det betyr da vel ikke at han automatisk driter i andre oppbyggende relasjoner? Nei, slik tror jeg ikke Gud er.

    Det er utrolig viktig å være tro mot seg selv. Jeg setter pris på Kjellemanns oppriktighet og ærlighet. Og det viktigste av alt selvsagt er at han setter pris på seg selv og sitt liv. Hva jeg eventuelt hadde gjort om jeg var i hans sko, er selvsagt irrelevant for hans vedkommende.

    Da jeg her ville skrive om min oppbyggende tro, som er høyst reell i MITT liv, som er høyst reelt ut fra mine erfaringer, så deler jeg det med Kjellemann fordi det er noe godt.

    Han velger i kommentarfeltet her å fokusere på de som deler denne troen med meg, men som snakker om det de oppfatter som negativt. Etter mitt syn har en person et helt fullstendig feil gudsbilde (teologi) når han/hun snakker om at Gud skal straffe homofile, eller at de ikke har mulighet til frelse fordi de er homofile. Det blir da snudd helt på hodet slik jeg ser det. Da tror mennesket nemlig at det har rett til å dømme hvem som ender hvor.

    Jeg forstår selvsagt at Kjell blir opprørt over sånt, men jeg ønsker kort sagt ikke at han skal se Kristendommen og Bibelen gjennom brillene han ser noen av dens representanter med. Da gjør han seg selv en bjørnetjeneste ved å anlegge fordomslinser som man (selvfølgelig) ser at også kristne sliter med.

    Vi mennesker har en alt for lett tendens til å fokusere på det negative. Jeg er absolutt ikke noe unntak.

  48. tankekorset,
    Dette handler ikke om hvordan du tror Gud dømmer. Det handler om at du tror homofile parforhold ikke er i samsvar med guds mening eller vilje. Prøv å se forskjellen.

Legg igjen en kommentar

