Vi BØR være kritiske til religiøse privatskoler


Hovedutvalget for Kultur- og Undervisning (HOKU) i Skien var sist torsdag en høringsinstans til en søknad om en ny frikirkelig privatskole i Skien. Det er de fire frimenighetene Tabernaklet i Skien, Evangeliehuset Porsgrunn, Troens Liv Bibelsenter og Grenland Kristne senter som har tatt initiativ til den nye skolen.

Jeg var selv tilskuer til møtet og ble ganske sjokkert over at søknaden inneholdt flere fordømmende og rett sagt uetiske momenter. Bl.a. ville det bli stillt krav til lærerne ved xkolen at de ikke kunne være skilt eller må fratre stillingen hvis de er utro eller skilte seg og altså måtte de være tilhengere av «livsvarige ekteskap». Homofile ikke velkommen -nær sagt – selvfølgelig…. Likedan inneholdt ikke søknaden noen læreplan og de vil bare delvis bruke den offentlige læreplanen, delvis bruke sin egen. Jeg vil anta at evolusjonsteorien vil feks bli byttet ut med bibelens tolkning av hvordan jorden ble til.

Det andre ankepunktet gikk på barn med særskilte behov. Skolen vil nemlig vurdere hver enkelt søknad, og godkjennelse av elever vil være avhengig av om vertskommunen til barnet vil kompensere økonomisk.

– Dette er sortering av barn, og vi ble faktisk usikre på om dette er lov i forhold til privatskoleloven, sier Foss Five, lederen av utvalget til TA.

Jeg er fullstendig enig i det Foss Five sier at: – Dette er virkelig helt på siden av dagens samfunn og hva man anser som normale humanistiske verdier. Et alvorlig signal å gi barna.

Jeg må virkelig spørre:

ER det virkelig lov å drive slik diskriminering ved ansettelser slik Kirken gjør ved ansettelse av prester (vel, prester kan jo faktisk få lov å skille seg uten å miste jobben….) og nå altså ved ansettelser ved private skoler? Hvorfor skal religiøse ha tillatt særregler når det gjelder ansettelser? For alle andre «bedrifter» er det strenge regler for ansettelser.

Hva skal vi med offentlige læreplaner hvis disse skal kunne benyttes fritt og endres alt etter hva slags tro en skoleledelse har?

Jeg opplever at dette er ikke å lære bort – det handler mer om å dytte på barna våre usunne, uetiske holdninger. I den grad foreldre vil dytte på barna sine sin egen tro bør dette iallefall skje på fritiden.

les mer om saken her

4 Svar til “Vi BØR være kritiske til religiøse privatskoler

  1. Jeg må si at det verste her var at ikke alle unger er like velkomne. Fyttirakkern!

    Jeg husker det var en som sa noe sånt som: La de små barn komme til meg og hindre dem ikke… Ingen klausuler om «spesielle behov» ble nevnt…

  2. så sant Ellen.. Jeg synes alt er like ille. De lforeldre som sender barna sine til slike skoler lærer bort til barna sine at det er ok å diskriminere. Disse menneskene kan ikke jeg forstå har Jesus som forbilde overhode. Men bibeltro er de nok… joda.

    Kirken må vel være det eneste sted det er lov å diskriminere.

  3. Jeg vet hva man burde si til dette, Man burde forby det når de ikke kan følge reglene alle vi andre også må gjøre. Finnes det ikke diskrimineringslover i Norge?

    Jeg lurer på hvem de tror de er som kan ture frem om de vil på siden av de regler som alle vi andre må følge. Hvem andre kan sette slike krav i en stillingsannonse at de ikke kan være skilt – eller hvis de skiller seg etter at de er ansatt så mister de jobben???
    De lærer bort til barna på skolen at diskriminering er helt ok. De forsøker å skape fasitmennesker etter den fasit de tror på og som de ikke engang kan bevise.
    Hva om en elev finner ut at han er homofil på denne skolen? Skal han da reorienteres og bes for, for å helbredes?

    Jeg vil stille spørsmålet: Kan man være en god kristen uten å også ha lært om andre religioner?

Legg igjen en kommentar

