Stellan Skarsgård:Leste Bibelen på grunn av Bush


arn_cover.jpgMen Arn-aktuelle Stellan Skarsgård sammenligner troen på Gud med troen på julenissen.
2. juledag har storfilmen Arn – Tempelridderen premiere.

Se Trailer her: http://www.filmweb.no/template/components/showTrailer.jsp?articleid=137972&movieurl=http://media.filmweb.no/trailere/sf/SFN20060523/dnpurej37.mov&size=ultralarge

Filmen er den første av to om den svenske korsfareren Arn Magnusson, basert på Jan Guillous suksessfulle boktrilogi. Ugjerningene til de kristne korsfarerne blir ofte sett på som noe av det grusomste som har hendt i kristen tid, og filmen reiser store spørsmål om hvordan religion blir lagt til grunn for kriger. I et intervju med Helsingfors Dagblad gir Skarsgård, som spiller jarlen Birger Brosa, sitt personlige syn på religion.

– Etter 11. september har spørsmålet om Guds eksistens vært fullstendig likegyldig for meg. Hvis det fantes en god Gud som følger med på hva jeg gjør her i verden og dermed ikke sender meg til helvete, er han alt for tafatt til å kreve å bli tilbedt, sier Skarsgård.

Forskrekkelig. Han kritiserer også hvordan menneskene utnytter Gud til egen fordel. Da George W. Bush hevdet å ha Gud med seg i krigføringen, bestemte Skarsgård seg for å finne mer ut av hva religion er for noe.

– Jeg bestemte meg for å lese Bibelen og deretter Koranen. Og begge bøkene er, om man velger å ta dem på alvor, forskrekkelige. Forferdelig sagn og forskrekkelige historier. Følger du ikke religionen skal du brenne i helvete i evighet. Amen.

Denne personlige granskingen har ført til at Skarsgård har tatt et standpunkt.

– Derfor er jeg ikke det minste religiøs. For meg er det som å tro på julenissen. Og nå, etter å ha lest både Bibelen og Koranen og ikke fått disse bøkene inn med morsmelken, er jeg negativt innstilt til religioner, sier han til Helsingfors Dagblad.

Legg igjen en kommentar

