Fuck life – Fuck jul…


dsc07954.jpg

En arm og et håndledd med et arr etter en tapetkniv skåret to cm ned på beinet. Med påskriften FUCK LIFE. Noen vil kanskje si «feil vei – han mente det ikke» – Du må gjerne kalle det «feil vei» eller et rop om hjelp – det er like alvorlig.

Dette er arr etter et selvmordforsøk på en 17 år gammel gutt, gjort i september i år. Gutten var her i kveld og viste meg bilde både av såret og dette som jeg gjengir her- såret når det er grodd. Jeg spurte hvorfor har du skrevet fuck life? Jo men det er jo sånn Kjell, sa han. Fuck jul også! Ja men går det ikke bedre da? svarte jeg. Jo litt, svarte han da. Han hadde allerede fortalt meg om julaften i går som han tilbrakte sammen med halvbrødrene sine – og hvor det var om å gjøre å bli mest drita full. Jeg spurte; Var det noe hyggelig julaften da? Han sa: Det er tradisjon det.

Han kom hit i kveld. En 17 år gammel heterofil gutt på besøk første juledag til en 42 år gammel homo. Jeg synes det er rart og jeg synes det er fint. Og så gjør det vondt.

Vi så på flere bilder og blant annet så vi på at øynene hans hadde forskjellig farge på bildene, noen ganger blå, noen ganger nesten svarte. Jeg spurte: hvorfor er det sånn? Han sa; Når jeg har det vondt er øynene mine svarte. Jeg så på de mørke øynene hans og spør: Har du det vondt nå da? Nja – det tar lenger tid… Jeg spurte ikke mer.

Han er verdens nydeligste gutt og ingen klemmer noen slik som han.

Jeg fulgte han på bussen når han skulle hjem til ungdomshjemmet og jeg spurte han – Kommer du til å prøve å ta livet ditt igjen? Vet ikke, sa han. Lover du å ringe før du prøver? sa jeg. Det lovte han.

Hva mer kan jeg gjøre? Tårene mine hjelper jo ikke han….

700 henvendte seg til Kirkens SOS i løpet av en dag i julen…

9 Svar til “Fuck life – Fuck jul…

  1. Du sier: RIng meg! Neste gang! Før du prøver å ta ditt eget liv! Kjellemann, du spør ikke, du befaler. Hjertelig hilsen en erfaren i denne sammenheng, Betty 🙂

  2. Tror jeg vet hvem du snakker om her, uten at jeg skal nevne noen navn.

    Om vedkommende virkelig har lyst å ta sitt eget liv, vil ikke vedkommende ringe til noen, vedkommende vil bare gjøre det. Høres hardt og brutalt ut, men det er faktisk slik det fungerer.

    De som kontakter noen, har egentlig ikke helt bestemt seg og vil egentlig bli reddet. Men en som har bestemt seg, gjør det bare.

  3. Hei Kjellemann…

    Du er en mann med mange fine verdier og egentlig mange fasitsvar på mye. Kanskje har dette med erfaringer du selv har gjort i livet (og jeg mener ikke du har en suicidal atferd eller er selvskadende), men allikevel så finner du de rette ord i de rette situasjoner. Jeg tror ikke det finnes noe bedre enn dine ord: Lover du å ringe før du prøver?

    For et menneske, som jeg så godt kjenner og vet hvem er, opplever til stadighet at livet ikke er verdt å leve, søker han støtte og annerkjennelse hos deg. Det finnes ikke noen andre ord, som er bedre enn dem du på slutten sa Kjellemann. Noen vil kanskje si det er et skrik om hjelp, andre mener det er for å få oppmerksomhet. Kanskje er det en lett blanding, men det skal ikke tillate å dømme en 17 år gammel gutt som finner selvskading som sin utvei. Som jeg skriver i min Fordypningsoppgave; selvskading blandt ungdom – med smerte, skal smerten forsvinne.

  4. Aldri må du tenke at jeg sitter med fasitsvar vennen… Jeg bare tenker høyt jeg og så forsøker jeg å sette meg inn i andres situasjoner ved å bruke alle erfaringer jeg har hatt selv på godt og vondt og som jeg har lært av. Mine erfaringer er jo fasiter for meg fordi det har skjedd meg – det trenger ikke å gjelde alle andre…

  5. Og det er også det jeg mener vennen. Det er dine fasitsvar, tatt fra dine verdier, dine erfaringer på godt og vondt og dine idealer. Det er en form for fasitsvar, og selvom dem kanskje ikke hele tiden passer andre, så er det ord av betydning du tenker høyt. Det er det som er viktig, og det er også det som har hjulpet mange av dine kjente i vanskelige perioder. Og jeg tror også det er derfor en kommer til deg og snakker om slike ting- på grunn av dine verdier, dine erfaringer med livet og dine idealer som sammen blir et fasitsvar!

  6. Jeg gikk til en psykolog en gang (nærmest halve livet…men det er en annen sak), han hadde en pasient, som stadig ringte og sa at han ville ta sitt liv. Psykologen ba han om å vente til Dagsrevyen, eller noe annet på tv var over, så skulle han ringe han tilbake. Han gjorde som han sa 🙂 Jeg tror alle, som ser det beksvarte, leiter etter å ha noe å leve for, og kanskje treffer det i neste møte.

    De som har bestemt seg for å ta livet sitt, bærer på for mye, de greier ikke å bære mere, da kalles det psykisk syke. Vi andre som har prøvd, dann og vann, vil egentlig sees, men sees de i tide?

  7. hehe.. Du er så god du vennen.. Ikke rart man blir glad i deg! Hvis det du sier hadde vært sant så er det ingenting som ville gjort meg gladere!

    Men har sagt det mange ganger før – jeg er elsket eller hatet. Det er mange mennesker som føler seg «truet» av meg på en eller annen ubeskrivelig måte. Det er trist.

  8. Betty: Jeg har også gått mye hos psykolog og det er jeg glad for.

    Jeg tror ikke det er alt vi kan klare å bære på alene. Jeg prøver å si til alle jeg kjenner at jeg er her – uansett hva det måtte være. Jeg sa for ikke så lenge siden til Robbie (tempesta23) at jeg kan ikke gå og bære han gjennom livet men jeg kan holde han i hånden. Hvis jeg skulle bære han og passe han for alt som er vondt så ville jeg ikke klare det – men sammen kan vi klare det meste. Vi kan «holde hender» og hjelpe hverandre. Ved å snakke sammen og være åpne og ærlige med hverandre om problemer og vanskeligheter – OG gleder også!

    Kjærlighet og omsorg er vel det eneste man ikke kan gi nok av.. Det er godt å gi og godt å få

Legg igjen en kommentar

