Når en kristen homo tar sitt eget liv


Fant denne artikkelen på Gaysir og den handler om hvor vanskelig kristne homofile kan ha det. Selv om denne historien er fra et annet land så er jeg overbevist om at dette skjer i Norge også. Historiene om selvmord er mange og fryktelig vonde. Særlig vondt blir det når den som går bort tar dette valget for å kanskje skjerme sin familie og sin omgangskrets pga en legning man ikke kan «velge bort» og som man sterkt føler ikke er akseptert. Ja det blir meningsløst å snakke om homokamp når slike ting HAR skjedd. Det burde ikke være en kamp i det hele tatt. Snakk med barna deres. La de vite at de er elsket uansett – uten vilkår!

Når en kristen homo tar sitt eget liv 

Skrevet av Bjorn Lecomte (20.07.06) www.gaysir.no

Alessandro, en italiensk-belgisk ung mann, tok for noen dager siden sitt eget liv. Han var ensom, kristen og homofil. Han fikk valget mellom å glede Gud ved å bli heterofil, eller å bli utstøtt. For Alessandro var det et tredje valg: selvmord. Gaysir har møtt en belgisk, kristen homofil som fortsatt kjemper.

Cedric utenfor menigheten. Foto: Bjorn Lecomte

Når et menneske tar sitt eget liv, så blir det tungt og meningsløst å snakke om homokamp. For de familiene som knuses og overøses av selvbebreidelse, er det ingen ting i denne verden som gir mening når det kjæreste i verden dør. Det som skulle bli en sommerreportasje fra Belgia, ble en vond oppvekker. 

Jeg er på vei fra Brussel til Mons når en venn av meg ringer for å fortelle at en kamerat har tatt livet sitt i den bygda jeg er på vei til. Plutselig blir notatene om kafeer og kunst i Mons uviktige.

Orket ikke leve

Alessandro tok sitt liv. Han orket ikke gjøre skam på sin kristne omgangskrets og familie. Han var italiensk, og vokste opp i La Louviere i Sør Belgia, hvor det er en høy konsentrasjon av italienske familier. En dag klarte han ikke å leve lenger, som kristen homofil.

I frykt for å støte familien til Alex, kontakter jeg dem med stor forsiktighet. Ingen der vil snakke om det som skjedde, men så begynner dattera til pastoren i menigheten til Alessandro å snakke til meg.

– Han var helt alene. Det var ingen ting homo der han bodde. Han fikk et valg: enten gjorde han Gud glad ved å vende seg bort fra homofili, eller så.. mumler hun. Så blir hun stille, og en mann forteller meg at hun ikke kommer til å si noe som kan virke negativt for den evangeliske kirken.

Folk beskriver Alessandro som en ensom gutt. Alle gjentar at han var helt alene. Likevel forteller andre kristne homofile i regionen at de visste godt hvem han var, og at han var homofil.

– De tok fra meg alt

Cedric utenfor menigheten i Soignies. Et sted ingen snakker til ham lenger. Foto: Bjorn Lecomte

Jeg sitter i nabobygda Soignies, og snakker med en annen kristen homofil som heter Cedric. Cedric jobber for Frelsesarmeen i Belgia, men har vært sykmeldt i snart to år, på grunn av psykiske skader etter en arbeidsulykke. Han husker ikke den nå døde gutten i La Louviere så godt, men husker at han var en fysisk veldig sterk ung mann. Bortsett fra det, er det at de begge var italienske, det eneste han vet.

– Fundamentalismen til den evangeliske kirken gjør at de unge i de miljøene som er berørt av homofili, mister respekten for sitt egentlige liv, sier Cedric.

Stengt ute

Cedric jobbet med barne- og ungdomsarbeide i menigheten i ti år. Foto: Bjorn Lecomte

Cedric har brukt ti år på å lede ungdoms- og barneaktiviteter i en evangelisk menighet i Soignies. En dag får pastoren i menigheten hans en mann på besøk som forteller pastoren at Cedric er homofil.

–  En søndag var jeg på vei frem for å motta nattverd, og da sier pastoren plutselig, foran alle: Cedric, vil du vennligst sette deg ned igjen? Jeg skjønte ikke hvorfor han sa det, og jeg ville bare løpe ut derifra. Men etter møtet sa han at han ikke kunne gi nattverd til homser. Det endte med en lang diskusjon om teologi; en diskusjon som bare skapte panikk hos meg.

Teologisk debatt forsterket hatet

Cedric gikk inn i en lengre teologisk debatt, men det førte bare til at holdningene til menigheten forsterket seg, og ingen tok kontakt lenger. Barna ble beordret til aldri å hilse på ham, og han fikk beskjed om å flytte ut av leiligheten han leide gjennom menigheten.

–  De knuste familielivet mitt, de ringte alle foreldrene til barna jeg jobbet med og sa at de måtte fjerne barna fra meg, de ringte jobben min og fortalte at jeg er homo, de gjorde det de kunne for å kaste meg ut av leiligheten min, og nå har jeg tapt den kampen også.

Tilbudt heterokurs

Mange menigheter og trossamfunn har tilbudt homofile kurs i «hvordan omvende seg til heterofili» i flere år. Menigheten til Cedric sendte en «spesialist» i dette for å se om ikke de kunne løse denne konflikten ved å gjøre Cedric heterofil.

–  For en stund siden kom det en mann til meg og spurte om jeg ikke kunne tenke meg et omvendelseskurs, slik at jeg kunne bli helbredet for homofili. Han selv mente at han hadde gått gjennom denne prosessen og var nå heterofil. Jeg takket selvfølgelig nei, for jeg hadde det fint med min homoseksualitet, sier Cedric med et ironisk smil.

4 Svar til “Når en kristen homo tar sitt eget liv

  1. Dette innlegget burde alle i hele Norge lese, Skien. Også de på kristenblogg. Har oppfordret alle til å lese artikkelen din der. Gjenstår å se hvor mange som vil ta seg bryet verdt. Jeg er glad for at du har laget en slik blogg. Den vil antakelig redde mange kristne homofile – og kanskje ikke-kristne homofile også. Denne bloggen er en fantastisk støtte til mennesker i en vanskelig situasjon.

    Med vennlig hilsen

    Marcus

  2. Tusen takk for godord Marcus 😉

    Håper du ikke tror på Andreas og Geir Rune ++++ de andre på kristenblogg, som fremstiller meg som et kjærlighetsløst, nærmest ondt menneske.

    Jeg innrømmer at jeg blir sinna, oppgitt og forferdelig sliten av anklagene fra denne bloggen både det som går på meg og den «gruppen» jeg tilhører – som egentlig ikke er noe annet enn normale vanlige mennesker – men som dessverre ikke godtas som likeverdige av disse såkallte kristne.

    Jeg har holdt meg unna denne bloggen lenge og det vil jeg fortsette med. Men når det kommer beskyldninger mot meg slik Geir Rune gjorde i går måtte jeg reagere. Ivar er et høyst oppegående voksent menneske som handler ut fra egen vilje og jeg har ALDRI sagt til han at han bør gå inn å spionere på kristenblogg! Slike anklagelser er på et så lavt nivå – og er så dumt – at man faktisk bare må reagere.

    Jeg blir beskyldt for å hate. Ja – det lærer man fint å gjøre der på kristenblogg. Se på dem selv der de i ene øyeblikket velsigner deg for i neste å komme med de verste beskrivelser av deg. Og dette er mennesker som kaller seg kristne og som e g e n t l i g skal være bedre enn andre. Iallefall liker de å fremstille seg sånn.

    Jeg er blitt slått gul og blå av av bibelordene til kristenfundamentalister. Mitt liv blir kallt perverst, avskyelig, kreftsvulst på samfunnet, sykt, og som bringer bare skam, død og fordervelse.

    Hvis noen synes jeg er «hard» med disse og burde holde meg unna så ber jeg dem se hvor mild jeg er mot dem i mine karakteristikker- mor for hva de kaller homofile. Jeg kan ikke omvende disse – helt sikkert – men aldri om jeg sitter og godtar slike karakteristikker av mennesker som ikke kjenner meg. Jeg tror heller ikke de kjenner så mange homofile.

    Da jeg først begynte å skrive på kristenblogg var jeg så naiv å tro at de kanskje ville lære en homofil å kjenne. Jeg har blitt kjeppjaget ut derfra sammen med mange andre – selv andre kristne som elitegruppen der inne ikke anser for gode nok.

    Den smale stien deres er så smal at det er bare plass til dem selv. Alle andre dytter de vekk.

    Vi andre får heller leie hender, gå sammen og kjempe for det gode i mennesker og det gode i livet vi lever her på jorden.

  3. Dette er en tragedie!! Vi som er kristne i Norge må ikke opptre på en slik måte at homofile føler seg utstøtt, men heller vise dem kjærlighet, og vise at de er elsket.!

    Trist når slik som dette skjer…

  4. Tilbaketråkk: Homopropaganda og kristenpropaganda « STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN !

Legg igjen en kommentar

